Tips på Fiskmiddagar

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Halcyon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 3 553
Pangasius har jag inte ätit på många år, vill minnas att det smakade typ dy?

Smakar den dy så är det för att den är dåligt uppfödd. Samma gäller tex Tilapia, som har lite dåligt rykte men är en fin matfisk när den är vettigt odlad.

Den jag har ätit har varit så himla god 😍
Men fiskas i Vietnam i förorenade dammar så känns ju sådär att äta 😅

Pangasius är en av de arter som funkar bra att odla i RAS-system (odling med recirkulerande vatten, ofta på land).Då har man har i princip noll utsläpp till vattenmiljön och mindre vattenförbrukning per kilo producerat kött än när man föder upp vanliga lantbruksdjur. Finns svenska RAS-odlingar som har både Pangasius och Tilapia. :)

Smakar den dy så är det för att den är dåligt uppfödd. Samma gäller tex Tilapia, som har lite dåligt rykte men är en fin matfisk när den är vettigt odlad.

Pangasius är en av de arter som funkar bra att odla i RAS-system (odling med recirkulerande vatten, ofta på land).Då har man har i princip noll utsläpp till vattenmiljön och mindre vattenförbrukning per kilo producerat kött än när man föder upp vanliga lantbruksdjur. Finns svenska RAS-odlingar som har både Pangasius och Tilapia. :)
Det jag framförallt tycker är spännande med båda arterna är att de även verkar fungera i akvaponisk odling. Alltså fisk och växter, i samma system. Jätte intressant!

Men så himla bra!
Dä ska jag leta efter det, tack 😊

Jag köpte kapkummel för ett tag sen. Jag panerade den i airfryern. Det var en trevlig fisk. Vit men fastare i köttet än torsk. God smak!

Den jag fått tag på var nog inte odlad så. Men var inne på WWF-s sida och läste om olika sätt att odla. Ska hålla utkik efter rätt sorts odling. Det är knepigt att vara konsument och man måste vara påläst för att kunna göra bra val. Tack för att du sprider din kunskap :)

Någon som testat gårdsfisk? De odlas på land, typ i ombyggda grisstall. Har varit lite sugen nu när det dykt upp på Ica men inte vågat testa än...

Någon som testat gårdsfisk? De odlas på land, typ i ombyggda grisstall. Har varit lite sugen nu när det dykt upp på Ica men inte vågat testa än...

Vad är du rädd för?

Hade jag sett det i butik hade jag köpt direkt. Låter som ett bra koncept!

Man odlar inte en levande varelse vare sig det är fisk eller bin. Fisk föder man upp och bin sköter man.

Det därför man på (i princip) på alla andra språk än svenska säger fisk uppfödare och biskötare...

Enligt svensk logik torde det ju även heta häst/hund odlare i stället för uppfödare...

Funderar mest på hur de smakar? Liksom, funkar det istället för torsk/lax? (Är två sorter)
Ja jag gillar också tanken!

Land baserad uppfödning av fisk fungerar best med sötvattens fisk typ röding, sik och abborre. Det blir lite svårt med saltvatten baserad fisk så som lax och torsk då man måste ha tillgång till saltvatten av havskvalité för att bibehålla en acceptabel miljö för fiskarna.

Det jag framförallt tycker är spännande med båda arterna är att de även verkar fungera i akvaponisk odling. Alltså fisk och växter, i samma system. Jätte intressant!

Ja, de flesta tropiska arter som funkar i RAS verkar vara utmärkta för akvaponi. :) Tror att jätteräkorna också funkar rent djurhållningsmässigt, och att det var ekonomi som gjorde att man lagt ner det igen i Sverige. Det är verkligen en möjlighet att ta vara på för framtiden, även om priserna såklart blir högre än vi är vana vid med dagens produktionsmetoder.

Gårdsfisk tilapia (säljs under namnet "rödstrimma") är en av min favoritfiskar. :)

Clarias, som är den andra arten de odlar, har jag mest ätit rökt. Då är den väldigt trevlig. Säljs ofta som färs men jag gillar inte fiskfärs generellt så det kan jag inte riktigt utvärdera. :angel:

Funderar mest på hur de smakar? Liksom, funkar det istället för torsk/lax? (Är två sorter)
Ja jag gillar också tanken!

Det är ju andra arter med andra egenskaper, men det finns gott om recept att testa tills man fått ett hum om hur det fungerar i tillagningen. Jag tycker att fisk är såpass olika att jag inte gärna översätter recept rakt av eftersom det inte bara är smaken att ta hänsyn till utan hur konsistensen blir vid olika tillagningssätt. (Men jag är också ovanligt kräsen när det gäller fisk, så man behöver inte göra det krångligt alls.)

Sen beror det ju på vad man brukar göra med fisken. Jag lagar nästan alltid torsk lättrimmad sous vide, och då blir det ju extremt fokus på råvarans smak och konsistens och hade blivit konstigt att byta "rakt av".

Man odlar inte en levande varelse vare sig det är fisk eller bin. Fisk föder man upp och bin sköter man.

Det därför man på (i princip) på alla andra språk än svenska säger fisk uppfödare och biskötare...

Enligt svensk logik torde det ju även heta häst/hund odlare i stället för uppfödare...

På engelska heter det "aquaculture" respektive "fish farming", tämligen rak översättning till vattenbruk.

Jag har testat! Deras claria.

Inte särskilt fiskig smak. Mjuk munkänsla, likt tilapia. Smakade inte dy. Snarare sötaktigt och umami. Lite annorlunda, så kanske en invänjning krävs, men för mig är landodlad växtätande fisk framtidsmaten!

Odling i befintliga vatten är katastrof för de vilda djuren i vattnet. Vildfångade är snart utfiskade, typ alla bestånd.

- Teriyakilax
- Lax i ugn med nudlar och en sås på kokosmjölk och sambal oelek
- Sweet chili-lax (lax i ugn med täcke av creme fraiche blandat med sweet chilisås)

Land baserad uppfödning av fisk fungerar best med sötvattens fisk typ röding, sik och abborre. Det blir lite svårt med saltvatten baserad fisk så som lax och torsk då man måste ha tillgång till saltvatten av havskvalité för att bibehålla en acceptabel miljö för fiskarna.
Ja det vet jag. Men tänkte om det skulle gå att ha något av dem istället för?
För övrigt är väl fiskodling ett väl vedertaget ord?
Jag har testat! Deras claria.

Inte särskilt fiskig smak. Mjuk munkänsla, likt tilapia. Smakade inte dy. Snarare sötaktigt och umami. Lite annorlunda, så kanske en invänjning krävs, men för mig är landodlad växtätande fisk framtidsmaten!

Odling i befintliga vatten är katastrof för de vilda djuren i vattnet. Vildfångade är snart utfiskade, typ alla bestånd.
Jag tänker också att det är framtidsmat, så skulle vilja köpa men måste vara 1. Våga 2. Veta vad jag ska göra 🙈

Vi äter mest lax/torsk ur frysdisken, röding, havskatt och annat om jag är hemma på västkusten.

Jag gör nog inte så avancerad mat som du @Sassy :p

Fast nu heter det odla på svenska, det är helt korrekt och inget att komma och vara dryg om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka