Skällande hundar

Jag blir arg för att det är inte ett alternativ att lämna dem själva i en kall bil i flera timmar. Jag tar hellre bort dem än att de ska tvingas må skit medans jag jobbar. Hur många jobb är det ok att lämna under arbetspasset för att gå ut med hunden? Jag är säkerhetsklassad, jag ska vara på jobbet, inte lämna min tjänst.

Om jag inte kan ta hand om mina djur ska jag inte ha några.
Jag vet inte alls vad du jobbar med men det finns ju garanterat många typer av jobb där man har lunchraster eller andra raster och kan ta en promenad med hunden under den tiden.
Jag hoppas ju såklart ingen har det som permanent lösning men att under en period ha med hunden i bilen åtminstone vissa dagar under tiden man tränar på ensamhetsträningen eller letar efter en hundvakt är i mina ögon inget som är lika med djurplågeri.

Ibland tycker jag vi är lite väl tuffa mot oss själva i Sverige.
Jag menar bara i grannlandet bor vissa hundar i bur och några hundra mil bort ska vi inte tala om hur hundar lever 🥶

Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag har trott att de tagit flytten bra men nu bor vi i en ny lägenhet där det är väldigt mycket spring av barn i lägenheten ovanför oss. Jag vet inte om det är det som gör att de skäller, men de har alltid brukat vara tysta när jag kommer hem, bortsett från igår som jag hörde dem skälla. Jag trodde då att de kanske skällde för att de kände igen bilen, men tydligen så skäller de mycket mer än så.

Jag får väl bitvis skylla mig själv, jag har inte tyckt det gjort något om de skällt när jag åkt till jobbet när vi bodde på landet i hus. Nu vet jag inte heller om det är en som sätter igång och den andre som hakar på, om det bara är en som skäller eller om de skäller lika mycket.

Det tråkiga är att min flytt fortsätter att kosta väldigt mycket. Mina husköpare sänkte sitt bud så pass att det ligger under det jag har lån för, vilket jag vägrar sälja för. Jag bytte lägenhet förra månaden och fick betala dubbla hyror i oktober för att hundarna skulle slippa gå i hala stentrappor. Jag måste även köra neråt igen ikväll efter jobbet för att hämta släpet jag fick låna och lämnade kvar förra helgen då det skulle bli väldigt besvärligt väglag på vägen hem. Jag har med andra ord inte råd att lägga tusentals kronor på ett dagis till dem + jag jobbar treskift så de kommer att vara själva nattetid då det knappast finns något "nattis" där de kan vara.

Nu till frågan, finns det någon quick fix att få dem sluta skälla eller är det bara att boka avlivning? Varulven är nästan 13 år så omplacering är inte att tänka på. :cry:
Kamera och antiskäll samt kanske se om det går att ha de i begränsat utrymme inte så nära lägenhetsdörren en tid. Finns antiskall med vibration och pip om man inte vill ha sprej.

Jag vet inte alls vad du jobbar med men det finns ju garanterat många typer av jobb där man har lunchraster eller andra raster och kan ta en promenad med hunden under den tiden.
Jag hoppas ju såklart ingen har det som permanent lösning men att under en period ha med hunden i bilen åtminstone vissa dagar under tiden man tränar på ensamhetsträningen eller letar efter en hundvakt är i mina ögon inget som är lika med djurplågeri.

Jag menar bara i grannlandet bor vissa hundar i bur och några hundra mil bort ska vi inte tala om hur hundar lever 🥶
I andra länder är det ok med halal, det betyder inte att det är ok i mina ögon. Visst har jag mina djur för min skull, men inte till vilket pris som helst på deras bekostnad.

Jag tänker inte dra mitt livs historia med hundarna, jag har redan förklarat i tråden att jag jobbar 3-skift och att det inte är någon lösning att de ska sitta i bilen när jag jobbar samt att jag pga en strulig flytt inte kan betala > 5000 kr för ett hunddagis när jag jobbar kvällar, nätter och helger.

Kamera och antiskäll samt kanske se om det går att ha de i begränsat utrymme inte så nära lägenhetsdörren en tid. Finns antiskall med vibration och pip om man inte vill ha sprej.
Jag har beställt en kamera som jag ska testa med och även se om de kan acceptera att inte få vara i hela lägenheten utan begränsa dem till ett rum. Jag ska kolla om jag hittar en lite radio senare idag, tror jag slängde den gamla i samband med flytten. :meh:

Jag tycker snarare att "vi" är rätt krävande av våra medmänniskor, tex att fixa ett hundproblem på stående fot med en lösning till hands nu på momangen och direkt utan att få en chans att testa sig fram. Tror mer på att man som grannar emellan försöker kommunicera och ge tid och förståelse än att sätta hundarna i en bil, det löser ju ändå inte ensamhemmaproblemet.

Jag har beställt en kamera som jag ska testa med och även se om de kan acceptera att inte få vara i hela lägenheten utan begränsa dem till ett rum. Jag ska kolla om jag hittar en lite radio senare idag, tror jag slängde den gamla i samband med flytten. :meh:
Jag har en högtalare som kan spela upp från Spotify, det finns många listor där med låtar som ska verka lugnande på hundar så jag sätter på en sådan. Klassisk musik har till och med visat sig fungerar lugnande för hundar i studier. Så har du bara en radio rekommenderar jag ställa in P2.

Men du har ju själv skrivit att du visste om att de skällde när du åkte hemifrån när du bodde i hus :confused: Då visste du ju om att de reagerar med skall när de blir lämnade ensamma. En hund som är ok med att lämnas ensam skäller inte när man går.
Jag skrev även att de inte skällt när jag lämnat dem i lägenheten. Bara för att de skällt några gånger när jag åkt hemifrån när vi bodde i hus betyder det ju inte att de skällt varje gång eller hela tiden. Jag skrev i första inlägget att jag inte tyckte det gjorde något om de skällt när jag åkt hemifrån när vi bodde i hus. :cautious:

Tror du på fullt allvar att jag skulle lämnat ett par hundar i en lägenhet om de skäller när jag låser dörren? O_o

Jag har en högtalare som kan spela upp från Spotify, det finns många listor där med låtar som ska verka lugnande på hundar så jag sätter på en sådan. Klassisk musik har till och med visat sig fungerar lugnande för hundar i studier. Så har du bara en radio rekommenderar jag ställa in P2.
Har man dator finns webbradio också, vet inte om det kräver internet?

Jag skrev även att de inte skällt när jag lämnat dem i lägenheten. Bara för att de skällt några gånger när jag åkt hemifrån när vi bodde i hus betyder det ju inte att de skällt varje gång eller hela tiden. Jag skrev i första inlägget att jag inte tyckte det gjorde något om de skällt när jag åkt hemifrån när vi bodde i hus. :cautious:

Tror du på fullt allvar att jag skulle lämnat ett par hundar i en lägenhet om de skäller när jag låser dörren? O_o

Det fetade är nog en del av problemet tror jag. Du tyckte inte att det var ett problem eftersom du då bodde i hus och inte hade grannar. Därför jobbade du inte med att få dem att inte skälla i de situationerna.

Sen är det en ny miljö för dem med mer ljud. Grannar som rör sig och låter osv. Det kan vara en stor omställning för en hund och ta ett tag.

Det fetade är nog en del av problemet tror jag. Du tyckte inte att det var ett problem eftersom du då bodde i hus och inte hade grannar. Därför jobbade du inte med att få dem att inte skälla i de situationerna.

Sen är det en ny miljö för dem med mer ljud. Grannar som rör sig och låter osv. Det kan vara en stor omställning för en hund och ta ett tag.
Jag hade grannar även när jag bodde i huset. Det är ändå en jäkla skillnad på om de skäller när jag går och att de skäller när jag inte är hemma.

Jag tycker snarare att "vi" är rätt krävande av våra medmänniskor, tex att fixa ett hundproblem på stående fot med en lösning till hands nu på momangen och direkt utan att få en chans att testa sig fram. Tror mer på att man som grannar emellan försöker kommunicera och ge tid och förståelse än att sätta hundarna i en bil, det löser ju ändå inte ensamhemmaproblemet.
Ja men jag tycker ofta är svenskar introverta och har nära till gnäll på grannar och medmänniskor.
Jag bor på landet utan grannar så har egentligen ingen rätt till en åsikt där men uppfattar det så.

Och jag hade hellre satt min hund i bil en period än satt på antiskällhalsband.

Det är vad jag föredragit sen gör ts exakt som hon vill :)

Jag hade grannar även när jag bodde i huset. Det är ändå en jäkla skillnad på om de skäller när jag går och att de skäller när jag inte är hemma.

Vet du att de var tysta när du bodde i hus och du inte var hemma? D.v.s. hade du nån form av inspelning igång för att kontrollera det? Annars kan det ju vara så att de bara fortsatt med ett invant beteende. Är skällandet nytt kan de ju vänja sig vid alla nya ljud och sluta skällande. Är det inte nytt så lär de ju inte sluta av sig själva.

Något som jag tycker är otroligt provocerande när jag läser sådant här är att det alltid känns som att hundägare ska ha så himla mycket respekt för sina grannar. Men att barnfamiljer har ungar som beter sig som djävulens avkommor under dagarna ska man tydligen leva med. För ”barn är bara barn”. Detta säger jag som förälder. I lägenhetshuset vi bodde innan hade vi ungar som åkte rollerblades inomhus och spelade keyboards i timtal från på morgonen. Otroligt störande men sällan någon som uttryckte sig angående detta. Samtidigt var det en dam som hade en liten pomeranian som ofta skällde på balkongen och hon fick alltid klagomål… hundar är ju faktiskt bara hundar också! TS är liksom nyinflyttad och hennes hundar förmodligen stressade, tycker detta borde vara en godtycklig anledning att få lite medlidande och sympati från grannar. Jag hoppas verklgien för dig Mia att de lösningar som du tänkt använda dig av nu kommer hjälpa lite! Men jag tycker även att du ska prata med hyresvärden och förklara din situation. Ta inte för mycket skuld på dig själv!

Något som jag tycker är otroligt provocerande när jag läser sådant här är att det alltid känns som att hundägare ska ha så himla mycket respekt för sina grannar. Men att barnfamiljer har ungar som beter sig som djävulens avkommor under dagarna ska man tydligen leva med. För ”barn är bara barn”. Detta säger jag som förälder. I lägenhetshuset vi bodde innan hade vi ungar som åkte rollerblades inomhus och spelade keyboards i timtal från på morgonen. Otroligt störande men sällan någon som uttryckte sig angående detta. Samtidigt var det en dam som hade en liten pomeranian som ofta skällde på balkongen och hon fick alltid klagomål… hundar är ju faktiskt bara hundar också! TS är liksom nyinflyttad och hennes hundar förmodligen stressade, tycker detta borde vara en godtycklig anledning att få lite medlidande och sympati från grannar. Jag hoppas verklgien för dig Mia att de lösningar som du tänkt använda dig av nu kommer hjälpa lite! Men jag tycker även att du ska prata med hyresvärden och förklara din situation. Ta inte för mycket skuld på dig själv!
Håller med.

Här åker barnen sparkcykel, trehjuling och bobby car på trätrallen vid lägenheterna (radhus med tre lägenheter nere och tre uppe), rullstolsanpassat. Det låter fruktansvärt mycket in i lägenheterna och jag förstår verkligen att hundar sätter igång. Tänker att det borde tillhöra föräldraansvar att förstå att sådant inte är ok att barnen göra, att det stör och att sådana saker givetvis stressar hundar i lägenheterna. Det är mycket ljud som stör hundar som grannar utför i onödan, bara för att de anser sig "kunna" och ha rätt till det, men så fort en hund öppnar käften pga oljudet ska det gnällas.

• Gilla
Reactions: Sel
Nja. Jag bor hos kommunalt bostadsbolag och du kan bli vräkt vid upprepade konstaterade störningar.
De kan skicka dokument till dig om att de ska vräka dig. Men det går att överklaga och då blir det rättegång av det hela. Hela förfarandet tar ofta över ett år innan man faktiskt blir vräkt på riktigt, och det förutsätter att de har bevis, så det är inte riktigt så illa som det låter. Man tänker ju att man blir uppsagd så man måste flytta bums, i själva verket så kan det ta väldigt långt tid förutsatt att man vet sina rättigheter.

Bor man på rivningskontrakt är det kanske skillnad, eftersom man inte har samma besittningsrätt då.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 569
Senast: lilstar
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 709
Senast: Liran
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar