Hermelin

Trådstartare
MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar damm i hyllorna så går det nog att äta en vecka. Sedan lång tid tillbaka har jag också rätt gott om vatten på dunk också. För några år sen tyckte jag att det var en bra idé att samla på mig lite "preppmat" och la det på lager. Men det gav ju bara effekten att det låg där och blev dåligt och så behövde jag köpa på mig ny reservmat.

Alltså har jag nu fått den geniala idén att förbereda mat för sju dagar som går att lagra i rumstemperatur ett halvår. Men det får vara så bra mat att jag faktiskt varje halvår äter upp det som finns i lådan för att sedan göra ett nytt veckolager.

Jag har ett par bra recept som i stort sett helt bygger på konservburkar. Några andra standardmiddagar går nog att justera så att de går att använda. Men jag behöver lite tips och inspiration. Vad gör ni för middagar som nästan helt bygger på saker som går att förvara i skafferiet ett halvår? Och eftersom övriga familjen inte äter kött måste det vara vegetariskt.

MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar damm i hyllorna så går det nog att äta en vecka. Sedan lång tid tillbaka har jag också rätt gott om vatten på dunk också. För några år sen tyckte jag att det var en bra idé att samla på mig lite "preppmat" och la det på lager. Men det gav ju bara effekten att det låg där och blev dåligt och så behövde jag köpa på mig ny reservmat.

Alltså har jag nu fått den geniala idén att förbereda mat för sju dagar som går att lagra i rumstemperatur ett halvår. Men det får vara så bra mat att jag faktiskt varje halvår äter upp det som finns i lådan för att sedan göra ett nytt veckolager.

Jag har ett par bra recept som i stort sett helt bygger på konservburkar. Några andra standardmiddagar går nog att justera så att de går att använda. Men jag behöver lite tips och inspiration. Vad gör ni för middagar som nästan helt bygger på saker som går att förvara i skafferiet ett halvår? Och eftersom övriga familjen inte äter kött måste det vara vegetariskt.
Ska det vara utan el också?

Det mesta går att laga utan el så det är inte en nödvändig parameter.
Då är det ju enkelt, tänker jag. Torrjäst, bönor, linser, mjöl. Lite rotfrukter i kylen, typ lök, potatis och morötter. Några konserver, typ majs och krossad tomat. Smör och ost.

Dvs, ett vanligt utrustat kök ungefär. Mat för en vecka tänker jag att man har nästan jämt, utan att tänka på det. Det skulle ta mig mer än en vecka att äta upp allt jag har hemma.

I princip har jag endast tonfisk i olja i beredskapslagret. Den har lång hållbarhet, går att äta rumstempererad, och det är något jag tycker om. Sedan brukar jag ha några paket salami, men de håller endast några månader. Salamin har jag primärt för akuta smörgåsbehov.

Man kommer jäkligt långt med några burkar vita bönor, lite tonfisk, vetemjöl, salt och vatten. Blir ännu bättre om det finns ägg, jäst, nötter och frön, torr pasta, burktomater, smör och olja, potatis, kål och morötter. Rena lyxen med ett par får eller en ko att skjuta vid behov :D Allt sånt som vi har hemma i lådorna och regelbundet fyller på med ändå...

Vi lever så lyxigt att vi har back up-el som driver hela gården med dieselaggregat, dricksvatten med gravitationstryck, vedkaminer och en stor dieseltank, så det ska gå ganska lång tid för att vi ska behöva fundera på att leva på konserver.

Jag tycker faktiskt att ravioli på burk smakar lite nostalgiskt gott, så såna har vi. Och Bullens, gott på riktigt! Tonfisk på burk är fint det med. Jag gillar även fiskbullar, men det gör ingen annan i hushållet.

Även torrvaror har vi såklart, men jag tror folk underskattar hur drygt det är att laga mat på spritkök. Koka ris, sen göra proteinet? Tar evigheter. Har man inte möjlighet att laga mat över öppen eld så tycker jag att man ska satsa på "fjällmat" utöver burkarna med färdigmat. Frystorkat som bara behöver varmt vatten alltså.

Och glöm inte att köpa ett spritkök också!

Jag ser bara till att alltid ha "lite extra" av allt i skafferiet.

Alltså sånt vi ändå äter och som går åt.
Potatis, ris, pasta, kokosmjölk, ägg, bönor och linser (både torkad och tetra), krossade tomater osv.

Vi skulle nog klara oss några veckor, någon månad på sånt. Sen skulle visserligen inte familjen jubla över den köttfria kosten men mat på bordet skulle de ha.

Mat för minst en vecka har vi alltid hemma då vi bor en bit från närmsta affär. All mat håller minst en vecka i kyl.
Men tips på saker som håller länge är olika soppor, både pulver och i konserv, de är även enkla att laga till.
Pulvermos eller potatis på burk, grönsaker på burk, svamp på burk, torkad pasta, tomatsås/pastasås.
Finns massor i hyllorna på affären! 😊

Då är det ju enkelt, tänker jag. Torrjäst, bönor, linser, mjöl. Lite rotfrukter i kylen, typ lök, potatis och morötter. Några konserver, typ majs och krossad tomat. Smör och ost.

Dvs, ett vanligt utrustat kök ungefär. Mat för en vecka tänker jag att man har nästan jämt, utan att tänka på det. Det skulle ta mig mer än en vecka att äta upp allt jag har hemma.

Fast utan el blir det drygt! Såvida du inte bor så du kan gå ut och elda (eller har vedspis i huset).

I princip har jag endast tonfisk i olja i beredskapslagret. Den har lång hållbarhet, går att äta rumstempererad, och det är något jag tycker om. Sedan brukar jag ha några paket salami, men de håller endast några månader. Salamin har jag primärt för akuta smörgåsbehov.
Absolut! Tonfisk går att leva på. Men det är inte kul. Inte så kul att jag två gånger per år skulle rotera beredskapsmaten och käka tonfisk sju dagar i sträck.

Jag är i ungefär samma sits. Det som finns hemma räcker säkert en vecka. Men nu vill jag verkligen komma på mat för en vecka som går att förvara i rumstemperatur ett halvår. Potatis, smör och ost går bort t ex. Och om nu strömmen går en varm vecka i juli så tar det inte lång tid innan det som finns i kyl och frys är oätligt.

Så det var därför som jag letade efter lite inspiration på middgar som även i normalfallet bygger på konserver t ex. Vardagsmat som man äter även när allt fungerar. Och jag förstår att många äter vita bönor i tomatsås eller ravioli på burk till vardags. Men jag gör det inte.

I kombination med det här så försöker jag med andra metoder höja medvetenheten i hemmet. MSB har t ex en kul 7-dagarsövning som alla kan göra.

Jag tycker faktiskt att ravioli på burk smakar lite nostalgiskt gott, så såna har vi. Och Bullens, gott på riktigt! Tonfisk på burk är fint det med. Jag gillar även fiskbullar, men det gör ingen annan i hushållet.

Även torrvaror har vi såklart, men jag tror folk underskattar hur drygt det är att laga mat på spritkök. Koka ris, sen göra proteinet? Tar evigheter. Har man inte möjlighet att laga mat över öppen eld så tycker jag att man ska satsa på "fjällmat" utöver burkarna med färdigmat. Frystorkat som bara behöver varmt vatten alltså.

Och glöm inte att köpa ett spritkök också!
Jag har goda till mycket goda möjligheter att laga mat utan elspis. Jag har fler olika sorters "utekök" än vad jag har fingrar på händerna och jag använder dem regelbundet. Jag gör mat utomhus flera gånger i månaden. Oftare än så om jag får räkna sommarens grilltillfällen. :)

Frystorkat och blötkonserver (som är standard i Försvarsmakten numera) är förstås alternativ. Det är ändå inte mat som jag skulle välja till vardags. Då blir det precis som jag hade det innan. Dvs special preppmat som man inte frivilligt väljer att äta under en vecka.

Jag är i ungefär samma sits. Det som finns hemma räcker säkert en vecka. Men nu vill jag verkligen komma på mat för en vecka som går att förvara i rumstemperatur ett halvår. Potatis, smör och ost går bort t ex. Och om nu strömmen går en varm vecka i juli så tar det inte lång tid innan det som finns i kyl och frys är oätligt.

Så det var därför som jag letade efter lite inspiration på middgar som även i normalfallet bygger på konserver t ex. Vardagsmat som man äter även när allt fungerar. Och jag förstår att många äter vita bönor i tomatsås eller ravioli på burk till vardags. Men jag gör det inte.

I kombination med det här så försöker jag med andra metoder höja medvetenheten i hemmet. MSB har t ex en kul 7-dagarsövning som alla kan göra.
Men varför är det viktigt att ha den där veckans mat ett halvår i förväg? Ur beredskapssynpunkt, räcker det inte att ha den när veckan händer?

Rådet är väl att ha en veckas mat om något händer imorgon. Inte att nu ha mat som man kan äta till midsommar.

Om du alltid har potatis, ägg. lök, morötter, smör och ost hemma, så är du rustad för en vecka, om du kompletterar med torrvaror. Visst, du kan inte ha samma ost om sex månader som du har nu, men tills dess hinner du ju äta upp osten du har och köpa en ny. Vid varje givet tillfälle så kan du ha dem hemma.

Har tillräckligt med drivmedel till dieselaggregat för att dra runt kyl, frys och vatten för minst 1 vecka. Blir många tusen som försvinner om frysarna är utan el för länge så frysarna är första prio. Matlagningen kan göras på grillen.
Värmen med att elda, även om det blir lite kallt i delarna längst från eldstaden då ingen fläkt drar runt värmen.

Detta fungerade iallafall efter Gudrun när vi var utan en i över 1 vecka.

Jag ser bara till att alltid ha "lite extra" av allt i skafferiet.

Alltså sånt vi ändå äter och som går åt.
Potatis, ris, pasta, kokosmjölk, ägg, bönor och linser (både torkad och tetra), krossade tomater osv.

Vi skulle nog klara oss några veckor, någon månad på sånt. Sen skulle visserligen inte familjen jubla över den köttfria kosten men mat på bordet skulle de ha.
Så tänker jag också. Visst, det skulle ju bli baljväxter i kubik, och vi skulle verkligen sakna mjölk, men helt ok mat.

Men varför är det viktigt att ha den där veckans mat ett halvår i förväg? Ur beredskapssynpunkt, räcker det inte att ha den när veckan händer?

För att jag vill. Det handlar inte om överlevnad. Utan om att det är ett kul sätt att vara förbered. Och ett pedagogiskt grepp för att kunna utveckla kunskap och medvetenhet kring beredskap med övriga familjen.

Alltså vill jag ha (god) mat hemma som räcker i minst en vecka. Den ska ha god hållbarhet och kunna roteras halvårsvis. Och när den roteras ska familjen tycka att det är bra mat som man gärna äter igen om ett halvår.

När jag köpte hus var grundkravet att det skulle finnas vedspis :)

Med vedspis, källvatten och torrvaror klarar jag mig bra. Har dessutom berdskapslager av kött gående i hagarna i byn.

Det är en av fördelarna med landsbygd. Dessutom finns det nästan alltig en bygemenskap som hjälper varann.
Bra exempel är t.ex. Norbergsbranden. Civilsamhället gjorde stora insatser.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 180
Mat Huvudfråga: Mat som kommer i matkasse, brukar den gå att frysa in eller spara i kyl en vecka eller 10 dagar? Bakgrund för intresse :p...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 584
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 786
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025