Jag har 30 liter i två dunkar i badrummet och en 10 liters i ett köksskåp. Nu blev jag nojig, måste se om den sista dunken också får plats i badrummet.

Bor på 25 kvm men har ok preppat förutom värme. Kommer få frysa tyvärr.

Det vattnet ovan är alltså tvättvatten, jag har dricksvatten i flaskor (12 liter) som jag roterar varje månad.

Med två frysar fulla med mat kommer jag kunna äta mig mer än mätt (måste bara köpa hem grillkol till föreningens grill) i en vecka. Däremot kommer jag frysa massor om det är vinter. :(

Det är svårt att bunkra i en tvåa med begränsat utrymme. I värsta fall får jag äta kattmat - som jag har mycket hemma och som inte behöver tillagas. I bästa fall fungerar el och vatten och då har jag stora mängder ris, pasta, krossade tomater, kikärter, alla andra slags bönor, såser, frysen är också helt fullproppad mest med olika sorters protein. Så jag skulle definitivt kunna leva i en vecka eller så. Brukar inte äta bröd och har ingen jäst, men mjöl och salt, så kan baka ojäst bröd ala Mellanöstern. Däremot skulle jag behöva köpa en bra powerbank och ficklampa. Levande ljus har jag i stora mängder, liksom batterier. Inga kontanter hemma. Men jag förstår fortfarande inte hur man ska använda kontanter när man inte kommer kunna betala eftersom alla kassaregister drivs med el. Och om det finns el så borde man rimligt kunna betala med kort. Alternativt lämna något som kostar mer än varorna i pant.

Jag är mer bekymrad för mitt insulin. Har jag inte tillgång till den så blir det inte roligt.
För att kunna betala med kort behövs även internet utöver elen. Kontanter behöver "bara" el.
Vid en längre elkris så kan jag inte tänka mig annat än att det blir undantag från kravet på kassaregister.

Med två frysar fulla med mat kommer jag kunna äta mig mer än mätt (måste bara köpa hem grillkol till föreningens grill) i en vecka. Däremot kommer jag frysa massor om det är vinter. :(
Hur löser du det med frysvaror om du inte har el och det inte är kallt ute? Det mesta i min frys skulle snabbt bli förstört.

Jag vet inte vad dom menar, men vid alla gånger det har varit problem med vatten så har man kunnat åka och hämta på olika ställen. Men sannolikt kommer ingen att köra hem vatten till villaägarna, de får åka och hämta det själva (eller så brukar det vara i allafall). I somras när det var så blött trängde det ju in förorenat vatten i vattenledningar på många ställen, det är även flera olika vattentäkter som blivit kontaminerade på andra sätt. Så vattenbrist är ju redan testat i realiteten.

Man gör av med 3-5 liter vatten per person och dag, det är 20 liter vatten per dag för en 2 barnfamilj, 140 liter på en vecka. För en person 35 liter. Vilken hyresvärd vill att folk förvarar det hemma i lägenheten eller förrådet?

"Därför är det viktigt att ha en plan för att kunna ordna vatten i alla lägen, till både dryck och matlagning."

"Hämta vatten​

Om det blir brist på vatten kan kommunen ställa ut vattentankar på bestämda platser, dit du får gå för att hämta vatten i egna kärl." Källa MSB

Så här säger Göteborgs stad:

Vanliga hushåll prioriteras inte vid kris​

Vid en vattenläcka, som inte går att laga snabbt, ser Kretslopp och vatten till att göteborgare kan hämta vatten i egna flaskor och dunkar ur en fungerande ledning eller från vattentankar. Vid en större kris prioriteras vatten till exempelvis sjukhus och äldreboenden före vanliga hushåll.

– Därför är det bra om göteborgare har eget krisvatten hemma för att trygga sin egen tillgång till vatten, säger Josefin Lundberg Abrahamsson.

Att folk förvarar fyllda vattendunkar hemma känns inte som någon fara för vattenskador. Vad skulle hända, att de sprang läck alla samtidigt medan man är hemifrån några timmar?

Samtidigt UPPMANAR msb väldigt tydligt att alla ska ha vatten sparat hemma.
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...r-minst-en-vecka/tillgang-till-vatten-i-kris/ Jag tolkar det mera som att man ska ha kärl att hämta vatten i när jag läser texterna. Visst står det att man kan fylla petflaskor med vatten och förvara i frysen och bättre lite vatten än inget alls. Men så stark uppmaning som jag läser i tråden här uppfattar jag inte att de sänder ut.

Att folk förvarar fyllda vattendunkar hemma känns inte som någon fara för vattenskador. Vad skulle hända, att de sprang läck alla samtidigt medan man är hemifrån några timmar?
Jag skulle nog säga att droppläckage är en större risk så när du har din dunk i ett skåp eller en garderob eller ett förråd, så står den där och droppar i en månad eller två så har du en vattenskada så du får byta golvet och det som är under och kanske väggen. Det behövs inga stora mängder vätska för att det ska bli en vattenskada och det blir perfekt fuktigt under dunken för att du ska få tillväxt i rumstemperatur.

Vi har 15 liter förvarat i PET-flaskor i frysen. Sedan har vi 30 liter förvarat i förrådet ute. Så ingen fara om dunkar går sönder.

Jag skulle nog säga att doppläckage är en större risk så när du har din dunk i ett skåp eller en garderob eller ett förråd, så står den där och droppar i en månad eller två så har du en vattenskada så du får byta golvet och det som är under och kanske väggen. Det behövs inga stora mängder vätska för att det ska bli en vattenskada och det blir perfekt fuktigt under dunken för att du ska få tillväxt i rumstemperatur.
Mina dunkar som visserligen är tomma, är på 25 l och förvaras stående. Onödigt att skrämmas med ofullständig information. Tror mycket få förvarar en full dunk liggandes i klädkammare eller förråd.

https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...r-minst-en-vecka/tillgang-till-vatten-i-kris/ Jag tolkar det mera som att man ska ha kärl att hämta vatten i när jag läser texterna. Visst står det att man kan fylla petflaskor med vatten och förvara i frysen och bättre lite vatten än inget alls. Men så stark uppmaning som jag läser i tråden här uppfattar jag inte att de sänder ut.
Hittar bara att kommun kan ställa ut. Hittar inga krav.
Jag lagrar själv inte vatten men vet var jag kan få tag på vatten utan el.

Mina dunkar som visserligen är tomma, är på 25 l och förvaras stående. Onödigt att skrämmas med ofullständig information. Tror mycket få förvarar en full dunk liggandes i klädkammare eller förråd.
Vadå skrämmas, det är väll mer att skrämmas att utgå från att det finns en sådan överhängande risk för vattenbrist att de måste förvara 7 dagars dricksvatten hemma i sin bostad. Det är det ju inte. Blir det strömavbrott kan man fortfarande tappa upp vatten eftersom de allra flesta kommuner har självtryck. Det som händer är att när elen går så slutar pumparna som pumpar vattnet upp i tornet som skapar självtrycket att fungera. Därmed har man "bara" det vatten som finns i vattentornet att röra sig med. Så då kan det vara en bra ide att fylla upp lite vatten så man har (när man då alltså redan vet att det är strömavbrott). Om vattnet blir kontaminerat så finns det redan lösningar på plats underförutsättning att man är i stånd att förflytta sig själv och har kärl att hämta i.

Vadå skrämmas, det är väll mer att skrämmas att utgå från att det finns en sådan överhängande risk för vattenbrist att de måste förvara 7 dagars dricksvatten hemma i sin bostad. Det är det ju inte. Blir det strömavbrott kan man fortfarande tappa upp vatten eftersom de allra flesta kommuner har självtryck. Det som händer är att när elen går så slutar pumparna som pumpar vattnet upp i tornet som skapar självtrycket att fungera. Därmed har man "bara" det vatten som finns i vattentornet att röra sig med. Så då kan det vara en bra ide att fylla upp lite vatten så man har (när man då alltså redan vet att det är strömavbrott). Om vattnet blir kontaminerat så finns det redan lösningar på plats underförutsättning att man är i stånd att förflytta sig själv och har kärl att hämta i.
Håller inte med och du får tycka vad du vill så tycker jag vad jag vill, men utgå inte från att alla förvarar fulla vattendunkar liggandes överallt med läckande korkar.

Tack @Hermelin för tråden. Kom tack vare denna tråd på vad jag måste bli bättre på att ha hemma. Sårvårdsprudukter, har bara små plåster och möjlighet till att göra koksaltlösning.

Hittar bara att kommun kan ställa ut. Hittar inga krav.
Jag lagrar själv inte vatten men vet var jag kan få tag på vatten utan el.
Jo jag vet också vart jag kan hämta vatten eftersom jag har byns vattenkälla på min tomt. Jag vet också var den kommunen som jag jobbar i har alla sina vattenkällor och extra tappar för när det är kris.

Jo jag vet också vart jag kan hämta vatten eftersom jag har byns vattenkälla på min tomt. Jag vet också var den kommunen som jag jobbar i har alla sina vattenkällor och extra tappar för när det är kris.
Känns ju överflödigt då att ha hemma om man vet var man kan få tag på det. Är nog inte så många i städer eller samhällen som vet det.

Håller inte med och du får tycka vad du vill så tycker jag vad jag vill, men utgå inte från att alla förvarar fulla vattendunkar liggandes överallt med läckande korkar.
Det har jag inte heller jag utgår från att vad som helst som innehåller vatten kan börja läcka. Jag tänkte inte nödvändigt vis på korken, plast kan spricka. Jag har haft flera dunkar som spruckit, det är inte så ovanligt. Nu har jag ju mestadels haft dom i stallet där gör det ju inte så mycket med lite läckage.

Känns ju överflödigt då att ha hemma om man vet var man kan få tag på det. Är nog inte så många i städer eller samhällen som vet det.
Anledningen till att jag vet det har bara med jobbet att göra, privat behöver jag inte hålla reda på det eftersom information går ut. Men det har ändå varit tork år så de flesta här är ialla fall ganska uppdaterade. Så sen som i somras så var det också som sagt mycket regn som trängde in i vattenledningar till något av samhällena och förorenade de dricksvattnet så systemet för brist på dricksvatten i kranen är väl testat i många kommuner nu. Det står på kommunernas hemsidor och som sagt den informationen går ut när problem uppstår, så den får man om man har en radio eller något annat som man kan ta emot kommunikation på. Fungerar telefonnätet får man infon via sms.

Det har jag inte heller jag utgår från att vad som helst som innehåller vatten kan börja läcka. Jag tänkte inte nödvändigt vis på korken, plast kan spricka. Jag har haft flera dunkar som spruckit, det är inte så ovanligt. Nu har jag ju mestadels haft dom i stallet där gör det ju inte så mycket med lite läckage.
Jag har i över 15 år kört vatten med dunk till hästarna vintertid, 150 l/dag, och det är väldigt få dunkar jag behövt kassera genom åren pga att de spruckit så min erfarenhet är att det är ovanligt. Samtliga har förvarats och använts stående. Jag förstår att det är ett problem om du har dem liggandes i stallet, vattenfyllda.

Jag har i över 15 år kört vatten med dunk till hästarna vintertid, 150 l/dag, och det är väldigt få dunkar jag behövt kassera genom åren pga att de spruckit så min erfarenhet är att det är ovanligt. Samtliga har förvarats och använts stående. Jag förstår att det är ett problem om du har dem liggandes i stallet, vattenfyllda.
De vi hade i stallet har också stått upp, de har spruckit ändå och stått och smygläckt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 200
Mat Huvudfråga: Mat som kommer i matkasse, brukar den gå att frysa in eller spara i kyl en vecka eller 10 dagar? Bakgrund för intresse :p...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 602
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 790
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka