Misstänkt lös benbit på sex-månaders föl

Låter ungefär som våra tror vi gav ca 15 000 tusen för själva operationen, men försäkringen tog det mesta vilket jag är glad för. Kostade på ändå sen att ha henne på rehab 🥲 Men önskar er lycka till med operationen ❤️
Tack! Ja, 15 är för själva operationen, men de vill ha honom kvällen innan och det behöver tas nya röntgenplåtar. Det plusar på en del.

Var hade hon för rehabilitering?

Tack! Ja, 15 är för själva operationen, men de vill ha honom kvällen innan och det behöver tas nya röntgenplåtar. Det plusar på en del.

Var hade hon för rehabilitering?
Boxvila många veckor och vi kunde inte erbjuda henne det hemma så där hon var på inkörning så erbjöd det sig att ha henne uppstallad trots att hon inte fick göra något. Det var snälla och skötte allt mot en mindre peng, tog ut veterinär osv som höll koll på stygnen osv. Vi matade bara med morötter och såg till att hon höll sig hyfsat glad. Tur hon är klok annars hade det aldrig gått. Hon skulle dessutom promeneras två gånger om dagen 20 minuter åt gången.Är tacksam för all hjälp vi fick efteråt för vi hade aldrig fixat att ha henne hemma då vi inte hade lämpligt sällskap åt henne.

Det är med stor sannolikhet ocd. Han har vuxit fort, och var liten vid födseln, så veterinären tror det handlar om att han har haft en snabb tillväxtfas och då är det inte ovanligt att det blir dessa benbitar.

Symtomen stämmer, han är svullen utifrån att leden har inflammation pga brosket, och han är helt ohalt.

Hade det varit ett trauma så hade han sannolikt haft en hälta också.

Nåväl..... ca 20 000 kommer operationen att kosta, men jag har redan fått en räkning på nästan 11 000.

Jag är så glad att jag haft både foster och fölförsäkring från dag 1. Försäkringen kommer därmed att täcka denna operation.
Oj, ja. Det tickar snabbt iväg med pengar. Håller tummarna för att allt går bra!

Boxvila många veckor och vi kunde inte erbjuda henne det hemma så där hon var på inkörning så erbjöd det sig att ha henne uppstallad trots att hon inte fick göra något. Det var snälla och skötte allt mot en mindre peng, tog ut veterinär osv som höll koll på stygnen osv. Vi matade bara med morötter och såg till att hon höll sig hyfsat glad. Tur hon är klok annars hade det aldrig gått. Hon skulle dessutom promeneras två gånger om dagen 20 minuter åt gången.Är tacksam för all hjälp vi fick efteråt för vi hade aldrig fixat att ha henne hemma då vi inte hade lämpligt sällskap åt henne.
Oj oj, vilket jobb!

I vårt fall så får han hänga med sin mamma. Skall jag promenera 20 min × 2 per dag, så blir det lite tufft, men man får väl gå upp 20 min tidigare isf.

Fick idag besked om att han får komma till klinik nästa onsdag.

Vi hoppas på det bästa.

Uppdatering.

Nu har han röntgats igen och det visar inget brosk eller benbit på röntgen, men eftersom svullnaden inte gett sig, utan snarare förvärrats, så har han nu blivit sövd och de gjorde titthålsoperation idag.

Det fanns inga lösa benbitar, utan han har en kraftig inflammation med fibrin och lite på sidoligamentet.

Så veterinären har rensat upp och skrapat rent, och sytt ihop.

På sätt och vis är jag lättad att det inte var ocd, utan skadan har sannolikt orsakats av sparken. Samtidigt klandrar jag mig själv för att hästarna var lösa och gick in i samma box.

Det känns som om det hela var helt mitt fel och så eländigt. :cry: (men jag är såklart tacksam att inte benet blev avsparkat. Det kunde varit värre)

Men nu tror veterinären att prognos för helt tillfrisknande är god, men det finns risk att den leden blir lite gallig, om han inte läker ordentligt och hålls helt stilla.

Dagmammahästen, hans egen mamma och kompis kommer att få turas om att stå i stallet med honom, men det blir segt.

Ni som har erfarenhet av detta får gärna dela med er.

Jag har (skrev tidigare i tråden) sett svullnader på föl som hängt i länge men sålänge dom inte blev halta så var rådet att avvakta.
Jag läste det som att din veterinär rådde honom att inte stå stilla för mycket vilket jag tror är ett gott råd.:up:

Vad gäller svullnader på häst (ej föl) så har jag haft en häst som inte svarade nämnvärt på metacam, varken i antiinflammatoriskt syfte eller smärtlindring. - däremot svarade den väldigt bra på butta.
Om jag inte minns fel hade ni gett metacam, men kanske kan du fråga veterinären om det finns något annat preparat ni kan testa med? :)

Jag har (skrev tidigare i tråden) sett svullnader på föl som hängt i länge men sålänge dom inte blev halta så var rådet att avvakta.
Jag läste det som att din veterinär rådde honom att inte stå stilla för mycket vilket jag tror är ett gott råd.:up:

Vad gäller svullnader på häst (ej föl) så har jag haft en häst som inte svarade nämnvärt på metacam, varken i antiinflammatoriskt syfte eller smärtlindring. - däremot svarade den väldigt bra på butta.
Om jag inte minns fel hade ni gett metacam, men kanske kan du fråga veterinären om det finns något annat preparat ni kan testa med? :)
Första rådet var att han inte skulle busa och fara omkring utan hellre vara i en liten mindre hage.
Så nu har han haft det lite tråkigt in ett par veckor.
Men det har ju inte hjälpt, utan svullnaden har snarare ökat. Det är en kraftig inflammation.

Så enligt veterinären var denna operation nödvändig. Det har orsakats av en smäll på ledkapseln.

Uppdatering.

Nu har han röntgats igen och det visar inget brosk eller benbit på röntgen, men eftersom svullnaden inte gett sig, utan snarare förvärrats, så har han nu blivit sövd och de gjorde titthålsoperation idag.

Det fanns inga lösa benbitar, utan han har en kraftig inflammation med fibrin och lite på sidoligamentet.

Så veterinären har rensat upp och skrapat rent, och sytt ihop.

På sätt och vis är jag lättad att det inte var ocd, utan skadan har sannolikt orsakats av sparken. Samtidigt klandrar jag mig själv för att hästarna var lösa och gick in i samma box.

Det känns som om det hela var helt mitt fel och så eländigt. :cry: (men jag är såklart tacksam att inte benet blev avsparkat. Det kunde varit värre)

Men nu tror veterinären att prognos för helt tillfrisknande är god, men det finns risk att den leden blir lite gallig, om han inte läker ordentligt och hålls helt stilla.

Dagmammahästen, hans egen mamma och kompis kommer att få turas om att stå i stallet med honom, men det blir segt.

Ni som har erfarenhet av detta får gärna dela med er.
Jag hade Hedda och hennes mamma på boxvila i fyra veckor i samband med att Hedda fick en sårskada på ena bakkotan. Fick söva henne och sy ihop. Hon fick sina tokspel i boxen ( stackars mamman😳) då och då men var oftast förvånansvärt lugn.
Det var påfrestande för mattehjärtat men två veckor går fort.❤️

Hedwig fick mash tre gånger om dagen plus att de hade fri tillgång på hösilage.

Jag hade Hedda och hennes mamma på boxvila i fyra veckor i samband med att Hedda fick en sårskada på ena bakkotan. Fick söva henne och sy ihop. Hon fick sina tokspel i boxen ( stackars mamman😳) då och då men var oftast förvånansvärt lugn.
Det var påfrestande för mattehjärtat men två veckor går fort.❤️

Hedwig fick mash tre gånger om dagen plus att de hade fri tillgång på hösilage.
Tack för input. Hur gammal var Hedda då?
Min gosse är ju sju månader och ganska stor, så han kan inte göra för stora hopp i boxen.

Sedan är ju lite rörelse också väldigt viktigt så kanske blir det lite lagom att då och då få hela boxen till sig själv?

Bra idé med mash också. Det skall jag ta till mig!

Jag funderar nämligen på att han kan stå bredvid en kompis också, kanske vecka två?

Hans mamma kommer inte tycka att det är så kul att vara inne hela tiden.

Första rådet var att han inte skulle busa och fara omkring utan hellre vara i en liten mindre hage.
Så nu har han haft det lite tråkigt in ett par veckor.
Men det har ju inte hjälpt, utan svullnaden har snarare ökat. Det är en kraftig inflammation.

Så enligt veterinären var denna operation nödvändig. Det har orsakats av en smäll på ledkapseln.
Okej, ja jag förstår att operationen var nödvändig men jag undrade om hon sa något mer om varför han skulle vara stilla? Av nyfikenhet inte ifrågasättande.
Svullnader kan ju behöva cirkulation/rörelse för att försvinna. Det är iallafall så jag fått lära mig :)

Okej, ja jag förstår att operationen var nödvändig men jag undrade om hon sa något mer om varför han skulle vara stilla? Av nyfikenhet inte ifrågasättande.
Svullnader kan ju behöva cirkulation/rörelse för att försvinna. Det är iallafall så jag fått lära mig :)
Ja, absolut! Rörelse är A och O för utvecklingen av leder som växer.

Stillhet krävs i läkningen. Rörelse stimulerar mer ledvätska. Så efter operationen krävs att sårhålan läker och att kroppen ges möjlighet att återhämta sig.
Svullnaden har varit stor som två grapefrukthalvor på var sida hasen och det är ett stort utrymme som nu skall läka ihop. Det tar minst fem dagar i den akuta fasen att läka så mycket, att rörelse inte skadar läkningsprocessen.

Eftersom jag är den nördiga sorten så har jag ikväll läst tre uppsatser om konvalescens, titthålsatroskropi och även ledsjukdomar hos smågrisar. Det är därför jag säkert låter så påläst. :D

En, av flera slutsatser, är att operationer oftast är utan komplikationer och att det är viktigt att boxvila inte varar mer än nödvändigt. Hur lång tid som rekommenderas beror på skadans omfattning.

Vidare är bandagering väldigt viktigt för att hålla svullnaden under kompression. Jag läste också att antibiotika var förhållandevis oviktigt. Så få som 0,6 procent av de studerade hästarna drabbades av infektion efter operation, och de som fick det hade ofta andra symptom än ledinfektion.

Vad gällde grisarna, så läste jag uppsatsen mest av intresse för att de ofta utvecklar oestechondros och att deras leder är ömtåliga. De redogjorde för hur återhämtning blir när de behandlas med antibiotika osv.

Väldigt lärorikt, men man blir trött av att läsa alla medicinska termer!

Nu är han hemma!

i hemgångsråden står att han skall gå promenader, en till två gånger per dag i skritt, med start omgående.

Var det så för er också, @MayGrace ?

Här fanns ju, precis som för er, lite annat som rensats upp.

Han skall ha sitt bandage i en vecka, sedan skall det läggas om för en vecka till.

Visst är det fint?! ;):)

20250221_140257.webp

En vän fick operera sin 8 månaders för lös benbit efter spark. Dvs inte lös benbit pga ocd utan pga spark. Blev helt återställd.
Nu är jag ju där. Jag hoppas min har samma fina utveckling. Veterinären ser inte att han har fått något avsparkat. Kanske, kanske något pyttelitet, sade han, när jag framhärdade med alla mina frågor.

Sidoligamentet hade dock en lindrig skada.

Nu är jag ju där. Jag hoppas min har samma fina utveckling. Veterinären ser inte att han har fått något avsparkat. Kanske, kanske något pyttelitet, sade han, när jag framhärdade med alla mina frågor.

Sidoligamentet hade dock en lindrig skada.
Jag hade en 6-månaders med en skada på ligament vid hoven. Sån som på vuxen hade varit skittrist. Minst ett års konvalescens. En vuxen hade fått boxvila, sjukruta och promenader. Både jag och vet ansåg det vara uteslutet pga de nackdelar det skulle innebära för så ung och växande. Så hon fick gå i hage med en äldre kompis. Blev helt återställd!

Nu är han hemma!

i hemgångsråden står att han skall gå promenader, en till två gånger per dag i skritt, med start omgående.

Var det så för er också, @MayGrace ?

Här fanns ju, precis som för er, lite annat som rensats upp.

Han skall ha sitt bandage i en vecka, sedan skall det läggas om för en vecka till.

Visst är det fint?! ;):)

Visa bifogad fil 162675
Japp promenad 2 gånger om dagen i grimskaft direkt efter operationen 😊

Tack för input. Hur gammal var Hedda då?
Min gosse är ju sju månader och ganska stor, så han kan inte göra för stora hopp i boxen.

Sedan är ju lite rörelse också väldigt viktigt så kanske blir det lite lagom att då och då få hela boxen till sig själv?

Bra idé med mash också. Det skall jag ta till mig!

Jag funderar nämligen på att han kan stå bredvid en kompis också, kanske vecka två?

Hans mamma kommer inte tycka att det är så kul att vara inne hela tiden.
Hedda var tre månader så absolut mycket mindre än en sju månaders.
Håller alla tummar att det ska gå fint för er! Känns som jag följt er sen han tillverkades!
De läker ju oftast väldigt fint när de är så unga.
I sommar går han på bete och kommer må toppen och den här orostiden kommer kännas avlägsen.❤️

Hedda var tre månader så absolut mycket mindre än en sju månaders.
Håller alla tummar att det ska gå fint för er! Känns som jag följt er sen han tillverkades!
De läker ju oftast väldigt fint när de är så unga.
I sommar går han på bete och kommer må toppen och den här orostiden kommer kännas avlägsen.❤️
Tack! Visst är det så!

Jösses, hon blev ju aaaaaldrig dräktig men till sist så....
Tillverkningsfokus fanns av sällan skådat slag.

Jag ser så fram emot nästa sommar utan oro för blivande mamma och allt som har med semin att göra, eller denna sommar som var med oro för fölning osv.

Så du har rätt, när sommaren kommer så känns detta avlägset. ❤️

Nu tycker jag han är svullen nedanför hasen, ner i kotan. Är det att förvänta sig, kanske?

I övrigt är han pigg och som vanligt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 689
Hundhälsa Hur ser prognosen ut för en fyraåring som har lösa benbitar i båda armbågarna? Han är påtagligt halt trots att han har gått på olika... 2
Svar
20
· Visningar
3 638
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 094
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 869
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Fälttävlans-tråden 2025
  • Ormbett