Hur löser du det med frysvaror om du inte har el och det inte är kallt ute? Det mesta i min frys skulle snabbt bli förstört.

Det mesta av min mat är färdiglagad, så den håller sig en vecka utan problem. Får äta det som är rått först (dvs grilla). Men fryst håller sig varorna förmodligen bara ett par dagar om det inte är minusgrader ute.

Mina dunkar som visserligen är tomma, är på 25 l och förvaras stående. Onödigt att skrämmas med ofullständig information. Tror mycket få förvarar en full dunk liggandes i klädkammare eller förråd.

Jag gjorde det, men nu är den flyttad till badrummet. Ska nog ställa dit mitt dricksvatten också. Fördelen blir att jag får mer plats för mat i mitt skafferi. :)

R
Jag förstår inte riktigt paniken över ryssen. Ryssland har aldrig varit så svagt som idag. De fick tom dra tillbaka stödet till Assad och förlorar därmed sina flygbaser eftersom de inte hade resurser. De för just nu ett krig i Ukraina som har raserat rysk ekonomi och gjort landet till en internationell paria. För att vara ärlig så fruktar jag Trump mer. Man vet aldrig. Han kan få för sig att han vill ha Gotland.
Ryssland är ett hot på riktigt. Du har rätt i att de har rejäla begränsningar kring stridsfordon och trupp. I närtid kommer de nog inte att starta några nya invasioner. Men de har ändå stora resurser. Till exempel inom specialoperationer och cyber. De är dessutom villiga att använda dem.

Sedan finns det andra saker än krig där sannolikheten ökar - längre strömavbrott och/eller förstörd infrastruktur i samband med oväder, olyckor etc eller utbrott av sjukdom. Så även Ryssland oräknat, så är det nog bra att vi som kan preppar för att ta hand om oss själva under ett par dagar om samhället i övrigt får häcken full en tid

Faktum är ju att vi är i ett läge där, för att citera stadsministern "det är inte krig men det är inte heller fred". Vi är också extremt beroende av el och internet, till alla samhällsfunktioner inklusive vatten.

Det är inte att skrämmas, utan det är en ganska reell risk just nu att något knasigt kan hända. Putin är oförutsägbar och nu kommer snart Trump in i Vita Huset igen, och han är nästan ännu mer oförutsägbar. Det är fortfarande fullt krig i Ukraina. Det betyder inte att något kommer att hända, utan det är som att ha säkerhetsbälte när man kör bil eller hjälm när man rider. För att det KAN hända något.

Att ha några flaskor dricksvatten hemma är inte så svårt att ordna. Har man badkar kan man vara beredd att fylla det om strömmen går. Och för oss med hus och större utrymmen så är det ganska lätt att ha dunkar ståendes någonstans vattensäkrat.

Personligen så håller jag alltid 2*30l fyllda i badrummet helt enkelt för att vattnet HAR gått, flera gånger senaste åren, och det kan ta rätt lång tid innan det kommer en tankbil till byn. Och hästarna behöver mycket vatten. Vi har kommunalt vatten men bor i by. Vi har dricksvatten i köpta flaskor i matkällaren, behöver inte bytas ut.

Att vara beredd är ju att bidra till ett stabilare samhälle.
Min ingång är nog snarast att det är inte att det är akut brist på mat och vatten som är risken utan de arbetar med att skapa oro, polarisering och instabilitet bland befolkningen. Dvs de vill skrämma oss skapa konflikter och se till att vi inte samarbetar varken med andra länder eller med varandra inbördes. Att vi röstar fram kandidater som representerar de värderingar och samarbetsmöjligheter som passar tex Putin eller vem det nu är som är inne och petar runt. Jag tänker nog snaras att förutom helt grundläggande grejer som att inte ständigt leva på randen av sin existens och ha noll framförhållning så är det primärt kunskap och uppdaterad information som är krisförberedelserna. Att ha koll på vart man vänder sig i en kris och hur man ska agera, vart finns jag informationen jag behöver.

Om man tittar på bränderna i LA tex så har det ju varit brist på möjlighet att kommunicera som varit problemet i många fall, telefonnätet gick ned och personer som behövde hjälp med att bli evakuerade dog i sina hem.

Om man bor i en stad, ta reda på vart tappställena finns, vart är kriscentren osv. Det finns sådana inplanerade om det inte är en kommun som ligger väldigt mycket efter och i såfall kan man använda sin medborgeliga röst för att trycka på att arbetet med det ska prioriteras. I övrigt ska man änga sig åt källkritik och undvika att skapa onödig oro samt hålla sig väl och vara hjälpsam mot sina grannar. Att ha många färdigheter är väll också en bra ide.

Strömavbrott är väll trotts allt den kris vi övat mest på, kanske för att jag befinner mig i Gudruns omgivningar men även när jag bodde uppåt i landet så var det ju väldigt vanligt så de flesta människor har redan övat på det och vet hur man gör.

Samma med dricksvatten, de flesta kommuner har redan övat på det. Både utifrån översvämningar som kontaminerar och utifrån torka när vattnet tar slut eller måste begränsas.

Jag tänker också att det man gör, gör man i relation till risken. Alltså jag tappar upp vatten om det uppstår en risk för att tillexempel det blir strömlöst. På somrarna samlar jag och sparar regnvatten eftersom det ofta blir brist på bevattningsvatten. Jag borde skaffa mig en powerbank och se till att den är laddad om det skulle bli strömlöst någongång igen, för det är så frustrerande att inte kunna se om det är något i min bostad bara eller om det är elnätet, samt att det kan vara bra att informera sig med sin omvärld. Det skulle jag säga är en av våra svaga punkter att vårt kommunikationssätt är väldigt lätt att slå ut, men det är också väldigt svårt för en individ att påverka. För att kommunicera med omvärlden för att kunna informera sig och be om hjälp är ju det absolut viktigaste i en kris.

Det mest intressanta imho är att det öht gjordes en studie på de sättet. Mitt intryck är att de flesta samhällsstörningar passerar utan nämnvärd tillbakablick.

Man får väl komma ihåg att den här händelsen skedde för 24 år sedan, somliga förutsättningar är nog oförändrade medan andra ändrats. Jag anar att en stor skillnad är att vårt beroende av internet är större idag, dels socialt på olika sätt och dels framför allt för nyttoändamål. Samtidigt är det först för några år sedan som mobiloperatörerna blev ålagda att stärka sin reservkraftförmåga i basstationer, idag en timme i tätort och fyra timmar på landsbygd.
(Man skulle kunna veckla in sig i resonemang om distinktioner mellan mobiltelefoninät och internetaccess, men i praktiken är skillnaderna mindre och mindre i takt med att teknologierna konvergerar.)

Jag tror(!) ändå att krismedvetandet och -beredskapen både hos gemene man och hos samhällsaktörer är större idag än för 24 år sedan. Dels kom Gudrun och gav oss en örfil några år senare, dels mot bakgrund av omvärldsläget de senaste åren.

Det mest intressanta imho är att det öht gjordes en studie på de sättet. Mitt intryck är att de flesta samhällsstörningar passerar utan nämnvärd tillbakablick.

Man får väl komma ihåg att den här händelsen skedde för 24 år sedan, somliga förutsättningar är nog oförändrade medan andra ändrats. Jag anar att en stor skillnad är att vårt beroende av internet är större idag, dels socialt på olika sätt och dels framför allt för nyttoändamål. Samtidigt är det först för några år sedan som mobiloperatörerna blev ålagda att stärka sin reservkraftförmåga i basstationer, idag en timme i tätort och fyra timmar på landsbygd.
(Man skulle kunna veckla in sig i resonemang om distinktioner mellan mobiltelefoninät och internetaccess, men i praktiken är skillnaderna mindre och mindre i takt med att teknologierna konvergerar.)

Jag tror(!) ändå att krismedvetandet och -beredskapen både hos gemene man och hos samhällsaktörer är större idag än för 24 år sedan. Dels kom Gudrun och gav oss en örfil några år senare, dels mot bakgrund av omvärldsläget de senaste åren.
Mycket har blivit säkrare samtidigt som mycket har blivit känsligare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 200
Mat Huvudfråga: Mat som kommer i matkasse, brukar den gå att frysa in eller spara i kyl en vecka eller 10 dagar? Bakgrund för intresse :p...
Svar
6
· Visningar
755
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 607
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 792
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka