När små barn är sjuka...

PathOfClovers

Trådstartare
En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn.

Vi har precis kommit ut på andra sidan av en veckas influensa för hela familjen. Dottern (snart 3 år) började fredag för en vecka sen och har haft feber, knappt ätit och druckit och väldigt håglös och trött. I söndags morse kräktes hon ordentligt och den mörkbruna (sorry..) färgen gjorde mig lite osäker så ringde 1177. De ställer ju sina vanliga frågor och tycker sen att vi ska åka in till barnakuten pga dåligt allmäntillstånd. Judt då var hon feberfri. Jag försöker lite ifrågasätta om det verkligen är nödvändigt i nuläget då hon ändå dricker lite, äter piggelin och ger fin kontakt. Både för dotterns skull att släpa iväg henne och att inte ta onödig tid av vården. Då hör jag hur hon blir lite irriterad på mig som typ vill "chansa" med dotterns mående. :cautious:

Jag fattar att de inte vågar riskera att riktigt dåliga barn kommer in för sent, de kan ju bara gå på vad man säger osv, men samtidigt har jag hört av bekanta som jobbar på barnakuten att de typ himlar med ögonen och suckar när man säger att man är skickad av 1177.

Väl på akuten får dottern en macka, festis och piggelin. De kollar allt, vilket såklart är skönt, allt ser bra ut och vi åker hem efter 1 h. Kräkningen brydde de sig inte om alls.

Känns bara så onödigt att belasta vården, men visst är det skönt att de kollar. Vad säger ni? Vågar man inte ringa 1177 i dessa lägen? Är ju en jättebra tjänst, men känns som att de alltid tycker att man ska åka in?
 
Senast ändrad:
En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn.

Vi har precis kommit ut på andra sidan av en veckas influensa för hela familjen. Dottern (snart 3 år) började fredag för en vecka sen och har haft feber, knappt ätit och druckit och väldigt håglös och trött. I söndags morse kräktes hon ordentligt och den mörkbruna (sorry..) färgen gjorde mig lite osäker så ringde 1177. De ställer ju sina vanliga frågor och tycker sen att vi ska åka in till barnakuten pga dåligt allmäntillstånd. Judt då var hon feberfri. Jag försöker lite ifrågasätta om det verkligen är nödvändigt i nuläget då hon ändå dricker lite, äter piggelin och ger fin kontakt. Både för dotterns skull att släpa iväg henne och att inte ta onödig tid av vården. Då hör jag hur hon blir lite irriterad på mig som typ vill "chansa" med dotterns mående. :cautious:

Jag fattar att de inte vågar riskera att riktigt dåliga barn kommer in för sent, de kan ju bara gå på vad man säger osv, men samtidigt har jag hört av bekanta som jobbar på barnakuten att de typ himlar med ögonen och suckar när man säger att man är skickad av 1177.

Väl på akuten får dottern en macka, festis och piggelin. De kollar allt, vilket såklart är skönt, allt ser bra ut och vi åker hem efter 1 h. Kräkningen brydde de sig inte om alls.

Känns bara så onödigt att belasta vården, men visst är det skönt att de kollar. Vad säger ni? Vågar man inte ringa 1177 i dessa lägen? Är ju en jättebra tjänst, men känns som att de alltid tycker att man ska åka in?

Det är min erfarenhet också. Ringer man om barn och vill ha råd får man alltid samma: "Åk till akuten om du är orolig". Meningslöst att ringa dem tyvärr.
 
Min 5-månaders blev rejält sjuk under julen, vi ringde 1177. Eftersom hennes symptom och ålder klickade i vissa boxar blev vi kopplade till en primärvårdsjour på den orten vi befann oss på då. Det kändes tryggt tycker jag, att ha fått prata med någon som inte är 1177 ;) och efter det samtalet kändes det helt okej att inte åka in, utan vi fick lite mer konkreta tips på signaler att vara uppmärksam på om de förvärrades.

I Malmö där vi bor har vi ibland blivit skickade till närakuten, det har också fungerat bra. Barnakuten har vi varit på två gånger, ena gången när sonen som bebis hade RS (blev skickad dit direkt från vårdcentralsläkare) och andra gången via 1177 när han var 2 år och hade riktigt hög feber som bara sänktes någon grad med paracetamol.

Hade gärna sett att man fick telefonkontakt till primärvården även i Malmö (detta var alltså utanför VCs öppettider) men det har inte hänt hittills utan det har bara varit hänvisning till fysiskt besök på barnakut eller närakut.
 
Har ringt 1177 om icke-akuta saker. Blev alla gånger rekommenderad att åka till barnakuten, 9 mil bort, istället för att vänta till dagen efter när barnmottagningen på sjukhuset 5 mil bort hade öppet. Det var egentligen en fråga för barnmottagningen, vi var bara oroliga i och med att det är enda barnet och så.

Jag ringer inte 1177 om bebis längre. Jag väntar till vardag och ringer bvc. Skulle det vara akut åker vi bara in.
 
Jag har inte alltid blivit skickad till akuten av 1177. Tvärt om så har vi fått bra tips på åtgärder och vad vi ska vara uppmämma på vid försämring. Det som förmodligen är ganska svårt för dem är ju att de genom telefonen bara kan gå på vad man berättar. De kan nog inte riskera att säga till någon att avvakta om det skulle visa sig vara fel råd att ge.
 
Jag har inte alltid blivit skickad till akuten av 1177. Tvärt om så har vi fått bra tips på åtgärder och vad vi ska vara uppmämma på vid försämring. Det som förmodligen är ganska svårt för dem är ju att de genom telefonen bara kan gå på vad man berättar. De kan nog inte riskera att säga till någon att avvakta om det skulle visa sig vara fel råd att ge.
Ja så har jag upplevt också. Vi har inte skickats till akuten alls.
 
Tror att de (1177) generellt har ganska så låg ribba när det gäller att hänvisa barn till akuten. Riktigt små barn kan ju tex ha ett ganska så snabbt förlopp från det att de blir sjuka till att de blir riktigt dåliga. Som @Tassa påpekar så ser 1177 inte heller barnet vilket gör det så mycket svårare att göra en bedömning. Jag har också suttit och suckat över att 1177 hänvisat tex nyligen debuterade öroninflammationer till akuten mitt i natten men har ändå stor respekt för de som sitter där och att de ger råd utan att ens se sin patient. Det hade jag personligen aldrig vågat göra.
 
Vi har fått tips och råd och blivit ombedda att åka in om det inte vänder. Har även blivit uppringd av 1177 efter några timmar då de kollat läget, vilket kändes jättebra (magsjuka på halvårsgammal bebis). Enda gången det var allvar skickade de ambulans.

Så min erfarenhet är att det funkat för medicinsk rådgivning. Är det akut så åker jag ju in akut istället för att ringa 1177 liksom 😅
 
Jag har inte alltid blivit skickad till akuten av 1177. Tvärt om så har vi fått bra tips på åtgärder och vad vi ska vara uppmämma på vid försämring. Det som förmodligen är ganska svårt för dem är ju att de genom telefonen bara kan gå på vad man berättar. De kan nog inte riskera att säga till någon att avvakta om det skulle visa sig vara fel råd att ge.
Absolut, som jag skrev förstår jag det komplexa för dem absolut. Men nu försökte jag ju denna gång invända mot att åka in direkt då jag tyckte det kändes lite överdrivet utifrån hur dottern mådde. Men då sa hon ju saker som gjorde att vi var tvungna att åka in för att inte hon skulle tolka oss som nonchalanta inför dotterns väl och ve.

Självklart bättre åka en gång för mycket såklart, och vill också verkligen säga att vi blev så väl omhändertagna på akuten och de tyckte också bättre att kolla och de blir bara glada att se barn som kommer in och "mår bra" trots allt.
 
Vi har fått tips och råd och blivit ombedda att åka in om det inte vänder. Har även blivit uppringd av 1177 efter några timmar då de kollat läget, vilket kändes jättebra (magsjuka på halvårsgammal bebis). Enda gången det var allvar skickade de ambulans.

Så min erfarenhet är att det funkat för medicinsk rådgivning. Är det akut så åker jag ju in akut istället för att ringa 1177 liksom 😅
Vi blev också uppringda innan hon bad oss åka in. Dock redan efter 2 h och det hinner ju kanske inte hända jättemycket på den korta tiden..


Summa summarum får vi kanske screena våra egna samtal lite och våga lita lite mer på vår egen magkänsla först...nu låter det som att detta händer oss hela tiden och så är det ju inte. Sist jag ringde och samma sak hände var i februari, så nästan ett år sedan. Men i somras pratade jag med en barnläkare på ett bröllop som rantade lite om alla som skickas in av 1177 i onödan, så har det lite mer i bakhuvudet nu.
 
Vi blev också uppringda innan hon bad oss åka in. Dock redan efter 2 h och det hinner ju kanske inte hända jättemycket på den korta tiden..


Summa summarum får vi kanske screena våra egna samtal lite och våga lita lite mer på vår egen magkänsla först...nu låter det som att detta händer oss hela tiden och så är det ju inte. Sist jag ringde och samma sak hände var i februari, så nästan ett år sedan. Men i somras pratade jag med en barnläkare på ett bröllop som rantade lite om alla som skickas in av 1177 i onödan, så har det lite mer i bakhuvudet nu.
Ja i vårt fall med ambulansen var vi ju också beredda på att åka in för vi förstod att det var illa, men ringde till 1177 för att reda i om vi skulle till närmsta akut eller till en barnakut någon annanstans (eller om vi överdrev för man blir ju lätt irrationell när ens barn är väldigt dåligt...). Som tur var behövde vi inte åka med ambulansen utan sjukvårdspersonalen gjorde tester och observerade och i samrådan med oss lämnade de oss hemma förutsatt att om febern gick upp till 41(!) igen så skulle vi ringa ambulansen igen eller åka in. Barnets feber gick ner efter kräkning i väntan på ambulansen 😊
 
Senast ändrad:
Ja i vårt fall med ambulansen var vi ju också beredda på att åka in för vi förstod att det var illa, men ringde till 1177 för att reda i om vi skulle till närmsta akut eller till en barnakut någon annanstans (eller om vi överdrev för man blir ju lätt irrationell när ens barn är väldigt dåligt...). Som tur var behövde vi inte åka med ambulansen utan sjukvårdspersonalen gjorde tester och observerade och i samrådan med oss lämnade de oss hemma förutsatt att om febern gick upp till 41(!) igen. Barnets feber gick ner efter kräkning i väntan på ambulansen 😊
Om barnet är så dåligt förstår jag absolut att ni ringde! Och skönt då att kunna få alla kontroller hemma dessutom. Skönt att hen piggade på sig. :heart
 
Jag har inte alltid blivit skickad till akuten av 1177. Tvärt om så har vi fått bra tips på åtgärder och vad vi ska vara uppmämma på vid försämring. Det som förmodligen är ganska svårt för dem är ju att de genom telefonen bara kan gå på vad man berättar. De kan nog inte riskera att säga till någon att avvakta om det skulle visa sig vara fel råd att ge.
Samma här! Jättebra råd. Trygga liksom.

Edit: fått toppenhjälp av appen Knodd också, där ser ju läkaren/sköterskan barnet via videosamtal dessutom.
 
Senast ändrad:
Jag har också bra erfarenheter från 1177. Har aldrig hamnat på akuten i onödan. Har hänt flera gånger att de sagt att vi inte ska åka in, alt avvakta och kontakta primärvård dagen efter vid behov.
Senast jag ringde var det när yngsta sonen hade ramlat in i en fönsterbräda och fått ett jack i örat. Massa blod var osäkra på när sådant behöver sys/tejpas. Vi fick skicka bild på örat via någon webbtjänst och sköterskan bedömde att vi kunde tejpa det själva. Nu har det läkt jättefint :)

Har också använt dem när vi akut behövde få tag på insulin på julaftons kväll ett antal timmar hemifrån (varför händer vi sånt alltid då? 🙄) och fick jättebra hjälp och de ringde upp senare och kollade hur det gått osv.
 
Fint att höra om de gånger 1177 varit till god hjälp! Jag tänker ju att det måste ringa MASSOR av människor dit varje dygn och att vi som tar emot på akuten bara träffar just de som hänvisas dit. Mao har man ingen aning om hur många som inte hänvisas (vilket borde vara väldigt många fler). Känner att jag måste få till en hospitering på 1177. Intressant att se hur det går till på riktigt.
 
Fint att höra om de gånger 1177 varit till god hjälp! Jag tänker ju att det måste ringa MASSOR av människor dit varje dygn och att vi som tar emot på akuten bara träffar just de som hänvisas dit. Mao har man ingen aning om hur många som inte hänvisas (vilket borde vara väldigt många fler). Känner att jag måste få till en hospitering på 1177. Intressant att se hur det går till på riktigt.

Det är väl lite med 1177 som med många andra företeelser. Det är få som berättar för sina vänner och bekanta eller startar en tråd på buke och berättar ”idag ringde jag till 1177 och de gav mig rimliga råd” 😅. Så när man bara hör om tokigheterna blir bilden lite snedvriden :)

Och så finns det väl folk även på 1177 som är bättre eller sämre på sitt jobb 😊
 
Har åkt till akuten i ”onödan” ett par gånger efter rådgivning med 1177, tyvärr.
Dock har de varit snabba att ringa ambulans när det är skarpt läge. Vi har fått åka ambulans ett par gånger med vår yngsta pga feberkramp.
 
Jag har turen att ha barnläkare inom närmaste familjen så jag ringer dem om det är något, istället för 1177. Men det jag har fått med mig är att det kan gå snabbt utför med små barn, och är man inte väldigt duktig på små barn, och dessutom inte känner personen man pratar med så är det lätt att hellre ge rådet att åka in än avvakta.

Spoiler nedan pga obehaglig anekdot.

Min släkting berättade just i vintras om sina minnen från väldigt tidigt i dennes karriär (alltså way way back) när det inte var helt ovanligt att det kom in barn till akuten som dött av vinterkräksjuka pga föräldrarna inte förstått hur illa det var/det hade gått så snabbt utför. Ingen skugga över dessa stackars föräldrar förstås, de hade gjort så gott de kunnat och kanske följt välmenande men dåliga råd från andra.
 
Nu har jag ju bara ett barn (2 år) och är därför lite "ny" på det hela med dålig erfarenhet men därför går jag också på magkänsla. Ringer ev 1177 för rådgivning om jag behöver lite tips och så, men är jag ens osäker på om jag bör åka till akuten så åker jag in. Visst, nu är det lättare för mig som bara har 2,5 mil men tänker hellre en gång för mycket än en gång för lite liksom. Kände mig tramsig den första gången som "störde" personalen där (och givetvis på natten) men personalen på barnakuten bekräftade bara att jag gjort rätt. "Du känner ditt barn bäst. Lyssna på din magkänsla och ignorera alla andra råd" fick jag höra när jag var inne. Visst, sen är jag kanske inte världens mest nojjiga person heller, men som ni redan sagt så går det snabbt för de små...
 

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 296
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 489
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 619
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 753
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp