Uppdateringstråd 30

Här har matte snurrat runt halva byn o hämtat ett av alla paket till hundarna medan hundarna hängde med sin favoritvakt så nu har vi nya koppel o halsband :love:
Den till vänster är en kopia av min! <3
462017446_10160792158703877_3043719090051409892_n - kopia.webp

Alla som har hundar som liksom ser ut som varandra rent generellt tycker väl inte att det är något att förvånas över, men vi som vet vi vet :D Husky ser ju ut på alla möjliga sätt så när några är lika så är det faktiskt häftigt :D
Haha ja husky ser ju verkligen utanpå alla sätt så de e kul när dom e lika varandra :rofl:

Haha ja husky ser ju verkligen utanpå alla sätt så de e kul när dom e lika varandra :rofl:
Kul att du skrev utanpå ,förstår att du menar "ut", men det andra passar perfekt också! Utanpå ser de så olika ut och inuti är de kopior av varandra mer eller mindre!

Hur gammal är han? Har för mig du skrivit att han är husky/malamute? Min är ju husky, från Rysslad och registrerad där med papper och till och med tatuerad i ljumsken. Men tja, Ryssland är ju Ryssland så vem vet, de kanske är släkt ändå ;) :D

Detta är hans bästa kompis! Vi går ofta förbi deras hus, men en gång var kompisen ute och spionen luktade/såg/hörde honom och tvärtom och de båda gnällde efter varandra. Jag hörde S ägare be honom lugna sig och inte föra sånt väsen, han blev till slut rätt tjutig när han insåg att hans bästis inte kom in utan bara gick förbi! <3

Jag blandar inte in andra hunden i deras vänskap, den är otroligt vacker som den är. De fann varandra på promenad och trots att de inte kände varandra så blev de bästisar omedelbart. Båda okastrerade hanar utan några som helst tecken till att någon av dem vill bestämma över den andre. Deras glädje går att ta på när de träffas och när de ser varandra innan vi är framme. :D Djurvänskap är det vackraste som finns!

433947205_10160344264903877_8331556753371940986_n.webp

Screenshot_20250114_105740_Gallery.webp

För första gången sen typ 2014 har jag bara 4 hundar. Och för första gången på typ 3 år har jag ingen gamling/skröppling/skadad hund som kräver den där extra lilla kraften/konstanta oron och letandet efter nya ålderstecken eller smärta.

Hur hemskt det än låter så är det faktiskt ganska befriande. Oj vad jag älskade mina gamla gubbar, men jag känner nu vad enormt mycket kraft det har gått åt att anpassa oss runt dementa Frodo de sista månaderna. Nu ser vi fram emot typ 8 år av skadefria, starka friska hundar ❤️

Alla som har hundar som liksom ser ut som varandra rent generellt tycker väl inte att det är något att förvånas över, men vi som vet vi vet :D Husky ser ju ut på alla möjliga sätt så när några är lika så är det faktiskt häftigt :D
För mig brukar det bli lite komiskt, händer då och då att folk skriver till mig (framförallt på instagram) att Lily är såååå lik deras hund. Och så skickar de bild på något som knappt ser ut att vara samma ras, bara samma färg :p

För mig brukar det bli lite komiskt, händer då och då att folk skriver till mig (framförallt på instagram) att Lily är såååå lik deras hund. Och så skickar de bild på något som knappt ser ut att vara samma ras, bara samma färg :p

Spinner på det. Många tycker ju att rottweilers är så lika. Men det är de ju inte alls 😅 Som på min MH figge-utbildning, när läraren hade med en av sina unga rottishanar en dag och en annan dag 2. För mig var det 100 uppenbart att det var olika hundar, men andra undrade hur man såg skillnad.

Visa bifogad fil 160721

För första gången sen typ 2014 har jag bara 4 hundar. Och för första gången på typ 3 år har jag ingen gamling/skröppling/skadad hund som kräver den där extra lilla kraften/konstanta oron och letandet efter nya ålderstecken eller smärta.

Hur hemskt det än låter så är det faktiskt ganska befriande. Oj vad jag älskade mina gamla gubbar, men jag känner nu vad enormt mycket kraft det har gått åt att anpassa oss runt dementa Frodo de sista månaderna. Nu ser vi fram emot typ 8 år av skadefria, starka friska hundar ❤️
Håller helt med, Milou fyller 6 år i år och om det nu blir någon valp så hoppas jag den är pigg och frisk i minst 10 år, helst mer så klart. Jag saknar ihjäl mig efter Alvin men som han var på slutet gick det ju inte mer och jag inser att jag ju ändrade hela mitt liv efter honom vilket var en självklart. Men jag hoppas precis som du på ett par bra hundår då både Milou och Valpis kan hänga med på samma saker och ha roligt.

Blir det någon ny valp?

Håller helt med, Milou fyller 6 år i år och om det nu blir någon valp så hoppas jag den är pigg och frisk i minst 10 år, helst mer så klart. Jag saknar ihjäl mig efter Alvin men som han var på slutet gick det ju inte mer och jag inser att jag ju ändrade hela mitt liv efter honom vilket var en självklart. Men jag hoppas precis som du på ett par bra hundår då både Milou och Valpis kan hänga med på samma saker och ha roligt.

Blir det någon ny valp?
Planen är att stanna på fyra hundar ett tag, de är så unga allihopa.

Kul att du skrev utanpå ,förstår att du menar "ut", men det andra passar perfekt också! Utanpå ser de så olika ut och inuti är de kopior av varandra mer eller mindre!

Hur gammal är han? Har för mig du skrivit att han är husky/malamute? Min är ju husky, från Rysslad och registrerad där med papper och till och med tatuerad i ljumsken. Men tja, Ryssland är ju Ryssland så vem vet, de kanske är släkt ändå ;) :D

Detta är hans bästa kompis! Vi går ofta förbi deras hus, men en gång var kompisen ute och spionen luktade/såg/hörde honom och tvärtom och de båda gnällde efter varandra. Jag hörde S ägare be honom lugna sig och inte föra sånt väsen, han blev till slut rätt tjutig när han insåg att hans bästis inte kom in utan bara gick förbi! <3

Jag blandar inte in andra hunden i deras vänskap, den är otroligt vacker som den är. De fann varandra på promenad och trots att de inte kände varandra så blev de bästisar omedelbart. Båda okastrerade hanar utan några som helst tecken till att någon av dem vill bestämma över den andre. Deras glädje går att ta på när de träffas och när de ser varandra innan vi är framme. :D Djurvänskap är det vackraste som finns!

Visa bifogad fil 160705
Näe men gud min telefon o dessa ord :rofl: Menade ju såklart att dom ser ut på så många olika sätt men telefon hade visst en helt annan idé om vad jag skrev.

Ja hans mor e husky o ett svagt minne av att hon va importerad men jag kommer inte ihåg varifrån o far e Malamute, han e 2,5 år nu min lille gris.

Ja alltså de e så intressant hur stor skillnad i utseende de kan va i vissa raser. De e som mina tre syskon o den kull dom kommer ifrån där alla har väldigt mycket vitt o deras föräldrar har en kull nu där majoriteten e mer svarta än vita :love:

Spionen har en väldigt fin bästis o sån härlig blick :heart

Haha ja jag fick ju höra om min svartvita när han va yngre att "de va mej en ståtlig björnhund du har" Nog för att karelsk björnhund e svart o vit men dom har inte blå ögon :rofl: Sen har han varit kallad varg också o dom andra har blivit kallade norrbottenspetsar o dom e ganska långt ifrån en nobs tycker jag;)

Haha ja jag fick ju höra om min svartvita när han va yngre att "de va mej en ståtlig björnhund du har" Nog för att karelsk björnhund e svart o vit men dom har inte blå ögon :rofl: Sen har han varit kallad varg också o dom andra har blivit kallade norrbottenspetsar o dom e ganska långt ifrån en nobs tycker jag;)

8160573F-E02E-4A4A-A792-9008087A7BF7.webp

F’låt var tvungen :angel:
(Nobs som jämförelse)

Spinner på det. Många tycker ju att rottweilers är så lika. Men det är de ju inte alls 😅 Som på min MH figge-utbildning, när läraren hade med en av sina unga rottishanar en dag och en annan dag 2. För mig var det 100 uppenbart att det var olika hundar, men andra undrade hur man såg skillnad.
Det jag inte kan förstå är hur man ser skillnad på typ en hel valpkull där alla valpar är samma färg osv. Tänker framförallt på labradorer av någon anledning, kanske för att de kan bli just väldigt många. Jag vet ju att folk använder olika valphalsband och liknande för sådant, men ja :p

I alla kullar där jag varit med så har det på sin höjd varit två valpar med identisk färg, och då en tik och en hane. Annars är det alltid några tecken som skiljer eller hela färgerna.

Jag skulle säga 50/50 mellan utställning och arbete. :) Jag hade nog aldrig kommit igång med brukset om det inte vore för moroten att kunna ta cert.

Men jag tänker så här. Boxer är ingen hund du säljer till folk som satsar på SM. Majoriteten av dina köpare lär ha ett ytterst begränsat arbetsintresse. Så jag vill inte satsa på rena arbetslinjer som riskerar att bli för mycket, speciellt inte när man inte är etablerad.

Jag är själv ingen förare som satsar på SM, så jag vill ha en hund som är kul att jobba med men har inte toppambitioner. Nu har jag en riktigt lovande hund i Lancelot, som har en arbetsvilja och en samarbetsvilja som är ovanligt hög för en boxer. Jag hoppas att han skulle kunna lyfta en mer mellanmjölksaktig tik till en ändå helt ok nivå för boxer.

Men jag skulle bara göra det valet om jag fick tag på en tik som verkligen förbättrar huvudtypen med ett längre nosparti och en slankare skalle, som vi verkligen behöver i Sverige.

Jag är för ny på avel för att kunna säga varken bu eller bä om det, men problemet är ju nu att vi inte har rätt utseende, så någon gång måste man börja försöka kombinera ihop rätt utseende och rätt mentalitet. Det säkraste kortet som boxeruppfödare idag är en tysk hane, för de har all statistik om hälsa du kan önska dig och många bra arbetande hundar, men det är svårt att hitta hundar som inte är alldeles för grova i skallen och för kortnosiga.

Tack för svar!
Intressant att höra hur andra tänker :)

Tack för svar!
Intressant att höra hur andra tänker :)

Sen ska jag absoluta erkänna att jag ju är nybörjare på området. :) Min egen uppfödare väljer alltid tyska hanar med ett visst mått av arbetsmeriter (beroende på hur hon vill ha kullen) och full hälsostatistik. Vilket ju gör det väldigt säkert att köpa hund från henne. Men samtidigt så blir det då svårt att hitta hanar som förbättrar typen. Dels rent exteriört, det slankare huvudet. Och dels exteriöra delar som ju hänger ihop med det brakycefala, som noslängd, halslängd, mängd lös hud.

Men ingen sa att det ska vara lätt. ;)

Jaha, Milou fortsätter säga att han är kissnödig och sen när vi kommer ut är han inte det. Det har varit mycket mer senaste dagarna. Jag tror det är för att han träffade våran granne med tik som löper just nu.

Men man blir förbryllad, frustrerad för att jag inte förstår fast det håller jag inom mig, orolig, trött. I natt var vi ute 4 gånger och sen har jag vägrat och han gick och la sig igen. Igår sa han till men under vår 2 timmar långa promenad kissade han inte en enda gång. Så det är ju inte som att han inte får möjlighet. Pratade med en veterinär om det här igår men fick rådet att avvakta lite eftersom han inte har några andra problem. När han kissar är det normalt, verkar inte göra ont, ingen feber, normal avföring, frisk och glad. Och är ju utredd två gånger.

Så jag tänker att jag måste försöka bli mer konsekvent. Det är helt okej att säga till om det var en timme sen förra gången vi var ute på dagen men inte tio-femton minuter efter. Och 4 gånger på natten är ju inte rimligt,att köpa valp kommer ju liksom inte innebära någon skillnad för mig. Jag är ju ute hela tiden. Och alla 4 gångerna var vi ute utan att han kissade så det är så konstigt. Jag ska försöka ändra på mig och se om det hjälper annars blir det veterinär men jag tror det är ett beteendemönster som blivit så fel

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka