Uppdateringstråd 30

Efter alldeles för lite sömn (jobbat natt) blev det en sväng till fårhagen. Spock och Tay fick valla på icke så invallade bagglamn som är lite tama dessutom och stod emot en del. För Spock gick det super, han gick in och var lugn och stabil och behöll lugnet så fåren gick snällt sen.
Tay behövde lite stöttning mellan varven men han och husse lyckades flytta dem.
Lilla M fick vara med som maskot idag och titta på.

Imorgon ska vi tävla igen jag och Spock, vi har såklart inte alls fått in den träning jag hade tänkt inför men men, det går som det går.

Spock och lilla M
20240727_155031.jpg
 
Älskar min hund extra mycket även om dagens arbetsuppgift inte gick vägen.
Men hon kämpade så bra (!) med att försöka fålla in våra oinvallade bagglamm tills hon var så trött och helt mör i huvudet och vi var tvungna att ge upp och fånga in de med mobila nät istället som gjordes mindre och mindre. Jädra skitlamm 🤬 helt hopplösa i år när vi inte haft en/flera vuxna baggar som de kunnat följa.
Men skrutthunden❤️, har nog aldrig läst djuren och jobbat självständigt så bra men samtidigt lyssnat så fint ❤️ Var lite för svår uppgift bara för oss.


IMG_8643.jpeg
 
20240726_124114.jpg

Vi jobbar och tränar dygnets alla ljusa timmar känns det som. Zoe går från klarhet till klarhet och fixar svåra jobb på knasiga småkvigor i en timme för att sen gå rakt ut på stora jordet och gå en jättestor bana som ingenting. Där andra har svårt att få fåren att alls gå, där kan jag sätta tempot och riktningen och bara njuta av när hon fixar.

En vecka kvar till årets första "stora" tävling, som körs uppe på fjället på djur som gått fritt där sen i maj. Det närmaste "riktiga hill trials" vi kommer här i skandinavien. Zoe och Tam ska starta, tävlingen går i två dagar och det är sammanlagda resultatet som räknas. Ska bli SÅ kul!!
 
Inget om min hund utan bara en förvånad notering.
Var på lokal igår, på uteservering.
I trängseln kommer två trubbnosar och jag tittar till på den ena som har exakt samma sele som jag har på min. Så vi pratade, ägarna och jag. Behövde förklara varför jag stirrade :)
På väg tillbaka med mitt glas vatten tittar jag till på den med selen, som med blicken verkar söka kontakt. Då attackerar den andra mig. Gjorde tydligen nåt fel jag inte tänkt till inför. Men två småhundar i en tät folksamling på en krog - trodde inte at jag skulle förnärma nån av dem.
Läste helt tydlig dem fel.
 
Senast ändrad:
Inget om min hund utan bara en förvånad notering.
Var på lokal igår, på uteservering.
I trängseln kommer två trubbnosar och jag tittar till på den ena som har exakt samma sele som jag har på min. Så vi pratade, ägarna och jag. Behövde förklara varför jag stirrade :)
På väg tillbaka med mitt glas vatten tittar jag till på den med selen, som med blicken verkar söka kontakt. Då attackerar den andra mig. Gjorde tydligen nåt fel jag inte tänkt till inför. Men två småhundar i en tät folksamling på en krog - trodde inte at jag skulle förnärma nån av dem.
Läste helt tydlig dem fel.
Hur gick det? Blev du biten?
 
Inget om min hund utan bara en förvånad notering.
Var på lokal igår, på uteservering.
I trängseln kommer två trubbnosar och jag tittar till på den ena som har exakt samma sele som jag har på min. Så vi pratade, ägarna och jag. Behövde förklara varför jag stirrade :)
På väg tillbaka med mitt glas vatten tittar jag till på den med selen, som med blicken verkar söka kontakt. Då attackerar den andra mig. Gjorde tydligen nåt fel jag inte tänkt till inför. Men två småhundar i en tät folksamling på en krog - trodde inte at jag skulle förnärma nån av dem.
Läste helt tydlig dem fel.

Jag har väldigt svårt att läsa av främst frallor?
Även bulldog t.ex.
De går liksom rakt fram de gånger någon sådan ska hälsa på mina hundar och endel verkar inte vilja komunicera alls med andra hundar.. de har ett kroppspråk jag har svårt att läsa av.

Hade en granne som tog hand om sin dotters fralla då den attackerade barnen och vid kalas o så ville de inte ha den hemma. Ja hade hand om han en gång o han gick bara o kissa o sprätte och hade noll intresse för min hund (kastrerad tik) eller mig.
Sen kastrera de honom o då blev de värre 😕
 
Nope nen gjorde utfall men slänge sig förbi. Den bara varnade, med tänder och ljud.
Jag trampade på kopplet så den inte kunde sticka. Och så var det bra så.
Måste bli bättre på kroppsspråk. Tittade ju på den, inte på kompisen
Låter som en väldigt osäker hund. Floki gör utfall mot främmande barn som tittar väldigt mycket på honom pga att han blir så rädd, så vi går alltid stora omvägar/håller hårt i kopplet när vi ser barn på promenaderna.
 
Låter som en väldigt osäker hund. Floki gör utfall mot främmande barn som tittar väldigt mycket på honom pga att han blir så rädd, så vi går alltid stora omvägar/håller hårt i kopplet när vi ser barn på promenaderna.
Kan så vara. Nu var det inte den jag tittade på som reagerade utan kompisen. Kanske skyddande, vaktande?
 
Igår kväll gick vi en runda på 1 mil. Så länge det inte är 30 grader varmt har Alvin så mycket energi. Men jag tänker att det inte är konstigt i den värmen. Han traskade på så bra.

För ett antal år sedan hade jag sett att Alvin såg stel ut ibland och ville ha råd av någon jag tyckte var kunnig. Men veterinären satte in stark smärtstillande ut utan utredning. Jag kopplade inte först utan tänkte att det var åldern men han blev slöare och tröttare. Efter att han var nära att dö fick han inte ta sina mediciner. Upptäckte rätt snart att han utan smärtstillande verkade så mycket piggare och gladare så jag provade att se hur han fungerade utan och han var varken stel, halt, hade ont och han var pigg, glad och mådde bra och nu kan han gå ett par promenader under dagen för att sen plus det gå 1 mil på kvällen utan problem.

Om tre veckor blir han 14 år :heart
 
Ja absolut, om hunden inte kan bete sig normalt måste ju ägaren vidta de åtgärder som krävs.
Jag håller absolut med! Men uttrycket "om hunden inte kan bete sig normalt" skaver lite för mig. Det är fullt normalt för en hund, att i en, för hunden, upplevd trängd/obehaglig situation försöka skrämma bort det den är rädd/osäker för. Att det inte är lämpligt på en uteservering eller liknande är ju såklart förståeligt!
 
Det är helt klart intressant att ha tre hundar att träna med :D

Igår bestämde jag mig för att ta fram badrumspallen och köra lite klossträning. Jag tror att jag gjort det tidigare med Ebrah, kanske gjort något halvdant försök med Lily när hon var yngre, och salukipojken, ja han har definitivt aldrig gjort något sådant.

Alla stod runt mig och den som först ägnade pallen lite uppmärksamhet fick godis. Det slutade med att alla omväxlande drämde till pallen, och salukipojken försökte vända den uppochner :rofl: Jag tog dem en och en också, för att befästa det lite mer i en minut eller så, sedan avslutade jag.

Nu bestämde jag mig för att testa igen. Först alla samtidigt, och vem var då först med att drämma till pallen med tassen om inte salukipojken! Jösses så stolt han såg ut när han var först med att få godis :p
Sedan en i taget, först Ebrah, sedan Lily och sist brorsan. Alla var pepp, alla kom ihåg sen igår och det kändes som om det gick fort framåt.

Ebrah orkade jag inte lägga så mycket tid på, hon har så otroligt bra fotgående, bra ingångar osv redan. Så istället gick vi bort från pallen, tränade lite stadga i ståendet och körde flera moment på rad utan belöning mellan. Hon var jätteglad och pepp!

Lily förstod snabbt att hon skulle upp med båda framtassarna på pallen, sedan ville hon knappt gå ifrån den :D Jag började försöka få henne att flytta bakdelen runt lite, och det gick något steg i alla fall! Sedan tränade vi några enkla tricks med olika godisbelöningar.

Salukipojken förstod också vad som skulle göras, så när han stod på pallen med framtassarna utan att tveka så tränade vi lite tricks istället, och tränade på det svåra momentet "stå". Han kan sitta på kommando, så han sätter sig gärna direkt. Och så verkar han tänka att jag säger "skall" när jag säger "stå", så när han väl inser att jag säger något, då skäller han :rofl: Men, vi fick till några ställanden, några snurrar och började även på "gå runt" (gå runt bakom mig alltså). Allt det varvades med några bugningar och vacker tass, hans partytrick. Han var så otroligt glad, kom med pigg blick och viftande svans så fort jag flyttade mig runt i lägenheten och han verkar förstå väldigt snabbt vad jag tänkt mig för något.

Nu är damerna trötta, pojken går runt och kollar ifall det tappats godis någonstans. Senare idag ska vi till sambons mor för middag. Det blir nog en bra dag det här :)
 
Jag håller absolut med! Men uttrycket "om hunden inte kan bete sig normalt" skaver lite för mig. Det är fullt normalt för en hund, att i en, för hunden, upplevd trängd/obehaglig situation försöka skrämma bort det den är rädd/osäker för. Att det inte är lämpligt på en uteservering eller liknande är ju såklart förståeligt!
Jag håller med om att uttrycket kan ändras, det jag menade var dock precis det du skriver här.
 
Ja man kan ju inte säga att Milou är finkänslig. Idag har vi lekt väldigt mycket och två gånger har Milou hoppat över Alvin fast Alvin stått upp och slängt runt med sin leksak. Å andra sidan brydde sig inte Alvin om att Milou hoppade över honom för han fortsatte utan minsta blinkning :p

Och ojoj vad vi lekt idag. Jag har haft massor att göra med tider att passa så jag har inte kunnat gå någon långpromenad så vi har lekt många,många gånger idag. Dom tröttnar ju aldrig! När tiden fanns för promenad började det ösregna och åska när vi hade kommit en bit bort så vi vände hem dyngsura. Vi ska göra ett nytt försök efter middagen. Ut ska vi ju oavsett men hur långt vet jag inte, vädret skiftar snabbt idag.

Alvin är så fruktansvärt söt när vi leker, när vi gör en speciell lek så morrar han ett busmorr för att få mig att fortsätta. Det är så typiskt Alvin som är så genomsnäll och försiktig att också morra på sitt eget mjuka lilla sätt. Om jag inte fortsätter leka då brukar han trycka leksaken mot mina ben eller så börjar han jonglera med den framför mig för att visa hur otroligt rolig leksaken är för att få med mig igen.

Milou tycker om att kampa med och hämta sin stora bläckfisk men han brukar också springa runt och visa mig sina ben, det tycker han är roligt fast jag tycker jag sett sådana ben tusen gånger men Milou tröttnar aldrig. Ibland när jag kommer hem har han radat upp dom på mattan.
 
Min vovvi med njurbäckeninflammation har piggat på sig. Det kom en förändring för ett par dagar sen. Mer energi, mer stuns i steget, slickar sig inte så ofta längre, dricker mindre vatten.
Imorgon ska vi ta en Librela och jag måste prata med veterinären då, antibiotikakuren tar slut på tisdag eller onsdag men utan att vara veterinär så säger jag, vi kan inte sluta nu. Jag vill ha en kur till när jag ser hunden bli bättre.
 
Min vovvi med njurbäckeninflammation har piggat på sig. Det kom en förändring för ett par dagar sen. Mer energi, mer stuns i steget, slickar sig inte så ofta längre, dricker mindre vatten.
Imorgon ska vi ta en Librela och jag måste prata med veterinären då, antibiotikakuren tar slut på tisdag eller onsdag men utan att vara veterinär så säger jag, vi kan inte sluta nu. Jag vill ha en kur till när jag ser hunden bli bättre.
Hur lång behandling fick ni? 14 dagar brukar räcka i de flesta fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 536
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 139
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
984
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 416
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp