Ryttare utan reflexer är en fara för sig själva – och oss andra

Rid gärna – men använd reflexer, uppmanar skribenten.
Självklart. Samma gäller för gångtrafikanter, cyklister, osv. Den här meningen tyckte jag dock var lite "rolig": "Men det verkar råda en förkärlek att förflytta hästarna i mörker." Ja, alltså, om man bor i ett land där det bitvis blir mörkt vid 15-16-tiden så lär det nog hända.... Men, som sagt, självklart ska ryttare och hästar ha reflexer, lampor, osv och SÅKLART inte ha mobiler framme!!

Självklart. Samma gäller för gångtrafikanter, cyklister, osv. Den här meningen tyckte jag dock var lite "rolig": "Men det verkar råda en förkärlek att förflytta hästarna i mörker." Ja, alltså, om man bor i ett land där det bitvis blir mörkt vid 15-16-tiden så lär det nog hända.... Men, som sagt, självklart ska ryttare och hästar ha reflexer, lampor, osv och SÅKLART inte ha mobiler framme!!
Jepp här i samhället som jag passerar från/till stallet tröttnade jag och slängde ut ett inlägg på fb om att använda reflexer....När man går med sin kolsvarta hund som inte har en enda reflex är inte kul att passera med bilen....

Jag har insett vad problemet är. Folk är höggradigt allergiska mot reflexer. Det måste vara en fruktansvärd allergi eftersom symptomen är så eländiga så döden är att föredra.
Seriöst så har jag inte sett problemet bland ryttare utan bland "normala" människor. Folk som är ute och går med den svarta hunden som har typ en liten lite reflex någonstans på någon del av ekipaget. Folk som är ute och bara promenerar. De värsta var den svartklädda idioten som körde ut sin svarta barnvagn först för att passera riksvägen utan en enda reflex på vare sig barnvagn eller mamman samt de två tonårsflickor som SATT mörkklädda mitt i vägen när det var beckmörkt ute.

Jag har insett vad problemet är. Folk är höggradigt allergiska mot reflexer. Det måste vara en fruktansvärd allergi eftersom symptomen är så eländiga så döden är att föredra.
Seriöst så har jag inte sett problemet bland ryttare utan bland "normala" människor. Folk som är ute och går med den svarta hunden som har typ en liten lite reflex någonstans på någon del av ekipaget. Folk som är ute och bara promenerar. De värsta var den svartklädda idioten som körde ut sin svarta barnvagn först för att passera riksvägen utan en enda reflex på vare sig barnvagn eller mamman samt de två tonårsflickor som SATT mörkklädda mitt i vägen när det var beckmörkt ute.

Jag hade ett helvete att övertyga mitt barn att ha på sig reflexer till och från skolan efter att killarna i klassen satt i system att reta/mobba de som hade det.

När jag åker till stallet på morgonen så åker jag samtidigt som alla ungar ska till skolan. Det är fler som har reflexer nu än förut men det är ändå fruktansvärt många som inte har. Väldigt många som inte har något trafikvett längre heller. Många ungdomar som bara går rakt ut över övergångsstället utan att titta. Samma med barn som slänger sig ut med cykeln. Lär dom inte ut hur man beter sig i trafiken längre? Tycker det är en större nonchalans mot trafiken nu än förr.

Hoppas dessa dödslängtande har skrivit upp sig på organdonationslista....Nä men seriöst. Man vill ju inte av misstag köra på någon som inte gjort nått för att synas!!

Jag blir också fascinerad av ryttare som bara har reflex på sig själva. Visst det syns ju toppen, men själv prioriterar jag reflexer på hästen för den har ju mindre självbevarelsedrift att hålla sig från trafiken om man skulle åka av. (Har givetvis reflexer på mig själv oxå, men tycker ändå hästen är viktigast). Samma med hundarna, har de bra med reflexer på sig så är det ju det vikigaste, då de flesta nog förstår att en fotgängare ”hör till”.

Jag blir också fascinerad av ryttare som bara har reflex på sig själva. Visst det syns ju toppen, men själv prioriterar jag reflexer på hästen för den har ju mindre självbevarelsedrift att hålla sig från trafiken om man skulle åka av. (Har givetvis reflexer på mig själv oxå, men tycker ändå hästen är viktigast). Samma med hundarna, har de bra med reflexer på sig så är det ju det vikigaste, då de flesta nog förstår att en fotgängare ”hör till”.

Fast folk tänker annorlunda. Jag verkligen en ryttare som förvarade sin mobil i en ficka på sadeln när hon red ut i skogen. När jag påpekade att om hon åker av så försvinner både häst och mobil samtidigt. Även om hästen inte springer iväg är det inte säkert att man kan ställa sig upp för att få tag på mobilen. Hennes svar var att så långt hade hon inte tänkt.

Jag hade ett helvete att övertyga mitt barn att ha på sig reflexer till och från skolan efter att killarna i klassen satt i system att reta/mobba de som hade det.
Där hade jag sett till att prata med någon lärare på skolan, så att de snabbt kan ha snabblektion för samtliga elever där det visas någon lämplig film om hur bra man syns ute i mörkret med reflex vs utan reflex. Det är ju jätteviktigt att folk lär sig sådant. Jag minns att vi tittade på sådan film i skolan när jag var liten och kan inte minnas att det kom några konstiga/tråkiga kommentarer mot folk som hade reflexer efter det. (och hade det förekommit hade jag nog varit en av de som fått sådana kommentarer först...)

Rid gärna – men använd reflexer, uppmanar skribenten.
Jag tycker att skribenten helt befogat kunde skällt ut dessa flickor som red utan reflexer i mörkret.
Själv har jag reflexer på både mig och hästarna hela vinterhalvåret. Reflexerna åker på utrustningen på hösten och får sitta där till våren. Så det är smidigt och enkelt att synas ;) Skulle det dessutom vara mörkt så åker ännu mer reflexer på samt rejäl pannlampa.
Tycker att det är väldigt vanligt i byn där jag bor att man har varselkläder eller åtminstone reflexväst på sig dagtid under vintern. En lantisgrej kanske?

Exakt!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En tävling slutade i dramatik när en tolvårig ryttare och hennes ponny stängdes av för farlig ridning. Efter en överklagan har...
Svar
11
· Visningar
1 706
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nästa helg är det dags för säsongens första världscupdressyr. 16 ryttare är anmälda för att rida om de första åtråvärda poängen mot...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Sverige utgör hästekipage en alltmer utsatt grupp i trafiken. Varje år skadas eller dör minst ett 40-tal hästar i trafikolyckor, och...
Svar
17
· Visningar
1 264
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kära observanta markägare. Du verkar vara dåligt insatt trots att du är markägare. Allemansrätten gäller även för ryttare men håller med...
Svar
1
· Visningar
414
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka