Jag tyckte den smakade smörigt.Pangasius har jag inte ätit på många år, vill minnas att det smakade typ dy?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tyckte den smakade smörigt.Pangasius har jag inte ätit på många år, vill minnas att det smakade typ dy?
Pangasius har jag inte ätit på många år, vill minnas att det smakade typ dy?
Pangasius har jag inte ätit på många år, vill minnas att det smakade typ dy?
Den jag har ätit har varit så himla god
Men fiskas i Vietnam i förorenade dammar så känns ju sådär att äta![]()
Det jag framförallt tycker är spännande med båda arterna är att de även verkar fungera i akvaponisk odling. Alltså fisk och växter, i samma system. Jätte intressant!Smakar den dy så är det för att den är dåligt uppfödd. Samma gäller tex Tilapia, som har lite dåligt rykte men är en fin matfisk när den är vettigt odlad.
Pangasius är en av de arter som funkar bra att odla i RAS-system (odling med recirkulerande vatten, ofta på land).Då har man har i princip noll utsläpp till vattenmiljön och mindre vattenförbrukning per kilo producerat kött än när man föder upp vanliga lantbruksdjur. Finns svenska RAS-odlingar som har både Pangasius och Tilapia.![]()
Smakar den dy så är det för att den är dåligt uppfödd. Samma gäller tex Tilapia, som har lite dåligt rykte men är en fin matfisk när den är vettigt odlad.
Pangasius är en av de arter som funkar bra att odla i RAS-system (odling med recirkulerande vatten, ofta på land).Då har man har i princip noll utsläpp till vattenmiljön och mindre vattenförbrukning per kilo producerat kött än när man föder upp vanliga lantbruksdjur. Finns svenska RAS-odlingar som har både Pangasius och Tilapia.![]()
Den jag fått tag på var nog inte odlad så. Men var inne på WWF-s sida och läste om olika sätt att odla. Ska hålla utkik efter rätt sorts odling. Det är knepigt att vara konsument och man måste vara påläst för att kunna göra bra val. Tack för att du sprider din kunskapSmakar den dy så är det för att den är dåligt uppfödd. Samma gäller tex Tilapia, som har lite dåligt rykte men är en fin matfisk när den är vettigt odlad.
Någon som testat gårdsfisk? De odlas på land, typ i ombyggda grisstall. Har varit lite sugen nu när det dykt upp på Ica men inte vågat testa än...
Funderar mest på hur de smakar? Liksom, funkar det istället för torsk/lax? (Är två sorter)Vad är du rädd för?
Hade jag sett det i butik hade jag köpt direkt. Låter som ett bra koncept!
Någon som testat gårdsfisk? De odlas på land, typ i ombyggda grisstall. Har varit lite sugen nu när det dykt upp på Ica men inte vågat testa än...
Vad är du rädd för?
Hade jag sett det i butik hade jag köpt direkt. Låter som ett bra koncept!
Funderar mest på hur de smakar? Liksom, funkar det istället för torsk/lax? (Är två sorter)
Ja jag gillar också tanken!
Funderar mest på hur de smakar? Liksom, funkar det istället för torsk/lax? (Är två sorter)
Det jag framförallt tycker är spännande med båda arterna är att de även verkar fungera i akvaponisk odling. Alltså fisk och växter, i samma system. Jätte intressant!
Man odlar inte en levande varelse vare sig det är fisk eller bin. Fisk föder man upp och bin sköter man.
Det därför man på (i princip) på alla andra språk än svenska säger fisk uppfödare och biskötare...
Enligt svensk logik torde det ju även heta häst/hund odlare i stället för uppfödare...
Ja det vet jag. Men tänkte om det skulle gå att ha något av dem istället för?Land baserad uppfödning av fisk fungerar best med sötvattens fisk typ röding, sik och abborre. Det blir lite svårt med saltvatten baserad fisk så som lax och torsk då man måste ha tillgång till saltvatten av havskvalité för att bibehålla en acceptabel miljö för fiskarna.
Jag tänker också att det är framtidsmat, så skulle vilja köpa men måste vara 1. Våga 2. Veta vad jag ska göraJag har testat! Deras claria.
Inte särskilt fiskig smak. Mjuk munkänsla, likt tilapia. Smakade inte dy. Snarare sötaktigt och umami. Lite annorlunda, så kanske en invänjning krävs, men för mig är landodlad växtätande fisk framtidsmaten!
Odling i befintliga vatten är katastrof för de vilda djuren i vattnet. Vildfångade är snart utfiskade, typ alla bestånd.
Hade gärna hört från någon som testatDet finns recept på hemsidan
Fast nu heter det odla på svenska, det är helt korrekt och inget att komma och vara dryg om.Man odlar inte en levande varelse vare sig det är fisk eller bin. Fisk föder man upp och bin sköter man.
Det därför man på (i princip) på alla andra språk än svenska säger fisk uppfödare och biskötare...
Enligt svensk logik torde det ju även heta häst/hund odlare i stället för uppfödare...