Misstänkt lös benbit på sex-månaders föl

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad.

Mitt sex månader gamla föl har fått en svullnad stor som en tennisboll på insidan och framsidan av hasen. Viss fyllnad/galla finns även på utsidan hasen.

Svullnaden upptäckte jag i samband med att hästarna kom in en kväll första veckan i januari. Hasen var svullen och lite varm, men hästen visade ingen smärta.

Veckan innan hade han råkat gå in i samma box som en annan häst och då hörde jag ordentliga sparkar i väggen. Där och då såg jag ingen skada, men det är möjligt att han fick en smäll när han trycktes mot väggen.

13 januari kom veterinären för att vaccinera och då gjordes även ultraljud på hasen. Inflammation konstaterades och fölet fick metacam i sju dagar.

Svullnaden gick knappt ned och när metacam-kuren var slut så har tillståndet varit oförändrat. Den värme som fanns i början är borta men svullnaden är såpass spänd att det även finns små ytliga sprickor i huden.

Efter konsultation med veterinären så är nu röntgen bokad tills imorgon.

Jag har googlat ihjäl mig och läst mängder av olika texter om ocd, lösa benbitar, fysitis, foder, ca/p-balans och operationer.

Ofta är slutsatsen att det är:
1) svårt att se på röntgen innan unghästen är 12 månader
2) det kan läka av sig själv upp till en viss ålder (olika källor anger olika åldrar)
3) orsaken till detta är omdiskuterad men forskning pekar på flera faktorer

Det finns massor av mer, men det gör är vad jag kortfattat vet om tillståndet.

Jag har ingen egen erfarenhet av unghäst med dessa problem så nu vänder jag mig till er med erfarenhet.

Vad hände och vad gjorde ni?

Bifogade filer

• 20250121_195515.webp
    20250121_195515.webp
    495,6 KB · Visningar: 63
På våran kom svullnaden senare än på din i hasen, opererad för lösa benbitar på hösten som 1 åring. Men hennes has såg ut som en stor handboll och hon var halt både i skritt och trav. Hon hade varit lite gallig i hasen redan tidigt men inte så man tänkte värst mycket på det just då och vi planerade ändå att fri röntga henne. Men sen kom allt på en gång och efter röntgen på våren som 1 åring bestämde vi oss för att opereras henne efter betet. Idag syns ingenting och hon har inga bekymmer av det som 4 åring.

@MayGrace

Tack för ditt svar! Vad jag förstår så är de snabbväxande raserna mer representerade än tex ponny.

Jag skall erkänna att jag är nervös inför morgondagens röntgen. Jag är rädd att det är en ligamentskada, även om jag då skulle tro att han borde vara halt (?), eller att det är något som inte syns och att vi nu påbörjar ett klippkort med oro med flera veterinärbesök, eller att det är lösa benbitar som inte går att åtgärda osv...

Nu är väntan inte så lång, och jag ville inte röntga på en gång, då man ibland inte ser vad som hänt/händer när skadan är helt ny.

Men nu har det gått tre veckor (snart), utan förbättring och jag blir orolig. Det kan såklart också vara ett hematom, och de tar tid att gå ned.

När er blev som en handboll, var det plötsligt och akut?

Hur stora var gallorna ni såg innan och var de lika på båda benen?

Hur lång konvalescens var det efter operationen?

@MayGrace

Tack för ditt svar! Vad jag förstår så är de snabbväxande raserna mer representerade än tex ponny.

Jag skall erkänna att jag är nervös inför morgondagens röntgen. Jag är rädd att det är en ligamentskada, även om jag då skulle tro att han borde vara halt (?), eller att det är något som inte syns och att vi nu påbörjar ett klippkort med oro med flera veterinärbesök, eller att det är lösa benbitar som inte går att åtgärda osv...

Nu är väntan inte så lång, och jag ville inte röntga på en gång, då man ibland inte ser vad som hänt/händer när skadan är helt ny.

Men nu har det gått tre veckor (snart), utan förbättring och jag blir orolig. Det kan såklart också vara ett hematom, och de tar tid att gå ned.

När er blev som en handboll, var det plötsligt och akut?

Hur stora var gallorna ni såg innan och var de lika på båda benen?

Hur lång konvalescens var det efter operationen?
Hon hade lite ovanligt lång konvalescens då hon stod på box eller snarare i boxhage i nästan 11 veckor pga av att det hittade lite annat också som det plockades bort i samband med operation. Men det var inget det kunde ha sett på röntgen utan bara när det gick in i leden.

Hennes ben började svälla upp i samband med att det började köra in henne och belasta hennes ben två dagar i veckan med tömkörning och sedan vagn. Och då hon vart röntgad innan hon kördes in visste vi ju att hon hade lösa benbitar i vänster has så egentligen var vi väl inte så förvånande när hon började visa symptom på att ha besvär. Sen att det hittade lite annat smått och gott inne i hasleden det hade vi ju inte räknat med men som sagt idag så lider hon inte av det och är som vilken fyraåring som helst
Hennes gallor var som två valnötter ungefär på vänster has när hon var liten.

Hon hade lite ovanligt lång konvalescens då hon stod på box eller snarare i boxhage i nästan 11 veckor pga av att det hittade lite annat också som det plockades bort i samband med operation. Men det var inget det kunde ha sett på röntgen utan bara när det gick in i leden.

Hennes ben började svälla upp i samband med att det började köra in henne och belasta hennes ben två dagar i veckan med tömkörning och sedan vagn. Och då hon vart röntgad innan hon kördes in visste vi ju att hon hade lösa benbitar i vänster has så egentligen var vi väl inte så förvånande när hon började visa symptom på att ha besvär. Sen att det hittade lite annat smått och gott inne i hasleden det hade vi ju inte räknat med men som sagt idag så lider hon inte av det och är som vilken fyraåring som helst
Hennes gallor var som två valnötter ungefär på vänster has när hon var liten.
Det låter fantastiskt. Vad mer hittade man när man gick in i leden?

Röntgade ni även den andra hasen? Det verkar som om det inte är ovanligt att det är bilateralt?

Det låter fantastiskt. Vad mer hittade man när man gick in i leden?

Röntgade ni även den andra hasen? Det verkar som om det inte är ovanligt att det är bilateralt?
Vi röntgade alla fyra ben samtidigt för att se så det inte fanns något annat.
Hennes hasled var väldigt porös så man valde att skrapa och spola rent för att försöka få det att hårdna. Var 50/50 om det skulle bli bra där av den långa konvalescensen. Men själva lösa benbitarna var inga problem att plocka bort enligt veterinären och inget hon skulle lida av efteråt. Som sagt hennes has ser idag ut som på vilken vanlig häst som inte är opererad.

Vi röntgade alla fyra ben samtidigt för att se så det inte fanns något annat.
Hennes hasled var väldigt porös så man valde att skrapa och spola rent för att försöka få det att hårdna. Var 50/50 om det skulle bli bra där av den långa konvalescensen. Men själva lösa benbitarna var inga problem att plocka bort enligt veterinären och inget hon skulle lida av efteråt. Som sagt hennes has ser idag ut som på vilken vanlig häst som inte är opererad.
Ah! Vilken tur! Vad nervöst att se om det skulle bli bra eller ej. :nailbiting:

Vi får se vad veterinären säger imorgon.
Håll tummarna.

Håper det har gått bra med føllet ditt?

Min fikk er spark på innsiden av hasen for litt over 2 uker siden, hun hadde et sår og var ekstremt svullen, men ikke halt.
Tok ut veterinær etter noen dager og hun så en løs benbit liggende utenfor et hakk i knokkelen på ultralyden. Vi røntget henne 1 uke etter (hadde time på klinikk da så ventet pga snøstorm og kjøreforhold), og heldigvis så hadde det ikke blitt brudd eller brist I selve knokkelen, og benbiten og sparket lå på oversiden av selve leddet, så de ville la den ligge. Hun er fortsatt litt svullen, men det har gått ned mye siste 5 dagene.
Jeg var utrolig heldig, og håper du er det samme.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 548
Hundhälsa Hur ser prognosen ut för en fyraåring som har lösa benbitar i båda armbågarna? Han är påtagligt halt trots att han har gått på olika...
2
Svar
20
· Visningar
3 443
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 891
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 772
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka