Det är helt klart intressant att ha tre hundar att träna med
Igår bestämde jag mig för att ta fram badrumspallen och köra lite klossträning. Jag tror att jag gjort det tidigare med Ebrah, kanske gjort något halvdant försök med Lily när hon var yngre, och salukipojken, ja han har definitivt aldrig gjort något sådant.
Alla stod runt mig och den som först ägnade pallen lite uppmärksamhet fick godis. Det slutade med att alla omväxlande drämde till pallen, och salukipojken försökte vända den uppochner
Jag tog dem en och en också, för att befästa det lite mer i en minut eller så, sedan avslutade jag.
Nu bestämde jag mig för att testa igen. Först alla samtidigt, och vem var då först med att drämma till pallen med tassen om inte salukipojken! Jösses så stolt han såg ut när han var först med att få godis
Sedan en i taget, först Ebrah, sedan Lily och sist brorsan. Alla var pepp, alla kom ihåg sen igår och det kändes som om det gick fort framåt.
Ebrah orkade jag inte lägga så mycket tid på, hon har så otroligt bra fotgående, bra ingångar osv redan. Så istället gick vi bort från pallen, tränade lite stadga i ståendet och körde flera moment på rad utan belöning mellan. Hon var jätteglad och pepp!
Lily förstod snabbt att hon skulle upp med båda framtassarna på pallen, sedan ville hon knappt gå ifrån den
Jag började försöka få henne att flytta bakdelen runt lite, och det gick något steg i alla fall! Sedan tränade vi några enkla tricks med olika godisbelöningar.
Salukipojken förstod också vad som skulle göras, så när han stod på pallen med framtassarna utan att tveka så tränade vi lite tricks istället, och tränade på det svåra momentet "stå". Han kan sitta på kommando, så han sätter sig gärna direkt. Och så verkar han tänka att jag säger "skall" när jag säger "stå", så när han väl inser att jag säger något, då skäller han
Men, vi fick till några ställanden, några snurrar och började även på "gå runt" (gå runt bakom mig alltså). Allt det varvades med några bugningar och vacker tass, hans partytrick. Han var så otroligt glad, kom med pigg blick och viftande svans så fort jag flyttade mig runt i lägenheten och han verkar förstå väldigt snabbt vad jag tänkt mig för något.
Nu är damerna trötta, pojken går runt och kollar ifall det tappats godis någonstans. Senare idag ska vi till sambons mor för middag. Det blir nog en bra dag det här