vad gör ni och era hundar idag?

Sv: vad gör ni och era hundar idag?

*knapp*

ja vi gör inte så mycket. valpen busar väl på som vanligt.. vi var och röntkade höfterna (inte regelrätt HD utan för att vet kände på höfterna veckan innan och valpen tyckte AJAJAJAJ) och det såg ju inte så kul ut :cry: vi bara väntar på att försvarets veterinär ska hinna titta på plåtarna och säga sin bedömning... men det ser inte ljust ut för lillvalpen :cry:

gammelhunden är tyvärr jättehalt på det benet som valpen bet i.. :cry:

det är inte så muntert här med andra ord...

knyppling? kan det vara något? eller samla frimärken? :cry: :cry:

KL

Idag ska vi på intagningsprov för appelkurs sök. Jag är lite smått nervös, för jag vet inte riktigt vad som förväntas av oss. Ska man bara ha allmän koll på hunden eller kräver de en viss nivå tävlingslydnadsmässigt?
Vi får väl se hur det går..

Tänkte åka upp en stund innan och köra lite agility, framförallt slalom som jag ännu inte kan träna hemma (har inga bågar).

kl

Sammanfattning av veckan...

Måndag: Ca 1½ timmes promenad, 1½ timmes lydnadskurs och lite bus med en hundkompis. Jag var hemma hela dagen.

Tisdag: Med till en kompis och pluggade. Ca 2 timmars promenad, nästan 2 h agilitykurs (med pauser såklart) och massa bus med 3 andra hundar när vi var iväg och grillade på kvällen.

Onsdag: Med hos kompisen och pluggade. Knappt en timmes promenad. Hunden sov hela dagen, jävlades inte ens med kompisens katter och tittade surt på mig om han blev väckt. Trött efter gårdagen tror jag minsann :p

Torsdag: Med till kompisen och pluggade där han även fick vara ensam med katterna ett par timmar. Nån timmes promenad och vi vilar upp oss inför helgen.

Imorgon ska vi ut på en springtur, sen lite plugg hos kompisen och sen ska vi iväg på freestyleuppvisning med klubben. sen på kvällen åker vi till Stockholm. Lördag blir det freestyletävling (och gissningsvis en rejäl långpromenad) och på söndag åker vi hem igen. Hur söndagen ser ut i övrigt beror helt på hur pigg hunden är.

Vi började dagen med att sortera och lasta en grupp om ca 60 baggar(5 avelsbaggar, resten ungdjur). Inte så tungt, och med många pauser mellan lastning/urlastning.

Efter 11-kaffet gav vi oss på att sortera nästa grupp. 5 tjuvbetäckta ungtackor som skulle ut ur en grupp på ca 140 djur. Halvvilda och ovallade, en riktig utmaning som satte både lydnad och instinkt på hårt prov - Boss gjorde sin första singling (jobbade länge och jättefint med en ungtacka som inte ville följa efter sitt lamm in i transporten!) men vi fick ta paus efter halva jobbet gjort - plågsamma värme! Perfekt badväder dock, så bägge hundarna fick följa med ner till sjön och simma en stund.

Sista jobbet tog dryga 3 h till, och Boss somnade som en gris några sekunder efter att bildörren stängdes och snarkade hela vägen hem. Det är jättejobbigt att valla ovallade ungdjur;)

Idag har vi myst i en stor fårhage, lagt ett kort spår med två apporter samt tränat linförighet.

Jag hoppas innerligt att detta inte betyder att du tar med hundar in i en fårhage med betande djur, utan att bonden gett klartecken? En hund i fårflocken den här årstiden kan ställa till massor av skada!

Önskar min hund kunde väcka mig :( (ser att någon annas gör det) han sover gärna till 12 utan ett knyst om han får välja! Och han ser dessutom så fridfull ut i sömnen så jag bara snoozar efter väckarklockan ringt om jag tittat på honom! :devil:

Annars har vi vart på tur och kollat av fiskevatten och hunden dragit sig trött med sin kätting.
Nu ska vi kampa med dutt och så är det sovis för han sen.

Vill inte gärna att min ska väcka mig men han är likadan när det gäller sömn. Inte helt uppmuntrande när man själv ska upp tidigt, är klockan innan 9 tittar han på sin höjd irriterat på en innan han somnar om.

Var går du kurs?

kl
Blev lite mer gjort idag trots allt. Insåg att vi inte kört freestyle på ett tag så det blev lite träning inomhus vilket gick kanon! Lovande inför helgen och imorgon tänkte jag försöka få någon att filma när vi kör.

Sen skulle vi laga cykeln (=möjlighet till mer konditionsträning för hunden) men det gick inge vidare... Men halva hunden blev i alla fall trimmad under tiden!

Jag hoppas innerligt att detta inte betyder att du tar med hundar in i en fårhage med betande djur, utan att bonden gett klartecken? En hund i fårflocken den här årstiden kan ställa till massor av skada!

Allemansrätt?

*kl*

Igår körde vi agility, tog korta kombinationer med externbelöning och jobbade på att skicka framåt samt att ha honom på högra sidan, någonting som är en riktigt svaghet. Skötte sig riktigt bra dock! Husse körde stora vita, och även för dom gick det kanon, riktigt roligt :)

Ok, kul.

Jag är nervös. Det blev inte bättre av att jag precis letat en kvart efter skivan med musiken. Nu är den hittad iaf.

Kl.

Än så länge har vi bara promenerat och kollat till fåren.

Efter lunch någon gång ska vi träna lydnad och efter det ska vi valla lite grann, och hinner jag med ska vi påbörja slalominlärningen också! :)

Nu ligger årets första viltspår ute och gottar sig. Inte några konstigheter, och inte så långa heller då jag tinade fel flaskor med blod, så kan det gå! Ska bli spännande och se hur det går, stora vita ska få ta ut husse i spårskogen för första gången...

Idag fick vi till en bra stunds lydnadsträning hemma :) Linförighet/fritt följ, ställande och läggande under gång samt ett par inkallningar. I efterhand kom jag på att man kanske helst ska undvika att träna läggande och ställande under samma pass, men det gick jättebra och för en gångs skull gjorde han snabba lägganden :) Kändes riktigt bra idag, och om några veckor siktar vi troligtvis på tävlingsdebut, om träningstävlingen på klubben går bra den 25 :)

kl

Nu har vi kommit igång lite smått efter min vilovecka, och jag har en hund som varit taggad och villig på att jobba, utan att vara hysterisk, han kanske ocskå behövde ha en liten vilopaus.

I torsdag var det kurs och det gick otroligt bra, gjorde allt rätt och var helt super.

I fredags var han med på jobbet, ett äldreboende.

Idag har vi spårat med spårgruppen och även gjort upplet. Även det gick hur bra som helst.

Nu slappar vi, jag ska nog ta en tur till marknaden i Oxelösund :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 915
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 547
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka