Är väl bara använda sprit- eller gaskök? Klart det blir krångligare än alla bekvämligheter man är van vid men det funkar ju.

Man behöver ha rätt mycket gas eller sprit i lager om man ska "laga mat på riktigt" åt en familj i en vecka.

Jag förbrukar lite mindre än en tub i veckan själv, och då har jag mer eller mindre optimerat matlagningen så att det enbart är mat som bara behöver ett uppkok och inte behöver mycket vatten (pasta eller ris förbrukar tex mer än tre gånger mer gas än couscous eller nudlar).

Man behöver ha rätt mycket gas eller sprit i lager om man ska "laga mat på riktigt" åt en familj i en vecka.

Jag förbrukar lite mindre än en tub i veckan själv, och då har jag mer eller mindre optimerat matlagningen så att det enbart är mat som bara behöver ett uppkok och inte behöver mycket vatten (pasta eller ris förbrukar tex mer än tre gånger mer gas än couscous eller nudlar).
Dålig koll på hur mycket som går åt, men det är ju vanligt att sällskap på 4-5 personer fjällvandrar en vecka och bär med sig tillräckligt så så stort lager kan ju inte behövas.

Dålig koll på hur mycket som går åt, men det är ju vanligt att sällskap på 4-5 personer fjällvandrar en vecka och bär med sig tillräckligt så så stort lager kan ju inte behövas.
Sant. Men på fjället är det sällan tal om riktig matlagning. Oftast bara koka upp vatten till frystorkat eller snabbris. Det drar mer gas om man ska laga riktig mat. Jag har ett hyfsat förråd av gas och rödsprit för att kunna laga mat i en vecka. Jag räknar med att en gastub håller två dagar. Frukost, lunch, middag, kaffe, mellanmål. Det går snabbt åt.

Sant. Men på fjället är det sällan tal om riktig matlagning. Oftast bara koka upp vatten till frystorkat eller snabbris. Det drar mer gas om man ska laga riktig mat. Jag har ett hyfsat förråd av gas och rödsprit för att kunna laga mat i en vecka. Jag räknar med att en gastub håller två dagar. Frukost, lunch, middag, kaffe, mellanmål. Det går snabbt åt.
Sen funkar det ju utmärkt att laga mat över öppen eld (men kanske inte i lägenhet när jag tänker efter mer än en sekund).

Är väl bara använda sprit- eller gaskök? Klart det blir krångligare än alla bekvämligheter man är van vid men det funkar ju.

Ja, fast det är inte så bara. De vanliga campingköken är superlångsamma och liten kapacitet. Och har man bara 1, får man koka 1 sak i taget. Att göra ris och dahl tar hur länge som helst. På fjällvandring har man med sig mat anpassad för extremt kort koktid. Frystorkat tillexempel.

På öppen eld får man mycket högre temperaturer och mer utrymme, betydligt enklare att laga mat på riktigt där.

Jo men tänker att man lagar väl ändå lite enklare mat om man blir utan el. Och om man kan bära med sig sprit/gas för en vecka borde det inte vara nåt problem alls att ha hemma lite mer så det räcker för en veckas ordentlig matlagning.

Ja, fast det är inte så bara. De vanliga campingköken är superlångsamma och liten kapacitet. Och har man bara 1, får man koka 1 sak i taget. Att göra ris och dahl tar hur länge som helst. På fjällvandring har man med sig mat anpassad för extremt kort koktid. Frystorkat tillexempel.

På öppen eld får man mycket högre temperaturer och mer utrymme, betydligt enklare att laga mat på riktigt där.
Jag har ett trangia, inga problem alls att laga enklare mat på. Använder aldrig frystorkat. Är man många i familjen antar jag att man anpassar möjligheten att laga mat efter det, t.ex. två kök.

Jo men tänker att man lagar väl ändå lite enklare mat om man blir utan el. Och om man kan bära med sig sprit/gas för en vecka borde det inte vara nåt problem alls att ha hemma lite mer så det räcker för en veckas ordentlig matlagning.

Fast det är liksom inte "lite enklare mat". Det handlar om att stirra på ris som ska koka i en timme. Det är inte hållbart i en vecka.

På fjällvandring har man inte med sig "vanlig mat". Det väger för mycket och är för drygt att laga. De flesta väljer olika typer av frystorkat, alltså färdiglagat men torkat. Så behöver man bara koka upp vatten.

Ska du ha gaskök hemma som pallar "ordentlig matlagning" så är det något annat än dom vanliga bärbara stormköken du får köpa.

Edit: vi kanske har olika bild av vad ordentlig, enklare, och extrem campingmat är?

Fast det är liksom inte "lite enklare mat". Det handlar om att stirra på ris som ska koka i en timme. Det är inte hållbart i en vecka.
Varför skulle man koka ris en timme? Har kokat ris på mitt trangia, aldrig en timme.
På fjällvandring har man inte med sig "vanlig mat". Det väger för mycket och är för drygt att laga. De flesta väljer olika typer av frystorkat, alltså färdiglagat men torkat. Så behöver man bara koka upp vatten.
Typ alla jag känner har med sig både vanlig mat och frystorkat. Många kompletterar med mer vanlig mat när de passerar nånstans där det finns att köpa, och lagar sen på köket de har med.

Varför skulle man koka ris en timme? Har kokat ris på mitt trangia, aldrig en timme.

Typ alla jag känner har med sig både vanlig mat och frystorkat. Många kompletterar med mer vanlig mat när de passerar nånstans där det finns att köpa, och lagar sen på köket de har med.

Jag tycker allt tar svinlång tid på triangian och skulle aldrig laga mat på riktigt på den. Steka lök, steka morötter, steka köttfärs, koka ihop såsen med tomatkross... För att inte snacka om hur många kilo extra det blir att bära på.

Vadå passerar nånstans där det finns att köpa 🤔? Varken på fjället eller i kristider ska man räkna med att det finns en ica-butik i närheten. Man ska ha med sig alla kalorier man behöver för en vecka.

Personligen föredrar jag att bara koka upp vatten för soppa eller annan dryck på triangian. Blir galen annars. Och ska jag bära vatten/färsk mat så satsar jag på frukt. Så man kan få i sig kalorier och vitaminer direkt.

Har du själv försökt bära både råvaror och bränsle för en vecka? Det är väldigt mycket att släpa på om man inte optimerar både mat och bränsleförbrukning hyfsat. En weekend är inga problem, men jag tror du underskattar hur mycket svårare det är att få ihop en dubbelt så lång tid.

Kan man proviantera kan man i regel även fylla på med bränsle (och i bästa fall även göra sig av med lite sopor som också blir en del att släpa på under längre turer). Annars är det ju rätt vanligt att man förlägger den "riktiga matlagningen" till ställen där man kan använda öppen eld och hitta ved att använda.

Som @skiesabove skriver så kan man ju inte ha två grytor igång samtidigt på gasköket tex. Det tar väldigt lång tid att laga något "riktigt" och att ha en ordentlig gryta kokande på en liten gasbrännare är så gott som omöjligt (hemma använder jag nästan enbart 3-liters och 5-liters grytor när jag lagar till flera, i fält har jag ytterst sällan ens med mig något större än 1 liter).

Har du själv försökt bära både råvaror och bränsle för en vecka? Det är väldigt mycket att släpa på om man inte optimerar både mat och bränsleförbrukning hyfsat. En weekend är inga problem, men jag tror du underskattar hur mycket svårare det är att få ihop en dubbelt så lång tid.

Kan man proviantera kan man i regel även fylla på med bränsle (och i bästa fall även göra sig av med lite sopor som också blir en del att släpa på under längre turer). Annars är det ju rätt vanligt att man förlägger den "riktiga matlagningen" till ställen där man kan använda öppen eld och hitta ved att använda.

Som @skiesabove skriver så kan man ju inte ha två grytor igång samtidigt på gasköket tex. Det tar väldigt lång tid att laga något "riktigt" och att ha en ordentlig gryta kokande på en liten gasbrännare är så gott som omöjligt (hemma använder jag nästan enbart 3-liters och 5-liters grytor när jag lagar till flera, i fält har jag ytterst sällan ens med mig något större än 1 liter).

Precis. Men på öppen eld kan man göra vad som helst, bara man har kärlen för det!

Det är därför vi ibland på dagsturer "tar smällen" och bär på de många extra kilona som murikkan är. För det är vansinnigt gott med suovas gjort på öppen eld...

Jag är helt värdelös på att komma på mat som skulle hålla i ett halvår i rumstemp men förutom det så finns det alltid mat hemma för minst en vecka. Både i konservväg och kyl/frys tänker jag. Torrjäst som jag ser att många skriver har jag dock inte, har aldrig använt och kan inte se mitt behov av det? Använder aldrig jäst så det finns inte i mitt hem.

Vi gillar att bunkra när det är billigt så tänker att matförrådet ska vi nog kunna leva ett tag på. Sen kanske det blir konstiga kombinationer tillslut men det bryr man sig nog inte om i kris, bara man får mat..

Jag har div konserver hemma och i husvagnen, skulle absolut klara mig en vecka, även om elen försvinner. Då får jag äta kall burkmat hemma. I husvagnen finns det 2 gasoltuber, så där kan jag välja om jag vill ha underhållsvärme eller varm mat. Finns även grill och kol där.

Jo, absolut! Det är inga problem alls. Sådana mängder blir det inte. Jag räknar med att man behöver minst fyra gasoltuber. Såna där små bärbara tuber.

Ja. Alltså jag bor i jämtlandsfjällen, och har erfarenhet både själv och i bekantskapskretsen där folk både vandrar själva och några jobbar som guide (anordnar turer) osv.
Kan man proviantera kan man i regel även fylla på med bränsle (och i bästa fall även göra sig av med lite sopor som också blir en del att släpa på under längre turer).
Ja, men man kan inte räkna med att bränsle finns i fjällstugornas butiker. Men oavsett kan det ju inte vara ett problem att ha bränsle för en vecka hemma, dvs inte bära på.

Jag tycker allt tar svinlång tid på triangian och skulle aldrig laga mat på riktigt på den. Steka lök, steka morötter, steka köttfärs, koka ihop såsen med tomatkross... För att inte snacka om hur många kilo extra det blir att bära på.
Nej nån färssås skulle jag väl inte laga på trangia och definitivt inte till fjälls. Linssoppa går dock fint ☺️
Vadå passerar nånstans där det finns att köpa 🤔? Varken på fjället eller i kristider ska man räkna med att det finns en ica-butik i närheten. Man ska ha med sig alla kalorier man behöver för en vecka.
Nu känns det mest som du larvar dig. Givetvis menar jag fjällstugornas butiker. Många väljer leder där dessa finns och fyller på med lite krossade tomater, linser, pasta etc där.

Bara på tal om Trangia... gasbrännare ger mer än dubbla värmeeffekten mot spritbrännare, drygt 2 kW. Sen behöver man förstås vindskydda rimligt, men det gäller ju minst lika mycket spritbrännare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 199
Mat Huvudfråga: Mat som kommer i matkasse, brukar den gå att frysa in eller spara i kyl en vecka eller 10 dagar? Bakgrund för intresse :p...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 596
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 788
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka