Tips på Fiskmiddagar

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Halcyon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 3 545
De hade gårdsfisk på extrapris på Ica så nu har jag köpt en paket Clarias ryggbit. Jag tror jag steker dem för att kunna testa smaken. Det blir tillagning senare i veckan :)

Jag brukar göras Zeinas "lättlagad risonifisk" enkel och god. Några olika steg men den sköter sig rätt mycket själv.
Första gången minns jag att jag att jag tyckte den var krånglig men nu är det lätt att höfta.

Går ju att göra en fuskrisotti om till dig själv istället.

Jag som verkligen inte tycker om lax blev bjuden på middag på grillad lax som var helt fantastiskt gott! Jag har gjort det själv några gånger men sedan jag kategoriskt vägrar allt som har med odlad lax att göra så var det länge sedan nu.

Receptet är väldigt enkelt och låter konstigt, men ta en stor sida lax, lägg den i en påse och låt den marinera i japansk soya8 några timmar. Den salta soyan gör även att den blir fastare i köttet. Ta sedan upp den nu mörkt brunröda fisken, torka torrt och krydda rejält med grillkrydda.
Visa bifogad fil 160161

Antingen direkt på grillen en kort sväng med skinnsidan ner eller in i ugnen med grillelementet på. Servera med en romsås gjord på créme fraiche, hackade rödlök, hackad Ingrid Marie och en burk rom. Smaka av med lite peppar om du vill.
Lagade den laxen idag, det blev jättegott tyckte hela familjen! Så tack så mycket för tipset :bow:

Här är den, stekt Clarias. Jag tyckte det var gott, men inte så fiskig smak. Konsistensen var nästan mer som vällagad kyckling än som fisk, så lite förvirrande. Jag kan absolut tänka mig att laga rätter med den igen. Ska se hur den blir att värma upp imorgon (stekte två bitar).
IMG_1940.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka