Det är ju ett strålande läge för att kunna ha en rätt trevlig tillvaro off-grid, men inget man kan kan ordna i en lägenhet bara sådär. Det är väldigt ofta preppingtips låter som att man förutsätter att alla bor med tillgång till mycket förvaring och en plätt mark att göra saker på.

Vi har uppenbarligen rätt olika syn på vad som är vettigt att bära runt på en vecka helt enkelt. Själv skulle jag aldrig kunna ta mig runt i fjällmiljö om jag la lika mycket vikt och volym på en eller två måltider som hela min veckoranson tar annars. "Mysmat" får sparas till helgturer eller möjligen stugturer, eller om någon annan är sugen på att bära det. ;)

Ja, här i en storstadslägenhet är varje decimeter förvaringsyta värdefull (även i pengar räknat, skulle vi hyra en extra kvm förråd en halvmil bort skulle det gå på mer än 500:-/mån), så prepping är helt klart ett enormt förvaringsproblem. Med vattendunk stående på golvet precis innanför dörren till klädkammaren, för att det är enda golvytan som finns för förvaring, så är allt som inte är platsoptimerat ren idioti. Allt som ska förvaras innebär att något annat inte kan vara kvar.

Men varför måste varje enskild råvara hålla ett halvår? Räcker det inte med att alltid ha en veckas extra förbrukning av lök hemma? :confused: Majoriteten av min matprepp är just att ha lite extra av alla nödvändiga skafferivaror (plus kattmat!) istället för att vänta tills det är slut innan jag köper nytt. I "preppinglådan" finns mest sånt som är specifikt till för att göra en uppkommen situation lite trevligare än att äta havregrynsgröt en vecka. :) (Dvs extra god snabbmat för att det ska kännas lite mindre eländigt, och "nödgodis", för att man har så mycket lättare att lösa problem då. :D)

Den bästa frystorkade maten är frystorkat lösviktsgodis hehehe 😁

Med vattendunk stående på golvet precis innanför dörren till klädkammaren, för att det är enda golvytan som finns för förvaring, så är allt som inte är platsoptimerat ren idioti.
Om den där vattendunken inte står på golvet och förbrukar en tom luftpelare ovanför sig, utan istället står ovanpå en PC5 gasolflaska... och en gasol-kokplatta... så är man ju hyfsat väl tillgodosedd, och har inte förbrukat mer golvyta. :)

Om den där vattendunken inte står på golvet och förbrukar en tom luftpelare ovanför sig, utan istället står ovanpå en PC5 gasolflaska... och en gasol-kokplatta... så är man ju hyfsat väl tillgodosedd, och har inte förbrukat mer golvyta. :)

Precis innanför dörren som i att jag måste lyfta ut den om jag ta mig in för att få ut något annat i klädkammaren (vilket jag ska så gott som dagligen eftersom det även är där jag har frysboxen, kattmaten, verktygslådan, dammsugaren osv.).

Att ha skrymmande fritidsintressen är helt klart olämpligt när man försöker att inte bo onödigt stort i övrigt, för bara för att vi klarar oss fint i en trea blir det mer eller mindre omöjligt att ha ridgrejer, ett par tält, ett gäng ryggsäckar och sovsäckar, ett par musikinstrument och kattmat och kattsand som behöver förvaras om man tänker sig prepping.

Men när lägenheten byggdes var det nog inte tänkt att man skulle ha ett par dagars förbrukning av vatten stående. :confused: Hade jag istället bott med tillgång till någon form av "okej" naturligt vatten hade ju ett vattenfilter med hyfsad kapacitet varit en långt smidigare lösning tex. Hela området är byggt för att man ska ha gångavstånd till alla nödvändiga butiker och ett par restauranger, men scenariot "det kommer inte gå att köpa saker" fanns nog inte med i tanken som det gör om man bor mindre centralt.

Senast ändrad:
Den bästa frystorkade maten är frystorkat lösviktsgodis hehehe 😁

Är fortfarande lite grinig för att det frystorkade ölen/vinet/bubblet lyser med sin frånvaro. :cry:
Vet att franska officersportioner länge hade någon form av vätskereducerat vin att späda med vatten, men jag har inte lyckats komma över något. Den franska matransonen är rätt trevlig i övrigt dock. Om än förpackat i påfallande många konservburkar. :cool: (Avråder stark från amerikanska försvarets mjukkonserver, förvisso bättre förpackat i påse men totalt oätligt. :down:)

Vill man laga mat med vin finns det vinpulver att köpa i bulk! Har dock inte sett det i Sverige, kanske behöver man importera ett paket för att få en trevligare krisgryta?

Jag tänker att det är att skapa en kris att förvara gasolflaskor inne i lägenheten.
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...i-hemmet-och-pa-fritiden/forvara-gasol-hemma/

Det är ju bra om människors behov av att förbereda sig för eventuella kriser inte skapar dom.

Sedan är det ju olika förutsättningar beroende på var du bor. Städer kommer ju få elen tillbaka tidigare än landet medan mat kan bli ett större bekymmer i städer men inte på samma sätt på landet. Beroende ju även på vad som orsakat krisen.

Jag tänker att det är att skapa en kris att förvara gasolflaskor inne i lägenheten.
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...i-hemmet-och-pa-fritiden/forvara-gasol-hemma/

Det är ju bra om människors behov av att förbereda sig för eventuella kriser inte skapar dom.

Nu får man ju ha just ett par femlitersbehållare inomhus utan några direkta skyddsåtgärder, men jag föredrar helt klart att klara mig på de där 500 grammen som är det minsta jag har i beredskap för att kunna laga mat ute när andan faller på.

Är fortfarande lite grinig för att det frystorkade ölen/vinet/bubblet lyser med sin frånvaro. :cry:
Vet att franska officersportioner länge hade någon form av vätskereducerat vin att späda med vatten, men jag har inte lyckats komma över något. Den franska matransonen är rätt trevlig i övrigt dock. Om än förpackat i påfallande många konservburkar. :cool: (Avråder stark från amerikanska försvarets mjukkonserver, förvisso bättre förpackat i påse men totalt oätligt. :down:)

Vill man laga mat med vin finns det vinpulver att köpa i bulk! Har dock inte sett det i Sverige, kanske behöver man importera ett paket för att få en trevligare krisgryta?
Vin går väll att förvara i rumstemperatur?

Det är ju lättare att bli avskuren på landet, så då behöver man ju också beredskap på ett annat sätt. Helt utan att det behöver hända nåt särskilt (mer än ett snöoväder eller en storm) kan ju t ex el och telefon försvinna. Och så går det inte att handla eller ta sig därifrån. Det har hänt mig ett antal gånger i fritidshuset, men aldrig hemma i stan.

Jo, så är det. Att man inte har en matbutik runt hörnet gör ju att man måste ha en annan typ av beredskap hemma. Vi har 6 km till närmaste matbutik, inte vansinnigt långt, men tillräckligt för att man inte ska ta sig vid snöstorm etc. Jag har även bra beredskap när det gäller hästarna. Ser till att det alltid finns spån och hösilage hemma. Det är inte kul att vänta in i det sista med att hämta t ex hösilage. För just då kanske det är snöstorm - och då står man där utan mat till djuren.

/Lizzie

Har någon nämnt kattmat? Man borde kanske hamstra kattmatsburkar också..... Hunden äter ju mer allround, men katterna?!?

Jag läste först detta som ett tips på att man kan hamstra kattmat och äta under krisen. :rofl:

Har ingen katt men en hund och insåg att där är vi nästan sämst på att preppa. Hon äter torrfoder och vi köper aldrig ny påse förrän den förra är slut. Klart de inte behöver specifik hundmat om det är kris, men har svårt att se boxertjejen äta bönor och tomatsås innan hon är på svältens rand. :p Vatten behöver hon ju precis som oss såklart. Fan, måste nog ta tag i detta lite mer aktivt...

Jag läste först detta som ett tips på att man kan hamstra kattmat och äta under krisen. :rofl:

Har ingen katt men en hund och insåg att där är vi nästan sämst på att preppa. Hon äter torrfoder och vi köper aldrig ny påse förrän den förra är slut. Klart de inte behöver specifik hundmat om det är kris, men har svårt att se boxertjejen äta bönor och tomatsås innan hon är på svältens rand. :p Vatten behöver hon ju precis som oss såklart. Fan, måste nog ta tag i detta lite mer aktivt...

Mmm kattmat 😛

och med ta tag i detta aktivt så menar du köpa nya hundmatspåsar innan de gamla är helt slut?

Sen kan jag tycka att det blir lite väl mycket fokus på just mat i dessa diskussioner. En vecka klarar väl de flesta t.o.m utan mat eller att knapra typ knäckebröd? Förstår att just denna tråd mer handlar om ett lite roligt experiment men menar mer diskussionerna i allmänhet.

För oss som bor i lägenhet tänker jag att t.ex. förvaring av vatten är svårt, och värme vid eventuell strömlöshet. Hur länge håller vatten på dunk förresten, kan man bli sjuk av att dricka gammalt vatten?

Personligen så skulle jag dö av brist på medicin långt innan jag dör av vitaminbrist eller svält. Överlever väl nån vecka utan insulin (har för mig att de säger 1-2 veckor) och insulinet i sig måste kunna hållas kylt men får absolut inte frysa. Redan nu är det lite av en balansgång mellan att man inte får hämta ut medicin för mer än 3 månader i taget men förväntas alltid ha minst 1 månadsförbrukning hemma...

Sen kan jag tycka att det blir lite väl mycket fokus på just mat i dessa diskussioner. En vecka klarar väl de flesta t.o.m utan mat eller att knapra typ knäckebröd? Förstår att just denna tråd mer handlar om ett lite roligt experiment men menar mer diskussionerna i allmänhet.

För oss som bor i lägenhet tänker jag att t.ex. förvaring av vatten är svårt, och värme vid eventuell strömlöshet. Hur länge håller vatten på dunk förresten, kan man bli sjuk av att dricka gammalt vatten?

Personligen så skulle jag dö av brist på medicin långt innan jag dör av vitaminbrist eller svält. Överlever väl nån vecka utan insulin (har för mig att de säger 1-2 veckor) och insulinet i sig måste kunna hållas kylt men får absolut inte frysa. Redan nu är det lite av en balansgång mellan att man inte får hämta ut medicin för mer än 3 månader i taget men förväntas alltid ha minst 1 månadsförbrukning hemma...

Nej, i princip inte om det inte syns. Och det tar lång tid.

https://www.livsmedelsverket.se/beredskap/hemberedskap-privatperson/dricksvatten-i-dunk

Själv tänker jag mest på vattenskador när folk ska hålla på och förvara dunkar med vatten på konstiga ställen. Enda stället som är tillrådigt att förvara större mängd vatten på (typ 10 liter) är ju i ett våtutrymme, typ tvättstuga eller badrum. Vattenbrist är ju en av de "kriser" vi övar på med jämna mellanrum iom att vatten blir förorenat av olika saker och därmed inte är tillrådigt att dricka. I de allra flesta fall löses detta av att det finns tappningsställen. Så det man möjligen ska se till att man har hemma är en dunk att hämta vatten i vid behov. Den kan ju utan problem stå i förrådet (tom).

😆Själv tänker jag mest på vattenskador när folk ska hålla på och förvara dunkar med vatten på konstiga ställen. Enda stället som är tillrådigt att förvara större mängd vatten på (typ 10 liter) är ju i ett våtutrymme, typ tvättstuga eller badrum. Vattenbrist är ju en av de "kriser" vi övar på med jämna mellanrum iom att vatten blir förorenat av olika saker och därmed inte är tillrådigt att dricka. I de allra flesta fall löses detta av att det finns tappningsställen. Så det man möjligen ska se till att man har hemma är en dunk att hämta vatten i vid behov. Den kan ju utan problem stå i förrådet (tom).
Bra input! Även här, det är en jäkla svår balans mellan att ta sitt ansvar och vara förberedd eller vara övernojjig eller okunnig och istället ställa till problem.

Tänker också alltid på det i dessa diskussioner i relation till minska konsumtion och tänka på klimatet etc, att i krisperspektivet ska vi köpa en massa spritkök och sovsäckar och mat osv som kanske (i bästa fall) aldrig kommer användas. Men visst, om folk gör det istället för shoppa kläder på Shein och äta kött till vardags så går det väl på ett ut. 😆

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 200
Mat Huvudfråga: Mat som kommer i matkasse, brukar den gå att frysa in eller spara i kyl en vecka eller 10 dagar? Bakgrund för intresse :p...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 602
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 790
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka