Nej nån färssås skulle jag väl inte laga på trangia och definitivt inte till fjälls. Linssoppa går dock fint ☺️

Nu känns det mest som du larvar dig. Givetvis menar jag fjällstugornas butiker. Många väljer leder där dessa finns och fyller på med lite krossade tomater, linser, pasta etc där.

Om folk planerar att kunna köpa mat längs leden blir jag lite mörkrädd. Det kan ju vara slut. Helt ok att "lyxa till det" från en fjällstugas butik, men livsfarligt att räkna med att det ska finnas.

Men om vi tar tillbaka det här till krisförberedning:

Min poäng är att det är inte bra prepp att anta att man kan laga mat precis som vanligt på ett litet sprit- eller gasolkök. För de flesta folk så är linssoppa inte "vanlig mat" för hela familjen (och grytan till triangian är rätt liten).

Så man ska inte bara tänka på vad för mat man kan tänka sig att laga, men även vara realistisk inför hur man ska tillaga den. Hur lång tid det tar för varje måltid, vad reservplanen är om triangiaköket går sönder eller bränslet tar slut.

Det är därför det kan vara en stor fördel att preppa med bönor på burk istället för torkade bönor. Att ha många saker som går att äta utan tillagning, istället för sånt som kräver höga temperaturer (brödbak) eller lång koktid (rätt så många rätter).

Undantaget är om man har tillgång till att laga mat över öppen eld/vedspis och har massvis med ved hemma, för där kan man få upp temperaturen och ha flera stora kokkärl igång samtidigt.

Precis. Men på öppen eld kan man göra vad som helst, bara man har kärlen för det!

Det är därför vi ibland på dagsturer "tar smällen" och bär på de många extra kilona som murikkan är. För det är vansinnigt gott med suovas gjort på öppen eld...
Fast jag tänker inte ge mig upp på fjället om krisen kommer, tror jag, så då kan jag laga riktig mat med murikkan (vi har 2 stora gasoltuber), på grillen, i öppna spisen eller på våra 2-3 gasolkök. Maten kommer jag ju inte behöva bära med mig, den finns ju hemma där jag troligen kommer stanna kvar om det inte blir fullskaligt krig just här.

I mitt skafferi finns det alltid ett lager med "krismat" i form av torrjäst, mjöl av olika sorter, torrmjölk, ett gäng grönsakskonserver (morötter ärtor, wokgrönsaker, bönor, men även potatis). Köttkonserver, soppor som köttsoppa och ärtsoppa, påsar med sås etc. Mjukost på är också bra att ha i skafferiet. Mer som tål att stå i rumstemperatur är ju oöppnade förpackningar av mandelmjölk, även laktosfri mjölk finns som kan stå i rumstemperatur oöppnat.

Vi bor på landet och har en bit till närmaste affär och vintertid är det inte alltid som vi kan ta oss någonstans. Senast nu under trettonhelgen blev vi insnöade. Det gör att vi får cirkulation på "krismaten".

Eftersom vi har lång campingerfarenhet, så är det ungefär samma mat som när man är ute med husvagn/tält. Sådant som går snabbt att koka på gasol- eller spritkök.

Går strömmen har vi två kaminer där båda har kokplatta, och så även 3 stycken trangiakök.

Det vi är dåliga på att preppa med är väl kontanter. I annat fall klarar vi oss bra. Som sagt, bor man på landet så tror jag man klarar sig bättre än om man bor i stan. Vi kommer ju åt vårt dricksvatten även vid strömavbrott t.ex.

/Lizzie
Plus att ni antagligen preppat med ved. Det har vi haft svårare att göra i stan där vi bara myseldar. Såg att en granne proppat ett förråd fullt, det kanske vi faktiskt också ska göra..

Om folk planerar att kunna köpa mat längs leden blir jag lite mörkrädd. Det kan ju vara slut. Helt ok att "lyxa till det" från en fjällstugas butik, men livsfarligt att räkna med att det ska finnas.
Såklart man måste ha reserver, om inte annat för att t.ex. vädret kan göra att man inte når den tänkta fjällstugan när man planerat. Ser inget problem med att planera att köpa längs leden så länge man har en nödlösning. Turisterna gör väldigt mycket tokigare saker än så, men det är ett annat ämne.
För de flesta folk så är linssoppa inte "vanlig mat" för hela familjen (och grytan till triangian är rätt liten).
Haha va? Linssoppa är väl vanlig vardagsmat?

Om jag skulle laga mat utan el hemma till flera personer, dvs inte behöva bära på grejer, skulle jag köra två brännare. Om man nu inte har vedspis eller annan möjlighet.

Finns en bok som heter "Äta ute" med rätt bra tips på mat som är smidig att laga på stormkök. Vissa recept kanske kräver förberedelser som inte är så rimliga om man är utan el, men andra funkar bra.

Fast jag tänker inte ge mig upp på fjället om krisen kommer, tror jag, så då kan jag laga riktig mat med murikkan (vi har 2 stora gasoltuber), på grillen, i öppna spisen eller på våra 2-3 gasolkök. Maten kommer jag ju inte behöva bära med mig, den finns ju hemma där jag troligen kommer stanna kvar om det inte blir fullskaligt krig just här.
Hela den diskussionen startade nog med att jag inte tycker bränsle för en vecka kan vara svårt att ha hemma, med tanke på att folk t.o.m klarar att bära med sig det. Men sen började det handla om mat på fjället och att jag nog inte har koll 😅

Hur länge tänker folk klara sig själva? Jag klarar mig idag utan problem 2-3 veckor (det vet jag för jag har precis varit sjuk och jag levde utan problem på det jag hade hemma) och jag beställer kattmat i säck så den håller 3 månader i taget och 2-3 veckor innan den tar slut beställer jag en ny. Så ser bara mitt liv ut idag utan någon som helst prepping. Men längre än så utan att kunna fylla på med färskvaror eller sådant som tar slut blir kanske knepigt, utifrån att kosthållningen kommer bli lite märklig och ganska trist.

Hur länge tänker folk klara sig själva? Jag klarar mig idag utan problem 2-3 veckor (det vet jag för jag har precis varit sjuk och jag levde utan problem på det jag hade hemma) och jag beställer kattmat i säck så den håller 3 månader i taget och 2-3 veckor innan den tar slut beställer jag en ny. Så ser bara mitt liv ut idag utan någon som helst prepping. Men längre än så utan att kunna fylla på med färskvaror eller sådant som tar slut blir kanske knepigt, utifrån att kosthållningen kommer bli lite märklig och ganska trist.
Det beror nog ganska mycket på ens förutsättningar. T ex hur man bor. Med eget hus eller gård har man fantastiska möjligheter att förbereda sig på att klara sig själv under längre tid. I en etta i Majorna har man lite fler begränsningar.

Jag tänker att om man klarar sig en vecka i stan och två om man bor i glesbygd så har man goda förutsättningar att klara sig innan samhället är på fötter igen.

Ja då har du ett annat scenario än den som bor i lägenhet och köper ett spritkök som prepp :).

Såklart man måste ha reserver, om inte annat för att t.ex. vädret kan göra att man inte når den tänkta fjällstugan när man planerat. Ser inget problem med att planera att köpa längs leden så länge man har en nödlösning. Turisterna gör väldigt mycket tokigare saker än så, men det är ett annat ämne.

Haha va? Linssoppa är väl vanlig vardagsmat?

Om jag skulle laga mat utan el hemma till flera personer, dvs inte behöva bära på grejer, skulle jag köra två brännare. Om man nu inte har vedspis eller annan möjlighet.

Finns en bok som heter "Äta ute" med rätt bra tips på mat som är smidig att laga på stormkök. Vissa recept kanske kräver förberedelser som inte är så rimliga om man är utan el, men andra funkar bra.
Ja linssoppa åt vi igår en vanlig vardag. Det gör vi ofta. Det jag tänker kan vara problematiskt med bönor och linser (torkade) är att man ju bör skölja dem om det nu inte finns vatten. Gäller ju ris också men det blir man ju inte akut dålig av om vattnet uteblir. Känns som mardrömsscenario att vara fast i en lägenhet utan vatten och magsjuka 😂.

Men annars håller jag med dig, vi lagar ofta rätt avancerad mat ute, även om vi då oftast kan göra en del av maten över öppen eld.

Jag har levt med enbart spritkök 3-4 veckor, då blev det rätt mycket ris, färdiga grönsaksröror på burk, ravioli och pasta med kall pastasås som hälldes över. Kanske inget en familj vill äta i en hel vecka (vi var drygt 20 då) men helt ok mat i nödläge eller på fjället.

Kokade förra sommaren pasta till 4 pers på spritkök utan problem, man får börja lite tidigare bara.

Det första som börjar krisa här är bränsle. Finns det bara en bensinenstation med fungerade pump så ett bra tag utöver 2 veckor.

De mest sannolika scenarierna i ett krig/kris-situation är väl...

1: internet går ner pga kabelbrott eller hackerattack, dvs det går inte längre att köpa något. Elen fortsätter vara på ett tag till. Vanlig mat med vanlig tillagning funkar så länge elen funkar, och de flesta har torrvaror och frysgrejer så de klarar sig mer än 1 vecka även om det kanske blir tråkiga och konstiga rätter mot slutet.

2: elsystemet slås ut. Mycket allvarligare kris. Det är här den "riktiga preppen" kommer in. Folk som har tillgång till grillar, eldstäder, elda utomhus etc har en stor fördel, lättare att fortsätta använda sina vanliga matvaror. Dom som inte har det får förlita sig till sitt campingkök. Som barnfamilj kan det bli väldigt jobbigt, att trolla fram 3 måltider per dag som håller alla mätta och med humöret uppe.

Från MSB:

1000023844.webp

1: internet går ner pga kabelbrott eller hackerattack, dvs det går inte längre att köpa något. Elen fortsätter vara på ett tag till. Vanlig mat med vanlig tillagning funkar så länge elen funkar, och de flesta har torrvaror och frysgrejer så de klarar sig mer än 1 vecka även om det kanske blir tråkiga och konstiga rätter mot slutet.

2: elsystemet slås ut. Mycket allvarligare kris. Det är här den "riktiga preppen" kommer in. Folk som har tillgång till grillar, eldstäder, elda utomhus etc har en stor fördel, lättare att fortsätta använda sina vanliga matvaror. Dom som inte har det får förlita sig till sitt campingkök. Som barnfamilj kan det bli väldigt jobbigt, att trolla fram 3 måltider per dag som håller alla mätta och med humöret uppe.

Från MSB:

Visa bifogad fil 160695
Men det största problemet med att elen slås ut kommer ju inte vara mat utan värme och vatten samt att det blir svårt att kommunicera samt att äldre och handikappade inte kan ta sig ut ur sina bostäder eftersom hissarna slutar fungera och luften i bostäderna kommer bli dålig eftersom ventilationen inte heller fungerar.

Så de stora riskerna med elavbrott under längre perioder är att bli fast i bostaden och så problem med temperaturer (varmt på sommaren kallt på vintern). En annan risk är väll att folk i sin vilja att värma mat och bostad samt ha ljust råkar sätta fyr på bostaden så de blir bränder och brännskador.

@Hermelin Eftersom jag tycker att det är roligt att tänka på mat, har jag nu tänkt på din idé sedan jag först såg tråden. Jag har kommit fram till att idén faller på löken.

Det är mycket som inte förvaras särskilt bra i rumstemperatur i ett halvår, men av allt det är det för min del lök som det blir för trist att vara utan. En vecka i halvåret på lagrad mat utan lök blir för eländigt.

Många andra färska grönsaker är trevliga att ha, men inte så avgörande för maten som lök.

Lök går inte särskilt bra att ersätta med tex torkad. Eller, det går, men jag hade inte orkat rotera den torkade löken två veckor om året.

Plus att tiden, ett halvår, är rätt onödig. Det mesta som klarar ett halvår i rumstemperatur klarar betydligt längre tid än så.

Från MSB:

Visa bifogad fil 160695

För att inte tala om att bara flytta ut matvaror i kylan så här års, eller i jordkällaren där det mesta håller hyfsat länge i ätbart skick om man skyddar det mot skadedjursangrepp.

Sen under odlingssäsong så är ju de ytorna också ett slags livsmedelslager.

Men det största problemet med att elen slås ut kommer ju inte vara mat utan värme och vatten samt att det blir svårt att kommunicera samt att äldre och handikappade inte kan ta sig ut ur sina bostäder eftersom hissarna slutar fungera och luften i bostäderna kommer bli dålig eftersom ventilationen inte heller fungerar.

Så de stora riskerna med elavbrott under längre perioder är att bli fast i bostaden och så problem med temperaturer (varmt på sommaren kallt på vintern). En annan risk är väll att folk i sin vilja att värma mat och bostad samt ha ljust råkar sätta fyr på bostaden så de blir bränder och brännskador.

Ja absolut är sånt problem det med. Vattendunkar och vad man gör för värme finns också med i broschyren.

Vad är det nu, 3 minuter utan syre, 3 timmar utan skydd, 3 dagar utan vatten, 3 veckor utan mat?

Så hålla sig varm och ha vatten är absolut viktigare än att äta, men för beredskapen är det också jätteviktigt att en stor del befolkningen kan äta sig mätt och hålla sig hyfsad mentalt. Så att dom orkar med att rädda andra under krisen, och bygga upp samhället igen efter krisen.

Typ, vi ska sikta på att LEVA, inte bara överleva och komma ur krisen som traumatiserade benrangel. Det är ju VI som ska rädda OSS, om du förstår vad jag menar? Landets styrka ligger i att vi som kan försöker hålla oss i så gott skick som möjligt, självständigt. För då kan vi hjälpa de som inte kan rå om sig själva i en kris.

@Hermelin Eftersom jag tycker att det är roligt att tänka på mat, har jag nu tänkt på din idé sedan jag först såg tråden. Jag har kommit fram till att idén faller på löken.

Det är mycket som inte förvaras särskilt bra i rumstemperatur i ett halvår, men av allt det är det för min del lök som det blir för trist att vara utan. En vecka i halvåret på lagrad mat utan lök blir för eländigt.

Många andra färska grönsaker är trevliga att ha, men inte så avgörande för maten som lök.

Lök går inte särskilt bra att ersätta med tex torkad. Eller, det går, men jag hade inte orkat rotera den torkade löken två veckor om året.

Plus att tiden, ett halvår, är rätt onödig. Det mesta som klarar ett halvår i rumstemperatur klarar betydligt längre tid än så.
Ja! Visst är det kul att tänka på, och planer för, mat.

Jag håller med. Ingen lök är en uppenbar brist. Även om jag nog inte tänker avstyra mitt miniprojekt för att jag inte kan lösa lökproblemet. För mig är det också en del av att kunna prata hemma om krisberedskap så då får jag vara utan lök. Men å andra sidan så håller lök ganska länge. Det är möjligen så att lök, förvarad på rätt sätt, skulle kunna klara sig ett halvår.

Från MSB:

Visa bifogad fil 160695
Det finns nog en stor mängd troliga krisscenarion. Vattentäkter som förgiftas eller riskeras vara förgiftade, stora snömängder, översvämning, bränder... Listan kan bli ganska lång på kriser som gör att samhället haltar under några dagar en vecka. Allt behöver inte vara värsta tänkbara.

Jag håller med. Ingen lök är en uppenbar brist. Även om jag nog inte tänker avstyra mitt miniprojekt för att jag inte kan lösa lökproblemet. För mig är det också en del av att kunna prata hemma om krisberedskap så då får jag vara utan lök. Men å andra sidan så håller lök ganska länge. Det är möjligen så att lök, förvarad på rätt sätt, skulle kunna klara sig ett halvår.

Nu köper jag lök i stor mängd och ofta, men emellanåt skiftas nån lök ner i lagret och ligger dold i månader och ganska ofta dyker den upp helt användbar, med nån liten lätt kirurgisk insats i något yttre lager. Vitlök alltid helt användbar. Så några såna bara som de är i krislagret är väl inte otänkbart?

Å andra sidan håller jag delvis med @Palermo , antal lökar per dag i matlagningen är så stort att det ändå kommer bli brist.

Det är ju ett strålande läge för att kunna ha en rätt trevlig tillvaro off-grid, men inget man kan kan ordna i en lägenhet bara sådär. Det är väldigt ofta preppingtips låter som att man förutsätter att alla bor med tillgång till mycket förvaring och en plätt mark att göra saker på.

Hela den diskussionen startade nog med att jag inte tycker bränsle för en vecka kan vara svårt att ha hemma, med tanke på att folk t.o.m klarar att bära med sig det. Men sen började det handla om mat på fjället och att jag nog inte har koll 😅

Vi har uppenbarligen rätt olika syn på vad som är vettigt att bära runt på en vecka helt enkelt. Själv skulle jag aldrig kunna ta mig runt i fjällmiljö om jag la lika mycket vikt och volym på en eller två måltider som hela min veckoranson tar annars. "Mysmat" får sparas till helgturer eller möjligen stugturer, eller om någon annan är sugen på att bära det. ;)

Ja då har du ett annat scenario än den som bor i lägenhet och köper ett spritkök som prepp :).

Ja, här i en storstadslägenhet är varje decimeter förvaringsyta värdefull (även i pengar räknat, skulle vi hyra en extra kvm förråd en halvmil bort skulle det gå på mer än 500:-/mån), så prepping är helt klart ett enormt förvaringsproblem. Med vattendunk stående på golvet precis innanför dörren till klädkammaren, för att det är enda golvytan som finns för förvaring, så är allt som inte är platsoptimerat ren idioti. Allt som ska förvaras innebär att något annat inte kan vara kvar.

Men varför måste varje enskild råvara hålla ett halvår? Räcker det inte med att alltid ha en veckas extra förbrukning av lök hemma? :confused: Majoriteten av min matprepp är just att ha lite extra av alla nödvändiga skafferivaror (plus kattmat!) istället för att vänta tills det är slut innan jag köper nytt. I "preppinglådan" finns mest sånt som är specifikt till för att göra en uppkommen situation lite trevligare än att äta havregrynsgröt en vecka. :) (Dvs extra god snabbmat för att det ska kännas lite mindre eländigt, och "nödgodis", för att man har så mycket lättare att lösa problem då. :D)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 200
Mat Huvudfråga: Mat som kommer i matkasse, brukar den gå att frysa in eller spara i kyl en vecka eller 10 dagar? Bakgrund för intresse :p...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 602
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 790
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka