Olja till häst ?

Syrax

Trådstartare
Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet.
Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men hästen blev lös i magen. Inte diarre, men tydligt mjukare avföring.
Är det någon skillnad i fall man skulle prova någon annan typ av olja?

Det handlar ju alltså om att hästens matsmältning behöver vänja sig vid att bryta ner fett, alltså är lite och ofta bättre för att vänja in. Inte "stötvis".

Linfröolja är egentligen bättre att ge, sett ur omega3-behovet. Nu sviker minnet, men jag har för mig att hästen inte har nån gallblåsa och därför har svårare att ta hand om fett.

Jag har lärt mig att man börjar ge 1 tsk och ökar mängden långsamt under en månad tills man är uppe i 1-2 dl. Så du får ge mindre mängd och öka på över tid.

Mina får tillskottsdos 1-2 msk/dag (beroende på storlek). Men det är för omega3 och inte för viktökning.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 190
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 768
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 508
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattkompis eller aktivering?