Nu kommer jag säkert att göra ett par stycken här inne lite irriterade men jag kör ändå
. Jag jobbar på ridskola som ridlärare level 2 och jag och mina kollegor får flera gånger i veckan klagomål, åsikter och synpunkter från framför allt föräldrar som tycker att deras barn går i en för lätt grupp, inte utvecklas tillräckligt snabbt, får rida fel häst, bara gör lätta/ tråkiga övningar, står still för mycket osv osv. Och jag tror inte du förstår hur tröttsamt det är. Vi på ridskolan strävar alltid efter att ha jämna grupper, är någon bättre så får hen flytta upp. Vi har en röd tråd och en utbildnings stege för varje nivå.
Att din dotter fick rida den stora hästen tre gånger förra terminen är väl ingenting? Tre gånger av 25? Alla i gruppen får väl turas om? Vissa ridskolan har kanske inte så många hästar att välja mellan? Vi har grupper om 12 i varje grupp och vi har inte alltid tillräckligt små hästar till alla elever. Även just vi inte har stora hästar med på ponnylektionerna så har vi ibland med stora D ponnyer. Det är inte ekonomiskt försvarsbart för ridskolan att ha för många små ponnyer. Dom större ponnyerna kan gå fler lektioner på olika nivåer.
Självklart kan man inte byta sadel på hästen, den är ju uppassad. Jag blir också lite ledsen över att du säger att sadeln inte verkar passa. Kan du mer än den utbildade personalen på ridskolan?
Och som sagt: dottern är 5 år, var vill du hon ska komma? Självklart ska hon utvecklas, men så bråttom är det väl inte? Avdelningsridning är också bra att öva på.
Jag tycker du ska sluta på ridskolan, du verkar ju så missnöjd. Om hon redan rider för en c- tränare så behövs väl inte ridskoleridningen? Även om jag inte förstår hur mkt man får ut som 5 åring när man tränar. Hur länge orkar man koncentrera sig? 5 minuter åt gången?
För mig låter du som en mamma som anser att ditt barn ska få rida dom ”bästa” hästarna, är bäst i gruppen och redan kan allt. Då är det nog bättre att ni lämnar er plats till någon annan som skulle uppskatta den bättre.
För vi som arbetar på ridskolor försöker göra vårt bästa för både hästar och elever med dom förutsättningarna vi har. Och det är tröttsamt att få höra av föräldrar att vi gör fel. Och ännu värre är det att höra er klaga på våra arbetskamrater hästarna.