Lära barnet rida i galoppera

Empalie

Trådstartare
Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har galopperat lite efter ngn högre bom och min dotter älskar det och vill galoppera mer. Ponnyn har mycket galopp i sig 😍 finns det någon bra övning att öva galopp när man inte är van alls att galopper??? Vill tillägga att dottern rider mjukt och fint, bra balans men skulle nog kunna bli lite osäker därför vill jag kunna tänka ut bästa möjliga sättet

Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har galopperat lite efter ngn högre bom och min dotter älskar det och vill galoppera mer. Ponnyn har mycket galopp i sig 😍 finns det någon bra övning att öva galopp när man inte är van alls att galopper??? Vill tillägga att dottern rider mjukt och fint, bra balans men skulle nog kunna bli lite osäker därför vill jag kunna tänka ut bästa möjliga sättet
Ni kan låna in en instruktör några gånger som kan hjälpa er komma vidare? :) Den personen kan kanske hjälpa er med det eventuella köpet också?

Instämmer med @Sel . Ta hjälp av en tränare. Så viktigt att det blir rätt från början, både för ponnyn och barnet. Speciellt om du själv inte är så erfaren heller.

Om du är hästvan själv så är det inga problem att lära sitt barn galoppera. Sunt förnuft kommer man långt på!
Börja med att träna ponnyn på att galoppera utan ryttare när du springer bredvid. När du känner att ponnyn förstår uppgiften sätter du upp barnet och börjar galoppera kortare sträckor medan du springer med.

När barnet är redo för nästa steg kan du longera barnet i galopp.
Min båda barn fick samtidigt lära sig att galoppera med barbackagjord på lina. Super bra för deras balans och mod!

Om barnet har bra balans och även ridit över upphöjd bom där ponnyn själv faller i galopp efteråt så tänker jag att det enklaste är om barnet lär sig skänkla och behålla galoppen själv efteråt. Och sedan sakta av när det passar.

Det verkar vara ett naturligt sätt att börja galoppera, att bara fortsätta ett var efter att hästen fallit i galopp själv. Givetvis är det bra med en tränare också men om man tar bort dramatiken, skippar fattningen till att börja med och bara kör på när det ändå blir galopp som efter ett litet hinder. När barnet är vant vid att galoppera blir fattningen mycket enklare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 960
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 306
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 263
Senast: Badger
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 857
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈