Tips på Fiskmiddagar

Halcyon

Trådstartare
Känns som jag är sista personen som söker recept på fisk. Men har en sambo som upptäck sen tid tillbaka det med fisk är ganska gott. Framför Lax och fiskpinnar (som han alltid ätit), och vill äta mer fisk.

Har gjort fåtal laxmiddagar och det uppskattas. Dock min nattfunderingar har ni några bra laxrecept? Andra fiskrecept? Nån fisk som liknar lax eller inte smakar så mycket fisk? Tillägas räkor(iaf skalade) och kräftor äter han med.
+ i kanten om fisken kan ersättas med nått annat, så jag kan äta med (alltså fisk till han och nått annat till mig, då jag avskyr fisk och fisksmak). :D

Edit: Simpla och enkla varianter på middag, uppskattas med.

Skulle fiskpudding på lax eller torskfilé kunna funka? Det är så gott, enkelt och smakar inte mycket fisk. Men vet att en del har dåliga erfarenheter med puddingar från skoltiden 😅

I en "sea food chowder" ar det latt att "substitute" sea food med nagot annat, dar kan du laga en gryta med basen ... och sedan dela det pa tva och ha fisk, musslor, rakor, whatever, i den ena och vad du sjalv gillar i den andra. Fisk och havs grejorna ar det sista som laggs ner i grytan.

Några fiskrätter som körs hemma hos oss:

Panerad torskfilé, tillagas i ugn och skivas sen upp. Serveras med tärnade äpplen och rödkålssallad (jag brukar ha ättika, äppelcider vinäger, salt och peppar) i tortillabröd.

Torsk med äggsås, potatis och ärtor

Torsk med Abbas middagsklar vitvinssås, potatis och broccoli

Lax i ugn, foliepaket med citronskivor och kryddor i. Rotfrukter i ugn och yoghurtsås.

Det här är supergott:

Tina Findus torskrygg ien bunke kallt vatten. Salta vattnet ordentligt.

Koka delikatesspotatis.
Koka ärtor.

Stek fisken i het panna med mycket Milda. Bara någon liten minut på var sida så den precis blir klar.

Smält smör i en panna tills det börjar brynas.

Servera, gärna med citronklyfta och riven pepparrot. Extra gott blir att blanda ner räkor och hackat hårdkokt ägg samt dill i smöret före servering.

Känns som jag är sista personen som söker recept på fisk. Men har en sambo som upptäck sen tid tillbaka det med fisk är ganska gott. Framför Lax och fiskpinnar (som han alltid ätit), och vill äta mer fisk.

Har gjort fåtal laxmiddagar och det uppskattas. Dock min nattfunderingar har ni några bra laxrecept? Andra fiskrecept? Nån fisk som liknar lax eller inte smakar så mycket fisk? Tillägas räkor(iaf skalade) och kräftor äter han med.
+ i kanten om fisken kan ersättas med nått annat, så jag kan äta med (alltså fisk till han och nått annat till mig, då jag avskyr fisk och fisksmak). :D

Edit: Simpla och enkla varianter på middag, uppskattas med.

Lax i ugn med (eller utan) täcke av fetaost+creme fraiche. Gott med ugnsbakade rödbetor till!

Koka lax i buljong. Jag brukar koka egen räkbuljong av räkskal. Koka laxen i den. Ta upp laxen, reducera och göra sås av det man grädde eller creme fraiche. Pressad potatis är gott till.

Man kan även koka lax i en blandning av fiskfond och vitt vin. Ta upp laxen när den är klar. Reducera och i med creme fraiche för en god och enkel sås.

Inkokt lax är supergott! Speciellt en varm sommardag!

Pokebowl med lax är mumsigt! Enkelt för dig att ta nåt annat protein till.

Intressant att flera föreslår torsk, tycker den smakar väldigt mycket fisk, har hemsk konsistens och är väldigt långt från lax 😅
Röding är däremot ganska nära lax, funkar bra att bara steka i smör 😋

Annars gillar jag Abbas färdiga såser som man bara häller över laxen och in i ugnen.

Vi kör mycket på sej då den är lite köttigare och smakar mindre fisk än torsk enligt mig, men går att använda till mycket. Det blir mycket fiskgratäng för oss, men har även en currygryta med äpple som brukar funka bra (dvs döljer fisksmaken bra). Fiskgryta eller fisksoppa antingen med saffran eller tomatbaserad tycker jag också funkar bra och där kan man ta den fisk man gillar/har hemma.

Grönsakssoppa som bas, potatis, morötter, palsternacka, ärtor (andra rotfrukter, kål och vad man vill egentligen)

Sen kokar man proteinet vid sidan (om man vill äta olika i soppan)
Till honom tex lax, kan toppas med skalade räkor.
Till dig kyckling, eller stekt köttfärs.

Vi kör mycket på sej då den är lite köttigare och smakar mindre fisk än torsk enligt mig, men går att använda till mycket. Det blir mycket fiskgratäng för oss, men har även en currygryta med äpple som brukar funka bra (dvs döljer fisksmaken bra). Fiskgryta eller fisksoppa antingen med saffran eller tomatbaserad tycker jag också funkar bra och där kan man ta den fisk man gillar/har hemma.
Jag använder också sej.
Förutom ovanstående så håller den ihop bättre, brukar tärna den halvtinad och sedan låta den tillagas i sås eller soppa. (häll även ner 'vattnet' som blir när den tinar som 'buljong')
Är dessutom billigare. Tragiskt att den blivit så svår att få tag på i affären, samtidigt som monokulturen av torsk sprider sig i frysdiskarna.

Jag använder också sej.
Förutom ovanstående så håller den ihop bättre, brukar tärna den halvtinad och sedan låta den tillagas i sås eller soppa. (häll även ner 'vattnet' som blir när den tinar som 'buljong')
Är dessutom billigare. Tragiskt att den blivit så svår att få tag på i affären, samtidigt som monokulturen av torsk sprider sig i frysdiskarna.
Verkligen en trist utveckling. I vår vanliga affär består den frysta fiskdisken med några ytterst få undantag av lax och torsk. Så tråkigt. Det börjar komma några fler sorter, men fortfarande få. Här vill jag verkligen slå ett slag för Willys, de har ett betydligt större sortiment, flertalet msc-märkta och bra priser. Vi går alltid dit och köper fisk istället för vår vanliga butik.

Panerad fisk i libabröd med morötter/avokado/majs+paprika+ärtor-mix/annat grönt och sås. Så kan du ha något annat i brödet, falafel brukar vara gott :D Brukar göra det enkelt med att ha panerad fisk i frysen och en fryst grönsaksmix. Detta går jättebra att göra med fiskpinnar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka