Barbabelle
Trådstartare
Du som jobbar inom kommunal äldreomsorg - har kommunen du jobbar i en krishanteringsplan där det framgår vem som ska kontaktas om något allvarligt händer på en helgdag?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gäller både boenden och hemtjänst. Med allvarligt tänker jag på tex hot, olyckor, bränder. Tänker främst vårdtagare.Har ingen detaljkunskap om min kommun men förutsätter att det finns klara riktlinjer.
Din fråga är lite vag. Jag förstår inte riktigt.
Vilken typ av omsorg menar du? Boende, hemtjänst, annat? Och vad är allvarligt? Hot, olycka. Skadad personal eller vårdtagare?
Sjukdom och olycka förutsätter väl samtal till 112. Chockad personal bör få krisbearbetnng.
Allt ovan känns fullständigt självklart. Om händelsen sker på vardag eller helg bör inte göra någon skillnad om det är allvarligt.
År det inte så i din kommun?
Det beror nog på vad som föranleder att man ringer 112.Förtydligar att frågan gäller vem man kontaktar EFTER att man kontaktat 112
Om det inte kommunicerats - har du frågat?Gäller både boenden och hemtjänst. Med allvarligt tänker jag på tex hot, olyckor, bränder. Tänker främst vårdtagare.
Nej min kommun har i nuget inte en krishanteringsplan där det tydligt framgår vem man kontaktar på en helgdag. Men det är inte någon av cheferna eftersom de inte har jour på helger.
Frågar du som medarbetare eller som anhörig?Gäller både boenden och hemtjänst. Med allvarligt tänker jag på tex hot, olyckor, bränder. Tänker främst vårdtagare.
Nej min kommun har i nuget inte en krishanteringsplan där det tydligt framgår vem man kontaktar på en helgdag. Men det är inte någon av cheferna eftersom de inte har jour på helger.
Krasst sett så ingår det i praktiken att hantera saker som ens personal inte vet hur man ska lösa när man är chef. Oavsett om man har jour eller inte. Vill man absolut inte det så får man se till att det finns en plan för akuta händelser med någon form av eskaleringskedja.Gäller både boenden och hemtjänst. Med allvarligt tänker jag på tex hot, olyckor, bränder. Tänker främst vårdtagare.
Jag har jobbat massor med år inom äldreomsorgen och självklart ringde vi någon av våra två chefer om det inträffade någon allvarlig situation som vi inte kunde hantera/besluta om själva.Gäller både boenden och hemtjänst. Med allvarligt tänker jag på tex hot, olyckor, bränder. Tänker främst vårdtagare.
Det borde din chef kunna svara på?Du som jobbar inom kommunal äldreomsorg - har kommunen du jobbar i en krishanteringsplan där det framgår vem som ska kontaktas om något allvarligt händer på en helgdag?
Ja, vi har en chef i kommun som har jour på helgen. Kommunalt äldreboenden.Du som jobbar inom kommunal äldreomsorg - har kommunen du jobbar i en krishanteringsplan där det framgår vem som ska kontaktas om något allvarligt händer på en helgdag?
"Man" antyder att du är den som hamnat i situationen?Förtydligar att frågan gäller vem man kontaktar EFTER att man kontaktat 112
Detta finns inte i min kommun.När jag arbetade som chef inom kommunal omsorg fanns det chef i beredskap all tid utanför kontorstid. Alla chefer roterade på ett beredskapsschema en vecka i taget och då svarade man mot all omsorg (hemtjänst, äldreomsorg, LSS osv) oavsett vad man själv hörde till.
Då hade man en särskild telefon så personalen i verksamheterna behövde inte veta vem som hade beredskap just då, utan utanför kontorstid ringde de nummer 070-XXXXXX så kom de till den som hade ansvar då
Har frågat men får inget svar.Om det inte kommunicerats - har du frågat?
Socialtjänst har väl alltid nån form av jour? Polisen bör ha info om vem som kontaktas om det sker nåt.
Frågar som medarbetare.Frågar du som medarbetare eller som anhörig?
Tänker att svaret blir annorlunda.
Privat nr till chefen?Har frågat men får inget svar.
Fråga igen! Fråga någon annan! Ta upp det som ett problem som behöver lösas omgående.Har frågat men får inget svar.