Uppdateringstråd 30

Det är nu jag önskar att jag hade fortsatt träna hundarna på att vara ensamma... Sambon är på kontoret idag och Ebrah blev ledsen när jag morgonrastade de andra två :( Ute skiner solen och jag längtar ut. Så, jag tänker ta iaf Lily på en cykeltur, så får hon röra sig och syskonen kan vara ensamma hemma tillsammans och vara nöjda.

I eftermiddag när sambon kommer hem igen, då ska vi ta bort Ebrahs plåster på magen. Vill gärna att han är med ifall hon sprattlar och är sur på oss. Vet att jag förut fick något medel man kunde ha på för att plåster lättare skulle lossna... Kanske är det något man kan köpa på apoteket?

3 timmar rallyträning i inomhushall igår. Så kul och känns stabilt inför tävling i februari. Stötte på en kvinna med två bc som hade annat ärende dit. Hon kommenterade "kul med rally" när hon tittade in. Jag fortsatte samtalet och frågade om hon också tränade det. Fick då till svar att hon gjort det mycket förut men nu när hon har bc så går det inte för dom är för intelligenta för det😅 vilken tur då att jag bara har en korkad jaktlabbe så vi kan hålla på med det 😂 och konstigt att på tävling har vi placerat oss bättre än flertalet bc 🙈 tyckte det var en rätt onödig kommentar faktiskt med en väldigt dryg ton😅 min träningskompis har schäfer, så den är väl också korkad tack och lov så vi kan fortsätta träna😂

Det är nu jag önskar att jag hade fortsatt träna hundarna på att vara ensamma... Sambon är på kontoret idag och Ebrah blev ledsen när jag morgonrastade de andra två :( Ute skiner solen och jag längtar ut. Så, jag tänker ta iaf Lily på en cykeltur, så får hon röra sig och syskonen kan vara ensamma hemma tillsammans och vara nöjda.

I eftermiddag när sambon kommer hem igen, då ska vi ta bort Ebrahs plåster på magen. Vill gärna att han är med ifall hon sprattlar och är sur på oss. Vet att jag förut fick något medel man kunde ha på för att plåster lättare skulle lossna... Kanske är det något man kan köpa på apoteket?

Japp, det finns på apoteket. Det brukar inte vara på någon hylla så en brukar få fråga om det.

Humla kastrerades för en dryg månad sen, och var ju av naturliga skäl lite dämpad i början. Hon blev även lite skendräktig direkt efter. Då det var titthålskastrering var veterinärens order stillhet några dagar och sen fritt fram efter två veckor.

Efter två veckor tog vi lite längre promenader igen, och jag märkte att Humla inte så var så intresserad när Sparven gjorde lekinviter. Blev lite orolig att hon inte skulle vilja leka mer men gav henne så klart tid.

Nu I veckan när jag varit sjuk har de fått springa av sig lite nere vid havet och det är så skönt att se att hon är minst lika glad i att springa och leka som före kastreringen ❤️ Hon behövde helt enkelt bara återhämta sig lite till.

Vet att det kan komma mer effekter av kastreringen längre fram, men ändå skönt att hon än så länge inte visar några :) (mer än att själva sjukhusvistelsen tog lite på henne psykiskt har jag märkt, men det får vi också vänta ut och vårda).

Nu har Ebrah fått en "lång" rastningsrunda. En långsam nos- och stros-runda där hon fick stanna precis så länge hon ville och titta på saker. Vi hade tur och såg bara någon enstaka hund på håll, inga råttor, inga harar och inga ekorrar. De andra två fick varsin cykeltur på ca 2,3km var.

Jag har också tränat tricks och rallylydnad med hela trion, men för Ebrah innebar det att ligga i soffan och dutta med nosen på olika sätt och slå på min hand med framtassen, dvs, sådana trick som innebär att hon kan fortsätta ligga ner och ta det lugnt.

Nu sover alla och verkar nöjda. När jag druckit upp mitt te så är det dags att ta bort Ebrahs plåster. Sambon lyckades köpa plåsterborttagning på vägen hem. Jag är nervös. Är så orolig att det inte ser bra ut där under plåstret och att det ska bli massor av problem med allt :( När plåstret sitter på så syns ju inget och det är lättare att tänka bort hur läskigt det är med allt. Men, veterinären sa att plåstret ska bort idag och då blir det så. Det lär ju inte läka bättre för att det sitter på för länge direkt...

Alltså Milou har varit helt fantastisk idag :love: Suverän, underbar och så mogen. Jag var hos optikern i 1,5 timme eftersom jag kom tidigare pga ett tidigare ärende. Inne på optikern utbröt ett möte till Milou. Alla ville se, dom tyckte han var en söt
chock, underbar, väluppfostrad och bara så snäll:love:. Och det var han! Jag satte honom i ett hörn och jag gick runt i butiken utan att han kunde se mig hela tiden och upp på våningen ovanför och han bara sätt där och väntade och charmade alla. När undersökningen skulle ske la han sig på golvet. Han var så duktig och jag var stolt

Nästa prövning kom nu när jag nyss köpt bur, jag var tvungen att lämna honom ensam i bilen ett par gånger och det var inget ylande, inget skällande. Han blev glad när jag kom tillbaka och pep lite och sen var allt bra igen.

Fina,fina Milou
IMG_0097.webp

Fröken dramaqueen blev rädd att vi skulle göra illa henne och skrek i högan sky när plåstret skulle bort. Vi fick ta det i omgångar, men efter första omgången som nästan liknade en brottningsmatch kunde jag faktiskt ta det själv.

Så, plåstret är borta och världens fulaste body är på :p Inget som går att köpa fungerar öht, så jag sydde om en gammal stor t-shirt som var så utsliten att jag tänkt slänga den. Den skaver inte, är rejält luftig och täcker in allt så bra att det inte kommer in smuts eller är möjligt för henne att tvätta såret. Kommer dock ändå ha tratt på när hon är ensam, ifall hon skulle få för sig att slicka ovanpå bodyn.
1000076644.webp

Fröken dramaqueen blev rädd att vi skulle göra illa henne och skrek i högan sky när plåstret skulle bort. Vi fick ta det i omgångar, men efter första omgången som nästan liknade en brottningsmatch kunde jag faktiskt ta det själv.

Så, plåstret är borta och världens fulaste body är på :p Inget som går att köpa fungerar öht, så jag sydde om en gammal stor t-shirt som var så utsliten att jag tänkt slänga den. Den skaver inte, är rejält luftig och täcker in allt så bra att det inte kommer in smuts eller är möjligt för henne att tvätta såret. Kommer dock ändå ha tratt på när hon är ensam, ifall hon skulle få för sig att slicka ovanpå bodyn.
Visa bifogad fil 160772
Så smidigt med body! Jag hade fått lite missvisande uppgifter om vart Humlas sår skulle sitta, så fick komplettera hennes body med ett par byxor efter kastreringen 😍

IMG_5635.webp

Lydnadsträning i hundhall igår. Tänkte först åka med unghunden men eftersom hon fortfarande kan få reaktiva utbrott och jag inte träffat de hundar/hundägare vi skulle träna med innan så fick unghunden vara hemma och Virrpannan fick följa med istället. Vi har egentligen inte tränat lydnad vi har mest hållit på med viltspår, tricks, nosework, sök och lite apportering och lite fotgående typ jaktfot. Men vilken stjärna hon var i hundhallen! Gjorde allt jag bad henne om och lite till. Hon är inte den hund som tycker det är superkul med lydnad hon är en vimsig spaniel som vill springa i skogen och söka helst. Men igår var hon så uppmärksam och lydig hela träningen hela tiden utan koppel bland okända hundar.
Jag blev så imponerad av min egen hund och hon fick massor av beröm så klart.

20250115_103631.webp
Denna lilla är 9 1/2 månad nu, tiden går fort 🙈. Stundtals en stjärna och stundtals väldigt billig 🤣 men så är väll de med unghund 🙈

Jag är lite irriterad. För ett tag sedan fick pappa omplacera sin hund pga sin hälsa, det gjorde han genom att kontakta uppfödaren som tog tillbaka hunden, allt i sin ordning. Han L-testades med bra resultat men bedömdes för gammal vid 4 år att börja träning, så istället såldes han till ett aktivt par. Hon hörde av sig till mig via SoMe och fick i princip hela levnadshistorian.

Men när jag kollar på deras Instagram får de det att verka som att de adopterat en ”rescue” som farit illa ungefär. Jag känner bara att nej, ni har köpt en 4 år gammal schäferhane med superstam från en otroligt framgångsrik kennel, hunden är L-testad och röntgad med HDA/ED0, nu har fått full historik på hunden och den har aldrig farit illa en dag av sitt liv. Blir helt matt.

Jag är lite irriterad. För ett tag sedan fick pappa omplacera sin hund pga sin hälsa, det gjorde han genom att kontakta uppfödaren som tog tillbaka hunden, allt i sin ordning. Han L-testades med bra resultat men bedömdes för gammal vid 4 år att börja träning, så istället såldes han till ett aktivt par. Hon hörde av sig till mig via SoMe och fick i princip hela levnadshistorian.

Men när jag kollar på deras Instagram får de det att verka som att de adopterat en ”rescue” som farit illa ungefär. Jag känner bara att nej, ni har köpt en 4 år gammal schäferhane med superstam från en otroligt framgångsrik kennel, hunden är L-testad och röntgad med HDA/ED0, nu har fått full historik på hunden och den har aldrig farit illa en dag av sitt liv. Blir helt matt.

Det är faktiskt riktigt grisigt gjort. Hade jag varit uppfödaren hade jag inte varit speciellt imponerad heller :grin:

Det är faktiskt riktigt grisigt gjort. Hade jag varit uppfödaren hade jag inte varit speciellt imponerad heller :grin:
Nej jag vet inte hur mycket de vet om det här instagramkontot och vad de har för kontakt, men det är mycket ”åh han var så stressad och kunde inte ens sitt”, om han var stressad efter en tid hos uppfödaren vet jag inget om, men resten är ju bullshit. Det var en fullt fungerande hund i vardagen som min pappa inte kunde underhålla ordentligt träningsmässigt efter två operationer med axeln ur led och lite annat. Jag och min sambo kunde inte heller ta över en sån hund med så mycket arbetslust för det har vi inte utrymme eller intresse till.

Känns som de vill flirta med den amerikanska hundkretsen i sociala medier med adopt dont shop osv. Men det är ju inte så att de hittat hunden som ett darrande vrak i en box på hundstallet direkt. Den är ju köpt av uppfödaren så verkligen inget ”dont shop” 😅

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka