Jag säger också så ”bara för att det är en bully”. Just för att de är kända för att 1. inte vara snälla mot andra hundar, 2. allvarligt skada eller döda andra hundar.Åh fy tusan. Det är min mardröm. Vi hade en kvinna som hade en enorm bully som alltid var lös som granne förut. Den gjorde aldrig något som tur var men stod alltid och stirrade (och lyssnade inte på ägaren när hon stod och tjatade ”Akilles kom, AKILLES KOM”). Och sen blir som sura för att man säger åt dom att koppla hunden ”det säger du bara för att det är en bully”. Ja, det gör jag faktiskt. För risken är så mycket större med just bully-hundar.
Jag är absolut färgad av mitt yrke, men kan liksom inte ha ett gott öga för rasen när jag ser skadorna på de andra hundarna hela tiden. Det är inte smågrejer vi pratar om liksom.
Minns en whippet som blivit oprovocerat attackerad på tunnelbanan. Det krävdes flera människor för att få loss bullyn från whippetens rygg, och den stackars whippeten fick genomgå flera operationer och in och ut på IVA i flera veckors tid.
Jag opererade den ena gången och ryggmuskulaturen var verkligen på riktigt som köttfärs.
En av de vidrigaste skadorna jag har sett, ja förutom när hundarna kommer in döda då.