vad gör ni och era hundar idag?

Sv: vad gör ni och era hundar idag?

Var det för svåra spår? För lätta? Var hundarna varma/trötta/törstiga/fis på tvären? (Jag vet en malle som gick lydnaden jättekonstigt, sen släppte han en riktig brakade sen var det bra igen :D) Distraherade av annat?

Min malle kom för att tag sedan på att man ju kan äta bajs samtidigt som man spårar (vildsvinsbajs). Enda gången han gått spåret dåligt, efter det har han varit en pärla!

Det är ganska varmt här idag och solen stekte så jag antar att det kan ha påverkat.
Sedan tror jag att båda spåren var för svåra. Kelpien spårar egentligen bra men har på senaste tiden tappat motivationen/letar istället för att spåra, i spåret så jag har helt enkelt bestämt mig för att gå tillbaka till korta, raka spår med mycket näring.
Tollaren har väl aldrig spårat bra egentligen men idag började hon väldigt fint. Tror egentligen att spårkonditionen är dålig och att spåret var för långt för henne. Hon har inte spårat sedan i höstas så det är väl kanske inte så konstigt.
Någon fis på tvären tror jag inte någon av dem hade men tack för inputen!

Halvt kl

Mina grannar är väldigt hjälpsamma när det gäller vaktande dvärgpinnar som larmar för fullt från balkongen om någon inte beter sig på gården (eller om någon skulle ramla - ve och fasa!). :cool:
Om jag inte hinner ut i tid och om någon av kidsen på balkongen ovanför är hemma har hundarna fått sig en rejäl överraskningsdusch från ovan :D Det är betydligt mer effektiv än om jag skulle spruta vatten på dem, för här har de inte en susning om vad det är som händer innan det är för sent.

Jag har väldigt bra grannar :bow:

______

Idag har mina hundar varit med på en jogging + powerwalkrunda på 3 km (utöver de vanliga promenaderna). Nu på kvällen har vi tricktränat och myst. I morgon blir det med trick och lite ringträning inför utställningen på söndag.

Man får visst aldrig ropa hej... Men det lät som en imponerande "räddningsinsats" utav den andra ägaren...

Haha, ja! Underskatta aldrig en 70-årig tant;) Fick ju be om ursäkt, men det är ju bara att inse, alla gör missar. Nu är ju inte min hund ett dugg farlig, golvmoppen såg inte ett dugg rädd ut, men tantan har väl mött mindre lämpliga hundar innan.

*knapp*
ja här sysslar vi med stillsamma koppelpromenader och hjärngympa för BÅDA hundarna :crazy:

unghunden skulle in för att ta ett blodprov för att se om där finns svar på gåtan varför han inte går upp i vikt som han ska. Veterinären passade på att känna lite på vovvens höfter, vilket inte var populärt alls. så på tisdag ska vi röntka...till dess ta det lugnt, utifall att han dragit på sig någon skada eller annat dumt.

gammelhunden har blivit biten av ovanstående vandrande olycka, väldigt nära en led. förmodligen är det en hörntand som träffat, och gått djupt. mest troligt har bettet inte gått in I leden, men för att bli 110% säker på att det verkligen inte gått in i leden måste man söva och gå in i leden enligt vet..så vi avvaktar med koppelpromenader tills hunden slutat halta.

två dagar i stillsam takt har vi klarat av nu, och båda hundarna är mer högt än lågt.. helt galna..
jag känner mig som sheldon cooper mest hela tiden. "knack knack, hailee lugn" knack knack fidel lugn" *upprepa 1293405gånger*
http://www.youtube.com/watch?v=IVKjaQmFJV0

delvis kl

Om han inte simmar frivilligt skulle jag faktiskt lägga ett krav på honom... Min mellantik lärde sig inte simma förrän hon var 5 år, för då tröttnade jag och hivade i henne, sen dess simmar hon, inte bra, men hon simmar:D

Nja han är på väg, men en aning försiktig, så än så länge kör vi på leka med pinnar och annat som vart efter bara "råkar" hamna så pass långt ut att han måste simma, men inte för långt ut så han skiter i det. :angel:

Idag var jag på teori inför hundkursen i morgon och söndag, det kommer nog att bli intressant, det var en rolig blandning på hundar även om majoriteten var jakthundar.

KL

Jobbade, kom hem, slängde in hundarna i bilen och åkte upp på Ryssberget för lite spår och långprommenad!

La ett spår med spetsvinkel (INTE meningen), en massa vinklar och krusiduller (inte heller det meningen... jag är en usel spårläggare :D). 2 spårpinnar och boll i slutet. Gick en timme i skogen och selade på Kaj-Åke!

Han plockade upp spåret så fort att jag trodde att han fulade sig... men gick precis där jag varit. Han tog alla vinklar med bravur utom en, han gick för långt, vände och plockade enkelt upp spåret igen. Vid pinnarna så går han ca 1 m för långt, stannar, vänder, letar, letar, svansen går som en propeller, hittar! Ger mig den och rusar sedan vidare. Spetsvinkeln stannade han tvärt vid och tittade åt spårets rätta håll, kutade vidare och hittade slutet!

Mallenutten är DYR idag :love:

Men, har ju aldrig tänkt på vart du bor innan, men jag är precis nästgårds på semester, vi gick på ryssberget igår!

Nähe? Vad häftigt! Var är ni då och vad kollar man på här nere när man är på semester? :)

Vi bor i Ysane, så riktigt nästgårds är det ju kanske inte med era "södermått" men med norrländska mått så är det riktigt nära :)

Jag har all släkt här nere i Blekinge, så frågan är eg vad jag gör i andra änden utav Sverige vanligen ;)

Idag har Vidar (storpudelhane på ca 1 år) varit hos frisören och fått kaluffsen trimmad. Pga av värmen valde vi en annan typ av klippning denna gången och han är på gränsen till att vara helrakad nu, vilket han tycker är skönt. Han har också varit med oss ute idag när vi dragit ellinor runt sommarhagen.

Matte lider av matförgiftning så hundarna har fått ta det lugnt idag. Sen den gamle är halt med :(.

*kl*

Idag är Orvar helt slut, vi har varit på kurs hela dagen och även i morgon... Fot med störning, sitt med störning, ligg med störning. Liten mentalkoll med gubbe som dök upp ur diket. Orvar visade sig vara riktigt tuff och modig, men med stor självbevarelse drift. Kursledaren som även har vildsvins hägn konstatera att vi var varmt välkomna tillbaka när Orvar har blivit lite äldre och mer mogen att prova på vildsvinen! :bump: Han ansåg att han visade bra talang så här långt ialla fall!

Lydnanden fungerade bättre än jag kunde ha hoppats, första tio minuterna var det lite överslag, sen hittade vi varandra och allt fungerade mer eller mindre kanon!

På efm hade störning med kanin i bur, gubben från diket stod med på planen och sedan platsliggning medans de andra gick förbi emellan mig och Orvar. Riktigt nöjd med dagen och ser fram emot morgondagen!

Han väckte mig 01.20 och 04.00 och sen ville han ut igen vid 08 men då fick f*n husse gå ut. Jag vet ju inte om det är dumheter eller om han faktiskt måste gå ut, så när han väcker mig sådär tidigt blir det en yttepyttekort promenad = måste han kissa/bajsa hinner han men det är också allt.

Sen så kom kartan från www.hittaut.nu idag, så vi har tagit de 4 första checkpointsen (den ena ser man från balkongen :rofl: ). Mötte tre hundar uppe på utsiktsplatse, E skäller som en galning och de får inte in sina lösa små (visserligen snälla) djur.

Möter de igen sedan och då tycker ena tanten att de kan väl få hälsa men hon riktar det inte till mig utan till sin kompis och det är inte OK. E skäller igen och hon har ju ingen aning om min hund är snäll eller inte. Det är han men... Så det var lite synd, annars hade de kanske kunnat hitta varandra, det var en liten av något slag och en cocker spaniel som verkade snäll.

E har fått inviga sin klövjeväska idag, den kommer vara med på alla checkpointspromenader :D Tränade lite "motivationsinkallningar" med husse och belönade alla former av kontakt och närmande (mig alltså).

Nu är husse och E på landet, de har redan hunnit cykla så E ligger utslagen i soffan :p

Jag börjar 04.58 imorgon och måste cykla el gå till jobbet = före 04 så jag ska sova snart :D

Imorgon blir det ev några timmar i skogen igen.

Billy har också fått ha sin klövjeväska idag, första gången för i år. Han älskar den verkligen :D

Jag hade med mig lillkameran på promenaden och slängde ihop en liten film:
http://www.youtube.com/watch?v=NHR0rxkY1tE&feature=player_embedded :angel:

Annars har vi varit hos uppfödarna och busat med både valpar och vuxna hundar, Ivan har verkligen visat sig från sin charmigaste sida och Billy har varit jätteduktig med valparna (och mammorna...).

I morgon ska vi på utställning, inoff.

Och min valpis har fått prova sin cykelkärra :D Gick bra i typ 10 minuter( har bara testat riktigt korta stunder innan), sen började hon yla och tycka att livet är pest. Men hon får snällt vänja sig för de stora behöver motionen och jag vill slippa köra bil!

Sen var vi på hästtävling så liten var dyngtrött vid hemkomst och har sovit som en stock sen dess:)

Idag gjorde jag ett nytt försök med att spåra med kelpien och nu gick det mycket bättre! Jag hade mer näring och ett kortare och enklare spår än sist. Dessutom hade jag kvällsmaten som slut så förhoppningsvis ökar motivationen nu. Tollaren har jag inte spårat mer med. Väntar nog med det tills jag kommer hem till Sverige i sommar, det är så himla dåligt med spårmarker här...

Vi bor i Ysane, så riktigt nästgårds är det ju kanske inte med era "södermått" men med norrländska mått så är det riktigt nära :)

Jag har all släkt här nere i Blekinge, så frågan är eg vad jag gör i andra änden utav Sverige vanligen ;)

Ysane är bara ett stenkast även här nere :D

Tja, ibland måste man ju ut och röra på sig, du vägrade bara stanna på "rimligt" avstånd ;)

Jag har också flyttat runt lite, Småland och Dalarna har jag bott i när jag har pluggat, men vägarna tar mig alltid tillbaka hit igen.

Idag har det blivit en långis i skogen, sen blir det nog inte så mycket mer idag, har lite att fixa med här hemma.

Igår var vi med spårgruppen, la lite spår och gick, och sen även lite uppletande.

Glömde ju skriva :D
Nästa helg ska jag ut med Tjänstehundgruppen, det ska bli sjukt kul att följa med och se och träna lite!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 953
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 256
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈