Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Hajfisk

Trådstartare
Fattar inte vilket underforum jag ska lägga tråden på men snubblade över dokumentären "Fjällryttaren" på svt och har visserligen bara sett 15 minuter men reagerat på flera saker redan. Det första var dock om det är tillåtet i Sverige att en häst inte har sällskap under två månader?

(Om det är så att ponnyn får sällskap senare i dokumentären så är det ju fantastiskt men fick så obehaglig känsla i magen av den här "cowboy"snubben :()

Nej, normalt får du inte det. Kortare perioder brukar dock vara "ok".
De här långritterna vet jag inte?

En tjej red från Norge till Polen i somras och bodde över hos mig en natt. Hon sökte aktivt efter ställen med andra hästar just så hennes häst inte skulle behöva sova ensam (även om han gick i en egen hage såklart).

Jag har sett den också nu, obehaglig var förnamnet. Ren rysare ärligt talat. Och tror hästen tappade typ 100kg, minst? Mot slutet bara hängde bröstan, cob-rumpan var borta, och ett rent jävla under att hon inte slog sig sönder och samman på all skit han drog henne över.

Det verkade dessutom som att hon var ensam i hagen hemma?

Åh, tack ni som svarat. :heart: :heart Jag trodde att jag skulle få "gud vad du är känslig"-svar på buke. Ju längre jag tittade desto värre blev det och jag blev verkligen riktigt illa berörd av programmet och har svårt att släppa det. :( Stackars fina trogna Ivory! 🥺

Senast ändrad:
Jag har sett den också nu, obehaglig var förnamnet. Ren rysare ärligt talat. Och tror hästen tappade typ 100kg, minst? Mot slutet bara hängde bröstan, cob-rumpan var borta, och ett rent jävla under att hon inte slog sig sönder och samman på all skit han drog henne över.

Det verkade dessutom som att hon var ensam i hagen hemma?
Ja, så hemskt 😭

Och uppfattade det också som att hon var ensam redan innan, var där jag reagerade från början!

Alltså nu när jag sett hela, jag vet knappt vad jag ska säga? Vad är det för fel på den här mannen?!

Jag har inte sett den men en som tipsade mig om den kallade den för "helt otroligt fin film" så den personen måste ha missat sakerna ni skriver. Hoppas hästen återhämtat sig.

Jag tänker inte se den kan inte ens titta på dressyr längre men tror ni SVT bryr sig om de inte reagerade under filmningen?
Borde inte länsstyrelsen bli uppmärksammade och karln anmäld för djurplågeri om det är så illa som ni skriver

Jag tänker inte se den kan inte ens titta på dressyr längre men tror ni SVT bryr sig om de inte reagerade under filmningen?
Borde inte länsstyrelsen bli uppmärksammade och karln anmäld för djurplågeri om det är så illa som ni skriver
Svårt att anmäla något som hände för ett halvår sedan dock, vad ska länsstyrelsen göra åt det?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 229
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat