Jag gissar att shettisen tycker att ponnyn är dum, jobbig etc. för att den fnattar runt och ropar efter din stora häst, och att den gång på gång försöker få ponnyn att skärpa sig.
Jag tar fasta på det du berättar om ponnyns egenskaper, att den är en fin läromästare, trygg med barnen. Det är ju otroligt värdefullt, och om man kan trygga ponnyns hälsa tycker jag inte att det är en dålig idé att se om någon vill ta sig an den. Det kan ju finnas någon som tex. redan har en annan fångponny/-häst som den kan gå tillsammans med, och som har en engagerad ryttare som skulle kunna få glädje av ponnyn. Självklart måste hemmet selekteras hårt utifrån förutsättningarna, men det borde alltid vara en självklarhet oavsett vilket djur som ska placeras.
Jag gillar annars idén som någon kom med om att låta alla dina hästar gå ihop, så kan de forma en flock och får lite riktiga hästrelationer att pyssla med istället för den lite störda besattheten som ponnyn hamnat i.
Om du ska ha kvar ponnyn hade jag (utifrån det lilla jag vet) hanterat den väldigt strikt, tydligt och lite "bossigt", kom med här, stå där, gör såhär. Dess beteende lär handla om en otrygghet, att den inte känner att den har någon annan än storhästen. Det brukar gå att lösa genom att själv bli tryggheten, men man måste ofta vara lite handfast och rak, så att ponnyn verkligen ser och förstår att du är något att följa. Då brukar hysterin lägga sig och vips är allt lugnt i flocken
.