Ojoj, ja det går visst att kalla bollen träning. Från att jag tog in den till igår är skillnaden enorm. Jag säger ”på” och då springer han fram och ställer sig på den med nosen riktad mot mig och med framtassarna på bollen och sen rullar han på. Igår kom han jätte långt tills jag valde att bryta när det gick bra.
Sen tränade vi på snurr och spinn, snurr åt vänster och spinn åt höger (alltså snurra runt på stället). Han kan dom utmärkt men nu är steget att gör det utan handtecken. Nu har vi kommit till att det räcker att lyfta ett pekfinger. Inte peka, inga rörelser utan bara höja höger eller vänster pekfinger. Ibland tar han det på orden. Men vi är inte klara än. Sen följsamhet på olika sätt. Stå framför mig med nosenen riktad mot mig och följa mig när jag snurrar runt och hela tiden ha kvar utgångspunkten istället för att bara följa efter och gå runt mig. Alltid ha nosen mot mig och rygg och rumpa rakt ut och följa mig.
Han är fenomenal på bakdelsarbete, Alvin också, eftersom jag tränat mycket med lådan på olika sätt. Nu plockade jag bara bort lådan och så hade vi en mental låda. I rallyn älskar jag 360 grader vänster eftersom vi får glänsa lite där
Han hängde också på snabbt när han lärde sig att backa runt mig och backa i en åtta mellan mina ben. Han är bra på sånt.
Innan dess tog vi en långpromenad som vi kom hem väldigt leriga ifrån. Milou från tassar, ben och hela magen. Blev en dusch på det. Själv hade jag min promenadbyxor med lerstänk upp till midjan, ingen idé att ha rena byxor ute varje gång för det är verkligen inte som i stan. Här finns ingen asfalt, inte grus överallt. Här blir man smutsig var man än går. Jag råkade välja en stig som visade sig vara en lång lerpöl och sen var jag för envis för att ge upp.
Det är så roligt att träna hund!