Uppdateringstråd 30

Ute i 1,5 timme och plockade kantareller idag. Tilda fick springa lös och tyckte det var toppen som vanligt :) väldigt torrt ute, men ändå lyckades hon bli så skitig att bakbenen vaf gulbruna av lera/lort så det fick bli en dusch när vi kom hem. Mycket kränkt whippa som inte tyckte det var lika kul 😅 hon har vanligen ganska funktionell päls där det mesta ramlar av när det torkar men kände att detta ville jag ha bort på en gång 🤣
 
Hemma efter att ha jobbat, och snart är det tre hundar här igen. Får se hur det går. Han har ägnat en hel del tid hos hundvakten med att antingen yla eller ragga på deras hanhund :cool: Uppenbart mycket förolämpad över att inte få vara här och ragga på sin syster. Hon njuter av lugnet här. Jag hoppas att hon är förbi höglöp nu så att brorsan kan återfå sina hjärnceller snart...

Men, jag jobbar iaf inte förrän om en vecka nu, så jag har inga problem att hålla dem under uppsikt iaf. Imorgon ska jag försöka trötta ut dem både fysiskt och mentalt, borde också göra det hela lite bättre, och hjälper det inte så har man åtminstone haft kul en stund :)
 
Hemma efter att ha jobbat, och snart är det tre hundar här igen. Får se hur det går. Han har ägnat en hel del tid hos hundvakten med att antingen yla eller ragga på deras hanhund :cool: Uppenbart mycket förolämpad över att inte få vara här och ragga på sin syster. Hon njuter av lugnet här. Jag hoppas att hon är förbi höglöp nu så att brorsan kan återfå sina hjärnceller snart...

Men, jag jobbar iaf inte förrän om en vecka nu, så jag har inga problem att hålla dem under uppsikt iaf. Imorgon ska jag försöka trötta ut dem både fysiskt och mentalt, borde också göra det hela lite bättre, och hjälper det inte så har man åtminstone haft kul en stund :)
Vad jobbigt att han blir så påverkad, tänker att det kanske sätter käppar i hjulet för att kunna ha kvar honom för dig?
 
Vad jobbigt att han blir så påverkad, tänker att det kanske sätter käppar i hjulet för att kunna ha kvar honom för dig?
Det intressanta är att han är mycket lugnare hemma än hos hundvakten. Nu har han gått runt ett varv här hemma för att nosa lite, testade att gå fram till Ebrah som sa ifrån, och då la han sig lugnt på en matta för att vila. Inget pip, inget skrik, ingen stress. Här så var han inte ens intresserad av Ebrah förrän i.. onsdags morse typ? Då hade hon löpt 1 1/2 vecka. Så eftersom jag skulle jobba och hundvakten ledig så fick han åka dit. Ville inte lämna dem oövervakade ifall Ebrah plötsligt skulle tycka att han trots allt är ganska charmig...

Han sover på nätterna, kan vara lös med henne i rastgård osv. Sedan höll han förvisso på och gick efter henne hemma också, på så sätt att han hela tiden ville vara i samma rum som henne. Men hade det inte varit för jobbet så hade jag inte känt något större behov av att lämna bort honom. Blev lite förvånad över hur rastlös han var hos hundvakten.

Men, med allt det sagt så vill jag helst inte ha okastrerad hane och löptik ihop ändå. Det är jobbigt, iaf jämfört med att bara ha hundar av samma kön eller att inte ha löptik :p Om han stannar så kommer jag i alla fall kika på kastrering, just för att slippa hålla koll vid löp.
 
Det intressanta är att han är mycket lugnare hemma än hos hundvakten. Nu har han gått runt ett varv här hemma för att nosa lite, testade att gå fram till Ebrah som sa ifrån, och då la han sig lugnt på en matta för att vila. Inget pip, inget skrik, ingen stress. Här så var han inte ens intresserad av Ebrah förrän i.. onsdags morse typ? Då hade hon löpt 1 1/2 vecka. Så eftersom jag skulle jobba och hundvakten ledig så fick han åka dit. Ville inte lämna dem oövervakade ifall Ebrah plötsligt skulle tycka att han trots allt är ganska charmig...

Han sover på nätterna, kan vara lös med henne i rastgård osv. Sedan höll han förvisso på och gick efter henne hemma också, på så sätt att han hela tiden ville vara i samma rum som henne. Men hade det inte varit för jobbet så hade jag inte känt något större behov av att lämna bort honom. Blev lite förvånad över hur rastlös han var hos hundvakten.

Men, med allt det sagt så vill jag helst inte ha okastrerad hane och löptik ihop ändå. Det är jobbigt, iaf jämfört med att bara ha hundar av samma kön eller att inte ha löptik :p Om han stannar så kommer jag i alla fall kika på kastrering, just för att slippa hålla koll vid löp.
Förstår! Tänkte mest på att du skrivit väldigt mycket innan, typ att han kissar inne, förstör saker och ylar och håller på. För mig känns det väldigt extremt att dom skulle hålla på så.
 
Förstår! Tänkte mest på att du skrivit väldigt mycket innan, typ att han kissar inne, förstör saker och ylar och håller på. För mig känns det väldigt extremt att dom skulle hålla på så.
Det var vid ett separat tillfälle när han blev instängd i ett rum ensam på jobbet som han höll på så. Hade han haft minsta tendenser till sådant hemma så hade han inte fått stanna ens 5 minuter. Hemma är han avslappnad, som tur är :)
 
Vi flyttar vidare jag och pojkarna. Och vilken tur att folk ställer upp, i 3 dagar har vi rensat och rensat och rensat. Skänkt bort saker för typ 30 000 kronor eller mer och det svider min ni kan inte ana hur mycket saker det är i bodarna och huset. Jag tror vi skänkt ca 600 böcker,ett tjugotal möbler , julpynt och krukor, slängt gamla trasiga kylskåp och frysar. Här fanns ALLT. Till och med saker som ett tomt Pringlesrör och en tom dunk som det varit apelsin juice i. Pappa och mamma har gått lös i trädgården, papp har skongslöstgåttrunt men motorsåg för det har inte alls gått att komma in till huset.

Men nu till hundarna. Allt detta rönande och människor som går in och ut och att dom hör mig på håll men inte ser mig och andra rutiner stressar dom väldigt mycket. Dom blir loja och trötta hemma och vill inte äta, inte ens Milou. Stundvis trivs dom på altanen där vi satt för med kompostgaller så dom inte kan försvinna iväg. Då solar dom och har det skönt. Jag hoppas dom kan slappna av idag när det bara är jag och mamma och pappa. På kvällsrundan som var rätt kort blev Alvin skakig i benen när vi kom hem så det är verkligen bara korta rundor som gäller.

Det stressar mig också att dom inte alltid är nöjda med vilket sällskap som helst, inte ens mina föräldrar ibland. Speciellt Milou som fortsätter yla och skälla. På det sättet är det bra att bo med skog mellan mig och alla grannar. Mamma var iväg och hon sa att hon inte hört dom skälla och yla. Jag hoppas verkligen dom kan slappna av efter imorgon när det bara är vi tre igen på rätt ställe
 
Senast ändrad:
Floki är sådan, man kan lägga ett mjölkpaket i dörröppningen och han skulle aldrig få för sig att gå igenom. Bog däremot? Han är någon slags bortbyting tror jag. Han har visserligen sansat sig lite, han springer inte längre rakt igenom kompostgaller, men är fortfarande en liten utbrytarkung. 🥲
Jag hade nästan börjat tro att border collies som Floki är en myt för alla mina har varit mer som din Bog. Några av dem har dessutom kommit på att om man tar sats och springer rätt in i den monterade lite högre grinden så öppnas den med 🙈
Däremot är det ingen som gör något sånt så länge jag är med för de vet ju att de inte får men så fort jag inte ser dem verkar de förvandlas till utbrytarkungar. 😅

Tripp är värst för han har till och med hoppat ut genom fönster på andra våningen, efter det är jag supernojig med att ha fönster öppna om jag inte är hemma.
 
Vad jag har skrattat åt sambo och hundarna när jag råkat stå så jag ser ut där de går ute. Sambos hund rusar iväg före och tycker det ska gås snabbare. Min hund går bakom och fastnar sniffandes i slowmotion och segar när han ropar. Sambon ropar sin hunds namn och stanna så att han och min långsam-sniffare ska hinna ifatt. Då stannar min hund också och ingen rör sig/kommer ikapp. Samma sak 30 ggr liksom.. :laugh:
 
Seg dag idag, det blev lite mycket med allt möjligt igår. Syskonen är ganska nöjda, Lily hade nog gärna hittat på något efter vår sovmorgon. Funderar på att träna lite tricks med dem, se om de kommer ihåg något från klossträningen vi pysslade med senast. Behöver också kolla med salukipojkens mattes anhöriga om hur vi gör på fredag. Då är det dags för honom att åter igen besöka veterinär och få tänder bortplockade. Hoppas på att allt går smidigt då...
 
Vi gick rakt på en grävling idag!
Knut va kopplad o Gry gick högst 2 meter före. Så titta hon ner i gräset o då kom den springande rakt mot henne, den titta på oss andra o sprang sen ner i gräset på andra sidan o rakt in i skogen 🤣
Jag skrek!
Gry blev rädd o trava iväg med svansen mellan benen. Knut va helt oberörd.

Aldrig varit så när en förut o va rädd den skulle bli arg då vi som sagt va så nära att ja nästan trampa på den men den verka bli rädd den med.
 
Finn är inlagd hos vet :(
Främmande föremål i tarmen. Det är inte stopp, men det rör sig för långsamt. Åt ingenting igår och även om allmäntillståndet var ganska bra idag, så började han bli lite uttorkad och var fortfarande helt ointresserad av mat. Ringde min husveterinär och bestämde att jag skulle åka in, eftersom han opererades för en strumpa i tarmen när han var liten. Då fick de ta bort mycket tarm, så det finns inte alls mycket, om några, marginaler att röra sig på om han får stopp igen. Visste inte att han ätit något, men ville ta plåtar för säkerhets skull och visst var där något..

Håll gärna en tumme för honom ❤️ väntar på att vet ska återkoppla om hur han reagerat på droppet, med mycket tur kan det räcka för att få ut det den naturliga vägen.
 
Senast ändrad:
Finn är inlagd hos vet :(
Främmande föremål i tarmen. Det är inte stopp, men det rör sig för långsamt. Åt ingenting igår och även om allmäntillståndet var ganska bra idag, så började han bli lite uttorkad och var fortfarande helt ointresserad av mat. Ringde min husveterinär och bestämde att jag skulle åka in, eftersom han opererades för en strumpa i tarmen när han var liten. Då fick de ta bort mycket tarm, så det finns inte alls mycket, om några, marginaler att röra sig på om han får stopp igen. Visste inte att han ätit något, men ville ta plåtar för säkerhets skull och visst var där något..

Håll gärna en tumme för honom ❤️ väntar på att vet ska återkoppla om hur han reagerat på droppet, med mycket tur kan det räcka för att få ut det den naturliga vägen.
Finn :heart Håller alla tummar vi kan för honom att det räcker med dropp. Lilla grabben att hitta på bus.
 
Vi gick rakt på en grävling idag!
Knut va kopplad o Gry gick högst 2 meter före. Så titta hon ner i gräset o då kom den springande rakt mot henne, den titta på oss andra o sprang sen ner i gräset på andra sidan o rakt in i skogen 🤣
Jag skrek!
Gry blev rädd o trava iväg med svansen mellan benen. Knut va helt oberörd.

Aldrig varit så när en förut o va rädd den skulle bli arg då vi som sagt va så nära att ja nästan trampa på den men den verka bli rädd den med.
Dom är inte så uppmärksamma de där filurerna, mött grävling två gånger som bara traskar rakt mot en. Första gången var Nessie, min cardigan i täten och både hon och grävling stod och tittade på varann en stund.
Andra hången var i somras då den nästan sprang in i mina hundar, Spock var närmast och var så förvånad att han inte ens kom sig för att reagera. De andra hann knappt märka den innan den vände tillbaka in i buskagen. Har ett gäng grävlingar som bor rätt mär men har inte sett dem själv, däremot grannen har sett dem.
 
Vi spenderade kvällen hemma hos sambons mor. Det bjöds på våfflor, mer våfflor än vad vi människor orkade äta. Det resulterade i att hundarna fick en sån där hjärtformad bit var. Men, inte helt utan ansträngning. Jag passade på att köra lite lydnad med dem i köket när vi faktiskt var i en större bostad med lite ordentlig yta att vara på :D

Våfflor visade sig vara fantastiskt godis enligt alla tre, och oj så de kämpade för att göra vad som krävdes för att få några bitar. Salukipojken börjar bli riktigt duktig på att stå på kommando och förstår "gå runt" också, Ebrah är bara allmänt duktig, sådär så att jag har svårt att komma på något nytt med henne, där blir det bara träning på svåra kombinationer och att göra flera moment i rad utan belöning mellan. Lily blir duktigare och duktigare på fotgående och var riktigt pepp på allt.

Kort sagt: riktigt kul, riktigt glada hundar och efteråt somnade de allihop. Nu efter en liten kvällsrastning så har alla gått och lagt sig. Ebrah i soffan, brorsan på sin natt-sovplats under sängen och Lily tvärs över hela sängen. Tycker det är lite intressant att pojken ofta lägger sig på sin plats på golvet även när sängen är tom. Han FÅR vara i sängen, och ligger förvisso där på dagtid också. Men varje kväll när han vill sova, då lägger han sig på golvet där vi försökt bädda mjukt åt honom. Om han stannar här, då ska jag helt klart se till att ordna en riktig och bekväm hundbädd åt honom :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 728
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 157
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp