@Juli0a
Med tanke på vad du skriver om ponnyns förmåga med ridningen så tycker jag att det verkar vara en bra bit kvar tills det är dags att tänka på avlivning. Däremot tror jag, precis som en del andra skrivit, att det är viktigt att se till att fången hålls i schack. Det är svårt att få en B-ponny att fungera på samma bete som en stor häst, så försök hitta andra lösningar. Jag tycker att din beskrivning av skogshagen låter idealisk, bara man får ponnyerna att acceptera varandra och stanna innaför staketet.
Jag är också lite inne på det här med hur ponnyn bondat så hårt med halvblodet. Min erfarenhet är att hästar blir väldigt hårt bondade när de bara har varandra. En idé jag har är att det finns en möjlighet att få ponnyn att bonda bättre med shettisen, om halvblodet är utom räckhåll en period. Eller om shettisen får följa med på P&J, träningar osv. På bortaplan kan mycket förändras. Vi har använt den metoden (lite halvmedvetet) några gånger när det är nya konstellationer av hästar på gården. En tävlingsdag i en delad transport kan få oanade vänskapsband att blomma ut!
Eller kanske att ena paret av hästar åker på bete hos en granne några kilometer bort under 3-4 veckor?
Att du står med rätt så många fler hästar än du tänkt är ju en sak du får fundera över. Min tanke med ovanstående förslag är att det kanske är hyfsat enkelt att prova i den situation du är just nu.
Jag har också haft en häst som totalt ignorerade en ny häst som kom, i det fallet pga stress hos min häst. Det gjorde ont i hela själen att se hästen på det sättet, och den nya hagkompisen var ju inte heller jätteglad över situationen. På din beskrivning låter det som att både B-ponnyn och shettisen är stressade.