*Ulvlek* Ronja Rövardotter

Madalitso

Trådstartare
Notera ny regel i fetstil!

Regler:

Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek!

Varje spelare ska varje dag avlägga en röst (med teorier) och skriva teorier om minst två olika spelare. Missar man att rösta ska man snarast möjligt lägga en efterhandsröst och förklara hur man skulle röstat om man inte missat och varför. Vid två uteblivna röstningar och/eller bristande aktivitet är det sannolikt att man blir kickad från leken. Om du av någon anledning känner att du inte kan eller vill fortsätta – säg till LL så försöker vi hitta en ersättare.

Det går bra att hänvisa till tidigare teoriinlägg. I röstinlägget ska dock teorin finnas med. Röst måste vara fetstilt för att gälla: "Derring-Do röstar på Madalitso för att…" Det är inte tillåtet att rösta på sig själv.

Röst ska läggas senast 2 timmar innan dagDL (men kan läggas tidigare under dagen/natten) och kan sedan ändras fram till DL. Missas detta hanteras det på samma sätt som annan missade röstning.

Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", du måste skriva nåt om varför du tror det.

För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad. En uppdaterad röstlista innebär snabbare uppdatering då LL inte behöver leta upp röster i tråden.

Hintar är förbjudna. Man får inte ond/godförklara andra spelare helt utan teorier eller på annat sätt hänvisa till sådant man ”vet” för att man har information utanför lektråden. Allt ska backas upp med teorier baserade på det som skrivs i lektråden. Om du är osäker på vad som är okej att skriva så fråga LL. Brott mot hintningsregeln kan medföra någon form av ”straff” för den aktuella spelaren (och därmed hens sida) eller kompensation för motståndarsidan. Det är däremot fullt tillåtet att genom språket försöka få fram dolda meddelanden.

Skriv gärna OT-inlägg i avvikande färg.

Vinstvillkor – Goda vinner när alla onda är döda. Onda vinner när lyan är fler än de goda. Obs! Onda kan inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare

Deltagare:
1. mirtai
2. Elo
3. Qitis
4. heffaklumpen
5. Ceta
6. Queenlilith
7. LenaH
8. fio
9. Karamelldrottningen
10. cirkus
11. Lobelia
12. Gabby_Ossi
13. Blacksmithfarm
14. bollen__

Introduktion:
Det är vår och Birk och Ronja gör sig redo för att flytta ut till björngrottan igen. Trots sorgen efter att Skalle-Per dog under vintern så är de lyckliga, äntligen har Borkarövarna och Mattisrövarna slutat vara fiender och Birks och Ronjas vänskap får finnas fritt.

Vad de inte vet är att Storvittran och hennes vildvittror inte har glömt dem och vill ha det blod de gick miste om vid glupafallet. Och till hjälp har hon lyckats lura ut de underjordiska som annars bara kommer på hösten….

Rollista:
Goda
Ronja (spion)
- Lika hemma i alla Mattisborgens gångar och skrymslen som i hela Mattisskogen, från älven upp till björnberget, inget går att dölja från Ronja. Allt som händer når henne. (Spion, får vid nattDL reda på val som gjorts under natten)

Birk (siare) - Birk är en människokännare och har mycket kunskap om skogens alla varelser, en välsignelse nu när vittrorna börjat använda trolldom. (Siare, får varje natt veta en persons roll, nattDL)

Lovis (ängel) - Med sin varma famn och kunskap om läkekonst kan Lovis lindra det mesta, från hjärtesorg till skärskador, om hon bara kommer i tid. (Ängel, får varje natt skydda en deltagare från käk, nattDL)

Mattis (besserwisser) - Efter att ha blivit hövding även för Borkarövarna, och Skalle-Pers bortgång, är Mattis säkrare än någonsin att han är den som vet mest i världen. (Besserwisser, får varje natt säga ett påstående till LL, som måste vara i påståendeform och bara får handla om en person, och får tillbaka rätt eller fel från LL, nattDL)

Lia (välsignad) - Stoet Lia är tåligare än de flesta, och verkar ha en skyddande ängel. Hur kan man annars förklara att hon överlevde björnattacken? Dock är nog inte ens hennes lycka stor nog att rädda henne mer än en gång till. (Välsignad, överlever ett käk. Är därefter utan specialförmåga)

Rövarna (bybor) - Rövarna gör sitt bästa för att fortsätta röva i Mattisskogen trots vildvittror och knektar, samtidigt som de vill hjälpa Ronja och Birk. (Bybor)

Onda
Storvittran (Ledarvargen)
- Ledaren av vildvittrorna som med hjälp av de underjordiska försöker gömma sig bland människor för att få mer information om Ronja och Birk. (Ledarvarg, ond utanför lyan. Känner till ulvarna men dessa känner inte till ledarvargen. Om ledarvargen väljs till käk får ledarvargen välja en ulv att käka och ingår sedan i lyan. Hamnar i lyan och får käka om den är sista onda kvar.)

Vildvittrorna (Ulvar) - Vildvittrorna jagar ständigt efter mer blod, helst från Ronja och Birk, men vem som helst går bra. (Ulvar, onda i lyan, får ett käk varje natt, nattDL)

De underjordiska (Oknytt) - NY ROLL! De underjordiska kommer normalt sett bara ut med dimman på hösten, men storvittran har övertygat dem att hjälpa i jakten på Ronja och Birk, deras magi är farlig ens för de som är beredd på den. (Oknytt (ny roll), kan varje natt förvillar en specialroll med information (i denna lek siare, spion och besserwisser) i det dolda, så att all dess information blir förvanskad. Kan bara förvilla en specialroll per natt och måste ha förvillat alla (levande) specialroller med information innan samma roll kan förvillas igen. Samma specialroll får inte förvillas två nätter i rad. Om bara en specialroll med information finns kvar får oknyttet fortfarande förvilla, men bara varannan natt, start samma natt om inte sista specialrollen blev förvillad senast, start nästa natt om sista specialrollen blev förvillad senast. Vem oknyttet förvillar syns inte i spioninfon. Är med i lyan, nattDL)
Om oknyttet förvillat en specialroll kommer all info denne får lottas fram av LL
Exempel:
Förvillas siaren och siar Derring-Do - Istället för korrekt roll direkt så lottas svaret bland alla kvarvarande roller, inklusive den korrekta.
Förvillas spionen så lottas vilken deltagare som utsatts, så infon kan ändras (eller inte).
Förvillas besserwissern så lottas det om svaret på påståendet blir rätt eller fel.

Om inget annat sägs gäller:
DagDL: 21.30
(Röst måste läggas senast 19.30 och får ändras fram till DL)
NattDL: 8.00 (Uppdatering dyker upp inom en halvtimme efter)

Alla ska ha fått roll nu :)

Första dagDL blir lördag 21.30

Ni kan rösta när som helst från och med nu, men alla måste ha röstat senast 19.30 på lördag. Efter det kan man ändra röst fram till dagDL 21.30.

Jag har hittat hit 🤠. Bra tema tycker jag också 👍Jag har alltid gillat Astrid Lindgrens sagor (har bl.a. varit LL i en lek med Mio Min Mio tema för många år sedan
Lite nyheter i rollistan (inte så oväntat mtp vem som är LL :angel: )
Oknytt ( de underjordiska ) ska alltså ingå i lyan och är inte en tredje sida -är det rätt uppfattat ? @Madalitso

Jag har hittat hit 🤠. Bra tema tycker jag också 👍Jag har alltid gillat Astrid Lindgrens sagor (har bl.a. varit LL i en lek med Mio Min Mio tema för många år sedan
Lite nyheter i rollistan (inte så oväntat mtp vem som är LL :angel: )
Oknytt ( de underjordiska ) ska alltså ingå i lyan och är inte en tredje sida -är det rätt uppfattat ? @Madalitso
Det stämmer :)
Är det här nytt?🤔

Mvh har hittat leken.😊
Ja, vi hoppas att det ska hjälpa mot att folk känner att alla diskussioner sker precis innan dl. Efter lekens slut får ni gärna berätta hur ni tyckte det funkade.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 180
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 969
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 623
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar