Uppdateringstråd 30

ii-ssa

Trådstartare
1000010703.jpg

dagens nisse, vi är bara ute kortare stunder då de är så varmt och blåser inget.
 
Var ute sista rundan nu och Gry va lös. Är nästan alltid harar ute här på kvällen och de sitter en ute på gräset 10m från oss.
Gry strosar runt.
En kille kommer o frågar ”ser hon inte haren eller är hon väldigt lydig?”
Jag sa det, ”hon väljer att ta mina råd” 😁

Jag tänker att hon har ett val och hon är ändå terrier så känner hon inte att hon får ut nått av att göra som jag säger gör hon inte de 🙈
Som när hon hittade korvbröd t.ex……
 
Alltså, han är ju lite rolig den där salukipojken.
Upptäckte nu ikväll att han hade något litet sår, eller ett utslag eller något. Väldigt skumt såg det ut. Jag bestämde mig för att titta närmare och rengöra med bomull dränkt i alsolsprit. Inga problem. Lika obekymrat som när jag vill kolla till hans dåliga tänder, göra rent hans rinniga ögon eller vad som helst annat hanteringsmässigt. Förutom en sak. Kloklippning!

Tar jag fram klotången så är det lite 50/50 om han flyr eller bara ser skeptisk ut men det är tydligt att han inte gillar det. Försöker han fly så går det att klippa klorna genom att låta honom stå och så lyfter jag tassarna som man lyfter hovarna på en häst. Är han bara skeptisk så kan han ligga kvar i hundbädd eller soffa, om jag tar det väldigt lugnt.

Ikväll var han inte alls på humör, och efter avslutad kloklippning rusade han till sängen för att gömma sig bakom Lily :p Hans klor växer också som ogräs, så man kan tycka att han borde fatta grejen nu. Å andra sidan är Ebrah precis likadan. Också genomsnäll med all hantering, men det var väl först när hon var 2-3 år gammal som hon slutade tro att jag skulle döda henne så fort klotången åkte fram. Och nej, hon har aldrig varit med om något hemskt i samband med kloklippning, jag har inte ens råkat klippa i pulpan ens en gång! Och aldrig att någon annan får klippa klorna på mina hundar (jag är så fånig att jag t.o.m. säger till veterinärerna att de inte ska klippa klorna om jag lämnar in hunden av någon anledning).

Men men, han förlåter mig garanterat om typ 2 minuter när jag pratar med honom igen och säger att det är dags för kvällsrastning. Han är åtminstone inte ett dugg långsint, och väldigt lätt att hålla glad med hjälp av lite klappar eller promenader :)
 
Och nu när vi gick på kvällsrastning så hamnade vi plötsligt mitt i ett hav av krossat glas! Helt fullt av stora, vassa, läskiga bitar utspritt över hela vägen. Jag fick kämpa för att hålla mig lugn och inte slita bort hundarna från det, för det hade bara ökat skaderisken. Istället gick vi försiktigt rakt åt sidan mot gräsmattan och långt ut på den i hopp om att undvika allt.

Som tur är så har kommunen en funktion på hemsidan där man kan felanmäla sådant, markera på karta osv. Så, nu hoppas jag att de skyndar sig dit och städar. Det är mitt på ett populärt cykelstråk, bredvid en förskola så eh... inte bästa stället för glassplitter.
 
Tycker att det kommer tillbaka mer och mer av vovves personlighet, det måste ju betyda att det går åt rätt håll?
Nu har vi i två nätter tagit bort vattnet efter sista rastningen och han är inte lika i panik kissnödig på morgonen. Dock väckte han husse imorse och vi trodde det var panik ut, men neeej han skulle bara dricka vatten sen gick han upp och la sig sked med oss :rofl: nåja, i takt med att kortisondosen går ner så borde han väl bli mindre törstig också. Tror idag är första dagen vi bara ska ge den en gång om dagen.
 
Det blev som en kort powerwalk nu på kvällen :p Har noterat att salukipojken är väldigt stel och aldrig verkar trava ordentligt, det är passgång hela tiden. Bestämde mig nu för att kolla om han någonsin går upp i trav, och jodå, om man stannar och från stillastående går snabbt(!) då blir det trav. Men trava lugnt är han nog för stel för just nu.

Det får helt enkelt bli lite stretching, massage och mer skogspromenader, så får vi se om det blir någon förändring :) Tror inte direkt att han kommer klaga på det!
 
Spock har fått vara iväg och prova på lite nöt. Intresset fanns helt klart men initialt var det lite läskigt även om han skötte sig bra, han visste inte riktigt hur man skulle flytta på dem men gick sen över i pendelrörelser och fick med sig alla. Stöd av rutinerad hund fanns så han kunde få hjälp när det behövdes.

Hoppas det blir fler gånger, det vore kul att se hur han utvecklas.

20240725_195909.jpg
 
För att vara säker på att välja helt rätt hund har jag återigen tagit fram min favorithundrasbok och nummer två boken. Jag ska gå igenom 300 raser i turordning och skriva upp alla intressanta för att sen flera gånger utifrån olika krav gå igenom dom igen och igen tills jag har en topplista. Det finns ju så mycket. Är ju lite inne på corgi men sen dök Kelpie upp och jag har träffat några på kurser och det verkar vara en väldigt energisk ras men lättlärda. Så redan nu har det ploppat upp en ras som jag tittat på förr. Alla raser som bara är jakt försvinner från listan, draghundar, kamphundar, hundar med mycket pälsvård, stora hundar, väldigt små hundar, svårmotiverade vid träning osv osv.

Det är svårt, det var lättare med Alvin och Milou för där fanns det inga frågetecken. Så nummer tre är mycket svårare när man vet lite mer och vilka egenskaper som är okej eller definitivt nej. Tyvärr när man läser och läser är det ju nästan något med alla som inte känns helt 100
 
@Bulldoozer Jag tittade på lite youtube klick och där i ett sa dom att corgis inte får hoppa upp i sängar eller soffor för att det är skadligt fysiskt för dom. Men samtidigt rekommenderar dom corgis till bland annat agility. Hindren är ju definitivt lägre än sängar och soffor. Så om jag när jag gått igenom mina 300 raser tänker att det kan bli en corgi, behöver jag oroa mig för att agility sliter på den?
 
För att vara säker på att välja helt rätt hund har jag återigen tagit fram min favorithundrasbok och nummer två boken. Jag ska gå igenom 300 raser i turordning och skriva upp alla intressanta för att sen flera gånger utifrån olika krav gå igenom dom igen och igen tills jag har en topplista. Det finns ju så mycket. Är ju lite inne på corgi men sen dök Kelpie upp och jag har träffat några på kurser och det verkar vara en väldigt energisk ras men lättlärda. Så redan nu har det ploppat upp en ras som jag tittat på förr. Alla raser som bara är jakt försvinner från listan, draghundar, kamphundar, hundar med mycket pälsvård, stora hundar, väldigt små hundar, svårmotiverade vid träning osv osv.

Det är svårt, det var lättare med Alvin och Milou för där fanns det inga frågetecken. Så nummer tre är mycket svårare när man vet lite mer och vilka egenskaper som är okej eller definitivt nej. Tyvärr när man läser och läser är det ju nästan något med alla som inte känns helt 100
Jag hade jättesvårt för att bestämma mig för ras vid mitt senaste valpköp. Men det klarnade mycket mer än jag trodde när jag testade att göra en plus- och minuslista. Det hjälpte mig massor och valet blev till slut helt rätt 🙂
 
@Bulldoozer Jag tittade på lite youtube klick och där i ett sa dom att corgis inte får hoppa upp i sängar eller soffor för att det är skadligt fysiskt för dom. Men samtidigt rekommenderar dom corgis till bland annat agility. Hindren är ju definitivt lägre än sängar och soffor. Så om jag när jag gått igenom mina 300 raser tänker att det kan bli en corgi, behöver jag oroa mig för att agility sliter på den?

Mina corgis hoppar upp och ner i sängar och soffor, in i bilar mm. Sen är det ju en viss skillnad att hoppa på en 20 cm hinderhöjd och upp 50cm i bilen men men.
Tänker att största skaderisken är om de tex halkar på parketten i samband med upp/nerhopp och har matta samt om det är en otränad hund som plötsligt hoppar upp soffan tex.
Det finns uppfödare som på riktigt ondgör sig över att folk joggar/cyklar/inte bär hunden i trappor. Det får stå för dem, mina hundar har motionerats och tränats precis som andra hundar, undantaget Nessie som nog aktiverades för tre hundar 😝..
Hunden är ju i grunden en arbetande hund och inte en porslinsfigur, min åsikt är att om de anser att hunden inte klarar av normal aktivitet så har de åt skogen fel avelskriterier och man letar annan uppfödare.
 
Mina corgis hoppar upp och ner i sängar och soffor, in i bilar mm. Sen är det ju en viss skillnad att hoppa på en 20 cm hinderhöjd och upp 50cm i bilen men men.
Tänker att största skaderisken är om de tex halkar på parketten i samband med upp/nerhopp och har matta samt om det är en otränad hund som plötsligt hoppar upp soffan tex.
Det finns uppfödare som på riktigt ondgör sig över att folk joggar/cyklar/inte bär hunden i trappor. Det får stå för dem, mina hundar har motionerats och tränats precis som andra hundar, undantaget Nessie som nog aktiverades för tre hundar 😝..
Hunden är ju i grunden en arbetande hund och inte en porslinsfigur, min åsikt är att om de anser att hunden inte klarar av normal aktivitet så har de åt skogen fel avelskriterier och man letar annan uppfödare.

Följer en veterinär som sågade totalt att de inte skulle hoppa/gå i trappor.
Hen är väldigt tydlig med att rörelse är viktigt även för valpar 🙂
 
Sitter i soffan med en Ebrah som troligen är i eller åtminstone nära höglöp nu. Hennes bror har varit mer på än tidigare, och i morse när jag var i badrummet hörde jag åter igen en väldigt(!) arg Ebrah säga åt honom att sticka iväg. Det är helt klart skönt att hon är ointresserad, och att han inte gör något seriöst raggningsförsök mer än max en gång per dag. Annars går han mest runt och nosar och dagdrömmer :p

Vid morgonrastningen blev Ebrah jättebusig också, så hon fick springa runt lös på en fotbollsplan med en pinne och leka lite för sig själv (grusplan, jag släpper såklart inte på konstgräs där det är hundförbud). Hon tycker sådant är hur kul som helst, springer i full fart några varv runt oss och stannar sedan för att låta sig kopplas och gå vidare. Det är så kul att se henne skutta runt, och så skönt att kunna låta henne rusa av sig det värsta även där det inte är helt inhägnat, utan att oroa sig.

Senare idag ska vi nog träna lite rallylydnad, och så ska jag sy klart ett halsband till salukipojken. Hans matte hade bara en strypkedja till honom. Det är inget jag vill använda, så istället har han fått låna ett fult, slitet gammalt halvstryp som jag testsydde till Ebrah för länge sedan men som blev lite för stort för henne. Passar honom utmärkt, men ser förskräckligt fult ut. Så nu får han ett eget och förhoppningsvis passar det honom perfekt både storleksmässigt och färgmässigt.
 
Och nu blev halsbandet klart! Absolut inte perfekt, men fullt fungerande. Och skönhetsfelen märks inte direkt när de sitter på. Det blev mjukt, väger i princip ingenting och eftersom jag gjorde det av material som legat hemma i tusen år ungefär så känns det som att det inte kostade mig något heller, mer än sytråden som jag köpte för att den skulle matcha nylonbandet. Funderar nu på att sy en sele i liknande färger till honom. Vill gärna ha en sele på när vi går i skogen.
453249041_2879372985544396_7855872932085092427_n.jpg
453040993_2879374018877626_535245570930716436_n.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 499
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 045
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
971
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 252
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp