Jo, men ombildningsprocessen är väldigt långt gången. Vi skulle i princip kunna ha köpstämman nästa vecka och så länge kontraktet är påskrivet innan 1 juni så slipper vi amorteringskravet. Jag vet inte om kontraktet kan skrivas på innan man hittat en bank, och jag vet inte heller om det är ombildningskonsultens ansvar eller vårt eget. Som ni märker, det är ingen vidare kommunikationen eller samarbete kring detta i huset Jag och sambon är ju inte heller särskilt angelägen om att annonsera om möten, söka upp lånelöfte för föreningen o.s.v., eftersom detta gärna får bli långdraget för vår del. Det vi kollat upp hittills kollar vi upp för vår egen skull - kunskap är makt.
Fast att kunna skriva på ett köpekontrakt där man ska köpa något med lånade pengar kräver väl att man har någon som vill låna ut pengar till en.
Många banker har ju amorteringskrav redan idag, oavsett vad lagen säger. Så det är ju inte så att det är säkert att ni kommer kunna hitta en bank som vill låna ut pengar till föreningen amorteringsfritt bara för att det inte har hunnit bli 1 juni än (för jag tolkar det som att föreningen inte har ett sådant lånelöfte än). Det är inget krav man kan ställa på banken, utan är ju en del av kreditprövningen som banken gör.
Sen är min högst egna gissning att man hamnar inte i ett bättre förhandlingsläge om man skriver kontrakt utan att finansiering finns, och sen i efterhand går till en banken och vill ha amorteringsfri finansiering eftersom man skrev på kontraktet innan 1 juni.