Utemöbler

strawberrysylt

Trådstartare
Vad har ni för utemöbler?
Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt?

Jag har aldrig haft behov av att köpa utemöbler tidigare och häpnar över hur mycket de kostar, även begagnade!
Men, får inse att har vi nu köpt ett hus med tillhörande trädgård vore det bra dumsnålt att inte köpa utemöbler så vi kan spendera tid i trädgården! Förhoppningsvis håller de ett tag!

Även parasoll/segeldukar osv vore kul att se för inspiration.

Jag köpte en Ikea Högsten-stol ifjol, men verkar svårt att få tag i fler. Annars andra lite liknande stolar letar väl jag/vi främst efter, stolar med lite extra plats, som man inte bara sitter rätt upp och ner i, men som ändå kan stå vid ett bord.

Men ser gärna vad ni alla har 🌻☀️🌡

Inte vid ett bord men fick balkong för första gången när jag flyttade och köpte en sådan hängande äggstol. Alltså det finns ju inget mer fantastiskt att sitta i 😍 hade lätt velat ha en sådan i ett hörn om jag hade plats även om jag kunnat ha mer "stol och bord" möbler. Verkligen ett tips! Fick bevaka ganska länge för ett lite rimligare pris dock, också superdyra nya. Väldigt lik Jysks men inte riktigt samma och vet inte varifrån denna är.

Vi köpte bord och stolar på Rusta när vi köpte huset för fyra år sen. De ser fortfarande väldigt fina ut. Står ute från mars/april till oktober/november i ur och skur utan tak. Vintertid bor de i växthuset.

Min sambo hade innan jag flyttade in köpt nya möbler för ett par år sedan till balkongen. Vi har ett större bord från jutlandia som säljs på Jysk med fyra stolar till som går att ställa ryggstödet i olika lägen. Vi förvarar dem på balkongen under skydd på vintern, svårt att bära dem upp och ned här 😅

Vad har ni för utemöbler?
Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt?

Jag har aldrig haft behov av att köpa utemöbler tidigare och häpnar över hur mycket de kostar, även begagnade!
Men, får inse att har vi nu köpt ett hus med tillhörande trädgård vore det bra dumsnålt att inte köpa utemöbler så vi kan spendera tid i trädgården! Förhoppningsvis håller de ett tag!

Även parasoll/segeldukar osv vore kul att se för inspiration.

Jag köpte en Ikea Högsten-stol ifjol, men verkar svårt att få tag i fler. Annars andra lite liknande stolar letar väl jag/vi främst efter, stolar med lite extra plats, som man inte bara sitter rätt upp och ner i, men som ändå kan stå vid ett bord.

Men ser gärna vad ni alla har 🌻☀️🌡
Jag har det mesta av mitt i uterummet, dvs jag behöver inte bry mig om förvaring etc. Det jag har utomhus är ett litet runt bord (typ cafebord) och sedan några stolar - jag fick det gratis när jag flyttade in för 8 år sedan av en kollega som precis skulle flytta till Stockholm, och de hade nog en del år på nacken redan då. Stål och plastrotting, och bordsskivan med teakplankor eller liknande. Någon plastbit i rottingen har kommit lös, och kanske lite färgändrat på sina ställen - men annars har det hållit bra, och jag sköter inte om det på något sätt och de förvaras utomhus hela vintern (dvs jag ställer inte undan det alls). Enda skötseln är att jag förra året rengjorde och oljade in träet (vilket det definitivt var dags för :p )

Vi har flera olika varianter, vi köpte för ett par år sedan ett bord som går att dra ut och 8 stolar på Mio möbler. Lätta stolar och går att stapla. De står på altanen under säsongen och ute i logen under vintern. Vi har två gamla Grythyttan stolar, de är lagade och målade, otroligt sköna att sitta i. Två stora träsoffor, följde med huset när vi köpte det, vi har lagat upp och målat dem. Sen lite olika träbord, metalbord och något plastbord. Några gamla plaststolar som börjar sjunga på sista versen.

Sen har vi fyra gamla metalstolar som vi funderar på att fixa till och sätta fötter på för just nu sjunker de rakt ner i gräset och på altanen förstör de träet. :)

Vad för typ av hus är det?
Tycker stilen spelar in mycket. Jag vill ha romantiska och hållbara möbler. Trä och gjutjärn.
Just nu är det dock en salig blandning av allt möjligt dock vägrar jag plast.
Har någon plastmöbel och den får hänga kvar så länge den håller för jag gillar inte att kasta användbara möbler. Och den är för ful för att ge bort.

Jag har bord i konstträ/metall från Jysk. Avlångt bord med 6 st stolar till. Köpte nytt för typ 5-6 år sedan och jag har misshandlat dessa möbler delux genom att låta de stå ute hela vintern mm. Jag högtryckstvättar de på våren och så är de superfina hela sommaren. Jag sitter väl enbart där när jag har besök, men alla trivs bra och ingen klagar på att stolarna är obekväma utan alla verkar trivas bra. Nu har jag haft samma dynor hela tiden, men det hade ju gått att köpa nya dynor och på så sätt få en helt annan look på dem om man vill förnya.

1743711489576.webp

Jag hade Ikeas Äpplarö på balkongen i tio år. De bodde ute på vintern utan överdrag. På våren skrubbade jag med såpvatten och oljade in dem. Såg nästan nya ut hela tiden.

Hade jag inte flyttat till en balkong där de inte fick plats hade jag nog haft kvar dem än idag.

Har ett gäng sådana i stål som fjädrar, typ grythyttans, och de är trevlig (fast de behöver renoveras) men de förvaras permanent i stallet numera efter att jag insåg att det gick mer tid åt att släpa in och ut dem varje år än vad de användes. Finns alltid saker att göra i trädgården om man har tid över.

Vi har en tvåsitssoffa i konstrotting med ett litet integrerat bord på mitten (typ istället för armstöd). Balkongen är inte så djup, så den passar oss perfekt! Den står i förrådet på vintern, vi tar in den när nattfrosten kommer.

Jag har lite olika. I uterummet är det bord i komposit och metall och stolar från jysk, samt en "loungedel" med stolar och soffa i rotting. Allt följde med huset så har behållit det.

På trädäcket har jag en konstrottninggrupp med schäslongsoffa att slappa i samt ett bord och stolar från grythyttan att sitta och äta vid. Där har jag även ett parasoll av hängmodell. Fick ett vanligt av en kompis först som de inte använde men föredrar hängparasoll alla gånger då man slipper ha parasollfoten i mitten.

Det som står i uterummet samt konstrottingsoffan vinterförvaras i uterummet. Grythyttan förvaras i ett isolerat men ej uppvärmt förråd.
I år ska jag slipa och olja bordet och de två äldre grythyttanstolarna då min pappa som ägde dem innan har lackat dem och det börjat bli sprickor i lacken så jag tänkte se om jag kan få bort lacken och olja istället.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 306
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Queen
·
Fritid Sedan min flytt i april förra året är jag begåvad med en ganska stor uteplats (ca 10 kvadrat). Förra sommaren placerade jag mina gamla... 2
Svar
21
· Visningar
2 242
Senast: Myrten
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 605
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Silverduk
  • Hundarnas bästa vän, elbilen. Kyla och värme