För att jag vill. Det handlar inte om överlevnad. Utan om att det är ett kul sätt att vara förbered. Och ett pedagogiskt grepp för att kunna utveckla kunskap och medvetenhet kring beredskap med övriga familjen.

Alltså vill jag ha (god) mat hemma som räcker i minst en vecka. Den ska ha god hållbarhet och kunna roteras halvårsvis. Och när den roteras ska familjen tycka att det är bra mat som man gärna äter igen om ett halvår.
Ok, jag fattar. Mer som en matlek än som beredskap.

Krossade tomater, pasta, ris, bönor, olja, salt, socker, torkade baljväxter, havregryn, torrjäst och mjöl.

Så kan ni äta ärtsoppa, pasta med tomatsås, bröd med bönröra, kikärtscurry med ris etc.

Chili con "carne" med konserver, kryddor, lök och ris. Massor med bönor, kryddor, buljong, lite lök/vitlök och så ris till. Vi har torkad köttfärs som man kan blanda ner, men skippa det till en veggo version.

När jag köpte hus var grundkravet att det skulle finnas vedspis :)

Med vedspis, källvatten och torrvaror klarar jag mig bra. Har dessutom berdskapslager av kött gående i hagarna i byn.

Det är en av fördelarna med landsbygd. Dessutom finns det nästan alltig en bygemenskap som hjälper varann.
Bra exempel är t.ex. Norbergsbranden. Civilsamhället gjorde stora insatser.
Jag letar efter en gård och jag tänker liknande. Vill kunna värma delar av huset med ved (och helst mat), tillgång till vatten eller sjö och så har jag en man som kan jaga. Då finns det iallafall en grund.

I mitt skafferi finns det alltid ett lager med "krismat" i form av torrjäst, mjöl av olika sorter, torrmjölk, ett gäng grönsakskonserver (morötter ärtor, wokgrönsaker, bönor, men även potatis). Köttkonserver, soppor som köttsoppa och ärtsoppa, påsar med sås etc. Mjukost på är också bra att ha i skafferiet. Mer som tål att stå i rumstemperatur är ju oöppnade förpackningar av mandelmjölk, även laktosfri mjölk finns som kan stå i rumstemperatur oöppnat.

Vi bor på landet och har en bit till närmaste affär och vintertid är det inte alltid som vi kan ta oss någonstans. Senast nu under trettonhelgen blev vi insnöade. Det gör att vi får cirkulation på "krismaten".

Eftersom vi har lång campingerfarenhet, så är det ungefär samma mat som när man är ute med husvagn/tält. Sådant som går snabbt att koka på gasol- eller spritkök.

Går strömmen har vi två kaminer där båda har kokplatta, och så även 3 stycken trangiakök.

Det vi är dåliga på att preppa med är väl kontanter. I annat fall klarar vi oss bra. Som sagt, bor man på landet så tror jag man klarar sig bättre än om man bor i stan. Vi kommer ju åt vårt dricksvatten även vid strömavbrott t.ex.

/Lizzie

Jag kan lägga till att ett bra sätt att få färskt grönt i krissituation är att skaffa en groddmaskin (eller fler). Det är en liten plastlåda som tar minimalt med plats och inte behöver ljus. Groddarna tar 3-4 dagar att bli klara och blir gott och nyttigt tillskott på mackor och som sallad. Har man två omgångar på gång samtidigt hinner man äta upp den första och sen är den andra klar.

Jag hade groddmaskin under pandemin, men den har försvunnit i någon flytt. Ska leta efter eller skaffa en ny.

MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar damm i hyllorna så går det nog att äta en vecka. Sedan lång tid tillbaka har jag också rätt gott om vatten på dunk också. För några år sen tyckte jag att det var en bra idé att samla på mig lite "preppmat" och la det på lager. Men det gav ju bara effekten att det låg där och blev dåligt och så behövde jag köpa på mig ny reservmat.

Alltså har jag nu fått den geniala idén att förbereda mat för sju dagar som går att lagra i rumstemperatur ett halvår. Men det får vara så bra mat att jag faktiskt varje halvår äter upp det som finns i lådan för att sedan göra ett nytt veckolager.

Jag har ett par bra recept som i stort sett helt bygger på konservburkar. Några andra standardmiddagar går nog att justera så att de går att använda. Men jag behöver lite tips och inspiration. Vad gör ni för middagar som nästan helt bygger på saker som går att förvara i skafferiet ett halvår? Och eftersom övriga familjen inte äter kött måste det vara vegetariskt.

Jag är världens sämsta prepper, både pga dåliga förvaringsmöjligheter i lägenheten och pga lathet och naivitet. 🙈 Får även lite ångest så fort det blir fullt i skåpen eftersom det ökar risken att något hinner bli dåligt och måste slängas.

MEN! Det du efterfrågar har jag nog hemma även i vanliga fall. Har alltid massor med olika sorters bönor och linser, pasta och gryn, krossade tomater, jordnötssmör, havremjölk m.m. Sen är det ju olika hur känslig man är för att äta samma mat flera gånger i rad, men även i vanliga fall gör jag t.ex. kikärtsgryta för flera dagar.

Så det hade varit en rätt för mig, kikärtor, krossade tomater, buljongtärning, indiska kryddor, kokosmjölk. Linssoppa lite liknande men annan kryddning, går att variera om man har i tomat eller inte osv. Går även blanda i ris eller bulgur för att göra det matigare (eller båda som i denna fast utan smör då).

Sen pasta med tomatsås och pasta med pesto från burk. Bjäst på funkar som fattigmansparmesan. Bönsallad med majs och vinägrett. Stekt ris och bönor. Ett paket tortillabröd finns nästan alltid hemma och de verkar ju hålla hur länge som helst, så någon slags bönwrap med hummus vore också lätt att slänga ihop. Har man mjöl och torrjäst m.m. kan man förstås göra eget bröd också.

Något jag inte brukar ha men funderat på att köpa hem är sån torkad soja, finns både färs och bitar m.m. Håller en evighet och då kan man plötsligt göra "köttfärssås", ha bitar i wrapsen m.m. Vet inte om det funkar med "ska vara gott att äta i vanliga fall" för dig, jag tycker att de är helt okej. Torr falafelmix håller också en evighet och blir minst lika goda som de färdiga frysta varianterna.

Sen brukar det finnas något paket pås-sås hemma som skulle kunna ätas med pasta eller liknande. Torkad svamp och torkad frukt/bär kan man väl slänga i i lite allt möjligt. Wokgrönsaker, champinjoner, minimajs på burk kan wokas med ris, ätas kalla med t.ex. glasnudlar och soja eller göras till gryta med kokosmjölk och currypasta från burk.

Allt blir ju lite torftigt utan lök och vitlök kan jag tycka men antar att du har tillgång till det när du ska tömma lådan. :p I vanliga fall skulle jag förstås även ha en mängd färska grönsaker i/till de flesta rätter.

Bulgur eller couscous är bra nödmat - går att äta efter att ha blötlagts även om det inte går att värma vatten (typ släng i en burk tomater/ett gäng skivade tomater, vänta och ät)

burkar/tetror med bönor och linser

tomater till förbannelse

pulvermos

kondenserad mjölk (rolig i bakning)

nötter

Vi brukade köpa konserver på resor för att ha roliga burkar i nödskafferiet - pastejer/patéer, fisk- och skaldjur, roliga sylter, dolma...)

Jag har goda till mycket goda möjligheter att laga mat utan elspis. Jag har fler olika sorters "utekök" än vad jag har fingrar på händerna och jag använder dem regelbundet. Jag gör mat utomhus flera gånger i månaden. Oftare än så om jag får räkna sommarens grilltillfällen. :)

Frystorkat och blötkonserver (som är standard i Försvarsmakten numera) är förstås alternativ. Det är ändå inte mat som jag skulle välja till vardags. Då blir det precis som jag hade det innan. Dvs special preppmat som man inte frivilligt väljer att äta under en vecka.

Då är mina tips potatis, lök, rotfrukter, pumpa, vintersquash, kål, och så proteinerna i form av torkat kött, burkfisk och torkade baljväxter. Torrjäst och mjöl. Olja.

Sen kan du laga många gourmetmåltider :).

MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar damm i hyllorna så går det nog att äta en vecka. Sedan lång tid tillbaka har jag också rätt gott om vatten på dunk också. För några år sen tyckte jag att det var en bra idé att samla på mig lite "preppmat" och la det på lager. Men det gav ju bara effekten att det låg där och blev dåligt och så behövde jag köpa på mig ny reservmat.

Alltså har jag nu fått den geniala idén att förbereda mat för sju dagar som går att lagra i rumstemperatur ett halvår. Men det får vara så bra mat att jag faktiskt varje halvår äter upp det som finns i lådan för att sedan göra ett nytt veckolager.

Jag har ett par bra recept som i stort sett helt bygger på konservburkar. Några andra standardmiddagar går nog att justera så att de går att använda. Men jag behöver lite tips och inspiration. Vad gör ni för middagar som nästan helt bygger på saker som går att förvara i skafferiet ett halvår? Och eftersom övriga familjen inte äter kött måste det vara vegetariskt.
Mantrat jag har lärt mig är "store what you eat, eat what you store". Tror jag har rabblat detta i ett antal trådar nu :P Men, det jag gör är att jag köper hem olika soppor, grytor och liknande i hård eller mjukkonserv när jag ändå är och handlar och smakar. Nu vet jag exempelvis vilka soppor jag kan börja bunkra, och vilka som är fruktansvärda.

En annan sak att tänka på är hur lång tid det tar att tillaga och hur mycket vatten det går åt. Pulvermos är exempelvis bättre än ris, konserverade kikärtor bättre än torra, framförallt om du tänker rotera och äta succesivt även när det inte är kris.

Jag tänker att det är bra med massor av olika lins och böngrytor med krossade tomater och kryddor. Hummus lär väl också gå ganska bra att göra och äta med typ kex/knäckebröd.

Jag ser bara till att alltid ha "lite extra" av allt i skafferiet.

Alltså sånt vi ändå äter och som går åt.
Potatis, ris, pasta, kokosmjölk, ägg, bönor och linser (både torkad och tetra), krossade tomater osv.

Vi skulle nog klara oss några veckor, någon månad på sånt. Sen skulle visserligen inte familjen jubla över den köttfria kosten men mat på bordet skulle de ha.
Precis så tycker jag också är vettigast. Laddar dessa saker alltid när det är extrapriser. Det jag kommer på i första tanken jag alltid har ett hygglig lager av är salt, torrjäst, mjöl, pasta, ris, olja och konserver jag använder vanligtvis som majs och krossade tomater. I frysen finns diverse protein som säkert räcker flera månader. Skulle elen gå går det säkert att röka eller konservera en hel del där. Hygienartiklar laddar jag också på mig vid extrapriser. Basvaror som toapapper, tvål och tandkräm finns det oftast för ett halvår. Det jag borde ha mer av är salt ,socker och ättiksprit tror jag. Just för att kunna lägga in och ta till vara sånt man kan odla på sommaren. Och fröer!

Kikärtskcurry (kikärtor, tomatkross, lök om möjligt, äpple om möjligt, vitlök om möjligt annars lök och vitlökspulver, curry, salt) med pannbröd eller roti och ris.

Nudlar, kokosmjölk, curry(pulver) eller kryddmix för thaicurry, chiliolja, burkade vattenkastanjer, grönabönor, minimajs, kokt ägg torkade örter, som gräslök och/eller koriander.

Tomatsoppa med kokosmjölk, linser eller bönor och hembakt bröd (torrjäst).

Pannkakor på vatten istället för mjölk, stek i olja, lingonsylt eller äppelmos i så små burkar att när du väll knäckt den så äter ni slut på den.

Bönbullar https://undertian.com/recept/gottebullar-med-potatis-och-broccolimos/ med brunsås från påse (olja i stället för smör) och potatismos från påse samt lingonsylt eller äppelmos om det blev över från pannkakorna, burk ärtor (verkar läskigt förvisso).

Något jag skulle göra om det var kris är att odla eget grönt på tillexempel torra gula ärtor och solrosfrön, det går ju att ha groddfrö också men tar ju någon vecka innan det blir något men det skulle onekligen vara bra att ha i ett kriskitt. De håller sig ett år utan att tappa i grobarhet. Men allt beror ju på vad man anser vara rimligt. Så i min nödlåda skulle jag ha frön till örter, sallat och annat smågrönt som gör att rätten blir lite roligare. Men som sagt det tar ju någon vecka innan groddar är på ätstorlek och ytterligare en om man vill ha tex ärtskott eller solrosskott, på tre veckor har man skörde klara örter och sallad. Men jag är också sådan att jag alltid har odlingsgrejer hemma, åh andra sidan om en riktig kris uppstår kanske man kan ta sig ut och knipa åt sig en näve jord i naturen stoppa i en gammal förpackning av något slag och odla sig lite bladgrönt, inte minst för c-vitaminernas skull.

I mitt skafferi finns det alltid ett lager med "krismat" i form av torrjäst, mjöl av olika sorter, torrmjölk, ett gäng grönsakskonserver (morötter ärtor, wokgrönsaker, bönor, men även potatis). Köttkonserver, soppor som köttsoppa och ärtsoppa, påsar med sås etc. Mjukost på är också bra att ha i skafferiet. Mer som tål att stå i rumstemperatur är ju oöppnade förpackningar av mandelmjölk, även laktosfri mjölk finns som kan stå i rumstemperatur oöppnat.

Vi bor på landet och har en bit till närmaste affär och vintertid är det inte alltid som vi kan ta oss någonstans. Senast nu under trettonhelgen blev vi insnöade. Det gör att vi får cirkulation på "krismaten".

Eftersom vi har lång campingerfarenhet, så är det ungefär samma mat som när man är ute med husvagn/tält. Sådant som går snabbt att koka på gasol- eller spritkök.

Går strömmen har vi två kaminer där båda har kokplatta, och så även 3 stycken trangiakök.

Det vi är dåliga på att preppa med är väl kontanter. I annat fall klarar vi oss bra. Som sagt, bor man på landet så tror jag man klarar sig bättre än om man bor i stan. Vi kommer ju åt vårt dricksvatten även vid strömavbrott t.ex.

/Lizzie
Det är ju lättare att bli avskuren på landet, så då behöver man ju också beredskap på ett annat sätt. Helt utan att det behöver hända nåt särskilt (mer än ett snöoväder eller en storm) kan ju t ex el och telefon försvinna. Och så går det inte att handla eller ta sig därifrån. Det har hänt mig ett antal gånger i fritidshuset, men aldrig hemma i stan.

Jag har goda till mycket goda möjligheter att laga mat utan elspis. Jag har fler olika sorters "utekök" än vad jag har fingrar på händerna och jag använder dem regelbundet. Jag gör mat utomhus flera gånger i månaden. Oftare än så om jag får räkna sommarens grilltillfällen. :)

Frystorkat och blötkonserver (som är standard i Försvarsmakten numera) är förstås alternativ. Det är ändå inte mat som jag skulle välja till vardags. Då blir det precis som jag hade det innan. Dvs special preppmat som man inte frivilligt väljer att äta under en vecka.
Det finns ett gäng böcker på temat "torka mat" och så köper du en mattork för ett par hundralappar?

Vis av egen erfarenhet rekommenderar jag dock inte torkad Borstj...

Absolut! Tonfisk går att leva på. Men det är inte kul. Inte så kul att jag två gånger per år skulle rotera beredskapsmaten och käka tonfisk sju dagar i sträck.

Varför ”rotera” på en gång? Du kan äta en burk i månaden eller i halvåret. Jag köper Abbas tonfisk, som är den enda MSC-märkta jag har sett. De jag köpte senast håller till 30.4.2029.

Nu är jag så lyckligt lottad, att jag tycker om tonfisk. Förr åt jag tonfisk med ris, men sedan jag började undvika kolhydrater äter jag hårdkokta ägg, hackad lök, tomater, oliver och pressad citron till. I ett krisläge uthärdar jag att äta det flera dagar å rad. Vid ett strömavbrott är det endast äggen jag måste avstå från.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 196
Mat Huvudfråga: Mat som kommer i matkasse, brukar den gå att frysa in eller spara i kyl en vecka eller 10 dagar? Bakgrund för intresse :p...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 589
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 786
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka