Uppdateringstråd 30

Fridfrull morgon, jag surfar buke och valpis leker och leker och leker. Tills jag inser att jag inte vet vad hon leker med? Nått som hon inte borde ha? Får inta tag i det som hänger ur munnen på henne för hon skuttar iväg och sen tappar hon det i soffan. Det var en BEBISMUS. Tur att jag inte fick tag i den kan jag lova, omg jag hatar sånt här. Jätteduktiga katter men jag vill inte ha era döda bäbismöss tack liksom..
Nu sitter jag här lätt illamående (så sjukt känslig i know) och är inte så sugen på frukost längre..
Dutti bebis 😍

Ojoj, ja det går visst att kalla bollen träning. Från att jag tog in den till igår är skillnaden enorm. Jag säger ”på” och då springer han fram och ställer sig på den med nosen riktad mot mig och med framtassarna på bollen och sen rullar han på. Igår kom han jätte långt tills jag valde att bryta när det gick bra.

Sen tränade vi på snurr och spinn, snurr åt vänster och spinn åt höger (alltså snurra runt på stället). Han kan dom utmärkt men nu är steget att gör det utan handtecken. Nu har vi kommit till att det räcker att lyfta ett pekfinger. Inte peka, inga rörelser utan bara höja höger eller vänster pekfinger. Ibland tar han det på orden. Men vi är inte klara än. Sen följsamhet på olika sätt. Stå framför mig med nosenen riktad mot mig och följa mig när jag snurrar runt och hela tiden ha kvar utgångspunkten istället för att bara följa efter och gå runt mig. Alltid ha nosen mot mig och rygg och rumpa rakt ut och följa mig.

Han är fenomenal på bakdelsarbete, Alvin också, eftersom jag tränat mycket med lådan på olika sätt. Nu plockade jag bara bort lådan och så hade vi en mental låda. I rallyn älskar jag 360 grader vänster eftersom vi får glänsa lite där ;)

Han hängde också på snabbt när han lärde sig att backa runt mig och backa i en åtta mellan mina ben. Han är bra på sånt.

Innan dess tog vi en långpromenad som vi kom hem väldigt leriga ifrån. Milou från tassar, ben och hela magen. Blev en dusch på det. Själv hade jag min promenadbyxor med lerstänk upp till midjan, ingen idé att ha rena byxor ute varje gång för det är verkligen inte som i stan. Här finns ingen asfalt, inte grus överallt. Här blir man smutsig var man än går. Jag råkade välja en stig som visade sig vara en lång lerpöl och sen var jag för envis för att ge upp.

Det är så roligt att träna hund!

Att leva med Xarko är verkligen som att leva med en valp på 33kg. Han har spenderat morgonen med att jaga katten, plocka fram leksaker och leka ensam med, slå ett par kullerbyttor i sängen, hämta ben att tugga på och sedan börjat om med leksakerna. Under tiden har han även hoppat och slagit mig i ansiktet med en tass och försökt få igång mig på lek.
Tur han är söt - för man kan inte låta bli att skratta.

Dagen bjuder på lydnad, spår och förhoppningsvis lösspring med galgokompisen så han får blåsa ur sig lite 😅

Idag var det mondio, vi fokade mest på lydnaden och att hålla koncentrationen med störning. Det var riktigt svårt idag 🤨 Hon är ju så hög i förväntan nu på det ska vara skydd i den hallen, så försöker balansera in lite ”tråkigheter”. Fick rent av ta fram det tunga artilleriet = tennisbollen! Då satt fokuset som ett schmäck.

Lite förarförsvar blev det också.

IMG_8310.webp

Har nu pratat med veterinären som även kollat på bilder jag skickat in på Ebrahs sår, och det ser ok ut ändå. Inte värre än att vi kan nöja oss med att komma in på torsdag som planerat, förutsatt att inget blir värre innan dess såklart. Jag ska bara hålla koll och se till att det hålls rent. Det känns väldigt bra ändå.

Nu på förmiddagen har vi också varit ut på en tidsmässigt lång promenad, tog alla tre tillsammans och lät dem nosa så mycket de ville på allting. Ebrah fick såklart gå i koppel hela tiden, de andra två fick springa av sig i närmsta rastgården. Ebrah hittade också en jättejättefin pinne som hon ville leka med, så det gjorde vi så lugnt det bara gick. Hon hade såklart gärna flugit iväg som en rodeohäst med pinnen, men det avstyrdes enkelt med hjälp av lite godis som jag laddat upp med, just för att lätt kunna lugna henne. Det finns fördelar med matvrak ibland :p

En väldigt uppskattad promenad ändå, och jag är så glad att det äntligen är någon minusgrad och därmed inte skvätter upp massor av smuts på deras magar så fort de går längs vägarna. Hela trion har nu somnat lugnt i soffan. Senare blir det kloklipp och kanske lite lydnadsträning.

Suck.
Oskars stresssar mer och mer i närheten av andra hundar.
Igår på kursen ville han ha nosen i mattan hela tiden. Gjorde glädjeutfall mot andra hundar. Kunde inte koncentrera sig och jag hade svårt att få kontakt. Kissade tre gånger - med blöjan på. Till slut kunde han inte ens ta favoritgodiset.

Så jag bestämde mg för att testa ett chip för att se om det går att bryta med en tids "paus". Tid i morgon em på kliniken i byn. Gillar inte att behöva göra så men han är så påverkad och det behöver brytas så han mår bra även bland dofter och andra hundar..

Suck.
Igår på kursen ville han ha nosen i mattan hela tiden. Gjorde glädjeutfall mot andra hundar. Kunde inte koncentrera sig och jag hade svårt att få kontakt. Kissade tre gånger - med blöjan på. Till slut kunde han inte ens ta favoritgodiset.

Så jag bestämde mg för att testa ett chip för att se om det går att bryta med en tids "paus". Tid i morgon em på kliniken i byn. Gillar inte att behöva göra så men han är så påverkad och det behöver brytas så han mår bra även bland dofter och andra hundar..

Usch vad jobbigt att han blir så stressad av att ha andra hundar runt sig.

Vår T, papillon och före detta avelshane (vilket jag inte ställer mig bakom...) har också svårt med andra hundar. Hans egen flock går bra, och hundar han är bekant med, men att gå på kurs eller delta i aktiviteter i grupp är helt enkelt inte för honom. Här hemma kan han vara en riktig stjärna vad än vi provar på, men när han var yngre och gick på kurs tappade han all kontakt.

Jag förstår att du vill testa "allt som går" för att hjälpa Oskar, för det är verkligen inte roligt!

Suck.

Låter väl som en utmärkt lösning för er tycker jag. Verkar ju inte jätteroligt som ni har det nu 😊

Låter väl som en utmärkt lösning för er tycker jag. Verkar ju inte jätteroligt som ni har det nu 😊
Tack.
Tvekat länge för det känns som ett misslyckande att jag inte klarar att hantera honom i de miljöerna. Den rara, lydiga sprudlande hund jag har hemma blir ett stressat monster bland andra.

Vi bor ju så att vi inte möter andra hundar i vardagen. Så tillfällena att träna finns helt enkelt inte. Och grundlydnaden saknas. Jag når inte fram = usel hundägare.
Så nu har jag skaffat lite hopp.

Tack.
Tvekat länge för det känns som ett misslyckande att jag inte klarar att hantera honom i de miljöerna. Den rara, lydiga sprudlande hund jag har hemma blir ett stressat monster bland andra.

Vi bor ju så att vi inte möter andra hundar i vardagen. Så tillfällena att träna finns helt enkelt inte. Och grundlydnaden saknas. Jag når inte fram = usel hundägare.

Usel är du ju inte. Tänker att ni gjort så gott ni kan efter era förutsättningar!

Tack.

Man är inte en usel hundägare för att det inte fungerar i vardagen med hunden. Man är en usel hundägare om man inte försöker göra något för att förbättra och lära sig mer. Du försöker ju, alltså är du direkt diskvalificerad från gruppen "usla hundägare" ;)

Oskar chipad. Nu blev han väldigt trött. Oklart varför, chipet tar veckor på sig att börja verka.

Blev varnad för att han kunde börja gå upp i vikt. Så bra sa jag. Han är ju så svår att få att äta :)
Antar att du också blev varnad för att allt kan bli värre innan det blir bättre också? 😅 tycker att det är ett klokt beslut 🙂 blir intressant att höra hur det funkar

En natt kvar, sedan ryker stygnen :banana: Jag tycker att det ser bra ut runt operationssåret, men det ska ändå bli skönt att få höra från någon på veterinärkliniken säga något om det hela. Tidigare har jag tagit stygn själv på hundarna, men nu när det trots allt har vätskat sig lite så blir jag nojig. Och så vill jag veta lite hur det är tänkt med motion m.m. framöver.

Förutsatt att inget hindras av restriktioner för sårläkning så planerar jag att hälsa på en vän med hundkompis imorgon eftermiddag, ta en skogspromenad på fredag och låta Ebrah träna så mycket lydnad hon vill under dagen också. Och så snart hon får springa så ska hon såklart göra det också, men ensam först. Hon har mycket överskottsenergi nu, vill leka rodeohäst och försökte t.o.m. leka med sin boll här hemma när hon hade tratten på sig :heart:

Lilla tokhunden. Hon kommer åtminstone bli glad imorgon av att hälsa på vännen. Min vän säger att hon absolut förstår charmen med Lily osv, men Ebrah... Ebrah är hennes älsklingssaluki. Hon kan sitta och klappa och gosa med Ebrah hur länge som helst, leker med Ebrahs leksaker precis så som Ebrah vill, även när vännen har så ont i axeln att det är svårt att hålla i leksakerna. Och så fort jag nämner något om hundarna så blir hon lite extra glad när jag berättar om Ebrah. Och tja, Ebrah är såklart inte sen att utnyttja att någon gör allt för att hålla henne glad :rofl: De är söta ihop. Och skulle Ebrah någon gång behöva hundvakt så är det ingen tvekan om vem jag frågar först.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
832
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka