övervaka uteplats?

ameo

Trådstartare
Moderator
När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster. Jag har lagt en lapp i grannens brevlåda, där jag skrivit att det inte är okej att göra så och att hen för grannsämjans skull aldrig mer ska göra det. Hen märkte att jag fick syn på hen och lufsade iväg därifrån då. Det är en person som verkar lite knepig - jag är nyinflyttad och har bara sagt hej till hen så här långt - så jag tar den snälla vägen först.
Men, så till min fråga. Visst är det okej om jag sätter upp min lilla övervakningskamera på en hylla innanför fönstret och övervakar min uteplats? Så länge den inte kan filma mer än just utanför min lägenhet? Jag känner att jag vill veta om det händer fler gånger och i så fall i vilken omfattning... Är det vanligt förekommande så kanske man får ta det hela vidare, tänker jag.
Jag skulle förvisso kunna dra ner persiennerna. Men, jag tycker inte att jag ska behöva stänga in mig bakom persienner i min bostad!

Bor du i BRF eller Hyresrätt, ta upp med styrelsen om BRF och hyresvärden om HR.
I min BRF har vi staket runt uteplatserna, kolla om du får sätta upp det för att "visa gränsen" ...

Hade jag redan lagt lapp i lådan och hen ÄNDÅ fortsätter hade jag ringt 11414 och rådfrågat hur jag skulle gå vidare. Ingen anmälan men kollat "möjligheterna" så man har mer på fötterna vid kontakt med BRF/HR.

Om du ser till att kameran inte filmar något utanför din uteplats är det helt ok, men du måste också sätta upp en lätt synlig och läsbar skylt vid uteplatsens yttre gräns om att uteplatsen är kameraövervakad.

Därmed inte sagt att grannen/grannarna inte kan få för att stå längre bort från uteplatsen och kika in. Upp till dig vilket insynsskydd du vill ha till sovrum och övriga rum.

Om du ser till att kameran inte filmar något utanför din uteplats är det helt ok, men du måste också sätta upp en lätt synlig och läsbar skylt vid uteplatsens yttre gräns om att uteplatsen är kameraövervakad.

Därmed inte sagt att grannen/grannarna inte kan få för att stå längre bort från uteplatsen och kika in. Upp till dig vilket insynsskydd du vill ha till sovrum och övriga rum.

Privatpersoner måste inte ha skyltar

Måste man skylta kameraövervakning hemma?

Om du håller dig till reglerna för privatpersoner som nämns ovan, behöver du inte skylta med att du har en övervakningskamera hemma. Vi skulle ändå rekommendera dig att sätta upp en övervakningsskylt i samband med kameraövervakningen, just för att detta i många fall avskräcker inbrottstjuvar.26 aug. 2024

Måste man skylta kameraövervakning hemma?

Om du håller dig till reglerna för privatpersoner som nämns ovan, behöver du inte skylta med att du har en övervakningskamera hemma. Vi skulle ändå rekommendera dig att sätta upp en övervakningsskylt i samband med kameraövervakningen, just för att detta i många fall avskräcker inbrottstjuvar.26 aug. 2024

Kom igång med kameraövervakning hemma – regler och villkor

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka