Djurvårdare nivå 2, någon som jobbar med det?

Takire

Trådstartare
Jag är trött på nuvarande jobb. Har inte lyckats ta mig igenom en vidareutbildning (på gymnasienivå) eftersom jag helt saknar motivationen. Största anledningen att jag är kvar på mitt jobb är nog fear of missing out :meh: och att det finns så få jobb som skulle passa såvida jag inte blåljuger i anställningsintervjuerna.

Men att läsa en utbildning på gymnasienivå som handlar om djur och att ta hand om djur känns som att det skulle kännas meningsfullt! Och tror inte att min lön skulle bli så mycket lägre än nu (22 380 kr före skatt).

Hur trivs ni som jobbar som djurvårdare?

Jobbar inte som det, men var inne på att plugga det. Men då behövde jag läsa in mina gymnasiebetyg som saknas. Och jag har verkligen noll motivation och göra det.

Jag är trött på nuvarande jobb. Har inte lyckats ta mig igenom en vidareutbildning (på gymnasienivå) eftersom jag helt saknar motivationen. Största anledningen att jag är kvar på mitt jobb är nog fear of missing out :meh: och att det finns så få jobb som skulle passa såvida jag inte blåljuger i anställningsintervjuerna.

Men att läsa en utbildning på gymnasienivå som handlar om djur och att ta hand om djur känns som att det skulle kännas meningsfullt! Och tror inte att min lön skulle bli så mycket lägre än nu (22 380 kr före skatt).

Jag har jobbat många år som DV på utökad nivå (kanske inte heter så längre) på större hästsjukhus. Trivdes fantastiskt bra med det och förutom att jag ej sövde så gjorde jag det mesta som DSS gjorde.

Men det viktigaste är att hitta något som känns motiverande och då passar inte undersköterska 🙂
Jag hade inte heller läst till DV, men mest för att löneutvecklingen är obefintlig, och likaså fortbildning. Du kommer göra samma jobb hela livet, du kan inte vidareutbilda dig direkt på något sätt utan att läsa till DSS på universitet.
Som DV är din främsta uppgift att städa, plocka fram och undan, hålla rent, packa upp, packa ned, fylla på förbrukningsmaterial, tvätta. Många som kommer nya som djurvårdare är inte beredda på hur mycket av arbetsuppgifterna som är ”tråkiga” och hur mycket bajs, kiss och kräks som ingår.
Beroende på var man jobbar kan man även få ta blodprov, ge vissa mediciner, köra labbprover, jobba med sterilteknik, svara i telefon och jobba i reception och butik.
Det är ofta ganska stressigt och kan vara långa arbetspass och obekväma tider (också beroende på var man jobbar), utan någon särskild bra ersättning för OB och övertid (kollektivavtalet är under Kommunal).

Jag som själv jobbar inom djurvården brukar inte rekommendera någon annan att börja. Jag hade inte valt mitt yrke idag om jag kunde göra om. Många många andra inom branschen säger samma sak. Just nu har det dessutom varslats en del, det är mycket åtstramningar, besparingar och högre arbetsbelastning då man drar ner på personal. Det är dåliga tider så det är svårt att hitta jobb, särskilt som DV.

Vad bra att få höra lite olika.

Jag måste göra någon stor förändring i mitt liv. Kanske slutar med att jag läser till djurvårdare bara för att göra något nytt och sedan söker andra jobb.

Jag har jobbat som djurvårdare i många år och på olika sätt. Jag älskade att jobba med djur och saknar det på ett sätt. Jag älskade att ta hand om djuren, att få ge dom all min kärlek och trygghet när ägarna inte var där och att få se glada ägare och glada djur när de möttes igen. Vanligaste arbetsuppgifterna var mata, städa, rasta, förbereda inför kastrering, stå i receptionen/butiken, kloklipp/pälsvård. Det är mycket bajs och kräks och hantera djurägare. Löneutvecklingen är kass och så även fortbildning. Var lönen som gjorde att jag bytte bransch helt till slut.

Jag jobbar inte som DV men inom branschen. Finns otroligt många DV nivå 2. Svårt att få jobb skulle jag säga. Men brinner du för det och inte eftersträvar en jättehög lön så är det ett bra jobb som jag tror många trivs med. 😊

Jag jobbar inte som DV men inom branschen. Finns otroligt många DV nivå 2. Svårt att få jobb skulle jag säga. Men brinner du för det och inte eftersträvar en jättehög lön så är det ett bra jobb som jag tror många trivs med. 😊
Är det svårt att få jobb lär jag inte få något av de som finns 😅. Men kanske kommer läsa ändå. Vill känna motivation och lust...

Är det svårt att få jobb lär jag inte få något av de som finns 😅. Men kanske kommer läsa ändå. Vill känna motivation och lust...

Brukar gå nog gå vägen med jobb om man gör praktik och visar sig duktig, får sommarjobb och om det går bra får fortsatt anställning. Tycker de flesta är glada j om man inte kommer direkt från gymnasiet utan har både livs- och arbetslivserfarenhet sedan tidigare

I övrigt vill jag säga att man ska tänka på att om man inte jobbar på större ställe helt bakom kulisserna (ex vårdavdelning) är det mycket (!) av jobbet som handlar om hantering av både trevliga och mycket besvärliga djurägare 😅
Har erfarenhet av personer med div sociala fobier/problem som försökt jobba som djurvårdare i branschen och inte förstått hur mycket social kontakt med människor jobbet innebär. Man blir väldigt extremt begränsad om man inte kan eller vill jobba öht i telefon/reception/poliklinik.

Lön för Djurvårdare nivå 2 brukar ligga på 25000kr+, uppfattat de flesta ligger 25-32000kr beroende på erfarenhet om de inte har mycket extra ansvar eller någon chefsbefattning, så inte så dålig ändå för gymnasieutbildning 🤷‍♀️

Senast ändrad:
Känner ett par som läst vidare till DV, men de får inte jobb. Väldigt hård konkurrens och lönen är ganska dålig

Känner ett par som läst vidare till DV, men de får inte jobb. Väldigt hård konkurrens och lönen är ganska dålig
Att det är dålig lön är kanske minsta problemet. Jag har redan i nuvarande jobb relativt låg lön och eftersom jag inte tog mig igenom vidareutbildningen kan den inte öka just någonting heller.

Visst vore det trevligt med en lön på 30 000, men känna meningsfullhet ligger många steg högre prioriterat.

Men visst, får man inte jobb alls är det ju meningslöst.

Brukar gå nog gå vägen med jobb om man gör praktik och visar sig duktig, får sommarjobb och om det går bra får fortsatt anställning. Tycker de flesta är glada j om man inte kommer direkt från gymnasiet utan har både livs- och arbetslivserfarenhet sedan tidigare

I övrigt vill jag säga att man ska tänka på att om man inte jobbar på större ställe helt bakom kulisserna (ex vårdavdelning) är det mycket (!) av jobbet som handlar om hantering av både trevliga och mycket besvärliga djurägare 😅
Har erfarenhet av personer med div sociala fobier/problem som försökt jobba som djurvårdare i branschen och inte förstått hur mycket social kontakt med människor jobbet innebär. Man blir väldigt extremt begränsad om man inte kan eller vill jobba öht i telefon/reception/poliklinik.

Lön för Djurvårdare nivå 2 brukar ligga på 25000kr+, uppfattat de flesta ligger 25-32000kr beroende på erfarenhet om de inte har mycket extra ansvar eller någon chefsbefattning, så inte så dålig ändå för gymnasieutbildning 🤷‍♀️
Obs att den lönen inte gäller för Stockholm, där är den lägre :(

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 180
Senast: malumbub
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 319
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 217
Senast: touche
·
Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka