• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Hermelin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 201
  • Visningar Visningar 5 943
Jag har gjort en annan bunkring idag- sett till att ha en fräscht pass!
Det gjorde vi på julledigheten. Jag bytte telefon och upptäckte när jag fixade bankid att det skulle gå ut 10/1.

Vi pratade sedan med en släkting om att vi skulle fixa pass. Jaha vart skall ni åka då. Tydligen var det så konstigt att man fixade pass utan att åka nånstans.

Ja det är ju en sak att fixa fram vatten till kanske ett ett par tusen personer om allt övrigt i samhället fungerar som det ska, det är en annan femma om det gäller flera hundratusen personer. Särskilt om det också är annat i samhället som krånglar, vilket inte alls är osannolikt i ett sådant scenario.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...skadegorelse-boende-far-hamta-vatten-i-tankar
Det är ju inte helt okomplicerat med vatten på vintern...

nudlar och massa asiatiska kryddor
Majonäs
Lufttorkad salami
Kikärtor mm på tetra
Pulversoppor eller konserver
Knäckebröd
Mjukost på tub
Torkad svamp
Havremjölk/ikaffe
Grytbas på konserv
Snabbris (sånt där typ tillagat, bättre nödmat än man tror
Couscous
Där skulle vi överleva en vecka.
Ursäkta mig, och helt ovidkommande. Men, majonnäs? Jag ser inte hur majonnäs passar till någon enda av de övriga sakerna? (Eller är det för att det är energirikt och lätt att förvara, helt enkelt?)

Ursäkta mig, och helt ovidkommande. Men, majonnäs? Jag ser inte hur majonnäs passar till någon enda av de övriga sakerna? (Eller är det för att det är energirikt och lätt att förvara, helt enkelt?)

Mest för att jag är enormt förtjust i snabbramen😬

Som nummer två tycker jag det är helt ok på knäckebröd, bara jag får lite salt ovanpå.

Majonäs är ändå förhållandevis vanligt i japansk mat. De har ju sin egen dock smakat med soja och sesamolja.
Jag är väl lite obildad, bara. Jag fick en liknande överraskning första gången jag såg sushi med majonnäs i. Fräschören försvinner ju.

Men. Om vi tänker stor nöd och kris, så visst. Majonnäs är jättemycket kalorier i praktisk (om än resurskrävande, antar jag) förpackning och tål rumstemperatur i sin förpackning.

Jag älskar kewpie-ramen. Så sjukt gott!
Blanda kryddpåsen från nudlarna med en äggula, en matsked kewpiemajonnäs samt en halv eller hel riven vitlöksklyfta. Häll på kokvattnet från nudlarna och vispa, sedan i med nudlar. Det är basen.
Jag brukar oftast steka rökt tofu till, pak choi och majs. Ibland svamp, kål osv. Vad man tycker är gott. Avsluta med salladslök, sesamfrön och chilikrisp-olja.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 268
Mat Huvudfråga: Mat som kommer i matkasse, brukar den gå att frysa in eller spara i kyl en vecka eller 10 dagar? Bakgrund för intresse :p...
Svar
6
· Visningar
805
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 906
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 906
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka