Politikerskandalen i Alingsås vad gör det med förtroendet för politiker och det demokratiska systemet?

Islandshästryttare

Trådstartare
Två toppolitiker i Alingsås har avgått efter avslöjanden om en hemlig chatt. Det har också varit en tredje f.d. politiker i chatten som lämnade politiken under 2024.

Där har de gjort hemliga uppgörelser över partigränserna, hånat andra politiker, aktivt diskuterat hur de ska förhindra att andra ska ta sig fram i politiken. De har också gjort nazistiska tillmälen om en politiker och till exempel föreslagit att de ska dränka en annan namngiven politiker i ån för att förhindra att han får makt.

De har också kallat partikollegor för röstboskap och en djurflock som de styr över. Tydligen har också dessa politiker tagit nakenbilder i kommunhuset. Det ska handla om 10000-tals meddelanden i denna hemliga chatt.

Hur ska man kunna ha något förtroende för politiker och det demokratiska systemet när det ser ut så här? Hur ska man kunna få någon ung människa att vilja bli politiker?

Jag tycker det är sorgligt, svårt att förstå och det gör mig bara ännu mer resignerad inför det demokratiska systemet som känns allt mer odemokratiskt.

Jag hoppas att de flesta inser att inte alla politiker är som dessa tre nötter. Precis som inte alla lärare är dumma för att några gör fel, eller att alla poliser är korrupta för att det finns enstaka rötägg.

Det som hände i Alingsås är ju helt bisarrt!

Jag hoppas att de flesta inser att inte alla politiker är som dessa tre nötter. Precis som inte alla lärare är dumma för att några gör fel, eller att alla poliser är korrupta för att det finns enstaka rötägg.

Det som hände i Alingsås är ju helt bisarrt!

Tyvärr verkar makt berusa i många sammanhang men givetvis gäller det förhoppningsvis inte alla politiker.

Det står ingenting om hur man fick tillgång till chatten?
GP har gjort granskningen och uppgiften du frågar efter är grundlagsskyddad. Källskyddet regleras i Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsförordningen.

Att det skulle vara den före detta v-politikern som läckt är inte rimligt. Hon framstår själv i lika dålig dager som de båda kommunalråden. Materialet omfattar dels en chatt mellan de tre, dels en annan chatt mellan henne och ett av kommunalråden. De hade ett förhållande och i den chatten delade han nakenbilder av sig själv på tjänsterummet. Knappast något som hon själv levererat.

Det som kommit fram är en praktskandal, det minst intressanta är väl varifrån uppgifterna kommer. Det finns ofta nån som tjänar på att skandaler kommer ut, men oavsett det så bör oegentligheter avslöjas.

Var en förklaring till var uppgiften kom ifrån vet inte varför du vill försöka förlöjliga mig eller mitt svar genom att skratta åt mig. Men det får stå för dig.
Förstår inte hur det var en förklaring? Det står ingenting i länken du la in därför tyckte jag att det var ett konstigt/roligt svar på min fråga.

GP har gjort granskningen och uppgiften du frågar efter är grundlagsskyddad. Källskyddet regleras i Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsförordningen.

Att det skulle vara den före detta v-politikern som läckt är inte rimligt. Hon framstår själv i lika dålig dager som de båda kommunalråden. Materialet omfattar dels en chatt mellan de tre, dels en annan chatt mellan henne och ett av kommunalråden. De hade ett förhållande och i den chatten delade han nakenbilder av sig själv på tjänsterummet. Knappast något som hon själv levererat.

Det som kommit fram är en praktskandal, det minst intressanta är väl varifrån uppgifterna kommer. Det finns ofta nån som tjänar på att skandaler kommer ut, men oavsett det så bör oegentligheter avslöjas.
Förstår nog inte ditt inlägg faktiskt, men jag kanske uttryckte mig jättekonstigt i mitt. Jag har inget som helst intresse av VEM som eventuellt lämnat uppgifter i fallet, jag har heller ingen aning om vem av någon av de inblandade är.

Det var en ren nyfikenhet hur en privat chatt, som de flesta av oss har med många människor, kommer ut till allmänheten. Jag är varken politiker eller något annat av allmänt intresse (eller skriver hemska saker om andra människor) så det spelar liksom ingen roll egentligen. Var bara en spontan "shit, kan mina knäppa chattar med kompisar hamna var som helst"-reaktion.

Tyvärr försvann förtroendet för ett tag sedan.
2 politiker i Botkyrka som gav sig själva lite extra lön och även Anna kinberg batra har ju inte hjälpt till precis och är bra några av allt som kommit ut sista åren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka