Uppdateringstråd 30

Intressant mondioträning idag igen :) Nosade på förarförsvaret utanför köket för första gången, och hann med en påse gott och blandat i övrigt. Målet i närtid är att avromantisera figgen något ;) eftersom förväntan är väl hög.

Från tråkövning i stadga med matte

IMG_8250.webp

Hundarna har nu fått "nattmacka" och en kort rastning. Imorgon får Ebrah ingen frukost, så jag gav henne en liten extramåltid nu så att hennes mage håller sig så glad som möjligt. De andra två fick några torrfoderkulor för att inte bli allt för avundsjuka.

Kvällen har ägnats åt att sy någon slags kombination av body och overall till Ebrah, så att hon förhoppningsvis kan slippa tratt sedan. Tack vare att @Trott var vaken och kunde hjälpa mig när maskinen krånglade (dvs, jag hade klantat till det..) och manualen var borta så kunde jag bli i princip helt klar. Det sista tar bara några sekunder att sy, men behöver provas på Ebrah först, så det tar jag imorgon.

Hoppas verkligen nu att allt går som det ska med hennes operation... Jag är såklart alltid lite nervös, men nu när hon faktiskt har blåsljud på hjärtat också så blir det värre med allt. Jag vill verkligen inte att något ont händer henne :heart:

Har spenderat alldeles för mycket tid de sista veckorna på att fundera över varifrån man skulle våga importera en avelstik. Missade en som var exteriört riktigt bra för att jag velade, å andra sidan hade jag nog behövt ta en resa till Serbien för att se till att hon inte var dålig mentalt sett, och jag är ingen som kastar mig iväg utomlands i en handvändning. Kikar lite på en yngre tik också, men på bilderna ser brorsan ut att ha en liten krok i svansen och det har jag redan i linjerna, så vågar nog inte chansa på det även om nedärvningen är högst oklar.

Fönstershoppa är dock alltid kul. ;)

Erkänner att jag skämmer bort min hund :o

En lång stund har han pipit i köket. Tittar dit och han sitter vid skafferidörren.
Där finns torkade ankfileer. Mao, han tigger.

Prncipiellt är det fel. Men vem störs, här i min ensamma stuga.....

Nu är Ebrah opererad och allt har gått bra :heart: De lyckades också ordna ett rum till oss längst in på kliniken så att jag kan vara med henne när hon vaknar upp. Hon har varit mycket bestämd med att hon inte vill vara här, har skrikit som en jäkla dåre för full hals även när ingen hanterat henne och hon ville inte umgås med personalen heller 😅

Just nu ligger hon nedbäddad under filtar i en biabädd och håller på att vakna till. Jag pratar lite med henne så att hon ska veta att jag är här. Det känns som om hon vill resa sig och springa iväg, men det är inte fysiskt möjligt för henne än. Personalen tittar till oss ibland och håller koll så att vi har det bra.

Här har Ebrah piggat på sig igen, och hon blev väldigt nöjd åt att få middag :p Dessutom serverade vi middagen i soffan, så att hon skulle slippa hoppa upp och ner ur soffan i onödan. Visade sig förvisso vara helt meningslöst då hon sedan ville till vattenskålen för att dricka... Men men. Vi har varit utanför dörren så att hon fått kissa också. Tog ut henne ensam och lät henne kissa i djupsnön bredvid gångvägen. När jag har helt nyopererad hund tänker jag inte bry mig om vad grannarna eventuellt säger om det... Kvällsrastningen blir med alla tre, en såpass lång runda att hon kan skita iaf. Mer än så får hon inte röra på sig nu.

Jag är också glad åt att bo på bottenvåningen, för nu är det bara tre trappsteg ner till gångvägen, och de trappstegen bär jag henne. Hon har ett stort plåster över operationssåret som helst ska sitta två dagar. Veterinären sa att det kan bli svårt att få det att sitta kvar så länge, men helst så... Ju färre hopp och stora kliv hon tar, desto bättre. Både för plåstret och det faktiska operationssåret. Soffan hoppar hon jämfota upp i och ner från, så det påverkar inte direkt, men så gör hon inte med trappor.

Nu när jag sitter i soffan med henne så är hon inte ens brydd om sitt plåster, så hon kan vara utan tratt/munkorg/body. Väldigt skönt. Det blir dock tratt på vid varje oövervakad sekund, även om jag så bara går på toa. Rätt bra tajming med att jag har semester den här veckan, blir helt klart lättare att hålla koll på henne då.
Untitled.webp

Jag mår bättre, tack och lov. Igår hade vi lite träning i hundhall en och jag tog det lugnt och tränade svängkommandon med Lilla M. Husse hade ett bra pass med pojkarna. Imorgon blir det hallen igen då det så fruktansvärt halt ute.
Idag åkte jag faktiskt till samhället och promenerade hundarna på plogade och sandade gångvägar, så skönt att kunna gå utan att riskera att halka omkull 😜. Hundarna uppskattade nog miljöombytet och fick se lite folk med betoning på lite, inte överdrivet många ute i kylan :angel: .
Bara kortare promenader ute sen mest för att jag har svårt att gå på blöt blankis (trots broddar) alternativt i snödrivorna, men de får ju springa av sig bäst de vill när de är lösa längs fälten :p.

Spock har sin egen sovstil:
20250113_145030.webp

Har spenderat alldeles för mycket tid de sista veckorna på att fundera över varifrån man skulle våga importera en avelstik. Missade en som var exteriört riktigt bra för att jag velade, å andra sidan hade jag nog behövt ta en resa till Serbien för att se till att hon inte var dålig mentalt sett, och jag är ingen som kastar mig iväg utomlands i en handvändning. Kikar lite på en yngre tik också, men på bilderna ser brorsan ut att ha en liten krok i svansen och det har jag redan i linjerna, så vågar nog inte chansa på det även om nedärvningen är högst oklar.

Fönstershoppa är dock alltid kul. ;)
Vet en stor boxeruppfödare i Gävletrakten som köpte från Ungern o var väldigt nöjd, hon hämtade själv

Ebrah har bestämt sig för att tratten är vidrig, och med tanke på hur envis hon kan vara så ansåg jag att tratt på natten är ett måste, ifall hon får för sig att hon vill ta av sitt plåster.

Så hon skriker. Och piper. Och skriker igen. Jag tog av tratten för att se om hon tyckte att den hindrade henne att dricka vatten eller så, men nej, hon vill bara ligga kvar. Sitter jag upp är hon tystare. Men jag vill sova!

Inatt har jag sovit 2 timmar, sedan hjälpt henne dricka vatten, sovit en timme, sedan rastat henne och därefter kanske sovit några minuter här och där. Nu har hon varit tjurig och pipig sen klockan 3. Gissar att det delvis är för att hon har mer ont, för att det smärtstillande hon fick hos veterinären börjar gå ur. Ska snart ge henne mer. Tur att jag inte ska jobba idag. Min energinivå lär vara obefintlig.

Erkänner att jag skämmer bort min hund :o

En lång stund har han pipit i köket. Tittar dit och han sitter vid skafferidörren.
Där finns torkade ankfileer. Mao, han tigger.

Prncipiellt är det fel. Men vem störs, här i min ensamma stuga.....
Min femårige hund är ett ”monster” som försöker styra och ställa genom att pipa. Som du säger, så länge det bara drabbar en själv så är det väl inte hela världen.

Vet en stor boxeruppfödare i Gävletrakten som köpte från Ungern o var väldigt nöjd, hon hämtade själv

Ah, tror jag vet vilken hund du menar. :) Finns absolut en del riktigt bra importer, men har träffat några nervvrak också. Och ganska många med C-höfter och 2:a på ryggen.

Jag gör ju det extra svårt för mig själv genom att vilja ha hela paketet eftersom jag är så utställningsintresserad. ;) Finns fina arbetslinjer i Tyskland som är allt annat än vackra. Grova huvuden, och det behöver vi verkligen inte. Sen finns det fina arbetslinjer i Östeuropa också, där går det ofta åt otypiska snarare än övertypade huvuden.

En möjlig kompromiss är väl att jag nöjer mig med en bra vardagsmentalitet (inga rädslor, bra socialitet) men släpper på arbetsbitarna och hoppas att Lancelot kan kompensera för det. Möjligen får jag också riskera att tiken inte har toppresultat på höfter och rygg heller, utan att man får försöka fixa det i följande generationer.

Ah, tror jag vet vilken hund du menar. :) Finns absolut en del riktigt bra importer, men har träffat några nervvrak också. Och ganska många med C-höfter och 2:a på ryggen.

Jag gör ju det extra svårt för mig själv genom att vilja ha hela paketet eftersom jag är så utställningsintresserad. ;) Finns fina arbetslinjer i Tyskland som är allt annat än vackra. Grova huvuden, och det behöver vi verkligen inte. Sen finns det fina arbetslinjer i Östeuropa också, där går det ofta åt otypiska snarare än övertypade huvuden.

En möjlig kompromiss är väl att jag nöjer mig med en bra vardagsmentalitet (inga rädslor, bra socialitet) men släpper på arbetsbitarna och hoppas att Lancelot kan kompensera för det. Möjligen får jag också riskera att tiken inte har toppresultat på höfter och rygg heller, utan att man får försöka fixa det i följande generationer.

Hur kommer det sig att du hellre kompromissar med arbetsbitarna än med utseendet? För jag har uppfattat dig som en bruksmänniska ändå? :)

Det känns som att det nästan alltid är enklare att få tillbaka ett utseende än egenskaper i följande generationer.

Hur kommer det sig att du hellre kompromissar med arbetsbitarna än med utseendet? För jag har uppfattat dig som en bruksmänniska ändå? :)

Jag skulle säga 50/50 mellan utställning och arbete. :) Jag hade nog aldrig kommit igång med brukset om det inte vore för moroten att kunna ta cert.

Men jag tänker så här. Boxer är ingen hund du säljer till folk som satsar på SM. Majoriteten av dina köpare lär ha ett ytterst begränsat arbetsintresse. Så jag vill inte satsa på rena arbetslinjer som riskerar att bli för mycket, speciellt inte när man inte är etablerad.

Jag är själv ingen förare som satsar på SM, så jag vill ha en hund som är kul att jobba med men har inte toppambitioner. Nu har jag en riktigt lovande hund i Lancelot, som har en arbetsvilja och en samarbetsvilja som är ovanligt hög för en boxer. Jag hoppas att han skulle kunna lyfta en mer mellanmjölksaktig tik till en ändå helt ok nivå för boxer.

Men jag skulle bara göra det valet om jag fick tag på en tik som verkligen förbättrar huvudtypen med ett längre nosparti och en slankare skalle, som vi verkligen behöver i Sverige.

Det känns som att det nästan alltid är enklare att få tillbaka ett utseende än egenskaper i följande generationer.

Jag är för ny på avel för att kunna säga varken bu eller bä om det, men problemet är ju nu att vi inte har rätt utseende, så någon gång måste man börja försöka kombinera ihop rätt utseende och rätt mentalitet. Det säkraste kortet som boxeruppfödare idag är en tysk hane, för de har all statistik om hälsa du kan önska dig och många bra arbetande hundar, men det är svårt att hitta hundar som inte är alldeles för grova i skallen och för kortnosiga.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka