Uppdateringstråd 30

Ser ut som Knuts ena trampdyna spruckit… i mitten av tassen. Han har inte haltat o så ser jag det nu hemma när vi var hos veterinären idag (för vaccination)
 
Spännande morgonpromenad idag..
Tänkte imorse vad skönt att de skördat här nu så jag har fri sikt när jag släpper hundarna. På nåt sätt missar jag helt två rådjur trots bra sikt över stubb åker. När jag väl ser dem är de precis intill oss.
Ropar åt Spock att stanna, ropar på M som kommer glatt. Rådjur vänder bort springer 20 meter, vänder tillbaka och springer mot oss igen och stannar 20 meter ifrån för att åter vända bort och aå fortsätter de fram och tillbaka. Jag lyckas inte ta fatt på Mary då rådjuren är rätt stor retning för Spock vid det här laget och jag inte vill vända bort fokuset från honom. Slutar med att rådjur bestämmer sig för att det bästa är att springa mot oss igen och förbi :confused: .

Corgin som hittills visat 0 vilt intresse även i skarpa lägen med stor retning drar faktiskt efter dem. Spock säger jag åt en gång till och han stannar även om jag ser på honom att dessa är helt klart otroligt spännande (vilket jag bara kan hålla med om). Aja, det inte så att rådjuren tog nån skada, de var nog mer stressade när de sprang som yra höns framför oss än att en corgi hamnade på släptåg för de var så långt borta efter några sekunder så de lär ju knappt märkt av henne. Corgin följde i spåren en liten stund men vände sen tillbaka när jag ropade på henne.

Spock har numera högt förtroende kapital hos mig och går för det mesta lös, efter morgonen har det ökat. Förtroende kapitalet för fröken M har sjunkit men samtidigt så var det en sjukt stor retning, har aldrig varit med om maken innan. Fröken kommer framöver tillbringa mer tid kopplad på promenaderna. Samtidigt är hon snart två år och har aldrig visat intresse för vilt innan, även när de passerat nära eller jagat nåt öht så det var rätt otippat, nu har jag för första gången någonsin sett den sidan hos henne.

Himla glad att jag hade Tay kopplad så jag slapp se vad han hade gjort.. Han går oftast kopplad eftersom han mest ska tigga godis och gå fot när man släpper honom och går en på nerverna 🙃.

Själv är jag fortfarande väldigt fundersam på vad som ledde till detta märkliga rådjurs beteende, det var nästan som om nåt pressade dem mot oss men det var ju fri sikt långt bort så man borde ju sett nåt. Och att vimsa runt framför tre hundar och en människa känns ju inte riktigt normalt?

Nedrans söt-räven M
20240807_092804.jpg
 
Igår var vi flera timmar i skogen och körde spår och lite uppletande med några rottiskamrater.

Det var första gången på jättelänge som B fick gå ett spår som någon annan lagt, och hon blev lite för i gasen..! så om än hon gjorde ett fint upptag och följde spåret riktigt snyggt länge, så tog orken slut mot slutspurten och vi tappade bort oss lite. Så sista pinnen blev kvar. Jaja, det är ju bara att tvinga ut mer folk att lägga spår åt oss så att de spåren inte blir så spännande 😁 och såklart fortsätta träna spårkondisen.

Den här värmen hjälper inte heller — idag blev det ”bara” en långpromenad på fm, resten av dagen ska vi chilla!

B07CF161-5845-47F2-BDCC-5FD105865096.jpeg
 
Tokvarmt idag, sådär varmt och kvavt. Hade tänkt gå till rastgården med hundarna, såg att det var några andra hundar där men insåg att det inte spelade någon roll, hundarna flåsade redan innan vi var framme...

Det lär dock bli livat ändå snart, för ikväll ska vi vara hundvakt åt lurchervännen och han brukar ha minst sagt svårt att koppla av :cautious: Får hoppas att han också är trött av värmen och att han sedan inspireras av mina dårar. Kände ändå att jag "måste" ställa upp och ta honom, för han kan inte vara ensam hemma och matte och husse ville för ovanlighetens skull iväg och äta middag på restaurang tillsammans. Kommer iaf ha nycklarna till deras lägenhet också så att vi kan gå dit ifall lurchern inte vill koppla av hemma hos mig, så det ska nog gå bra. Men ja, i sådana här situationer påminns jag verkligen om hur jobbigt det är att ha hund som inte kan vara ensam, och hur glad jag är att det inte är några som helst problem för mina nuvarande.
 
Spännande morgonpromenad idag..
Tänkte imorse vad skönt att de skördat här nu så jag har fri sikt när jag släpper hundarna. På nåt sätt missar jag helt två rådjur trots bra sikt över stubb åker. När jag väl ser dem är de precis intill oss.
Ropar åt Spock att stanna, ropar på M som kommer glatt. Rådjur vänder bort springer 20 meter, vänder tillbaka och springer mot oss igen och stannar 20 meter ifrån för att åter vända bort och aå fortsätter de fram och tillbaka. Jag lyckas inte ta fatt på Mary då rådjuren är rätt stor retning för Spock vid det här laget och jag inte vill vända bort fokuset från honom. Slutar med att rådjur bestämmer sig för att det bästa är att springa mot oss igen och förbi :confused: .

Corgin som hittills visat 0 vilt intresse även i skarpa lägen med stor retning drar faktiskt efter dem. Spock säger jag åt en gång till och han stannar även om jag ser på honom att dessa är helt klart otroligt spännande (vilket jag bara kan hålla med om). Aja, det inte så att rådjuren tog nån skada, de var nog mer stressade när de sprang som yra höns framför oss än att en corgi hamnade på släptåg för de var så långt borta efter några sekunder så de lär ju knappt märkt av henne. Corgin följde i spåren en liten stund men vände sen tillbaka när jag ropade på henne.

Spock har numera högt förtroende kapital hos mig och går för det mesta lös, efter morgonen har det ökat. Förtroende kapitalet för fröken M har sjunkit men samtidigt så var det en sjukt stor retning, har aldrig varit med om maken innan. Fröken kommer framöver tillbringa mer tid kopplad på promenaderna. Samtidigt är hon snart två år och har aldrig visat intresse för vilt innan, även när de passerat nära eller jagat nåt öht så det var rätt otippat, nu har jag för första gången någonsin sett den sidan hos henne.

Himla glad att jag hade Tay kopplad så jag slapp se vad han hade gjort.. Han går oftast kopplad eftersom han mest ska tigga godis och gå fot när man släpper honom och går en på nerverna 🙃.

Själv är jag fortfarande väldigt fundersam på vad som ledde till detta märkliga rådjurs beteende, det var nästan som om nåt pressade dem mot oss men det var ju fri sikt långt bort så man borde ju sett nåt. Och att vimsa runt framför tre hundar och en människa känns ju inte riktigt normalt?

Nedrans söt-räven M
Visa bifogad fil 150888
Rådjuren var kanske ”lite” parningsyra? Bocken jagar runt geten som en del av ritualen. Jag har upplevt att de kan vara väldigt avstängda mot omvärlden i sådana lägen…
 
Så var de fyra här hemma, och det är definitivt för trångt i en 2a :rofl: Men, lurcherpojken är lugnare än väntat. Han har fått tillsägelser från båda syskonen, och Lily gömmer sig bakom dem för att få vila i lugn och ro. Lurchern förstår inte riktigt varför alla är så tråkiga och ingen vill leka, men börjar acceptera läget. Men, han kommer nog vara väldigt trött ikväll när han kommer hem :p
 
Rådjuren var kanske ”lite” parningsyra? Bocken jagar runt geten som en del av ritualen. Jag har upplevt att de kan vara väldigt avstängda mot omvärlden i sådana lägen…

Tack, kan vara så för jag fattade inte alls varför de skulle leka hela havet stormar precis framför oss när det fanns gott om utrymme att vara annanstans 😅. Det skulle ju förklara, jag tänkte att det måste vara nåt fel på dem 🙃.
 
Tack, kan vara så för jag fattade inte alls varför de skulle leka hela havet stormar precis framför oss när det fanns gott om utrymme att vara annanstans 😅. Det skulle ju förklara, jag tänkte att det måste vara nåt fel på dem 🙃.
Var med om samma sak idag! Bara att det också var tre små kid som for runt och pep. Bogs ögon höll på att ploppa ur hans huvud. 😅 Han är tyvärr riktigt taggad på rådjur.
 
Var med om samma sak idag! Bara att det också var tre små kid som for runt och pep. Bogs ögon höll på att ploppa ur hans huvud. 😅 Han är tyvärr riktigt taggad på rådjur.
Ja, vi har blivit så luttrade av att se rådjur varje dag så hundarna inte ens reagerar på dem. Det här var dock nåt utöver det vanliga och jag är glad att Spock lyssnade 😅.
 
Tack, kan vara så för jag fattade inte alls varför de skulle leka hela havet stormar precis framför oss när det fanns gott om utrymme att vara annanstans 😅. Det skulle ju förklara, jag tänkte att det måste vara nåt fel på dem 🙃.
Om det till exempel var mer skyddat åt det håll de sprang åt kan det ha verkat enklare att komma undan genom att sprinta förbi er än att fly längre ut på det öppna fältet där de kanske syntes alltför väl. Såg det likadant ut åt alla håll, med precis samma avstånd till potentiellt skydd, hade jag kanske funderat på om det fanns något lite längre fram som de inte ville ni skulle nå fram till, såsom kid. Och avledningsmanövrar är det ju många rovdjur som går på, så då blir det också rimligt att springa förbi och dra med sig faran åt ett annat håll. Men det blir förstås spekulation när man inte var där eller vet direkt hur omgivningen såg ut.
 
Om det till exempel var mer skyddat åt det håll de sprang åt kan det ha verkat enklare att komma undan genom att sprinta förbi er än att fly längre ut på det öppna fältet där de kanske syntes alltför väl. Såg det likadant ut åt alla håll, med precis samma avstånd till potentiellt skydd, hade jag kanske funderat på om det fanns något lite längre fram som de inte ville ni skulle nå fram till, såsom kid. Och avledningsmanövrar är det ju många rovdjur som går på, så då blir det också rimligt att springa förbi och dra med sig faran åt ett annat håll. Men det blir förstås spekulation när man inte var där eller vet direkt hur omgivningen såg ut.

Ja, jag funderade på om de kunde haft kid på åkern men det var precis nyslaget så förhoppningsvis var de inte stressade över borttappade kid (vet inte det risk att de stryker med när de kör av fälten?). I övrigt var det tomma fält åt bägge håll så det var inte för att komma i skydd.. Då det närmaste var från det hålle de komm men ändock väldigt långt bort.
 
Nu har tre hundar (sonen's Jackie ar har for nagra dagar) har nu fatt pedikyr och ett bad. Jackie ar inte glad da sonen alltid lamnar in henne till en groomer och nu plotsligt hander det i huset hon befinner sig.:eek: Trots att alla far godis under tiden och ben nar det hela ar klart ar Jackie nu mycket krankt och bara blanger pa mig. :p
 
Började dagen med en promenad till rastgården, och det var väldigt bra för oj så de sprang! Framförallt pojken och Lily, herrejösses. Ebrah är aldrig speciellt busig i rastgårdar, hon tycker att de är för tråkiga, men även hon for efter dem en liten stund åtminstone. Det gick låååångsamt hemåt, tills vi mötte sambon som var ute med inlines! Jättebusigt tyckte hundarna och så kunde vi gå lite snabbare hemåt :p

Nu har de fått frukost och somnat. Ebrah i soffan, Lily i bädden och pojken i sängen eftersom jag var hemsk nog att göra rent hans tänder efter frukosten. Imorgon är det dags för veterinärbesök för honom och det verkar som om pengarna går från mitt sparkonto då, åtminstone till en början... Måttligt pepp på det, men han måste verkligen få sin vård. Ska bli så bra när han äntligen blir smärtfri.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 746
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp