Nej nån färssås skulle jag väl inte laga på trangia och definitivt inte till fjälls. Linssoppa går dock fint
Nu känns det mest som du larvar dig. Givetvis menar jag fjällstugornas butiker. Många väljer leder där dessa finns och fyller på med lite krossade tomater, linser, pasta etc där.
Om folk planerar att kunna köpa mat längs leden blir jag lite mörkrädd. Det kan ju vara slut. Helt ok att "lyxa till det" från en fjällstugas butik, men livsfarligt att räkna med att det ska finnas.
Men om vi tar tillbaka det här till krisförberedning:
Min poäng är att det är inte bra prepp att anta att man kan laga mat precis som vanligt på ett litet sprit- eller gasolkök. För de flesta folk så är linssoppa inte "vanlig mat" för hela familjen (och grytan till triangian är rätt liten).
Så man ska inte bara tänka på vad för mat man kan tänka sig att laga, men även vara realistisk inför hur man ska tillaga den. Hur lång tid det tar för varje måltid, vad reservplanen är om triangiaköket går sönder eller bränslet tar slut.
Det är därför det kan vara en stor fördel att preppa med bönor på burk istället för torkade bönor. Att ha många saker som går att äta utan tillagning, istället för sånt som kräver höga temperaturer (brödbak) eller lång koktid (rätt så många rätter).
Undantaget är om man har tillgång till att laga mat över öppen eld/vedspis och har massvis med ved hemma, för där kan man få upp temperaturen och ha flera stora kokkärl igång samtidigt.