övervaka uteplats?

Jag har tyvärr ingen möjlighet att få ut ström till uteplatsen. Så kameran måste stå inne.
Aha, den har inget batteri? Jag antog visst det, då jag trodde alla övervakningskameror hade det numera 😅.

Då hade jag som föreslagits försökt sätta den högt upp tittandes nedåt ut genom fönstret och sett om det gick att få till det bättre så.

Aha, den har inget batteri? Jag antog visst det, då jag trodde alla övervakningskameror hade det numera 😅.

Då hade jag som föreslagits försökt sätta den högt upp tittandes nedåt ut genom fönstret och sett om det gick att få till det bättre så.
Jag kan koppla den till en powerbank, men den drar slut på en 20.000 mAh powerbank på 2 dagar så det är lite bökigt att hålla på med. (jag undviker att använda altandörren för att inte visa katterna den vägen ut)

Jag sitter i soffan och tittar på tv. Får syn på grannen utanför och tar upp mobilen och fotar hen, som uppenbart tittar in på mig.
Här är bild på hur uteplatsen ser ut och fotot på personen - anonymiserat. Det går att gå utmed alla uteplatserna eftersom mellanväggar inte går ända ut till plattornas kant.
Detta hände alltså nyss.
Är jag överkänslig som reagerar på detta?
20250227_140912.webp

Du är inte överkänslig. Enklast lösningen är väl om du stängslar in din uteplats. Kontakta din hyresvärd för jag misstänker att du behöver dennes tillstånd för det.

(Tråden har pågått en tid så jag kan ha missat om detta har varit på tapeten förut.)

Om du inte far tillstand att stangsla in din uteplats skulle jag satta stora krukor strategiskt sa att det inte gar att ga pa plattorna atminstone, men helst sa langt ut att ingen kan ga precis utanfor plattorna heller. En rad med krukor med storre vaxter skulle kunna ge insynskydd.

Helt oacceptabelt att gå där, säg till personen att om den vill dig nåt får den komma o ringa på din ytterdörr. Samt säg till hyresvärden att du kräver förändring.

I detta fallet hade jag helt klart investerat i LIKNANDE.... tex https://jysk.se/utemobler/tradgardskrukor/blomlada-trana-b30xl83xh130-svart ... Jag har ju själv bott på bottenplan med uteplats och ALLA kollar på den (inte alla men ni fattar) men de kollar på mina VÄXTER jag har i rabatterna så de kollar ju inte in i fönstrena... ritade in en på din uteplats ;) Men kan du sätta den utanför plattorna är det ju ännu bättre... Kolla med föreningen hur "långt ut" du kan sätta liknande... De är ju inte "permanenta" du kan tom flytta dem efter "behov" ;)

På din uteplats tror jag du vinner på att ha något som folk "lägger märke till" och då tittar på det snarare än att det annars blir att du tycker alla tittar in genom dina fönster... Krukor med växter tex...

blomlåda.webp

Helt oacceptabelt att gå där, säg till personen att om den vill dig nåt får den komma o ringa på din ytterdörr. Samt säg till hyresvärden att du kräver förändring.

Fast så där ser du ut på MASSOR av föreningars uteplats. Så att det är helt oacceptablet är att ta i. I sak i vissa BRF är inte ens uteplats "egen plats", det finns massor med "jag byggde altan och nu sitter andra i föreningen på min uteplats" där det är HELT OK enligt för föreningen. Tex bor man på gaveln och har fönster på gavelsidan så är det ju ingen som hindrar en från att gena runt gaveln och iom det gå ca 1 m från ett fönster. (min grannes lägenhet har ett sånt fönster, ett sovrumsfönster, jag är en av dem som genar utanför det fönstret)

Det är alltså helt förutsatt om det är "stadgat" att man har sin EGEN uteplats, som egen balkong, nej alltså det är INTE alltid så att "uteplatsdelen" är EGEN utan kanske bara "balkong"delen av uteplatsen.
Detta är JÄTTEVIKTIGT att kolla upp när man köper tex BRF ... HUR räknas uteplatsen, vad tillåter styrelsen, vad tillåts inte osv. I min lgh fall så har vi "egna uteplatser" så till den del att vi tom nu har 170 högt staket (90 + spalje).
Medans andra BRF i samma område inte ens tillåter de som bor på markplan bygga ett dugg utanför sej. I en förening fanns en som tagit över planteringen utanför sin lägenhet (markplan) med rosor, dahlior osv, dessa blev uppgrävda och det sattes liknande "häckar" som resten av huset hade utanför sej, då det "minsann inte fick sticka ut" ..

Samma gäller ju med hyresrätt, vissa som bor i samma HE har ju byggt värsta altaner med pergolas mm och det är ok enligt HR medans vissa fastighetsägare INTE vill att någon "tar för sej"...

I just det här fallet, om man tolkar välvilligt, så kan det ju vara så enkelt att mannen inte ville gå i leran och därför gick på plattorna. Naturligtvis är det inte ok, men kanske att han inte gjorde det med avsikt att titta in genom fönstret.

Vi bor i marklägenhet med mycket insyn då vi har väldigt stora fönster. Vi har köpt fönsterfilm med spegeleffekt, så dagtid kan man inte se in i lägenheten utan den som tittar ser endast sig sig själv. Annars kanske vanlig fönsterfilm kan vara ett alternativ?

Fast så där ser du ut på MASSOR av föreningars uteplats. Så att det är helt oacceptablet är att ta i. I sak i vissa BRF är inte ens uteplats "egen plats", det finns massor med "jag byggde altan och nu sitter andra i föreningen på min uteplats" där det är HELT OK enligt för föreningen. Tex bor man på gaveln och har fönster på gavelsidan så är det ju ingen som hindrar en från att gena runt gaveln och iom det gå ca 1 m från ett fönster. (min grannes lägenhet har ett sånt fönster, ett sovrumsfönster, jag är en av dem som genar utanför det fönstret)
Jo jag tycker det är oacceptabelt att sakna hyfs o folkvett. Skulle du uppskatta att alla sprang utanför ditt fönster så som du gör på din granne?

Det är en hyresrätt och jag ska prata med hyresvärden. Min plan är att ställa upp mitt lilla växthus (stålrör med plastöverdrag) och bärbuskar i krukor på uteplatsen. Men jag tänkte inte behöva stressa med det.
Jag vet att det finns lägenheter i markplan där gångarna runt husen går precis utanför. Mina döttrar har bott i såna i Uppsala, där de pluggar. Där har många satt upp insynsskydd i fönstren.
Men jag tänkte inte att jag skulle behöva göra det på uteplatsen på husets baksida. Ingången är på andra sidan och där är det en nivåskillnad med trappa till ytterdörren.
I just det här fallet, om man tolkar välvilligt, så kan det ju vara så enkelt att mannen inte ville gå i leran och därför gick på plattorna. Naturligtvis är det inte ok, men kanske att han inte gjorde det med avsikt att titta in genom fönstret.
Då får man tolka väldigt välvilligt, för det är en liten backe upp till plattorna, som borde vara svår för grannens rörelsebesvär att ta sig upp för. Skulle vara lättare att gå mellan de leriga bilspåren och uteplatsen. Men visst.

Jo jag tycker det är oacceptabelt att sakna hyfs o folkvett. Skulle du uppskatta att alla sprang utanför ditt fönster så som du gör på din granne?

Kom på att vårt fönster på gaveln på huset (ja jag bor i hus nu) har "områdets stig" förbi oss. Vi har max 7 m till den stigen. Tomtgränsen är nog 4 m men såklart folk som går förbi kan kolla in UTAN PROBLEM i vårt fönster. Vissa gör det andra inte. Stör jag mej ? Nej, hade det stört mej hade jag gjort nåt åt det men som sagt brydde mej inte i Stockholm heller när folk tittade mot lägenheten, med en lekplats och föreningens grillplats på innergården var där jämt folk. På framsidan av lägenheten kan de fortfarande se in, men som sagt på baksidan byggde vi på markplan 170 cm "staket" mot den lekplatsen/grillplatsen. Så där gjorde vi lite mer "insynsskyddat" än bara 90 cm staket.

Det är en hyresrätt och jag ska prata med hyresvärden. Min plan är att ställa upp mitt lilla växthus (stålrör med plastöverdrag) och bärbuskar i krukor på uteplatsen. Men jag tänkte inte behöva stressa med det.
Jag vet att det finns lägenheter i markplan där gångarna runt husen går precis utanför. Mina döttrar har bott i såna i Uppsala, där de pluggar. Där har många satt upp insynsskydd i fönstren.
Men jag tänkte inte att jag skulle behöva göra det på uteplatsen på husets baksida. Ingången är på andra sidan och där är det en nivåskillnad med trappa till ytterdörren.

Då får man tolka väldigt välvilligt, för det är en liten backe upp till plattorna, som borde vara svår för grannens rörelsebesvär att ta sig upp för. Skulle vara lättare att gå mellan de leriga bilspåren och uteplatsen. Men visst.
Aha, det framgick inte av bilden. Nej, då är det naturligtvis inte acceptabelt på något sätt. Tror också att sätta upp växter som insynsskydd eller någon slags film för fönster om man inte vill ha lätta gardiner fördragna.

Uppdaterar, om någon skulle vara intresserad. Pratade med hyresvärden och han tog direkt tag i att upplysa grannen om att det inte är okej. Och skulle det ske igen skulle hen få en skriftlig varning. (det finns mer bakom detta, som jag inte har för avsikt att skriva om här)
Sen hoppas jag att min "inhägnad" ska vara tillräckligt tydlig... :p
1741685758907.webp

Uppdaterar, om någon skulle vara intresserad. Pratade med hyresvärden och han tog direkt tag i att upplysa grannen om att det inte är okej. Och skulle det ske igen skulle hen få en skriftlig varning. (det finns mer bakom detta, som jag inte har för avsikt att skriva om här)
Sen hoppas jag att min "inhägnad" ska vara tillräckligt tydlig... :p
Visa bifogad fil 163731
Skönt att hyresvärden tar det på allvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka