Det är svårt att bunkra i en tvåa med begränsat utrymme. I värsta fall får jag äta kattmat - som jag har mycket hemma och som inte behöver tillagas. I bästa fall fungerar el och vatten och då har jag stora mängder ris, pasta, krossade tomater, kikärter, alla andra slags bönor, såser, frysen är också helt fullproppad mest med olika sorters protein. Så jag skulle definitivt kunna leva i en vecka eller så. Brukar inte äta bröd och har ingen jäst, men mjöl och salt, så kan baka ojäst bröd ala Mellanöstern. Däremot skulle jag behöva köpa en bra powerbank och ficklampa. Levande ljus har jag i stora mängder, liksom batterier. Inga kontanter hemma. Men jag förstår fortfarande inte hur man ska använda kontanter när man inte kommer kunna betala eftersom alla kassaregister drivs med el. Och om det finns el så borde man rimligt kunna betala med kort. Alternativt lämna något som kostar mer än varorna i pant.

Jag är mer bekymrad för mitt insulin. Har jag inte tillgång till den så blir det inte roligt.

Det är svårt att bunkra i en tvåa med begränsat utrymme. I värsta fall får jag äta kattmat - som jag har mycket hemma och som inte behöver tillagas. I bästa fall fungerar el och vatten och då har jag stora mängder ris, pasta, krossade tomater, kikärter, alla andra slags bönor, såser, frysen är också helt fullproppad mest med olika sorters protein. Så jag skulle definitivt kunna leva i en vecka eller så. Brukar inte äta bröd och har ingen jäst, men mjöl och salt, så kan baka ojäst bröd ala Mellanöstern. Däremot skulle jag behöva köpa en bra powerbank och ficklampa. Levande ljus har jag i stora mängder, liksom batterier. Inga kontanter hemma. Men jag förstår fortfarande inte hur man ska använda kontanter när man inte kommer kunna betala eftersom alla kassaregister drivs med el. Och om det finns el så borde man rimligt kunna betala med kort. Alternativt lämna något som kostar mer än varorna i pant.

Jag är mer bekymrad för mitt insulin. Har jag inte tillgång till den så blir det inte roligt.

En till med insulindilemmat. :heart

Men just kontanterna undrar jag också om. Jag använder ALDRIG kontanter i vanliga fall, har aldrig ens hållt de "nya" i min hand och vet inte ens hur de ser ut. 🙈 Har därför absolut inga hemma men får ju ständigt höra att man borde ha det, undrar då som du hur/om de kommer gå att använda? Snopet om man inte har och det är det som behövs för att få tag på insulin. 😬

(Ja, ni som tycker att jag låter okunnig och naiv i denna tråd - det är jag! Har inte ens läst den där jäkla broschyren som aldrig kom i min brevlåda)

Själv tänker jag mest på vattenskador när folk ska hålla på och förvara dunkar med vatten på konstiga ställen. Enda stället som är tillrådigt att förvara större mängd vatten på (typ 10 liter) är ju i ett våtutrymme, typ tvättstuga eller badrum. Vattenbrist är ju en av de "kriser" vi övar på med jämna mellanrum iom att vatten blir förorenat av olika saker och därmed inte är tillrådigt att dricka. I de allra flesta fall löses detta av att det finns tappningsställen. Så det man möjligen ska se till att man har hemma är en dunk att hämta vatten i vid behov. Den kan ju utan problem stå i förrådet (tom).

Här har kommunen gått ut med att de inte kommer prioritera att "vanliga bostadsområden" ska få hjälp direkt, så man förväntas ha nödvatten lagrat enligt enveckasprincipen. Jag bor förvisso hyfsat nära sjukhuset som kommer få nödförsörjning, men frågan är om vi skulle få tillgång till det.

Här har kommunen gått ut med att de inte kommer prioritera att "vanliga bostadsområden" ska få hjälp direkt, så man förväntas ha nödvatten lagrat enligt enveckasprincipen. Jag bor förvisso hyfsat nära sjukhuset som kommer få nödförsörjning, men frågan är om vi skulle få tillgång till det.

Antagligen skulle jag kunna få mitt insulin på ett sjukhus?

Förutsatt att man har tillräckliga krislager på sjukhuset så att det finns medicin att använda så utgår jag från att livsnödvändig medicin kommer ges. Men det är väl lite si och så med krislagren av medicin i det här landet va? :banghead:

Ja, då skulle det inte spela någon roll om jag har mat/vatten hemma eller inte. Jag brukar aldrig ha några större förråd av insulin hemma. Alla andra mediciner kan jag vara utan ett tag även om det blir kämpigt.

Är fortfarande lite grinig för att det frystorkade ölen/vinet/bubblet lyser med sin frånvaro. :cry:
Vet att franska officersportioner länge hade någon form av vätskereducerat vin att späda med vatten, men jag har inte lyckats komma över något. Den franska matransonen är rätt trevlig i övrigt dock. Om än förpackat i påfallande många konservburkar. :cool: (Avråder stark från amerikanska försvarets mjukkonserver, förvisso bättre förpackat i påse men totalt oätligt. :down:)

Vill man laga mat med vin finns det vinpulver att köpa i bulk! Har dock inte sett det i Sverige, kanske behöver man importera ett paket för att få en trevligare krisgryta?
Åhh vinpulver är kanske något för mig som gärna skulle vilja ha lite vin i maten men aldrig dricker vin hemma

Det är ju ett strålande läge för att kunna ha en rätt trevlig tillvaro off-grid, men inget man kan kan ordna i en lägenhet bara sådär. Det är väldigt ofta preppingtips låter som att man förutsätter att alla bor med tillgång till mycket förvaring och en plätt mark att göra saker på.

Vi har uppenbarligen rätt olika syn på vad som är vettigt att bära runt på en vecka helt enkelt. Själv skulle jag aldrig kunna ta mig runt i fjällmiljö om jag la lika mycket vikt och volym på en eller två måltider som hela min veckoranson tar annars. "Mysmat" får sparas till helgturer eller möjligen stugturer, eller om någon annan är sugen på att bära det. ;)

Ja, här i en storstadslägenhet är varje decimeter förvaringsyta värdefull (även i pengar räknat, skulle vi hyra en extra kvm förråd en halvmil bort skulle det gå på mer än 500:-/mån), så prepping är helt klart ett enormt förvaringsproblem. Med vattendunk stående på golvet precis innanför dörren till klädkammaren, för att det är enda golvytan som finns för förvaring, så är allt som inte är platsoptimerat ren idioti. Allt som ska förvaras innebär att något annat inte kan vara kvar.

Men varför måste varje enskild råvara hålla ett halvår? Räcker det inte med att alltid ha en veckas extra förbrukning av lök hemma? :confused: Majoriteten av min matprepp är just att ha lite extra av alla nödvändiga skafferivaror (plus kattmat!) istället för att vänta tills det är slut innan jag köper nytt. I "preppinglådan" finns mest sånt som är specifikt till för att göra en uppkommen situation lite trevligare än att äta havregrynsgröt en vecka. :) (Dvs extra god snabbmat för att det ska kännas lite mindre eländigt, och "nödgodis", för att man har så mycket lättare att lösa problem då. :D)
Vi bor i lägenhet, men det finns ju platta ytor runt om man kan nyttja :)

😅 Känner mig nästan bortskämd när vi bor som vi bor. Det enda jag saknar tillgång till är ägg, så skulle det börja dra ihop sig mot krig skulle jag köpa ett gäng höns och en tupp så snart som möjligt och så skulle hundgården få bli ett hönshus istället.

Annars har vi 1,5 km till mjölkgård och i värsta fall kan vi ta hem ett par kor och ställa i ladugården.

Vi har två vedspisar och en kakelugn i huset så värme och matlagning är noll problem, veden räcker minst ett år och vi kan alltid hugga ner ny ved på den tiden. Två stora jordkällare, en är redan i bruk, den andra kräver kanske en dags arbete för att bli ordentligt funktionsduglig. Egen brunn som det går att hinka ur. Välfyllt skafferi, frysarna kan ju snabbt bli förstörda men vi har även en rök och mycket salt hemmaså det skulle väl bli till att röka och torka så mycket kött som möjligt.

Vildsvin, rådjur, älg, hare och kronhjort runt knutarna för att fylla på med färskt kött, tre med jägarexamen, vapen och ammunition. Fisk i sjön 1,5 km bort, abborre är helt okej matfisk. Sen är det bra odlingsmark runt om.

Så rent krasst skulle vi nog klara oss bortåt ett år eller två bara vi ser till att ha lite potatis att sätta. ;)

Sojamjölk klarar sig i rumstemperatur tills den öppnas, så jag ser till att ha en buffert på några liter hemma. Det plus havregryn, salt och nötter gör att jag har frukost fixad för ett antal dagar. Givet att jag har el...

Jag vet inte vad dom menar, men vid alla gånger det har varit problem med vatten så har man kunnat åka och hämta på olika ställen. Men sannolikt kommer ingen att köra hem vatten till villaägarna, de får åka och hämta det själva (eller så brukar det vara i allafall). I somras när det var så blött trängde det ju in förorenat vatten i vattenledningar på många ställen, det är även flera olika vattentäkter som blivit kontaminerade på andra sätt. Så vattenbrist är ju redan testat i realiteten.

Man gör av med 3-5 liter vatten per person och dag, det är 20 liter vatten per dag för en 2 barnfamilj, 140 liter på en vecka. För en person 35 liter. Vilken hyresvärd vill att folk förvarar det hemma i lägenheten eller förrådet?

"Därför är det viktigt att ha en plan för att kunna ordna vatten i alla lägen, till både dryck och matlagning."

"Hämta vatten​

Om det blir brist på vatten kan kommunen ställa ut vattentankar på bestämda platser, dit du får gå för att hämta vatten i egna kärl." Källa MSB

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har ett par flaskor vatten hemma, mest för att vi blivit utan vatten så många gånger (dock bara nån dag åt gången). Tänker att om det är en riktig kris kan jag hämta vatten i en bäck i närheten, men kanske dumt att räkna med? Om den skulle blivit förgiftad men det känns så osannolikt.

Jag har ett par flaskor vatten hemma, mest för att vi blivit utan vatten så många gånger (dock bara nån dag åt gången). Tänker att om det är en riktig kris kan jag hämta vatten i en bäck i närheten, men kanske dumt att räkna med? Om den skulle blivit förgiftad men det känns så osaosannolik
Vattenreningsfilter eller tabletter!

• Gilla
Reactions: Sel
Jag vet inte vad dom menar, men vid alla gånger det har varit problem med vatten så har man kunnat åka och hämta på olika ställen. Men sannolikt kommer ingen att köra hem vatten till villaägarna, de får åka och hämta det själva (eller så brukar det vara i allafall). I somras när det var så blött trängde det ju in förorenat vatten i vattenledningar på många ställen, det är även flera olika vattentäkter som blivit kontaminerade på andra sätt. Så vattenbrist är ju redan testat i realiteten.

Man gör av med 3-5 liter vatten per person och dag, det är 20 liter vatten per dag för en 2 barnfamilj, 140 liter på en vecka. För en person 35 liter. Vilken hyresvärd vill att folk förvarar det hemma i lägenheten eller förrådet?

"Därför är det viktigt att ha en plan för att kunna ordna vatten i alla lägen, till både dryck och matlagning."

"Hämta vatten​

Om det blir brist på vatten kan kommunen ställa ut vattentankar på bestämda platser, dit du får gå för att hämta vatten i egna kärl." Källa MSB
Samtidigt UPPMANAR msb väldigt tydligt att alla ska ha vatten sparat hemma.

Sen kan jag tycka att det blir lite väl mycket fokus på just mat i dessa diskussioner. En vecka klarar väl de flesta t.o.m utan mat eller att knapra typ knäckebröd? Förstår att just denna tråd mer handlar om ett lite roligt experiment men menar mer diskussionerna i allmänhet.

För oss som bor i lägenhet tänker jag att t.ex. förvaring av vatten är svårt, och värme vid eventuell strömlöshet. Hur länge håller vatten på dunk förresten, kan man bli sjuk av att dricka gammalt vatten?

Personligen så skulle jag dö av brist på medicin långt innan jag dör av vitaminbrist eller svält. Överlever väl nån vecka utan insulin (har för mig att de säger 1-2 veckor) och insulinet i sig måste kunna hållas kylt men får absolut inte frysa. Redan nu är det lite av en balansgång mellan att man inte får hämta ut medicin för mer än 3 månader i taget men förväntas alltid ha minst 1 månadsförbrukning hemma...
1000026539.webp

Jag bor i en tvåa. 20 eller 25 liter. Byts ut två gånger om året. Man kan köra på att byta när man ändrar klockan till exempel.
Sen kan jag rena vatten på två andra vis men det beror mest på att jag är friluftsig av mig

Själv tänker jag mest på vattenskador när folk ska hålla på och förvara dunkar med vatten på konstiga ställen. Enda stället som är tillrådigt att förvara större mängd vatten på (typ 10 liter) är ju i ett våtutrymme, typ tvättstuga eller badrum. Vattenbrist är ju en av de "kriser" vi övar på med jämna mellanrum iom att vatten blir förorenat av olika saker och därmed inte är tillrådigt att dricka. I de allra flesta fall löses detta av att det finns tappningsställen. Så det man möjligen ska se till att man har hemma är en dunk att hämta vatten i vid behov. Den kan ju utan problem stå i förrådet (tom).

Jag har 30 liter i två dunkar i badrummet och en 10 liters i ett köksskåp. Nu blev jag nojig, måste se om den sista dunken också får plats i badrummet.

Bor på 25 kvm men har ok preppat förutom värme. Kommer få frysa tyvärr.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 200
Mat Huvudfråga: Mat som kommer i matkasse, brukar den gå att frysa in eller spara i kyl en vecka eller 10 dagar? Bakgrund för intresse :p...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 602
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 790
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka