Uppdateringstråd 30

Bog har blivit så extremt föremålsintresserad, om han hittar något på promenaden så bär han med sig saken utan att släppa resterande tid vi är ute. Igår bar han en tom kaffemugg han hittade i en timma. 😅 Funderar på vad för sak vi ska träna på för att han ska få ta vara på sitt föremålsintresse, söka föremål i upptrampad ruta kanske?

Vi är anmälda till bruksspår och personsök i höst, ska bli kul!
 
Bog har blivit så extremt föremålsintresserad, om han hittar något på promenaden så bär han med sig saken utan att släppa resterande tid vi är ute. Igår bar han en tom kaffemugg han hittade i en timma. 😅 Funderar på vad för sak vi ska träna på för att han ska få ta vara på sitt föremålsintresse, söka föremål i upptrampad ruta kanske?

Vi är anmälda till bruksspår och personsök i höst, ska bli kul!

Uppletande är en rolig aktivering, så det tycker jag absolut att ni ska prova :) Annars så kan en så enkel sak som att göra det till en uppgift vara bra aktivering. Dvs att bärandet kommer på ditt initiativ, ”nu är det ditt jobb att bära mina vantar”.
 
Vi har återupptagit nosework i sommar och har tagit titeln i nosework 1. Och vi är anmälda till en fortsättningskurs i höst där de ska gå igenom bl a lagerblad, störningsdofter och höga gömmor.

Men nu ser jag att det ska vara ett doftprov för klass 2 bara 30 min bort en vecka innan kursen börjar. Det är sällan doftprov så nära. Så nu ska jag fundera på om jag tror att jag på egen hand kan lära in lagerblad på en månad och i så fall anmäla oss. När det är så nära kanske det ändå är värt att chansa?
 
Kom precis in från en promenad i värmen. Funderar på om jag ska ha salukipojken instängd i sovrummet en kort stund idag när hundarna är ensamma. Ebrah är förvisso inte pepp på brorsan som raggar utan fräser ifrån rejält när han försöker för mycket, men trots allt så löper hon. Kanske gör så för att slippa vara nojig. Det blir ändå inte mer än typ en halvtimme-timme från det att jag går till jobbet och sambon kommer hem. Sedan kan han hålla ett öga på dem om det behövs.
 
Vi har återupptagit nosework i sommar och har tagit titeln i nosework 1. Och vi är anmälda till en fortsättningskurs i höst där de ska gå igenom bl a lagerblad, störningsdofter och höga gömmor.

Men nu ser jag att det ska vara ett doftprov för klass 2 bara 30 min bort en vecka innan kursen börjar. Det är sällan doftprov så nära. Så nu ska jag fundera på om jag tror att jag på egen hand kan lära in lagerblad på en månad och i så fall anmäla oss. När det är så nära kanske det ändå är värt att chansa?
Du kan absolut lära in doften på egen hand. Hundarna lär sig jättefort att markera den också.
 
För fyra år sedan började jag kämpa för att kommunen skulle häva ett av kommunens 7(!) hundförbud gällande kommunala badplatser. Har skickat in flertalet medborgarförslag och blivit intervjuad av lokala tidningen samt varit i kontakt med flera politiker. Nu har det äntligen blivit beslutat av kommunfullmäktige att TVÅ förbud hävs :D Äntligen!
 
Vi har återupptagit nosework i sommar och har tagit titeln i nosework 1. Och vi är anmälda till en fortsättningskurs i höst där de ska gå igenom bl a lagerblad, störningsdofter och höga gömmor.

Men nu ser jag att det ska vara ett doftprov för klass 2 bara 30 min bort en vecka innan kursen börjar. Det är sällan doftprov så nära. Så nu ska jag fundera på om jag tror att jag på egen hand kan lära in lagerblad på en månad och i så fall anmäla oss. När det är så nära kanske det ändå är värt att chansa?

Kan de en doft går det i regel superlätt att lära in fler :)
 
Vi har återupptagit nosework i sommar och har tagit titeln i nosework 1. Och vi är anmälda till en fortsättningskurs i höst där de ska gå igenom bl a lagerblad, störningsdofter och höga gömmor.

Men nu ser jag att det ska vara ett doftprov för klass 2 bara 30 min bort en vecka innan kursen börjar. Det är sällan doftprov så nära. Så nu ska jag fundera på om jag tror att jag på egen hand kan lära in lagerblad på en månad och i så fall anmäla oss. När det är så nära kanske det ändå är värt att chansa?

Jag lar oftast in nya dofter i en "coctail" med en doft de ar bra pa. Hundar ar mycket bra pa att sortera ut den nya doften nar man lagger den ensam sedan.
 
Vi har återupptagit nosework i sommar och har tagit titeln i nosework 1. Och vi är anmälda till en fortsättningskurs i höst där de ska gå igenom bl a lagerblad, störningsdofter och höga gömmor.

Men nu ser jag att det ska vara ett doftprov för klass 2 bara 30 min bort en vecka innan kursen börjar. Det är sällan doftprov så nära. Så nu ska jag fundera på om jag tror att jag på egen hand kan lära in lagerblad på en månad och i så fall anmäla oss. När det är så nära kanske det ändå är värt att chansa?
Det kostar inte mycket att prova och det är alltid bra med erfarenhet, så varför inte?
 
Kom precis in från en promenad i värmen. Funderar på om jag ska ha salukipojken instängd i sovrummet en kort stund idag när hundarna är ensamma. Ebrah är förvisso inte pepp på brorsan som raggar utan fräser ifrån rejält när han försöker för mycket, men trots allt så löper hon. Kanske gör så för att slippa vara nojig. Det blir ändå inte mer än typ en halvtimme-timme från det att jag går till jobbet och sambon kommer hem. Sedan kan han hålla ett öga på dem om det behövs.
Man vet aldrig, det kan gå fort när det väl är intressant 🫣 klokt att ha dem åtskilda, tror jag 😜
 
Man vet aldrig, det kan gå fort när det väl är intressant 🫣 klokt att ha dem åtskilda, tror jag 😜
Jo, jag tänker så med. Än så länge allt lugnt här hemma, Ebrah fortsatt surtant och brorsan söker tröst hos mig och sambon när han misslyckas med sina raggningsförsök :rofl: (Det är verkligen som att han kommer till oss och säger "Såg ni! Hon var DUM! Hon sa åt mig att sluta när jag visade hur fin jag är!")
 
Floki är sådan, man kan lägga ett mjölkpaket i dörröppningen och han skulle aldrig få för sig att gå igenom. Bog däremot? Han är någon slags bortbyting tror jag. Han har visserligen sansat sig lite, han springer inte längre rakt igenom kompostgaller, men är fortfarande en liten utbrytarkung. 🥲
Pojkvännens förra hund var en grandis och han kunde inte gå över en planka i dörröppningen. Tycker jag låter smidigt :D
 
Vi har återupptagit nosework i sommar och har tagit titeln i nosework 1. Och vi är anmälda till en fortsättningskurs i höst där de ska gå igenom bl a lagerblad, störningsdofter och höga gömmor.

Men nu ser jag att det ska vara ett doftprov för klass 2 bara 30 min bort en vecka innan kursen börjar. Det är sällan doftprov så nära. Så nu ska jag fundera på om jag tror att jag på egen hand kan lära in lagerblad på en månad och i så fall anmäla oss. När det är så nära kanske det ändå är värt att chansa?
Testade ikväll att lägga till störningsdofter då jag ju har grönsåpa och olivolja hemma. Hon ignorerade det och markerade eukalyptusen. Så det är ju hälften vunnet.
 
Har nu skrivit till vännerna och frågat om de vill ha salukipojken några dagar. Han börjar bli väl jobbig mot Ebrah, som fortfarande fräser ifrån när han raggar på henne. I morse provade jag att gå till rastgården med bara honom och Lily, för att se om han kunde få annat att tänka på. Han var såklart glad åt det, men när han kom hem så var han istället ännu mer "på" mot Ebrah, för "tänk om något ändrats nu under tiden jag var ute" :grin:

Han, världens matvrak, ville inte ens ha hela sin frukost för att han bara ville stå och stirra på henne. Det var åt det hållet också när han var borta över helgen, då var han också väldigt mycket efter Ebrah första stunden hos mig igen, så lite tveksam till att lämna bort honom är jag. Men det vore kanske skönt med någon dags paus i alla fall, och jag jobbar dessutom t.o.m. fredag nu.

Med det sagt så ligger han nu avslappnat bredvid mig i soffan och vilar. Det är inte som att han är på henne hela tiden, absolut inte, och promenaderna är fortfarande avslappnade. Han är en duktig pojk ändå totalt sett.
 
Igår kväll var det nära ögat. Jag kliver ut ur porten med whippeten vi är hundvakt åt och en av mina dvärgschnauzrar. Jag hinner bara höra ”åh nej” och ett sjukt högt vrål från höger sida. Vänder mig snabbt om och ser en stor, grå bullytik som är ute efter hundarna bara tre meter ifrån oss. Ägaren kämpar med att hålla fast hunden som av någon anledning har koppel som sitter fast i en bilsele.
Jag skyndade mig in i soprummet bredvid och andades ut.
Om vi hade kommit ut fem sekunder senare ut porten, eller om ägaren inte hållit hårt i kopplet så hade det slutat jävligt illa.
Jag har sett den bullytiken förut och hur den låser andra hundar med blicken.
 
Igår kväll var det nära ögat. Jag kliver ut ur porten med whippeten vi är hundvakt åt och en av mina dvärgschnauzrar. Jag hinner bara höra ”åh nej” och ett sjukt högt vrål från höger sida. Vänder mig snabbt om och ser en stor, grå bullytik som är ute efter hundarna bara tre meter ifrån oss. Ägaren kämpar med att hålla fast hunden som av någon anledning har koppel som sitter fast i en bilsele.
Jag skyndade mig in i soprummet bredvid och andades ut.
Om vi hade kommit ut fem sekunder senare ut porten, eller om ägaren inte hållit hårt i kopplet så hade det slutat jävligt illa.
Jag har sett den bullytiken förut och hur den låser andra hundar med blicken.
Åh fy tusan. Det är min mardröm. Vi hade en kvinna som hade en enorm bully som alltid var lös som granne förut. Den gjorde aldrig något som tur var men stod alltid och stirrade (och lyssnade inte på ägaren när hon stod och tjatade ”Akilles kom, AKILLES KOM”). Och sen blir som sura för att man säger åt dom att koppla hunden ”det säger du bara för att det är en bully”. Ja, det gör jag faktiskt. För risken är så mycket större med just bully-hundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 679
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp