vad gör ni och era hundar idag?

Sv: vad gör ni och era hundar idag?

KL

Hemkomna från agilityträningen. Andra passet på nybörjarkursen och det gick jättebra!
Camaro är så jäkla grym :D

Älskar min hund :love:

Flyttat upp fåren till ett bete där de inte syns från vägen. (lite lugn & ro tack)

Eftersom en av tackorna hade ett lamm som bara är två dygn gammalt och yttepyttigt fick inte gamle Dumdum följa med. Han går gärna in och gör en O-Goshi på tackan om hon inte följer de andra på en gång.:crazy:

Kate däremot...:love: Hon gjorde ett fantastiskt jobb! Lugnt och sansat väntade hon ut tackan. Visst tog det lite tid men vad sjutton gör det när hunden inger förtroende.

:love:Blir lycklig och fån-ler när jag tänker på hur duktig hon var idag.:love:
Puss min (p)älskling. Du ska få ett extra äpple idag.

Hua! Vår kurs blev inställd den.

kl

Den här veckan har vi i princip inte gjort nånting! Haft två lugna dagar vilket verkar uppskattat av hunden också. Har ökat på motionen en hel del så han har varit lite seg (tror bara han inte riktigt vant sig) några dagar. Nu känns han pigg!
Har bara blivit typ halvtimmespromenader och lite motivationsträning idag. Skulle på agilitykurs men den blev som sagt inställd när snön vräkte ner.

Imorrn ska jag vara hemma hela dan (eller så får hunden följa med till en kompis och plugga). Så ska vi ha det resten av veckan, känns bra för han har fått vara ensam lite mer än vanligt senaste dagarna. Och så blir det (förhoppningsvis, dvs om mattes knä tillåter) en liten joggingtur och att träna vardagslydnad/inkallningar. Där har jag visst slarvat lite för mycket senaste tiden :angel: Han lyssnar på andra kommandon, sticker inte och springer inte fram till någon eller något så det är ju inga problem att ha honom lös men det tar allt för lång tid för honom att komma när jag ropar.

Ang. vilodagar så är det nödvändigt på min hund, men beror på vad man gjort dagarna innan. Vid 3 timmars motion och kurs/samträning flera dagar i rad är det nödvändigt. Däremot består vilodagarna inte av att ligga i soffan och bara ta kissrundor utan att inte ha så mycket mental träning och bara 1-2 timmars promenad.
Har veckan bestått av dryga timmens promenader per dag och lite daglig klickerträning hemmavid behövs inga vilodagar (för oss).
Efter några väldigt aktiva dagar märks det att han är trött och behöver "ladda batterierna". Mer normalt sett så gör en vilodag att polletten ramlar ner och det vi tränat på sätter sig bättre.

Tillägg: Glömde ju det roligaste. Min hund blev kallad både förig och koncentrerad på träningen i torsdags, det är nog första gången han blev kallad det generellt :p Nu är det bara motivationen som ska ökas!

Senast ändrad:

KL

Vår hund blev passad av min sambos föräldrar en långhelg och jag är superglad för att han skött sig ok och inte lagt på sig några ovanor som han har så lätt för att göra (tigger dock lite mer än vanligt :rofl:). Eftersom han haft sällskap av en hundkompis där så däckade han och sov i en och en halv dag efter han kom tillbaka hem till oss.

Igår var vi ute på långpromenad, bar väska och lekte kamplekar och trixade på kvällen. Ikväll ska det bli en långpromenad har jag tänkt och där ska jag träna lite inkallning och kontakt antingen någonstans påväg eller på grusplan efter promenaden. Ska sluta tidigare för att kunna ge mig iväg långt :) ).

Sen kommer vi väl komma igång så smått med vanlig träning och öka på hans ork, den verkar ha gått ner nu när det är varmt (för han iaf ;)) och han inte gått långisar i helgen eller så. Kurs på måndag så tills dess ska vi ha övat på lite läxor.

Hejsan.
Idag har jag och min råtta vart ute i skogen 2 timmar och det vart en riktig spännande promenad med älg,rådjur och tjäder möten. =)
Senare i ikväll är det avslutning på jaktlydnads kursen.

*knapp*

ja vi gör inte så mycket. valpen busar väl på som vanligt.. vi var och röntkade höfterna (inte regelrätt HD utan för att vet kände på höfterna veckan innan och valpen tyckte AJAJAJAJ) och det såg ju inte så kul ut :cry: vi bara väntar på att försvarets veterinär ska hinna titta på plåtarna och säga sin bedömning... men det ser inte ljust ut för lillvalpen :cry:

gammelhunden är tyvärr jättehalt på det benet som valpen bet i.. :cry:

det är inte så muntert här med andra ord...

Fy vad jobbigt och gå och vänta på ett sånt besked, jag hoppas att ni får svar snart, för det är nästan jobbigast att gå och vänta...

kl

Idag har vi tagit en långsam morgon, ätit frukost ute i solen med några vänner (inkl två unghundar och en vuxen kompis till min hund). Ska snart iväg och träna agility. Får se hur det går, får väl ta det lite lugnt med tanke på värmen.

Idag har jag varit spårläggare på Klubbens tävlingar, hunden fick göra ett upplet i skogen på en grej som en tävlande tappat vid spårslutet och ej hittat.
Min 8mån hittade det! :D

Efter det åkte vi till klubben och tittade på lydnadsdelen.

När vi väl var hemma satte vi oss och fikade i trädgården, fick ett ryck och sågade ner ett träd i mindre bitar, det släpade jag och hund till komposthögen.

Hund sover och jag sitter nu och äter godis.

Så våran dag har bestått av social träning, miljöträning, passivitetsträning och ett litet upplet.

*knapp*

ja vi gör inte så mycket. valpen busar väl på som vanligt.. vi var och röntkade höfterna (inte regelrätt HD utan för att vet kände på höfterna veckan innan och valpen tyckte AJAJAJAJ) och det såg ju inte så kul ut :cry: vi bara väntar på att försvarets veterinär ska hinna titta på plåtarna och säga sin bedömning... men det ser inte ljust ut för lillvalpen :cry:

gammelhunden är tyvärr jättehalt på det benet som valpen bet i.. :cry:

det är inte så muntert här med andra ord...

Stackare :cry:

Idag har jag och my boyfriend gått med hundarna på ön här i närheten.
Det var mysigt, och vovvarna sköte sig bra..!!:)

Idag har vi tävlat lydnad klass 2, med ett förstapris och klassvinst!! Bara ett förstapris kvar till LP2 nu.

Vi tränar mest "inte dra" just nu. Ibland är han jättefin en hel promenad igenom, söker regelbundet kontakt förutom att han inte drar. Ibland så drar han hela tiden och då kommer vi inte så långt på promenaderna... :cool:

Sedan tränar jag passivitet en stund på eftermiddagarna när det inte stör så mycket att han skäller när han börjar tycka det är jobbigt att inte göra något.

Han har även nästan slutat skälla vid aktiva hundmöten, gnyr bara. Däremot när vi sitter och gör ingenting så skäller han när det går förbi hundar han sett men han letar inte längre efter hundar att skälla på.

Just precis nu ligger han i sängen och sover, han väckte mig 3 och då var vi ute en sväng. Husse ska gå en promenad innan han börjar jobba, dagmatten kommer lite senare idag, sen går jag en sväng när jag kommer hem inkl passivitet och så går husse en sväng efter jobbet.

Imorgon blir det ett par timmar ute med både buss och promenad i skog och "på stan".

*kl*

Idag har jag pch Doris varit i stallet igen, helkul tyckte hon! Nu har hon spenderat ett par timmar hos min syster för att jag ska kunna plugga. Snart kommer hon hem igen, och då ska vi mysa lite hade jag tänkt. Jag har hunnit sakna henne de tre timmarna hon inte varit hemma;)

:( Tänker på er, blev jätteledesen när jag läste detta.

KL
Idag har det varit så varmt så vi började dagen med att gå äta frukost på en uteservering och sedan sätta oss i parken i centrum och bara jäsa i solen, hunden är nu alderles solseg och jag har ingen aning om jag kan tvinga honom till lite drag träning senare idag :devil: Hoppas!

Det har inte blivit någon träning av läxor denna vecka som jag tänkte, men jättemycket inkallningsträning och han har fått gå lös mycket. Blir säkert lite av samma idag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 945
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 798
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 252
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 852
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka