Oftast. Tyvärr händer det också om man har otur att det dröjer, om de måste fixa hinder eller nåt och upptäcker det när man går in. Inte ofta men kan bli lite av ett antiklimax om man är inställd på att köra igång

.
Första tävlingarna med lilla M så gick jag in med henne under armen, fick startsignal och släppte ner henne och sprang. Då fick hon inte tid att nosa eller kolla på något i starten.
Det är heller inget konstigt att en ovan hund reagerar på funkisarna på planen men efter några tävlingar lär de sig att sortera bort dem. En av lilla M's första tävlingar satt en funkis i regnställ och så mystisk ut och blev utskälld efter noter

. Jag lyckades dock tillslut komma vidare med henne och fullfölja resten av loppet på ett bra sätt

.
Det viktigaste tycker jag är inte prestation första gångerna msn är ute utan att hundens upplevelse ska vara positiv. Jag uppmanar folk att ha roligt, se till att hunden har roligt, var inte rädd att plocka fram leksak och diska sig med flit för att ge hunden en positiv upplevelse. Får hunden en bra upplevelse så kommer den vilja vara med dig nästa gång och den kommer känna sig tryggare än att man försöker ta sig runt och det blir tråkigt och jobbigt. Så alltså: Ha roligt!