Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är fälttävlansstam? Finns det?

Ja, enligt de som "vet". När vi betäckte vårt halvblodssto (efter hingst som gett fina fälttävlanshästar ffa) med fullblodshingsten ifråga (som också gett fina fälttävlanshästar ffa) så fick vi frågan om vi tänkte avla fram en fälttävlanshäst. Men det blev en gångartshäst med mycket nerver och noll hoppförmåga :D

En helt annan grej: hur gör ni halvhalter? Förr gjorde jag med överskänkeln, men nu har jag inte gjort det på ett tag, till jag tränade på min kompis häst, för deras tränare i kväll. På de hästarna jag har ridit har jag tyckt att det räckt med att krama in magmusklerna lite. Men det funkade inte alls på honom så då tog vi till det tyngre artilleriet. Hur gör ni?

En helt annan grej: hur gör ni halvhalter? Förr gjorde jag med överskänkeln, men nu har jag inte gjort det på ett tag, till jag tränade på min kompis häst, för deras tränare i kväll. På de hästarna jag har ridit har jag tyckt att det räckt med att krama in magmusklerna lite. Men det funkade inte alls på honom så då tog vi till det tyngre artilleriet. Hur gör ni?

På min vinklar jag bäckenet lite och sitter till ihop med lite drivning med underskänkeln. Skulle det fallera tar jag ev till överskänkeln och kniper ihop honom mellan låren och ev också förhållning beroende på läge. Men båda "alt 2" ser jag som korrigering.

Panik! Nu har jag äntligen fått mina måttbeställda grandgester, dom är förstora...:cry::banghead: Foten är ett nr stor, det kan jag leva med, men dom är ca 1 cm förstora i vaden :(. Nu var det ju länge sedan jag hade nya stövlar, men vill minnas att dom ska vara riktigt tajta från början??? Värst är det upptill vid knät, där kan man stoppa in hela handen...vet inte om man kan få dom tättsittande även upptill nuförtiden, jag tänker då på att stövlarna nuförtiden är såpass höga att dom slutar strax under knät och där är iaf jag mkt smalare än resten av vaden? Jag blir så oerhört ledsen, nya stövlar för 8500kr och så sitter dom inte perfekt:cry:.

Panik! Nu har jag äntligen fått mina måttbeställda grandgester, dom är förstora...:cry::banghead: Foten är ett nr stor, det kan jag leva med, men dom är ca 1 cm förstora i vaden :(. Nu var det ju länge sedan jag hade nya stövlar, men vill minnas att dom ska vara riktigt tajta från början??? Värst är det upptill vid knät, där kan man stoppa in hela handen...vet inte om man kan få dom tättsittande även upptill nuförtiden, jag tänker då på att stövlarna nuförtiden är såpass höga att dom slutar strax under knät och där är iaf jag mkt smalare än resten av vaden? Jag blir så oerhört ledsen, nya stövlar för 8500kr och så sitter dom inte perfekt:cry:.
Men de måste ju gjort fel? Eller måttat fel?
Jag hade kontaktat försäljaren direkt.

Tyvärr är det inte ÅFs fel. Då jag bor långt bort från ÅF så har jag fått måtta själv, utifrån mig själv +mina gamla stövlar. Måste ändå säga att det är märkligt hur det har kunnat bli så fel! Mina gamla stövlar har vadmått 35, dom är 12år gamla och mkt välanvända, jag har satt i dragkedja i efterhand och har dessutom gått upp 10kg sedan dess...dom är också ngt små, vissa dagar får jag knappt igen dom. Jag måttade dessutom naken vad till ca 36cm+ . Valde då vidd 37cm för att få plats med byxa+ev långkalsong. Ändå är dom stora!!?? Förstår faktiskt inte :confused::(

Känns ju jättefånigt att lägga ut dehär inlägget med tanke på tråkigheterna med dina stövlar @NilaD men jag kan inte låta bli.
Jag är löjligt glad över mina nya stövlar som kom idag som jag har fyndat:love: Och jisses va smidigt de är med störningen!

10728706_10152519180183366_491325863_n_zps2e9a4248.jpg

974406_10152519180223366_1701157555_n_zps2be9417c.jpg

@NilaD är dom helt måttade efter dig eller ligger du inom standardmått för då borde du ju kanske kunna lämna tillbaka dom?

Känns ju jättefånigt att lägga ut dehär inlägget med tanke på tråkigheterna med dina stövlar @NilaD men jag kan inte låta bli.
Jag är löjligt glad över mina nya stövlar som kom idag som jag har fyndat:love: Och jisses va smidigt de är med störningen!

@NilaD är dom helt måttade efter dig eller ligger du inom standardmått för då borde du ju kanske kunna lämna tillbaka dom?

Snygga! Vad är det för något?

@Pancakes Dom såldes som märke okänt men jag är ganska övertygad om att dom kommer ifrån Ulrika Strindinger för de är samma emblem på spännet :) Grymt fin kavitet och hård utsida och mjuk insida!

Men :love:

@NilaD jag har Königsstövlar och mätte mitt ben nu, 33cm naket och jag har 34 i vidd på mina gamla (ca 10 år) och på mina nyare. De sitter perfekt. Man brukar väl lägga till en cm när det handlar om stövlar utan resår, märkligt att dina blev så fel. Och tråkigt när det handlar om såpass mycket pengar.

Tyvärr är det inte ÅFs fel. Då jag bor långt bort från ÅF så har jag fått måtta själv, utifrån mig själv +mina gamla stövlar. Måste ändå säga att det är märkligt hur det har kunnat bli så fel! Mina gamla stövlar har vadmått 35, dom är 12år gamla och mkt välanvända, jag har satt i dragkedja i efterhand och har dessutom gått upp 10kg sedan dess...dom är också ngt små, vissa dagar får jag knappt igen dom. Jag måttade dessutom naken vad till ca 36cm+ . Valde då vidd 37cm för att få plats med byxa+ev långkalsong. Ändå är dom stora!!?? Förstår faktiskt inte :confused::(

Vad tråkigt!

Ett gäng av mina kompisar skulle beställa stövlar ihop, Königs. Så vi måttade varann enligt Königs anvisningar. Jag tror det är svårt att mäta helt korrekt själv.
Just iom att man ju kan få måttet att variera en del genom hur man böjer benet och om man spänner/slappnar av.
Beroende på hur musklad man var kunde det skilja rätt mkt.
Och att då stå själv och försöka måtta tycker jag borde leda till viss spänning.

Vi var fler som mätte och sen mätte olika personer samma människa och så fick vi kolla siffrorna efter alla mätningar.
Till slut tror jag iaf det blev så att man åkte till en butik som är välkänd för att sälja bra måttade stövlar, ofta, och lät dem måtta och beställde där.
Vi blev för osäkra.
Men en hand tycker jag låter mycket att få in.
Visst vill man inte ha dem helt tighta kring vristen, man måste ju kunna böja benet utan att dragkedjan går. Men högst upp brukar iaf jag vilja ha dem tighta.

@sommarminne :love: såå snygga!

En sak som jag tycker är lite märkligt, med dessa stövlar jämfört med mina gamla är att dom ser ut att vara som vidast upptill. Mina gamla är mer raka. Detta gör att dom sitter rätt ok mitt på vaden, men blir jättestora upptill:confused: Det är ju supermärkligt dom flesta smalnar väl av precis under knät?? Och nu när stövlarna går upp till knävecket så borde dom väl snarast smalna av upptill?? Sen kan jag inte låta bli att bli lite irreterad över Könings fotstorlekar. Alltså jag vet att dom är stora i storlekarna, men kom igen! Jag är en 37:a normalt; så följdaktligen valde jag 36 i Königs och dom är superstora, min vännina som är en 37/38 kunde utan problem ha dom..:eek:

@sommarminne :love: såå snygga!

En sak som jag tycker är lite märkligt, med dessa stövlar jämfört med mina gamla är att dom ser ut att vara som vidast upptill. Mina gamla är mer raka. Detta gör att dom sitter rätt ok mitt på vaden, men blir jättestora upptill:confused: Det är ju supermärkligt dom flesta smalnar väl av precis under knät?? Och nu när stövlarna går upp till knävecket så borde dom väl snarast smalna av upptill?? Sen kan jag inte låta bli att bli lite irreterad över Könings fotstorlekar. Alltså jag vet att dom är stora i storlekarna, men kom igen! Jag är en 37:a normalt; så följdaktligen valde jag 36 i Königs och dom är superstora, min vännina som är en 37/38 kunde utan problem ha dom..:eek:
Ursäkta men efter den beskrivningen ser jag en slags lädervas framför mig haha :rofl:

Antar att jag har 3 alternativ:

1. Kränga stövlarna och troligen förlora ett antal tusenlappar.

2. Gilla läget och hoppas att dom, sätter till sig när jag gått in dom.

3. Helt enkelt äta på mig så att passformen blir perfekt:grin:

@sassiball :D det var faktiskt precis vad mina vänninor sa också...

Skämt åsido, lite extremt kanske, men definitivt ngt vidare upptill. Kan det bero på att 37 räknas som vid? ( vilket e.g är lite märkligt då jag är rätt smal, typ 36/38 i byxor...) har en kompis med stora vader och hennes gamla königs är också lite den formen.?Skulle lagt upp bild men mitt internet trilskas idag.

Fy fan vilken besvikelse! Jag kan säga att jag mådde lite illa när jag fick hem mina nya DeNiro innan jag provat dem. Det är ju så himla mycket pengar och om de då inte skulle passa perfekt.:(
Går det inte att justera dem på något sätt? Att en duktig skomakare kanske kan sy in dem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 627
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
38 39 40
Svar
787
· Visningar
44 511
Senast: Fille
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(