Uppdateringstråd 30

Status
Stängd för vidare inlägg.
I morgon börjar äntligen min 1åriga yrkesutbildning inom hund, är så taggad så jag nästan spricker :nailbiting: dessutom ska den ju under året troligtvis även kombineras med sbks instruktörsutbildning, kommer bli fullt upp på hundfronten. Vill ju hinna träna/tävla med ju :laugh:
Wow, det låter jätte spännande med allt det där. Vad innebär yrkesutbildningen? Vad läser du då?

Jag skulle också vilja bli instruktör men det känns omöjligt

Antar att du också blev varnad för att allt kan bli värre innan det blir bättre också? 😅 tycker att det är ett klokt beslut 🙂 blir intressant att höra hur det funkar
Antar att det ione ska fungera så... det ska ta tid.
Men, morgonens kissrunda som brukar ge sisådär ett tiotal lyft på benet gick lugnt och fint. Två kissar bara.

Undrar vad detta "värre" ska innebära för just honom. Mer nosande i backen, mer tjurrusningar efter spår eller mer kissande på nya platser. Eller inget. Spänande att se.
Men det känns mindre tröstlöst.

Åkte och tränade agility med Spock och lilla M i inomhushall på eftermiddagen. Der var en klurig bana uppe och jag tog den i sekvenser, det blir ju inte lättare av att man har svårt att komma ihåg den :p. Både lilla M och Spock var duktiga ❤️. Husse har åkt för att tävla med Tay.

Imorgon tänkte jag åka till fårhagen med gänget.

Jag åkte också till hallen och tränade med Milou. Stora framsteg mot hur det var för bara 2 veckor sen. Gjorde kluriga vägar och kombinationer. Det enda svåra var min usla kondition efter 5 månader sjuk och att en tunnel hade ingången precis vid uppgången på balansen och Milou vid flera tillfällen körde balansen perfekt men vid fel tillfälle men nåja. Resten var han super bra på.

När dom ropat upp ens namn och öppnat dörren får man jogga eller springa in på planen då? Eller måste man gå?

Jag åkte också till hallen och tränade med Milou. Stora framsteg mot hur det var för bara 2 veckor sen. Gjorde kluriga vägar och kombinationer. Det enda svåra var min usla kondition efter 5 månader sjuk och att en tunnel hade ingången precis vid uppgången på balansen och Milou vid flera tillfällen körde balansen perfekt men vid fel tillfälle men nåja. Resten var han super bra på.

När dom ropat upp ens namn och öppnat dörren får man jogga eller springa in på planen då? Eller måste man gå?

Jag har sprungit in många gånger med Nano, man får även bära in hunden på planen. Tänk bara på att på att kolla om du måste vänta på startsignal. På officiell tävling får man inte starta förrän domaren blåst i visslan och oftast kör de nån startsignal på inoff också.

Tillägg: inget halsband på under loppet.

Den där Ebrah alltså. Hon har blivit rädd för att gå till veterinären. Hon försökte sprattla av från bordet hela tiden, skakade när hon stod på det och bara sköterskan petade på henne så skrek hon i högan sky så det ekade över hela kliniken... På riktigt alltså. Sköterskan provade att lätt och snabbt peta med pekfingret fram på bröstkorgen på Ebrah, vilket även det utlöste ett extremskrik från henne :cautious:

Så, jag bestämde att jag tar stygnen hemma istället, det skulle bli tusen gånger lugnare och enklare så. Men jag var glad åt att vi ändå åkte dit och tittade på operationssåret. Det såg bra ut, så nu får Ebrah gå promenader igen. Däremot avvaktar vi lite med lösspring för säkerhets skull.

Jag har sprungit in många gånger med Nano, man får även bära in hunden på planen. Tänk bara på att på att kolla om du måste vänta på startsignal. På officiell tävling får man inte starta förrän domaren blåst i visslan och oftast kör de nån startsignal på inoff också.

Tillägg: inget halsband på under loppet.
Kommer startsignalen i samband med när man blir insläppt oftast? Jag tränade i hallen igår på att springa in för om vi går riskerar jag att Milou börjar nosa för han vet vad fot ock gå med kontakt är mycket väl men han har trots massor av träning lite svårt för fokus i miljöer han inte är van.

När vi sprang gick det jätte bra men om man måste stanna igen och vänta på signal så hinner han kanske börja nosa :down:

Var och tränade agility igår kväll och det var första gången min yngsta hund fick prova då jag inte fått ashlet ur och tränat med hundarna sen i somras 🙈
Men han tyckte det var superkul och klarade en liten kombination med tunnel hinder plus hinder med skål med köttbulle utställd framför sista hindret :)

Dom andra fick köra en kombination med lite runt och in och tunnel plus slalom.

Det roligaste av allt var när vi gått en sväng efteråt och jag ber dom gå till bilen då springer han envist och ställer sig vid ingången till hallen och vill in och träna mer :)

Kommer startsignalen i samband med när man blir insläppt oftast? Jag tränade i hallen igår på att springa in för om vi går riskerar jag att Milou börjar nosa för han vet vad fot ock gå med kontakt är mycket väl men han har trots massor av träning lite svårt för fokus i miljöer han inte är van.

När vi sprang gick det jätte bra men om man måste stanna igen och vänta på signal så hinner han kanske börja nosa :down:
Oftast. Tyvärr händer det också om man har otur att det dröjer, om de måste fixa hinder eller nåt och upptäcker det när man går in. Inte ofta men kan bli lite av ett antiklimax om man är inställd på att köra igång :p .

Första tävlingarna med lilla M så gick jag in med henne under armen, fick startsignal och släppte ner henne och sprang. Då fick hon inte tid att nosa eller kolla på något i starten.
Det är heller inget konstigt att en ovan hund reagerar på funkisarna på planen men efter några tävlingar lär de sig att sortera bort dem. En av lilla M's första tävlingar satt en funkis i regnställ och så mystisk ut och blev utskälld efter noter :rofl:. Jag lyckades dock tillslut komma vidare med henne och fullfölja resten av loppet på ett bra sätt :p.

Det viktigaste tycker jag är inte prestation första gångerna msn är ute utan att hundens upplevelse ska vara positiv. Jag uppmanar folk att ha roligt, se till att hunden har roligt, var inte rädd att plocka fram leksak och diska sig med flit för att ge hunden en positiv upplevelse. Får hunden en bra upplevelse så kommer den vilja vara med dig nästa gång och den kommer känna sig tryggare än att man försöker ta sig runt och det blir tråkigt och jobbigt. Så alltså: Ha roligt!

Du kan bära in honom också och sätta honom vid starten. inte alls ovanligt att andra gör det! Du behöver inte heller starta exakt när startsignalen kommer utan ta din tid, ta ett djupt andetag och börja sedan när det känns som att han har fokus. Tiden börjar ändå inte räknas förrän han tar första hindret.

Vi passade på att träna lite trick och rally när vi hade plats och jag blev sugen på rally igen. Och hitta på lite nya trick. Passade på att jobba framför en spegel för att se om han backar rakt på båda sidorna av mig och han är som fastlimmade vid mitt men med ögkonkontakt hela tiden. Kanske får be om att backa runt hela banan i rally för då går han perfekt fot 🤣

Tränade på vår spanska skritt. Han slarvade först med vänster framtass så jag bad honom göra om det. Då blev han lite sur som en tonåring som vill visa att dom kan och gjorde demonstrativt jätte höga frambenssteg så det blev bättre än det brukar och han fick extra beröm. Sen ville jag se hur det ser ut utifrån när han backar runt mig eller backar i en åtta mellan mina ben. Jag ser ju från min vinkel att han är otroligt snabb men utifrån sett ser det nästan omöjligt snabbt ut. Jag har aldrig krävt det men så fort han hade lärt sig vad jag ville med att backa på alla möjliga sätt som även t.ex. bort från mig när jag står still så har han älskat att backa.

Vet inte om det är en vanlig grej att tycka så mycket om att backa? Vi har ju tränat på det och som vanligt mycket belöning. Att backa bort från mig mer än bara något steg var svårt för honom att greppa först

Var och tränade agility igår kväll och det var första gången min yngsta hund fick prova då jag inte fått ashlet ur och tränat med hundarna sen i somras 🙈
Men han tyckte det var superkul och klarade en liten kombination med tunnel hinder plus hinder med skål med köttbulle utställd framför sista hindret :)

Dom andra fick köra en kombination med lite runt och in och tunnel plus slalom.

Det roligaste av allt var när vi gått en sväng efteråt och jag ber dom gå till bilen då springer han envist och ställer sig vid ingången till hallen och vill in och träna mer :)
Härligt! Grattis ❤️

Oftast. Tyvärr händer det också om man har otur att det dröjer, om de måste fixa hinder eller nåt och upptäcker det när man går in. Inte ofta men kan bli lite av ett antiklimax om man är inställd på att köra igång :p .

Första tävlingarna med lilla M så gick jag in med henne under armen, fick startsignal och släppte ner henne och sprang. Då fick hon inte tid att nosa eller kolla på något i starten.
Det är heller inget konstigt att en ovan hund reagerar på funkisarna på planen men efter några tävlingar lär de sig att sortera bort dem. En av lilla M's första tävlingar satt en funkis i regnställ och så mystisk ut och blev utskälld efter noter :rofl:. Jag lyckades dock tillslut komma vidare med henne och fullfölja resten av loppet på ett bra sätt :p.

Det viktigaste tycker jag är inte prestation första gångerna msn är ute utan att hundens upplevelse ska vara positiv. Jag uppmanar folk att ha roligt, se till att hunden har roligt, var inte rädd att plocka fram leksak och diska sig med flit för att ge hunden en positiv upplevelse. Får hunden en bra upplevelse så kommer den vilja vara med dig nästa gång och den kommer känna sig tryggare än att man försöker ta sig runt och det blir tråkigt och jobbigt. Så alltså: Ha roligt!
Då kommer jag bära in honom, vad händer om man nuddar hunden när man släppt ner hunden. Att ta med leksak hjäper inte. Hemma leker han ofta och gärna men som belöning gäller bara godis. Jag tänker att jag letar upp något lätt hinder och berömmer massor och ger lite korv utanför planen om vi behöver avbryta.

Men jag vet inte hur jag ska göra för dagen efter tävlingen om allt känns bra på söndag kommer jag att hämta hem valpen och vill nog förbereda mig och samla energi. Och jag känner mig osäker kring vad jag och Milou vill. Självförtroendet är under noll inför tävlingen så det skulle också kunna bli en bra upplevelse om vi ens klarar någon sorts aktivitet. Så vi får se.

Då kommer jag bära in honom, vad händer om man nuddar hunden när man släppt ner hunden. Att ta med leksak hjäper inte. Hemma leker han ofta och gärna men som belöning gäller bara godis. Jag tänker att jag letar upp något lätt hinder och berömmer massor och ger lite korv utanför planen om vi behöver avbryta.

Men jag vet inte hur jag ska göra för dagen efter tävlingen om allt känns bra på söndag kommer jag att hämta hem valpen och vill nog förbereda mig och samla energi. Och jag känner mig osäker kring vad jag och Milou vill. Självförtroendet är under noll inför tävlingen så det skulle också kunna bli en bra upplevelse om vi ens klarar någon sorts aktivitet. Så vi får se.

Så länge du inte medvetet tar i hunden när loppet börjat så händer ingenting. Tar du i hunden med flit blir det disk men är det bara så att du busar och klappar om lite så kör klart om du vill.

Mitt förslag är att du åker, det blir bra miljöträning för er och Milou tycker säkert det spännande att komma iväg. Jag har hitills inte lyckats komma runt en enda bana på tävling med Spock men han har kul ändå :rofl: . Jag har ju varit på xx(x?) antal tävlingar nu och det är ingen som kollar på ens resultat. Min svåger fick ägna första året av sitt tävlande åt att jaga efter hundeländet på planen då hon vägrade fångas efter loppet och det ingen som håller det emot honom. När hunden endast hittar på hyss på tävling så blir det svårt att träna bort om man inte just tävlar :angel:.
I agility så diskar sig i regel större delen av startfältet så en disk är verkligen ingenting att hänga upp sig för det vanligare att man diskar sig än kommer runt men man kör klart och har roligt ändå.

Är det så att du på plats känner att det jobbigt så stryker du dig bara men då har du iallafall varit där och upplevt miljön. Kanske finns möjlighet att se några lopp också för att ta udden av nerverna inför nästa gång?

@Lillefrun angående leksak, tipsar om denna:

mussla.webp

Bästa köpet nånsin för corgin som inte är leksaksintresserad! Den är i fårskinn och jag har snöre på så man kan släpa den i marken och med gott godis i så har hon fått upp intresset rejält. Har inte godis i men kan ta fram den på tävling så kopplar hon den till godis och hålla den i handen och busa och sen ge godis när vi är av planen.
Lite sent nu men det kanske värt att testa, lär om inte annat bli poppis hos valpisen sen :rofl:. Har haft flera hundar på kurs som inte varit leksaksintresserade men där en fårskinns-mussla blivit bästa grejen dom vet.

Två dagar har gått och jag har en förändrad hund.

Han är mycket mindre virrig och stressad, äter bättre och är lugn.
Känner igen det från när jag för länge sedan sprutade min dåvarade. Så småningom gick dt ur och han var lugn och fin.

Mao hoppas jag att detta var en fas...

@Lillefrun Jag var varit på massa blåbär förra året, och alla var haft en samling före första bangången där de gått igenom vad som gäller och där man får ställa frågor. Vill man inte ställa frågorna högt för alla kan man alltid haffa någon precis efter och prata med :) Blåbär är väldigt god stämning, och absolut inte så allvarligt.

Jag råkade göra en otillåten start på en tävling, men blev inte diskad för de fattade att jag inte visste. Så de berättade det så jag gjorde rätt nästa varv 😅 Brukar prata med andra deltagare och det är väll ditt öppen och välkomnande stämning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 322
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 096
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
373
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka