Då hanteras de inte dagligen så varför ha dem ståendes i stallet fulla med vatten?De vi hade i stallet har också stått upp, de har spruckit ändå och stått och smygläckt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då hanteras de inte dagligen så varför ha dem ståendes i stallet fulla med vatten?De vi hade i stallet har också stått upp, de har spruckit ändå och stått och smygläckt.
För att det var det smidigaste sättet att fylla på vatten under vintern och göra sig redo inför stormar då strömmen kunde gå.Då hanteras de inte dagligen så varför ha dem ståendes i stallet fulla med vatten?
Min kommun gör samma som Göteborgsstad. Privatpersoner är inte prio vid en kris utan kan behöva vänta. Husen en bit bort har kommunalt vatten och där har det 2 gånger senaste året ställts dit vatten vid problem, vid en kris är det ju inte ens säkert att det går att få dit vatten öht.Anledningen till att jag vet det har bara med jobbet att göra, privat behöver jag inte hålla reda på det eftersom information går ut. Men det har ändå varit tork år så de flesta här är ialla fall ganska uppdaterade. Så sen som i somras så var det också som sagt mycket regn som trängde in i vattenledningar till något av samhällena och förorenade de dricksvattnet så systemet för brist på dricksvatten i kranen är väl testat i många kommuner nu. Det står på kommunernas hemsidor och som sagt den informationen går ut när problem uppstår, så den får man om man har en radio eller något annat som man kan ta emot kommunikation på. Fungerar telefonnätet får man infon via sms.
Ja, lök är väl en sån sak som går att förvara över vintern. Jag köper åtminstone svensk lök året om, och den odlas väl rimligen inte i uppvärmda växthus. Förvaring i rumstemperatur tror jag dock inte på, riktigt.Ja! Visst är det kul att tänka på, och planer för, mat.
Jag håller med. Ingen lök är en uppenbar brist. Även om jag nog inte tänker avstyra mitt miniprojekt för att jag inte kan lösa lökproblemet. För mig är det också en del av att kunna prata hemma om krisberedskap så då får jag vara utan lök. Men å andra sidan så håller lök ganska länge. Det är möjligen så att lök, förvarad på rätt sätt, skulle kunna klara sig ett halvår.
Vad menar du, hur ser en kris ut tänker du dig? Jämfört med när de var tvungna att ställa dit vattentankar de andra gångerna?Min kommun gör samma som Göteborgsstad. Privatpersoner är inte prio vid en kris utan kan behöva vänta. Husen en bit bort har kommunalt vatten och där har det 2 gånger senaste året ställts dit vatten vid problem, vid en kris är det ju inte ens säkert att det går att få dit vatten öht.
Eller så är dom realistiska och inser att det högst sannolikt kommer vara svårt att förse någon miljon människor med dricksvatten om det tex sker ett större attentat mot vattenreningsverken...I såfall går de emot msb som ålägger kommunen att se till att ALLA har tillgång till att hämta vatten. Trist kommun att bo i.
Hela/ stor del av kommunen behöver, inga nedfallna träd eller snö som hindrar framkomligheten. Är väl dessa jag kommer på nu men lär finnas fler scenarion.Vad menar du, hur ser en kris ut tänker du dig? Jämfört med när de var tvungna att ställa dit vattentankar de andra gångerna?
Ja det är ju en sak att fixa fram vatten till kanske ett ett par tusen personer om allt övrigt i samhället fungerar som det ska, det är en annan femma om det gäller flera hundratusen personer. Särskilt om det också är annat i samhället som krånglar, vilket inte alls är osannolikt i ett sådant scenario.Hela/ stor del av kommunen behöver, inga nedfallna träd eller snö som hindrar framkomligheten. Är väl dessa jag kommer på nu men lär finnas fler scenarion.
Ja i storstäder kan avstånd bli ett problem och det faktum att det egentligen redan finns en dricksvattenbrist där. Men jag ser det som ett större hot (dvs befintlig dricksvattenbrist i större städer) än en eventuell "megakris" vad det nu ens innebär. En kris som gör att jag är fast i min bostad och bara kan leva på det som finns i den vid tillfället då krisen inträffat och hela omvärlden utanför har skurits av.Hela/ stor del av kommunen behöver, inga nedfallna träd eller snö som hindrar framkomligheten. Är väl dessa jag kommer på nu men lär finnas fler scenarion.
För mig personligen ser jag en större risk för en solstorm som slår ut mycket viktig i samhället än vad jag ser Ryssland som ett hot just nu.Jag förstår inte riktigt paniken över ryssen. Ryssland har aldrig varit så svagt som idag. De fick tom dra tillbaka stödet till Assad och förlorar därmed sina flygbaser eftersom de inte hade resurser. De för just nu ett krig i Ukraina som har raserat rysk ekonomi och gjort landet till en internationell paria. För att vara ärlig så fruktar jag Trump mer. Man vet aldrig. Han kan få för sig att han vill ha Gotland.
Jag ser skillnad på den beredskapen som stat och kommuner ska hålla och den beredskapen som msb vill att jag ser till att ha för att klara mig en kortare period.Ja i storstäder kan avstånd bli ett problem och det faktum att det egentligen redan finns en dricksvattenbrist där. Men jag ser det som ett större hot (dvs befintlig dricksvattenbrist i större städer) än en eventuell "megakris" vad det nu ens innebär. En kris som gör att jag är fast i min bostad och bara kan leva på det som finns i den vid tillfället då krisen inträffat och hela omvärlden utanför har skurits av.
Om man bor i en kommun där det inte finns några vattendrag alls som man kan ta sig till, eller om man inte kan lämna sin bostad alls och därmed måste räkna med att bli inlåst där vid strömavbrott eller aldrig kan ta sig ut då är det kanske rimligt.
I de kommuner jag har runt mig har alla tätorter minst en egen vattentäkt och man bör också ha en reservvattentäkt (det är lite av ett krav, men alla har inte det). Det är krisberedskap i min värld.
I stort sett önskade jag att folk la lite mer energi på de kriser vi redan befinner oss i än potentiella krisscenarier som skulle kunna uppstå men där det inte finns någon form av indikation på att så skulle vara fallet.
Om man tittar på vår senaste större kris, pandemin så var det ju inte livsmedel eller toalettpapper som var det stora problemet (även om många verkade tro det) utan att vi har en äldre vård där varje brukare har en väldigt stor och varierande mängd personal. Något vi redan visste min inte gör något åt (nu heller).
Hela/ stor del av kommunen behöver, inga nedfallna träd eller snö som hindrar framkomligheten. Är väl dessa jag kommer på nu men lär finnas fler scenarion.
Ja, lägg motsvarande energi på att arbeta för att minska klimathoten.Ja i storstäder kan avstånd bli ett problem och det faktum att det egentligen redan finns en dricksvattenbrist där. Men jag ser det som ett större hot (dvs befintlig dricksvattenbrist i större städer) än en eventuell "megakris" vad det nu ens innebär. En kris som gör att jag är fast i min bostad och bara kan leva på det som finns i den vid tillfället då krisen inträffat och hela omvärlden utanför har skurits av.
Om man bor i en kommun där det inte finns några vattendrag alls som man kan ta sig till, eller om man inte kan lämna sin bostad alls och därmed måste räkna med att bli inlåst där vid strömavbrott eller aldrig kan ta sig ut då är det kanske rimligt.
I de kommuner jag har runt mig har alla tätorter minst en egen vattentäkt och man bör också ha en reservvattentäkt (det är lite av ett krav, men alla har inte det). Det är krisberedskap i min värld.
I stort sett önskade jag att folk la lite mer energi på de kriser vi redan befinner oss i än potentiella krisscenarier som skulle kunna uppstå men där det inte finns någon form av indikation på att så skulle vara fallet.
Om man tittar på vår senaste större kris, pandemin så var det ju inte livsmedel eller toalettpapper som var det stora problemet (även om många verkade tro det) utan att vi har en äldre vård där varje brukare har en väldigt stor och varierande mängd personal. Något vi redan visste min inte gör något åt (nu heller).
Hade jag inte haft nära till 2 vattenkällor som inte behöver el för att få upp vatten skulle jag absolut ha vatten på dunk hemma.Faktum är ju att vi är i ett läge där, för att citera stadsministern "det är inte krig men det är inte heller fred". Vi är också extremt beroende av el och internet, till alla samhällsfunktioner inklusive vatten.
Det är inte att skrämmas, utan det är en ganska reell risk just nu att något knasigt kan hända. Putin är oförutsägbar och nu kommer snart Trump in i Vita Huset igen, och han är nästan ännu mer oförutsägbar. Det är fortfarande fullt krig i Ukraina. Det betyder inte att något kommer att hända, utan det är som att ha säkerhetsbälte när man kör bil eller hjälm när man rider. För att det KAN hända något.
Att ha några flaskor dricksvatten hemma är inte så svårt att ordna. Har man badkar kan man vara beredd att fylla det om strömmen går. Och för oss med hus och större utrymmen så är det ganska lätt att ha dunkar ståendes någonstans vattensäkrat.
Personligen så håller jag alltid 2*30l fyllda i badrummet helt enkelt för att vattnet HAR gått, flera gånger senaste åren, och det kan ta rätt lång tid innan det kommer en tankbil till byn. Och hästarna behöver mycket vatten. Vi har kommunalt vatten men bor i by. Vi har dricksvatten i köpta flaskor i matkällaren, behöver inte bytas ut.
Att vara beredd är ju att bidra till ett stabilare samhälle.
Brukar det inte sägas att just det är vad man inte ska göra? Utan man ska snåla så det finns vatten längre till alla?Har man badkar kan man vara beredd att fylla det om strömmen går.