Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och galopp själv på inhägnat område, styr utan problem och har bra kunskaper om hur man tar hand om sin häst (leda, visitera, borsta mm kan dock inte sadla och tränsa själv då ponnyn är lite för stark för henne och sadeln för tung). Flickan har nu börjat på ponnylektioner på ridskolan för att få höra att någon annan vuxen också har samma instruktioner som mamma, jag vill inte hamna i tjat och gnällfällan och döda hennes intresse. Kul också att hon får jämnåriga hästkompisar då hon är ensam i vårt stall.
Ridskolan är mkt bra och proffsig men... Om jag anförtror min dotter åt ridskolan för att hon ska utvecklas i sin ridning, har dom då rätt att sätta henne på även den häst som hon inte har någon chans att påverka och lära sig av? barnet är 110 cm och väger 15 kg, vad kan hon lära sig av att rida en tung/okänslig (torihäst) häst på 175 som dessutom har 18-sadel och herrstigbyglar. Hon red denna hästen 3 ggr förra terminen och hon blev både osäker och ledsen och kände sig helt utelämnad i situationen. Trots att hon har långa ben sticker underkanten av stigbyglarna bara 2 cm under sadeln, stigläderna blir ojämna då vi fått snurra dom 4 resp 5 varv, stigbyglarna är dessutom så tunga att dom bara lägger sig jäms med hästen och om något skulle hända så hon skulle fastna i stigbygeln så är säkerhetsspärren på krampan så hög att den med 100% säkerhet inte hade löst ut. Saknas hätta på stigbyglarna. Ridskolan säger att dom inte vill byta sadel på hästen då denna sadel är inprovad av sadelutprovare (jag anser att den ligger i bakvikt och klämmer runt manken så tror bara det är en undanflykt). Just denna hästen är dessutom så okänslig att även stora/vuxna ryttare undviker den. Dottern har inte en chans att vare sig styra eller driva. Ska säga att flickan ibland skrittar av mitt halvblod efter jag tränat, hon får då skritta och ev. trava lite i stängt ridhus om ingen annan är där, jag står hela tiden i närheten och tittar på och kan ingripa. De kvartarna hon rider min häst gör hon det i sin sadel, den ligger inte perfekt men helt ok för en ryttare på 15 kg. Hon sitter bra, har sina stigbyglar och glider inte runt.
Med på ponnylektionerna går även andra enligt mig trevligare hästar, problemet med för stora sadlar, ej anpassade stigbyglar/stigläder kvarstår men dom är känsligare och även om hon inte förbättrar sin ridning så kan hon iaf få dom i trav, rida lätt och styra. Uppskattningsvis är ca hälften av hästarna hästar och hälften ponnysar. Flera av ponnysarna, särskilt några B-ponnysar är riktigt bra för henne, välridna, känsligare och mycket mer välutbildade än hennes ständigt hungrige shettis.
Hur ska jag som mamma agerar den dagen hon ska rida enligt mig olämplig häst? Hon är 5 år och ska inte behöva fundera på det. Tänker både på säkerhetsaspekten och aspekten att jag ju betalar för att dom ska utveckla hennes ridning och hon ska inte bara åka runt på en opåverkbar häst i 40 minuter. Ska kanske också tillägga att hon är yngst i gruppen och i stort sett den enda med tidigare riderfarenhet. För henne är det en vardagsaktivitet att rida slalom mellan koner, rida lätt och galoppera men gruppkompisarna tränar för fullt på att få till lättridning och att styra. Finns ingen alternativ grupp för så litet barn på hennes nivå.
Hur hade ni agerat?