Högerregeln

Habina

Trådstartare
Efter att ha undvikit en krock med en hårsmån har jag börjat fundera över högerregeln. Jag känner mig ganska osäker på hur den egentligen fungerar, så här kommer två scenarier jag upplevt senaste dagarna.

A) Jag kör på väg som inte är huvudled. En bil kör ut från en parkering till höger om mig. Vad gäller?

B) Jag kör på väg som inte är huvudled. En bil kör ut från en korsande väg till höger om mig. Vad gäller?

1) Från parkeringen gäller utfartsregeln, alltså har bilen som kör ut därifrån väjningsplikt mot all trafik på vägen. (Du har alltså företräde gentemot den bilen.)

2) Här har du väjningsplikt gentemot bilen som kommer ifrån höger - högerregeln gäller eftersom vägen du kör på inte är en huvudled.

A. Beror lite på utseende skulle jag säga, men generellt inte högerregln då det är en utfart.

B. Du har väjningsplikt om inget annat står skyltat. Denna brukar dock bli lite lidande om det är en större väg och det på något vis blir en inofficiell huvudled. Dvs de på den större vägen tror att de kör på huvudled typ.

Spännande att ni alla tre svarar samma fast förarna gjorde tvärt om. :laugh:

Men då vet jag iaf till framtiden att jag gjorde rätt som blev irriterad på han som tänkte demolera min bil, men fel då jag inte stannade för bilen som stannade för mig.

Kört så himla sällan på väg som inte är huvudled tidigare i mitt liv, så nu när jag gör det dagligen blev jag osäker.

Spännande att ni alla tre svarar samma fast förarna gjorde tvärt om. :laugh:

Men då vet jag iaf till framtiden att jag gjorde rätt som blev irriterad på han som tänkte demolera min bil, men fel då jag inte stannade för bilen som stannade för mig.

Kört så himla sällan på väg som inte är huvudled tidigare i mitt liv, så nu när jag gör det dagligen blev jag osäker.

Det blir ju speciellt svårt i scenario B när folk inte håller på sin rätt. Iaf jag blir alldeles osäker då

Efter att ha undvikit en krock med en hårsmån har jag börjat fundera över högerregeln. Jag känner mig ganska osäker på hur den egentligen fungerar, så här kommer två scenarier jag upplevt senaste dagarna.

A) Jag kör på väg som inte är huvudled. En bil kör ut från en parkering till höger om mig. Vad gäller?

B) Jag kör på väg som inte är huvudled. En bil kör ut från en korsande väg till höger om mig. Vad gäller?
A) Utfartsregeln, personen kör ut från parkering och ska då lämna företräde.
B) Högerregeln, du ska lämna företräde åt bilen från höger.

Krockar du och du skulle ha lämnat företräde åker du dit på det. Dock är det många ute i trafiken som inte kan trafikreglerna

Sen finns den jobbiga varianten med parkeringar som ligger bredvid vägar med ;) det finns det exempel av i min lilla stad (som du ju känner till).
Där backar man ut på en väg och kör sedan ut på nästa väg i en korsning och plötsligt ska det lämnas företräde för dessa bilar eftersom de kommer från en väg (även om de backat ut från en parkering och när de backade ut skulle lämna företräde för dem som körde på vägen)

Högerregeln ÄR besvärlig. Och svår att ha överblick på ibland.

Sen finns den jobbiga varianten med parkeringar som ligger bredvid vägar med ;) det finns det exempel av i min lilla stad (som du ju känner till).
Där backar man ut på en väg och kör sedan ut på nästa väg i en korsning och plötsligt ska det lämnas företräde för dessa bilar eftersom de kommer från en väg (även om de backat ut från en parkering och när de backade ut skulle lämna företräde för dem som körde på vägen)

Högerregeln ÄR besvärlig. Och svår att ha överblick på ibland.
På vår lilla ort finns det en parkering där man kör ut på en väg som inte är en riktig väg. ALLA - inklusive jag - som kommer från parkeringen lämnar automatiskt företräde till de som kommer på "vägen". Men enligt bilskollärare är det högerregeln som gäller där eftersom "vägen" egentligen är del av parkeringsplatsen och inte en riktig väg... 😜

Utfartsregeln gäller även utfart från industriområden, portvalv och liknande som inte behöver vara just en parkering, det gäller att hålla koll på dom dönickar som inte har nån koll och det är många. Ett oskick är att blinka vänster i en rondell, det skapar bara oreda, rondellen är bara en förlängning av vägen man kommer från. Sen bör man ju blinka när man ska ut ur rondellen, iallafall i alla andra städer än Katrineholm för här gäller anarkiregeln. :cool:

A) Utfartsregeln, personen kör ut från parkering och ska då lämna företräde.
B) Högerregeln, du ska lämna företräde åt bilen från höger.

Krockar du och du skulle ha lämnat företräde åker du dit på det. Dock är det många ute i trafiken som inte kan trafikreglerna
Dessutom finns lokala traditioner :D
Det finns korsningar är högerregeln är dödligt strikt . Vid övre slotts i Uppsala t.ex.:rofl: Även i min lilla stad finns sånt. Vi har dessutom en luring. En korsning där samtliga har stopplikt och den som kom först kör först. Oklart om det stämmer med reglerna.

Andra korsningar är det lite hipp som happ.

Dessutom finns lokala traditioner :D
Det finns korsningar är högerregeln är dödligt strikt . Vid övre slotts i Uppsala t.ex.:rofl: Även i min lilla stad finns sånt. Vi har dessutom en luring. En korsning där samtliga har stopplikt och den som kom först kör först. Oklart om det stämmer med reglerna.

Andra korsningar är det lite hipp som happ.

I fyrvags korsningar kor man i tur och ordning som man kommer fram ... har kor man ocksa tur och ordning aven om det inte ar skyltat som fyrvags korsning.

Utfartsregeln gäller även utfart från industriområden, portvalv och liknande som inte behöver vara just en parkering, det gäller att hålla koll på dom dönickar som inte har nån koll och det är många. Ett oskick är att blinka vänster i en rondell, det skapar bara oreda, rondellen är bara en förlängning av vägen man kommer från. Sen bör man ju blinka när man ska ut ur rondellen, iallafall i alla andra städer än Katrineholm för här gäller anarkiregeln. :cool:
Japp.Även om körskolorna lär ut att man blinkar in i en ronell OCH blinkar ut. Avkomma och jag har gruffat en del om det.

Jag blinkar bara ut. Punkt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 824
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 175
Senast: Rosett
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 628
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 648
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka