vad gör ni och era hundar idag?

Sv: vad gör ni och era hundar idag?

Igår är minnet lite svagt men jag vet att jag tränade mycket "sitt och ögonkontakt" och det var ljust så det borde ha varit på eftermiddagen och en vanlig kravlös på morgonen. Han promenerades av dagmatten (6.5km)och så skulle husse ha cyklat men det blev inte av.

Idag så blev jag väckt tidigt som satan trots att tidningsbudet har påsklov :mad: Då körde vi en vanlig promenad, jag är inte vaken så tidigt...

Sedan var dagmatten ute i nästan två timmar idag och gick i skogen och Edwind grävde gropar. På em så har han sprungit bredvid husse som cyklade och duschat så han är vit igen.

Kvar blir väl en lite kortare kvällspromenad.

*KL*

Påskhelgen har varit väldigt aktiv med både spår och upplet. Idag softar vi, Rover har fått ett nytt, mumsigt märgben och försöker gömma det under pojkvännens trasmatta. :D

*kl*

Jag vet inte riktigt vad som hände idag, men tydligen var vi ute på en otroligt ansträngande promenad i morse. Den blev visserligen lång (matte ville inte gå in ifrån det fina vädret) och vi besökte en för valpen ny miljö (berg) där det fanns gott om 'godisstenar' men i övrigt gjorde vi ingenting särskilt.
Valp OCH terrier var totalt däckade när vi kom hem... så de fick sova någon timme innan vi gled in till stan (sova bilen) och följa med in på djuraffären (sova på mattan medan matte snackade lite skit) sedan åkte vi så gott som hem igen. Vi landade vid lägenheten strax före fyra - hundarna sover Fortfarande. Ingen svans som bompar, inget öra som rycker.
Ibland är det bekvämt att vara hundägare. *ler*

*kl*

Vi har varit och hälsat på hos en kompis som har en jämngammal valp. Där har Doris busat med Ronja och umgåtts lite med barn. Sen åkte vi och hämtade pappa på hans jobb och tittade på bilar/bussar/människor. Därefter åkte vi hem och sov en stund i bilen (inte jag dock;)). Till sist kom syster förbi med sina hundar så Doris hann slita lite i pälsen på dem också.

Nu sover hon gott i soffan:)

KL

Min valpis har varit med min pappa idag, och de stora fick vara själva när de var iväg på jobb någon timme. Så vi fick ta en långtur i skogen nu på kvällen, tränade inkallning med pipa (100% än så länge:)), stanna med pipa och apportering av kanindummy med valpis. Hon är superkul att träna med, uppmärksam, arbetssam och snabb!

kl

Söndag: Totalt ca 3½ timmes motion. En långpromenad på morgonen, sen promenad som uppvärmning på väg till klubben, en halvtimmes intensiv agilityträning (slalom, lite kontaktfält, gungan, ut och fram) och sen gick vi ända hem.

Måndag: Promenad till en gård i närheten, kollade på kornas betessläpp och vallhundsuppvisning. Massa folk och djur och därmed massa miljöträning. Var väl ute i 2½ timme (varav en timmes ren promenad), sen hem och sova några timmar (för hundens del) innan vi gick till lydnadskursen och körde lydnad i två timmar. Platsliggning (kanon!), fritt följ (fint, fick lite tips), apportering (ingen höjdare då han börjat tugga, fick en del tips där med) och så började vi med rutan vilket gick hur bra som helst!

Tisdag: Tog det lugnt (=några kissrundor, plugg för matte och hunden ensam i några timmar) fram till kvällen då det var dags för kursstart i agility. 30 min promenad innan, 75 min promenad hem, en dryg timmes agilityträning. Tränade med enbart externbelöningar, fram, ut och framförbyten. Dvs mest repetitioner såhär första gången.

Så nöjd över min hund! Han har verkligen utvecklats enormt senaste månaderna :bow:
Imorgon blir det vilodag, bara nån lagom lång promenad. Torsdag blir det agility igen!

KL

Var ju på lapphundsträff i måndags och brände mig som attans på axlarna och armarna, så idag ska jag gå hem till mamma och pappa, sola resten av kroppen och passa på att träna framförgående i deras stooora trädgård med Kajan :D

Ikväll är det inskrivning för dom nya kursarna, så då ska vi upp och köra ett lydnadspass innan dess och sedan blir det ett kort kurstillfälle i Rally-Lydnad, ja blev ombedd att vara hjälpinstruktör.

Idag ska jag ut och gå mitt spår som jag lagt till tävlingarna.
Sen lägger jag ett kortare spår till min egen hund som vi går efter kaffepausen, för det är ett måste när man är i skogen.

Kanske gör ett miniupplet på em, får se vad tiden räcker till.

Men en skogspromenad blir det i alla fall.

Idag var det en ordentlig morgon promenad och nu har vi gjort lite uppletande. sen får vovve vara ensam ett par timmar medans jag är iväg på ärende och ikväll ska vi träna på apporten. Mer hinner vi nog inte med, eller jo dom sedervanliga promenaderna såklart :D

KL

Igår tog jag och hundarna en 5 km promenad, hundarna i sele och stora hunden fick ha viktmanchetter på benen (med en enkrona som vikt i varje), halva promenaden på bakbenen och halva på frambenen.

Efter detta körde jag och stora hunden handlingsträning, tränade bakombyten på threadles/staket.

Idag ska jag åka iväg med bägge hundarna till massören så de ska få lite uppmjukande genomkörning :love:. Sen får man se vad det blir för träning, troligaste är framförgående, påbörja krypet och ev hoppteknik.

I måndags spårade vi, och det gick väl inte lysande, men "okej". Mitt fel som la för mycket näring i spåret, då hon funkar bättre med "depåer".

Idag blir det lydnad och skydd. Ska köra lite FF, platsliggning och någon apport. Ian ska nog inte få göra något alls idag, kanske lite läggande under gång och ställande isåfall.

Vi har idag utöver de vanliga promenaderna varit uppe på den allmänna träningen på klubben och tränat lite kontakt och rallylydnasskyltar. Det gick rätt bra, svårt att koncentrera sig när det är nya hundar med. Det är nog mest matte som tycker det är svårt att ta plats när man kommer som ovan med en liten blandras när alla brukshundar och elitekipage tränar =)

Senast ändrad:

La första viltspåret till valpis idag, gick himla bra! Hon gjorde en avstickare 10 meter innan slutet och virrade lite, lite, men sen kom hon på vad hon skulle göra och hittade den superfina klöven, sötis :love:

De andra fick apportera i vatten, till Fortunes stora lycka, Loka gjorde faktiskt också några bra inhämtningar. Valpis sprang och lekte lite under tiden, var i vattnet ett par gånger, men simningen har inte kommit riktigt än.

*kl*

Ska ut och kasta lite kyckling (Douglas nya favoritleksak) och gömma lite godis i gräset nu tänkte jag :laugh:.

*kl*

En intensiv idag för Orvarhuliganen, först 40 lek/uppfostran med en salukitant, sen kom taxkompisen på besök på kvällen och så avslutade han och jag med en härlig kvällspromenad runt "våran" sjö i grustaget och en liten simtur. Han måste lära sig att gå i frivilligt och simma till jaktproven i höst så vi gör det så roligt som möjligt. :D

delvis kl

Om han inte simmar frivilligt skulle jag faktiskt lägga ett krav på honom... Min mellantik lärde sig inte simma förrän hon var 5 år, för då tröttnade jag och hivade i henne, sen dess simmar hon, inte bra, men hon simmar:D

Har precis kommit in från skvallerträning med valpis, insåg att det nog var en nödvändighet i morse när hon höll på att skrämma ihjäl en lite cocker med sitt skällande. Och skvallret gick utmärkt, inte ett enda skall, inte ens på skateboardåkande barn:)

Ha, skulle aldrig sagt att det gick bra med skvallerträningen. Råkade tappa kopplet när vi mötte en golvmopp nu på långprommisen med de stora och valpis hann nog springa 5 meter mot den innan jag kallade. Hon kom förvisso direkt tillbaka och var långt ifrån framme hos den andra, men golvmoppsägaren hann slänga sig på marken och ta upp jycken i famnen på de få sekunderna, imponerande...

Man får visst aldrig ropa hej... Men det lät som en imponerande "räddningsinsats" utav den andra ägaren...

*kl*
Idag har vi varit ute och gått runt två öar, hundarna har fått sniffa lite härlig havsluft och vi njuter bara utav att ha semester här i södern! De ligger i skrivande stund och är mer än nöjda med dagens strapatser, vi har givetvis hunnit med att besöka mina favoritrunor och en massa annat skoj, så dom är välmotionerade, ikväll har jag tänkt lägga ett spår åt dem var :)

Påminner mig om dagens händelse hemma hos mamma och pappa...

Jag sitter och ser på TV och precis utanför fönstret står grannens "skit zu" och skäller... och skäller... och skäller.... MINST 10 min. Inget händer så jag bestämmer mig för att ta mina hundar på en kiss i trädgården :angel:

Jag kopplar unghunden och går ut (det är staket emellan), mina vrålar arg men följer med mig direkt när jag säger till dom. 3 sekunder senare står ägaren vid husknuten och kallar på hunden med förskräkt röst.

Ibland är man snabb :cool:

Hehe, vilket effektivt sätt att få tyst på skällande grannhundar!

KL:
Idag har båda hundarna fått gå varsitt spår, ingen av dem gjorde det bra :cry: så nu är det bara att sätta sig i soffan och fundera ut vad som gick fel och vad jag ska göra nästa gång.
Däremot gjorde kelpien ett jättebra uppletande och tollaren gjorde sitt livs framförgående och en bra apportering så jag får väl glädjas för det istället.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 957
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 256
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna