Kommunal äldreomsorg - när något händer en helg

Barbabelle

Trådstartare
Du som jobbar inom kommunal äldreomsorg - har kommunen du jobbar i en krishanteringsplan där det framgår vem som ska kontaktas om något allvarligt händer på en helgdag?

Har ingen detaljkunskap om min kommun men förutsätter att det finns klara riktlinjer.

Din fråga är lite vag. Jag förstår inte riktigt.
Vilken typ av omsorg menar du? Boende, hemtjänst, annat? Och vad är allvarligt? Hot, olycka. Skadad personal eller vårdtagare?

Sjukdom och olycka förutsätter väl samtal till 112. Chockad personal bör få krisbearbetnng.

Allt ovan känns fullständigt självklart. Om händelsen sker på vardag eller helg bör inte göra någon skillnad om det är allvarligt.
År det inte så i din kommun?

Har ingen detaljkunskap om min kommun men förutsätter att det finns klara riktlinjer.

Din fråga är lite vag. Jag förstår inte riktigt.
Vilken typ av omsorg menar du? Boende, hemtjänst, annat? Och vad är allvarligt? Hot, olycka. Skadad personal eller vårdtagare?

Sjukdom och olycka förutsätter väl samtal till 112. Chockad personal bör få krisbearbetnng.

Allt ovan känns fullständigt självklart. Om händelsen sker på vardag eller helg bör inte göra någon skillnad om det är allvarligt.
År det inte så i din kommun?
Gäller både boenden och hemtjänst. Med allvarligt tänker jag på tex hot, olyckor, bränder. Tänker främst vårdtagare.

Nej min kommun har i nuget inte en krishanteringsplan där det tydligt framgår vem man kontaktar på en helgdag. Men det är inte någon av cheferna eftersom de inte har jour på helger.

När jag arbetade som chef inom kommunal omsorg fanns det chef i beredskap all tid utanför kontorstid. Alla chefer roterade på ett beredskapsschema en vecka i taget och då svarade man mot all omsorg (hemtjänst, äldreomsorg, LSS osv) oavsett vad man själv hörde till.

Då hade man en särskild telefon så personalen i verksamheterna behövde inte veta vem som hade beredskap just då, utan utanför kontorstid ringde de nummer 070-XXXXXX så kom de till den som hade ansvar då

Gäller både boenden och hemtjänst. Med allvarligt tänker jag på tex hot, olyckor, bränder. Tänker främst vårdtagare.

Nej min kommun har i nuget inte en krishanteringsplan där det tydligt framgår vem man kontaktar på en helgdag. Men det är inte någon av cheferna eftersom de inte har jour på helger.
Om det inte kommunicerats - har du frågat?

Socialtjänst har väl alltid nån form av jour? Polisen bör ha info om vem som kontaktas om det sker nåt.

Frågar du som medarbetare eller som anhörig?
Tänker att svaret blir annorlunda.

Krasst sett så ingår det i praktiken att hantera saker som ens personal inte vet hur man ska lösa när man är chef. Oavsett om man har jour eller inte. Vill man absolut inte det så får man se till att det finns en plan för akuta händelser med någon form av eskaleringskedja.

Jag har jobbat massor med år inom äldreomsorgen och självklart ringde vi någon av våra två chefer om det inträffade någon allvarlig situation som vi inte kunde hantera/besluta om själva.
Många år hade vi chefernas privata mobilnummer som vi kunde ringa vid behov, men de sista åren jag jobbade där hade de delat upp så de hade jour varannan helg med jourtelefon.
Men det mesta gick faktisk att lösa utan chefernas hjälp. Vi hade bra koll på vad som var befogat att besluta om själv och inte.
Det var väl mest om vi absolut inte fick ut vikarie på helgen och chefen var tvungen att beordra ut någon eller om det inträffade något som gjorde att vi behövde extra personal hela helgen som vi kontaktade chef för att få okej.

Jag förstår vad du menar, och ja, i de kommuner jag arbetat har det alltid funnits en chef som har jour och ska ha telefonen med sig om något allvarligt händer.

När jag arbetade som chef inom kommunal omsorg fanns det chef i beredskap all tid utanför kontorstid. Alla chefer roterade på ett beredskapsschema en vecka i taget och då svarade man mot all omsorg (hemtjänst, äldreomsorg, LSS osv) oavsett vad man själv hörde till.

Då hade man en särskild telefon så personalen i verksamheterna behövde inte veta vem som hade beredskap just då, utan utanför kontorstid ringde de nummer 070-XXXXXX så kom de till den som hade ansvar då
Detta finns inte i min kommun.

Liknande trådar

Tjatter Är det någon som ska jobba inom äldreomsorgen i Norge i sommar? Hur gjorde ni för att hitta jobb och boende där? Hur länge ska ni vara där?
Svar
3
· Visningar
538
Senast: Sebastian
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 184
Senast: malumbub
·
Fritid Ska tillbringa helgen i Linköping tydligen, vad finns det att hitta på där (plus minus några mil)? Två vuxna med hund (men hunden kan...
2
Svar
24
· Visningar
588
Senast: Stålvilja
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 592
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar