- Svar: 20
- Visningar: 824
Rid gärna – men använd reflexer, uppmanar skribenten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Självklart. Samma gäller för gångtrafikanter, cyklister, osv. Den här meningen tyckte jag dock var lite "rolig": "Men det verkar råda en förkärlek att förflytta hästarna i mörker." Ja, alltså, om man bor i ett land där det bitvis blir mörkt vid 15-16-tiden så lär det nog hända.... Men, som sagt, självklart ska ryttare och hästar ha reflexer, lampor, osv och SÅKLART inte ha mobiler framme!!Rid gärna – men använd reflexer, uppmanar skribenten.
Jepp här i samhället som jag passerar från/till stallet tröttnade jag och slängde ut ett inlägg på fb om att använda reflexer....När man går med sin kolsvarta hund som inte har en enda reflex är inte kul att passera med bilen....Självklart. Samma gäller för gångtrafikanter, cyklister, osv. Den här meningen tyckte jag dock var lite "rolig": "Men det verkar råda en förkärlek att förflytta hästarna i mörker." Ja, alltså, om man bor i ett land där det bitvis blir mörkt vid 15-16-tiden så lär det nog hända.... Men, som sagt, självklart ska ryttare och hästar ha reflexer, lampor, osv och SÅKLART inte ha mobiler framme!!
Jag har insett vad problemet är. Folk är höggradigt allergiska mot reflexer. Det måste vara en fruktansvärd allergi eftersom symptomen är så eländiga så döden är att föredra.
Seriöst så har jag inte sett problemet bland ryttare utan bland "normala" människor. Folk som är ute och går med den svarta hunden som har typ en liten lite reflex någonstans på någon del av ekipaget. Folk som är ute och bara promenerar. De värsta var den svartklädda idioten som körde ut sin svarta barnvagn först för att passera riksvägen utan en enda reflex på vare sig barnvagn eller mamman samt de två tonårsflickor som SATT mörkklädda mitt i vägen när det var beckmörkt ute.
Jag har insett vad problemet är. Folk är höggradigt allergiska mot reflexer. Det måste vara en fruktansvärd allergi eftersom symptomen är så eländiga så döden är att föredra.
Seriöst så har jag inte sett problemet bland ryttare utan bland "normala" människor. Folk som är ute och går med den svarta hunden som har typ en liten lite reflex någonstans på någon del av ekipaget. Folk som är ute och bara promenerar. De värsta var den svartklädda idioten som körde ut sin svarta barnvagn först för att passera riksvägen utan en enda reflex på vare sig barnvagn eller mamman samt de två tonårsflickor som SATT mörkklädda mitt i vägen när det var beckmörkt ute.
Jag hade nog inte kunnat hålla mig från att maila programmet...Gör ju inte det bättre när P3 pratade gör sig roliga över folk som har reflexer, fy vad jag blev arg när jag hörde det.
Det gjorde jag och skrev på deras insta när jag fick upp samma klipp där, skrev något i stil med "hellre tönt än död"Jag hade nog inte kunnat hålla mig från att maila programmet...
Jag har träffat, och stått i samma stall med, ryttare som vägrat reflexer. Den ena med ursäkten 'min häst är vit så den syns', en annan har dragit till med 'ahmen, det är så fult!'.
Så visst finns de.
Min häst är det viktigaste jag har, alltså ser jag till att ha ordentligt med reflexer på hästenJag har träffat, och stått i samma stall med, ryttare som vägrat reflexer. Den ena med ursäkten 'min häst är vit så den syns', en annan har dragit till med 'ahmen, det är så fult!'.
Så visst finns de.
Jag blir också fascinerad av ryttare som bara har reflex på sig själva. Visst det syns ju toppen, men själv prioriterar jag reflexer på hästen för den har ju mindre självbevarelsedrift att hålla sig från trafiken om man skulle åka av. (Har givetvis reflexer på mig själv oxå, men tycker ändå hästen är viktigast). Samma med hundarna, har de bra med reflexer på sig så är det ju det vikigaste, då de flesta nog förstår att en fotgängare ”hör till”.
Där hade jag sett till att prata med någon lärare på skolan, så att de snabbt kan ha snabblektion för samtliga elever där det visas någon lämplig film om hur bra man syns ute i mörkret med reflex vs utan reflex. Det är ju jätteviktigt att folk lär sig sådant. Jag minns att vi tittade på sådan film i skolan när jag var liten och kan inte minnas att det kom några konstiga/tråkiga kommentarer mot folk som hade reflexer efter det. (och hade det förekommit hade jag nog varit en av de som fått sådana kommentarer först...)Jag hade ett helvete att övertyga mitt barn att ha på sig reflexer till och från skolan efter att killarna i klassen satt i system att reta/mobba de som hade det.
Jag tycker att skribenten helt befogat kunde skällt ut dessa flickor som red utan reflexer i mörkret.Rid gärna – men använd reflexer, uppmanar skribenten.
Exakt!Jag blir också fascinerad av ryttare som bara har reflex på sig själva. Visst det syns ju toppen, men själv prioriterar jag reflexer på hästen för den har ju mindre självbevarelsedrift att hålla sig från trafiken om man skulle åka av. (Har givetvis reflexer på mig själv oxå, men tycker ändå hästen är viktigast). Samma med hundarna, har de bra med reflexer på sig så är det ju det vikigaste, då de flesta nog förstår att en fotgängare ”hör till”.